ik rij me nog STEEDS geregeld de kont open!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

ik rij me nog STEEDS geregeld de kont open!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 18:54

Erisvast wel een topic over dit onderwerp (of geweest), maar ik word hier toh wel ZO moedeloos van! Ik ben een man (nou ja, jongeman) van 1.74 en ik rij 4-5 keer in deweek op mijn eigen paard. Een keer in de week heb ik les, een buitenrit van laten we zeggen anderhalf uur is geen punt, maar een half uur les en mijn reet ligt open. Ik erger me daar enorm aan, want, dat beteknt, doorgaans, dat ik dan weer moet wachten tot er korstjes op komen, en dan weer (al met al duurt het ongeveer 5 dagen voordat ik dan weer kan rijden). En laat ik dan iniet te fanatiek dressuren, want dan is het meteen weer mis. Ik weeg ook nog gen 60 kg, maar dat slaat nergens op, ik zie garnalen in de wedstrijdsport. Ik heb alles al geprobeerd... met inzetstukken in rijbroek, een rijbroek zonder wat dan ook, gewoon, mijn eigen spijkerbroek, naadloze onderbroeken, boxers.... Watdoe je hier nou aan? Zit je nou te veel te schuiven in het zadel, of juist niet? Ik rij toch zat?

isverwijderd

Re: ik rij me nog STEEDS geregeld de kont open!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:56

Hmm vervelend. Heb er zelf nog nooit last van gehad...

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:56

ik weet het, je bent een man
maar ik heb al gehoord dat er mensen zijn die een maandverband
inleggen
dat verwond niet ....

pros_zero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:57

heb het ook een poosje gehad. zitvlak van het zadel zat een klein deukje in. is nu gemaakt en heb nu 3 dagen al geen last meer gehad Haha!
daarvoor deed ik altijd een wielrennersbroekje eronder en aan die kont wat open was een stuk van dat wattenverband Clown geen last meer Tong uitsteken

Anne_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:58

Dat probleem had mijn stiefvader ook!
Maar hij had het alleen maar op bepalde zadels van niet echt goede kwaliteit dus dat zou het kunnen zijn.
Helpt een bondje ook niet doen ook veel mensen?

Groetjes

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:58

Kan het ook aan je zadel liggen? Of heb je het op andere zadels ook?

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:59

Geen idee hoe 't komt.. Ik heb dat maar heeeel soms. Misschien op te lossen met poeder voor baby-billetjes Cool van zwitsal??? En anders je instructrice even vragen hoe je 'zit' is?? Succes Knipoog

orkaan

is het misschien een tip om vaseline/purol/natusan oid (iig iets heel vettigs) op/tussen je billen te smeren?

(ik als vrouw zijnde heb dat ook weleens preventief tussen mijn schaamstreek Bloos gedaan en dat hielp er goed tegen doorrijden..)

SETEFURII

silly_silas schreef:
ik weet het, je bent een man
maar ik heb al gehoord dat er mensen zijn die een maandverband
inleggen
dat verwond niet ....

Nou, dan ben ik toch een uitzondering met dat ellendige maandverband!
en als je nu zoals wielrenners zo'n 'zeemvelletje' in je broek doet?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:00

Zit je niet teveel achter op je billen? Dat deed ik vroeger en door ook nog actief mee te schuiven had ik vaak, bijna ter hoogte van de stuit, schaafwonden. Het probleem was opgelost toen ik netjes op de driehoek van beide zitbeenderen en schaambeen ben gaan zitten.

Overigens als de huid gaaf is, kan je hem afharden door hem enkele weken dagelijks te wrijven met kamferspiritus. Deze truc wordt ook toegepast bij voetzolen als voorbereiding op lange wandelingen en op tepels als voorbereiding op borstvoeding.
Ik zou het zeker niet doen als je nog wondjes hebt want dan ga je door het plafond!
Laatst bijgewerkt door beantsje op 27-10-08 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:00

ik heb der zelf nooit last van maar hoor dat van die zeemonderbroeken (die wielrenners ook hebben) geweldig moeten helpen tegen het door rijden. Misschien maar eens kijken in een wielerwinkel...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:02

je schrijft dat je er alleen last van hebt tijdens de les toch??
dat zou voor mij een teken kunnen zijn dat je te veel gespannen bent en daarom niet lekker ontspannen in je zadel zit.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:05

er is een goeie oplossing hier voor, een gelpad die over het zadel gaat,( ja is duur) en je kontje ( je weegt toch weinig) inpoederen met babypoeder.......

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:05

Bij mij was het pas weg nadat ik een kunstof zadel had gekocht.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:09

Wat is het verschil tussen buiten en les? Meer doorzitten, meer drijvende zit? Vaak is het dat je te veel schuift, dus dan leren stiller te zitten (met idd zoals siskeh zegt, minder spanning). Een goed passend zadel is ook een pre, dan zit je snel stiller.
Maar als tussenoplossing kan je een bontje voor op je zadel proberen.

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:10

dit heb ik ook gehad, enkele bokkers adviseerde mij om met een bontje te rijden. En hopa geen open kont meer. ik rij er nu ruim 2 jaar mee ( heb het bontje al keer moeten vervangen, wegens veel gebruik).

Aanvulling: als je met een bontje rijd, moet geen rijbroek hebben met een leren zitstuk, want dat werkt averechts

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:12

Ehhhh, ik had het in het begin ook. Er werd mij aangeraden om 'zitvlees' te kweken door middel van het smeren van kamferspiritus op de billen. Dat brandt als de ziekte, maar je huid wordt er wel dikker door. Ik heb dat vrij lang volgehouden en reed mezelf niet meer door. Een beetje onorthodoxe methode, maar ik heb het van een oude paardenman.

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:16

Let ook op het materiaal van je ondergoed.

Kunststoffen als polyester e.d. is natuurlijk uit den boze. Puur katoen is het enige wat ik nog wil voor rijden. Ook het materiaal van je rijbroek speelt mee. Met Pikeur heb ik nergens last van maar met dikkere winter broeken (die ik natuurlijk niet op zomer dag draag) van bv Eurostar heb je het veel sneller. Talkpoeder voor het rijden is ook een goede tip.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:16

Ik rijd tochten van 3- minstens 4 uur en omdat ik ook steeds met doorrijdplekken terugkwam doe ik nu gewoon wat vette zalf tussen m'n billen Bloos . Zou geen poeder nemen, dat gaat klonteren als je gaat zweten.
Probleem opgelost.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 19:20

Tjeez, wat een tips allemaal, nee, het is wel waar, ik heb het alleen maar als ik "zit te dressuren", verder kan ik twee uren buiten rijden (op elk paard dan ook) dan hb ik het nooit. Zit ik dan gewoon te veel mijn best te doen met die lessen, of te krampachtig. Mijn instructeur weegt ook niks, die rijst vier Z2 paarden per dag minimaal, die heeft nooit ergens last van. Tsja, eerst dacht ik ook dat ik te veel "schoof" dus rijbroek met nepleren inzet gekocht, toen was het na de les (en die les duurt een half uur maar) nog erger dan ooit. Kon ik echt vier dagen niet eens normaal thuis op de bank zitten.... Ben ik nou raar bezig, of herkent iemand dit toch? En dan ook nog: ja natuurlijk smeer ik r dan wat op, maar daar blijft dan je onderbroek of boxer aan vastplakken als je even gezeten hebt, dus AUWW, geen optie, trek je de korsten er ook weer vanaf. Moet je daar nou gewoon doorheen, of wat? banketstaaf vraag misschien, maar tsja, ik heb er gewoon last van, je kunt dagenlang niet rijden, in mijn geval dus gewoon 4-5 dagen lang niet, Nou, zou dun ben ik nou ook weer niet. Bontje over je zadel? Dat schuift ZO enorm mee, dat lost niks op. Mogelijkerwijze toch, wat iemand al zei, te hard zadel? Instructeur vindt er echter niks mis mee?

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:25

Wat mij heeft geholpen is het dragen van een superstrakke onderbroek en strakke rijbroek. Zo eentje die je na het eten moeilijk dicht krijgt. Je ziet alle hobbels op mijn benen, maar er kan niets gaan schuiven of schuren: geen doorrijplekken meer. Maar de tip van Beantsje is ook wat voor mij: die plekken zaten achterop mijn billen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:25

Ik denk dat het aan je zit kan liggen, of aan je zadel.
Vrouwtje hier in de buurt had er ook last van, ze schoof teveel mee in het zadel, dit kwam mede door haar zadel; dat lag teveel achterover (boom was te smal) en het was qua inch maat te groot voor haar
Nu met een beter passend zadel heeft ze eigenlijk nooit meer last

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:28

ik heb er zelf geen ervaring mee, maar heb van een collega ruiter gehoord hoe vervelend het kan zijn.. zij deed dan ook weleens een wielren broekje onder haar rij broek.
als ik t zo lees heb je misschien wel wat teveel spanning tijdens je les of dressuur.. ga bij jezelf goed na of dit zo is, en waar het vandaan komt!
zo'n bontje op het zadel vind ik zelf knudde omdat ik dan niet goed kan 'schuiven' en t paard volgen.
een gelpad vind ik echter wel fijner, zeker als het zadel hard is.
iig succes en hopelijk vind je een goede oplossing!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:30

praat er eens met je instructeur over of zij ideeen heeft,
misschien kun je een lesje (of meer) ontspanningsoefeningen gaan doen??
ik zou me heel goed kunnen voorstellen dat je te veel je best doet tijdens je les.
als je gewoon buitenritten e.d. kan maken lijkt het mij dat het niet aan je zadel of kleding kan liggen!

Alagone

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:30

Als je huid kapot is kan het helpen om er Duoderm Thin pleisters op te plakken.
Dit zijn 2de huid pleisters die je bij de apotheek kunt kopen.
Laat deze pleisters zo lang mogelijk zitten (meerdere dagen) en de huid kan rustig genezen.
Ook om te voorkomen dat je doorrijd kan je deze pleisters gebruiken en je zult zien dat het doorrijden minder word doordat je rustiger en ontspannener kunt rijden zonder angst dat het kapot gaat.
Ze zijn niet goedkoop maar mischien kan je huisarts een recept voorschrijven.