Tips voor rechtergalop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saantje

Tips voor rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 14:37

Ik heb sinds 4,5 maand een Friese merrie van 4 jaar onder het zadel. Ik ben de laatste paar weken bezig met de galop. Ik heb dat eerst geoefend door haar in de galop te laten vallen en mijn stem erbij te gebruiken. Nu kan ze linksom al vanuit een rustig drafje aanspringen in de linkergalop. Ik ga doorzitten, geef de hulp met stem erbij en ze zit al in de galop. Rechtsom gaat dat helemaal niet zo makkelijk. Eerst sprong ze wel vaak goed aan, maar de laatste paar dagen helemaal niet meer. Als ik haar op de rechterhand rijd, zet ik haar op de volte en probeer ik van daaruit haar aan te laten springen. Maar ze springt of in de linkergalop aan, of overkruist, of ze gaat harder draven. Ik gebruik mij stem erbij en ik gebruik af en toe het zweepje, maar dat helpt niet. Rechtsom is ook haar moeilijke kant. Ze valt op rechts makkelijk door mijn binnenbeen heen. De laatste tijd gaat het al stukken beter. Ze wil meer buigen en soms kan ze zelfs al een pasje wijken. Vaak heeft ze rechtsom wel de goede stelling, maar zodra ik de galophulp geef, kijkt ze ineens een fractie naar links. Maar ook al heeft ze de goede stelling, ze wil niet goed aanspringen. Linksom is haar makkelijke kant. Soms heeft ze zelfs iets te veel stelling naar links als ik op de linkerhand rijd.

Gisteren heb ik gereden en ik heb wel 20 keer geprobeerd om aan te springen en al die keren is ze verkeerd aangesprongen. Op een gegeven moment ben ik er maar mee gestopt.

Mijn vraag is nu:
Hoe zorg ik ervoor dat ze rechtsom goed aanspringt?

Ik zag bij andere topics al een paar tips, zoals het naar buiten stellen van je paard. Is dat een goede oplossing?

idapaulien

Re: Tips voor rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:40

heb ik ook gehad met mijn halve fries
Maar ik moet nu druk op binnenteugel en buitenteugel tegen de hals bij mij werkt het wel
Suc6 met oefenen

Jaydee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:10

Je moet je paard toch met het hoofd naar binnen stellen?
Ik zou buitenbeen achter de singel, binnenbeen op de singel. Stelling naar binnen en vooral in de hoek proberen aan te springen. Desnoods zet je haar op de volte. En oefen je op e volte met de stelling en heel veel binnenbeen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Succes Knipoog

Saantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 16:22

bedankt voor de reacties, maar dit heb ik al geprobeerd.

stoplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:32

Dit klinkt precies als mijn 4jarige Fries, die had echt hetzelfde probleem. Linksom gaat de galop super, maar rechtsom is een drama (sowieso rechtsom een rondje op de hoefslag was niet mogelijk).

Wat mij heeft geholpen, is steeds een pasje wijken meenemen (rechtsom dan). Rustig stap voor stap kijken of ze zo wat meer respect voor je rechterbeen wil krijgen, en er niet dwars door heen loopt. Als dit beter gaat, zul je zien dat ze rechtsom sowieso beter loopt. Je geeft zelf al aan dat het om een jong paard gaat, dus de balans is gewoon nog niet zo goed. Probeer ook met longeren rechtsom de galop mee te pakken, want je zegt dat rechtsom haar moeilijke kant is. Je kunt hier daarbij dan helpen door aan de longeerlijn het meer te oefenen, zodat het onder het zadel ook wat makkelijker wordt.

Met de galop rechtsom, zou ik idd stelling nemen. Niet over de buiten schouder weg laten lopen of naar buiten stellen, want daardoor springen ze juist verkeerd aan. Probeer een scherp gebroken lijntje en bij aankomst op de hoefslag (in de hoek), neem je duidelijk rechterstelling en geef dan de hulp voor de galop (goed binnenbeen eraan zodat ze niet naar binnen valt!). Wat ook kan helpen, is als je wil aanspringen, een tikje met de zweep laag op het rechterachterbeen geven. Op het bovenbeen, zeg maar. Zo zetten ze vaak dat rechterachterbeen wat 'kattig' neer, zodat ze dan juist goed galopperen.

Dit is een lastig punt, maar als je dit maar consequent aan houdt (en niet eindeloos door gaan aanspringen, want daar bereik je niks mee). Probeer hier vooral ontspanning in te houden, anders wil het ook niet. Merk je dat ze te gespannen wordt, doe dan even wat anders en probeer het later wil. Je moet je niet gaan focussen op die galop! Bij mijn paard heeft het ook een poos geduurd, en dan begin je zelf echt te twijfelen. Maar die van mij springt nu eigenlijk altijd goed aan, rechtsom gaat ook bijna net zo fijn als linksom. Maar dat heeft ook gewoon tijd nodig. Dus blijf geloven in je paard en jezelf, het komt allemaal goed!
Succes ermee! Lachen

anita26

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:14

he Saantje uit Wezep...
Grappig om je hier te vinden.
Was ff aan het neuzen. Ben benieuwd wat voor een tips je allemaal krijgt.
Groetjes Anita