Hoge staart met rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alicia2u

Hoge staart met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 19:12

Ik had net les en het viel mn instructrice op dat LB z'n staart zo hoog hield, dus ik kijk achterom en schrok toch wel even! Ik heb hem zondag met iemand anders zien lopen en toen was het zeker niet zo extreem. Gisteren bokte hij ook in de rechtergalop (dus niet bij het aanspringen!). Vandaag bokte hij niet, maar z'n galop wordt wel steeds slechter: hij draagt me niet en op het moment dat ik echt ga zitten, wordt hij onregelmatig of valt hij terug in draf. Ook heeft hij een blokkade bij de atlas (rechts iets meer dan links). Mijn instructrice staat nog iets bij van zo'n hoge staart, maar kon er niet op komen. Gaat er bij jullie een belletje rinkelen?

Volgende vraag is dan weer: kijk ik het aan of haal ik er iemand bij? En wie dan? (Masseur, was erg goed vorige keer, owsteopaat of iemand anders?)

Zonder ruiter viel me niets op vandaag, en ik heb toch even op de grond met hem gespeeld (niets op hoog tempo). Het viel mn instructrice dan ook pas op toen we gingen draven.
Ik ben na het rijden dus even alles afgegaan, zo kwam ik dus op die blokkade rechts bij de atlas. Ook waren de spieren in de achterhand wat strak (al bij het uit de wei halen, heb toen al gemasseerd om de doorbloeding te stimuleren. ik ging ervanuit dat het van de regenbui kwam die net over was getrokken).
Na het rijden even een paar keer aan de staart gehangen en de spieren van de achterhand gemasseerd. Ook even langs de wervels gegaan, hij reageerde gevoelig ter hoogte van het SI, maar reageerde wel weer goed op de hamstring reflex toen ik het SI weer wilde mobiliseren. Hij begon ook te gapen bij het masseren (achterhand en achter de oren) en briesde een paar keer goed.

Maarja, ik ben geen expert en ik weet niet in hoeverre ik deze dingen zelf kan oplossen met huis- tuin- en keuken massages en oefeningetjes.

Alicia2u

Re: Hoge staart met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 07:54

Niemand?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 08:44

Je zegt zelf wat er allemaal aan de hand is en wat je gedaan hebt en kan doen, dus daar is niets aan toe te voegen lijkt me .
Ik zou er dan ook een masseur bij halen , die de boel weer even goed kan knede en bevoelen,
Een ostheopaat kan uiteraard ook , maar neem er dan niet een die met hamers werkt;-) want dat zijn niet de goeie!!

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 08:59

Mijn paard had ook een blokkade bij de atlas en in zijn achterhand. Ik heb hem laten behandelen door een osteopaat. Heleen Slebos. Ben erg tevreden. Mijn paard loopt nu een stuk beter. Hij kon de rechtergalop eerst ook niet. Nu is het nog niet perfect, maar de rest zal ik ook met training moeten oplossen.
Succes ermee.

hanneke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 09:19

Ik weet wel een feitje over hoge staart, maar dat betekend natuurlijk niet dat dat bij jou paard ook zo geld..
Vaak is het zo dat als je paard zijn staart echt omhoog doet ( en er dan ook mee zwiept ) het is dat hij zijn evenwicht moet houden, waarvoor hij dus zijn staart gebruikt om daar niet uit weg te vallen.
natuurlijk kan het ook gewoon zijn dat hij plezier had in het rijden!
van verdere behandelingen weet ik niet zo veel af...

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 09:31

Tsja, natuurlijk draagt hij z'n staart zowiezo met rijden altijd een beetje, maar dit was wel extreem voor zijn doen: kont en staart hadden een hoek van zo'n 90 graden. Hij had niet zo'n arabierenstaart waarbij echt alles helemaal in de lucht ging, maar het bovenste stukje van de staartwortel stond gewoon hoger dan normaal.

Vandaag rijdt mn bijrijder en ik ga zo even kijken hoe het er vandaag bijstaat.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 09:37

Mijn paard heeft dat ook, nu is hij pas net onder zadel en mijn instructrice zegt dat dat komt omdat de spieren in zijn rug nog vrij kort en strak zijn, wij zijn nu bezig om hem veel te gymnastiseren, en veel lang en laag over de rug te rijden. Mij benieuwen of het werkt

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 10:56

Ik heb net even gekeken bij mn bijrijdster. In stap is alles normaal, maar in draf gaat de staart raar stijf wat hoger en iets naar rechts (was gisteren waarschijnlijk niet te zien bij mn zwarte paard in het donker). Ik ga dus zo even de masseur een mailtje sturen, want ik heb ook het idee dat het in de spieren zit. Morgen zowiezo even lang en laag longeren aan de pessoa, kijken wat hij daarmee doet.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:10

Laat even weten wat de masseur zei

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 12:44

De Masseur komt donderdag ochtend. Ik laat inderdaad wel even weten wat ze zei.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:45

Ja heel graag, aangezien mijn paard hetzelfde heeft

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 12:52

Goed, de masseur is vanochtend geweest. Inmiddels hield LB z'n staart al niet meer zo hoog, maar was hij de laatste dagen wel wat stijf rechtsachter. Vooral aan de rechterkant zat Lb vast, met name achter z'n oren, waar het zadel ligt en de spieren van de achterhand. Links viel het allemaal wel mee.
na het masseren even gereden en hij voelde gelijk al veel soepeler. Ik denk dus dat dit zeker heeft geholpen en hoop dat hij in de komende dagen nog beter wordt.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:55

oke dan, is dus toch een kwestie van soepel maken van de spieren.
Thanks