Op welke leeftijd beginnen met zijgangen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oonax

Op welke leeftijd beginnen met zijgangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 13:59

Ik rijd momenteel een 3,5 jarig merrie. Dit gaat allemaal heel voorspoedig. Ze heeft een goede balans, reageert goed op de hulpen, is makkelijk te stellen en te buigen en indien ik het vraag geeft ze netjes na... Wanneer de basis nog wat meer bevestigd is zou ik binnen enkele maanden in principe kunnen beginnen met af en toe eens een zijgang mee te nemen. Maar is dit niet te vroeg?

Don_Marcello

Re: Op welke leeftijd beginnen met zijgangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:22

In de academische rijkunst beginnen we hier al vroeg mee.
Als de ontspanning bevestigd is en blijft wanneer je meer buiging vraagt, zie ik in principe geen probleem om te beginnen met schoudervoor/schouderbinnenwaarts en travers op de hoefslag en op voltes. Om je paard te te leren voor je been zijwaarts te gaan (om Schouderbinnenwaarts te begrenzen en om travers in te kunnen vragen) kan het in het begin helpen ook te wijken en keertwendingen om de voorhand te vragen.

Doe je zijgangen eerst in stap, dan pas in draf en galop.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:04

IK zou zelf eerst helemaal zorgen dat het paard altijd ontspannen is, maar dit kan makkelijk als ze 3,5 zijn, mijn 3,5 jarige loopt af en toe al een prima pasje wijken hoor Haha!

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:05

Ik zou ook gewoon beginnen met een pasje wijken. Het hoeft nog lang niet perfect te gaan, maar ze worden hierdoor wel fijn aan het been.

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 17:21

Wijken is zelfs een hele goede oefening voor een jong paard!
Ze zullen het allemaal niet direct snappen, maar dat is logisch. Wordt daarom ook nooit kwaad, houd altijd de rust en ontspanning erin!
Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:09

Zodra onze jonge paarden genoeg ontspanning hebben, goede balans en hij is goed aan het been gaan we al kijken of ze zo nu en dan een keer een pasje op zij willen gaan voor 't been. Lachen

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:14

Je kan het eventueel ook aan de hand starten, dan kan je controleren of het allemaal goed gaat en ze het begrijpt. Daarnaast heb je dan al de basis voor wijken voor druk erbij gepakt Lachen

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 13:31

Wijken is geen zijgang!
Met wijken verbeter je de gehoorzaamheid maar het heeft totaal geen gymnastische/verzamelende waarde.

En om je vraag te beantwoorden, ik vind dat een 3jr. een pas opzij hoort te kunnen doen. Doe het op de volte en druk hem zo een paar passen opzij.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 00:03

Kijk eens op paardenbegrijpen.nl
Zijgangen zijn juist heel belangrijk zeker ook voor een jonkie om hem in balans te krijgen , ik train mijn jonkie heel veel aan de hand en ben heel veel met de zijgangen bezig op het moment, ze worden er alleen maar soepel en sterk van in de achterhand.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 00:07

Als je voelt dat je paard er rijtechnisch klaar voor is dan doe je het toch gewoon Lachen. Uiteraard niet gelijk een heel stuk maar stapje voor stapje Lachen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 00:11

pff, wat is een zijgang..
Wijken niet echt, maar ik vind dat als paard beleerd is, hij moet snappen wat een pasje op zij is.
Zeker aangezien de paarden die wij beleerden, vaak al vrij snel het bos in gingen.
En het dus knie behoud is van de ruiter, dat ze snappen dat ze opzij moeten als er een boom nadert.
Zo leerden ze "spelenderwijs" opzij gaan voor je been.

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 00:20

Naar mijn idee verschilt het per paard en per situatie.. bij het ene paard gaat de basis op 3.5 jarige leeftijd al zo goed dat je afentoe eens een zijgang kan proberen, maar bij het ene paard gaat de basis nog steeds niet soepel op hun 4e/5e. Ik zou ermee beginnen op het moment waarop jij denkt dat het kan Ja het paard geeft zelf aan of hij er klaar voor is of niet, als de basis er maar goed in zit, want dan is heel belangrijk