15-jarig verreden springpaard weer 'in model' krijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

15-jarig verreden springpaard weer 'in model' krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 21:03

Ik train sinds kort een 15-jarige ruin, paar x in de week. Hij is al bijna zn hele leven van dezelfde eigenaar die m vanaf dat ie jong was bij dezelfde (semi-amateur)ruiter had staan. Die heeft er t/m het ZZ alles mee gewonnen, beestje kan dus wel springen. Laatste tijd wilde t allemaal niet meer zo, ruiter had wat weinig tijd, trainde bijna niet en was dan niet blij als t op concours niet lukte (tsja...)
Dit paard is nu eigenlijk te koop... Maar er is niemand die erop zit te wachten... Hij is namelijk écht verreden, paard heeft volgens mij in zn hele leven nog nooit een pas dressuurmatig lekker door t lijf gelopen. (op zn boeren-schop-trek-kerel's gereden) Heeft erg veel power op de sprong en absoluut de beste mentaliteit die je je voor kan stellen, hij gaat er altijd voor.
Nu trok ie dat lichamelijk blijkbaar niet meer, en hij loopt ook gewoon in 2 stukken. De laatste tijd is er volgens mij niks mee gedaan, er zit geen spier meer op. Ik ben nu net weer met m aan de slag, heb er een keer opgezeten, en m aan de longe gehad. Hij doet absoluut heel erg zn best, en met touwtjes aan de longe wil ie ook wel wat nageven. Als je erop zit is het enkel kop in de lucht en gáán. Hij is erg braaf hoor, maar zolang ie niet een beetje fijner te rijden is ga je m als leerpaard natuurlijk niet verkopen. T gevoel is er nu echt niet, en hij ziet er gewoon niet uit op t moment. Het is echt wel een goed paard, heeft een lekker actief achterbeen, maar ruggebruik is dus echt nul...
Ik denk zelf dat ie nooit geweldig los gaat worden, maar dat er toch zeker wel eea te verbeteren moet zijn zodat ie weer beter in zn lijf zit, en wat fijner te rijden wordt. Heb wel meer van dit soort 'projecten' gehad, maar nog nooit zo'n 'oudje'.
Denken jullie dat die leeftijd en het al die jaren op een bepaalde manier getraind zijn betekent dat ie helemaal niet meer anders gaat kunnen?

Esther28

Re: 15-jarig verreden springpaard weer 'in model' krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 22:35

Mijn andere paard was ook zo(ook een springer geweest) en ook niet heel jong meer. Met veel geduld en pessoa longeren, ging die uiteindelijk zn rug wel goed gebruiken. Kon aan hem merken dat hij dit zelf erg vreemd en moeilijk vond, maar het kan dus wel.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 00:16

Kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl
Ik denk dat je deze methode bij elk paard op elke leeftijd kan gebruiken,
15 jaar vind ik niet oud, bij mij op stal is iemand met haar 18 jarige tuiger op deze manier aan het trainen , nou dat gaat echt super leuk.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 01:07

midgie schreef:
Kijk eens op http://www.paardenbegrijpen.nl
Ik denk dat je deze methode bij elk paard op elke leeftijd kan gebruiken,
15 jaar vind ik niet oud, bij mij op stal is iemand met haar 18 jarige tuiger op deze manier aan het trainen , nou dat gaat echt super leuk.

amen Afgod

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 10:16

Zo'n paard kun je wel weer min of meer goed krijgen, maar het kost veel tijd en ondersteuning van een paardenfysio of misschien wel osteopaat is er wel heel fijn bij, want vaak zitten de wervels ook nog eens finaal geblokkeerd door jarenlang in een verkeerde houding te lopen.
Wel een leuk projectje waar je echt goed werk mee kunt doen Knipoog

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 10:29

Toen ik mijn paard kocht was hij 17 en jaren verkeerd gereden (rittenpaard op een manege). Hij liep met een weggedrukte rug en zijn kop in de lucht. Jonas heeft echter wel een goede basis - hoewel dat lang geleden was - en liet zich vooral in stap wel redelijk naar beneden rijden. Nu ben ik 2,5 jaar verder en is zijn houding al enorm verbeterd. Hij is wel een aantal keer behandeld door een osteopaat en fysio en met een wat ouder paard gaat het allemaal niet zo snel. Zeker niet met een paard dat vindt dat hij wel weet hoe het allemaal moet en een hoop truukjes heeft om onder het werk uit te komen. Clown

Blij zijn met kleine stukken en die langzaam uitbouwen. Drukt hij toch weer zijn hoofd omhoog, vraag dan rustig weer naar beneden. Om hem los te maken rij ik met die van mij veel schouderbinnenwaarts en wijken we veel. Niet teveel willen, regelmatig trainen aan de longe, dan kan hij zijn rug gebruiken zonder ruitergewicht. Dubbele longe is als je dat kan ook heel fijn. Of een pessoa natuurlijk. En zoals al eerder voorgesteld: laat eens een fysio of osteopaat naar hem kijken.

Jonas krijgt trouwens Easy Action, een kruidensupplement van NAF dat de soepelheid van spieren en gewrichten ondersteunt. Wie weet kan je als aanvulling of ondersteuning nog een fijn supplement vinden.