Zen @ Work in het zonnetje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caeruleus

Zen @ Work in het zonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 20:39

Helaas, niet van vandaag Knipoog Gelukkig was het woensdag nog prachtig weer en toen heeft RianneH weer wat mooie plaatjes geschoten van mij en Zen. In augustus zijn we een weekje terug geweest naar zijn vorige eigenaren: stal Moravita ([HAW] Zen weer thuis bij Moravita!). Daar heb ik geleerd waar diverse knopjes zaten (Nagevelijkheid, SB, travers aan de hand) en thuis zijn we hard aan het oefenen gegaan. Helaas heb ik ondertussen al weer geen zadel: ook mijn mooie nieuwe zadel past, na drie maanden, niet meer Verdrietig

Ik rij dus zonder zadel, aangezien ik wel wil door blijven trainen, maar dat komt niet altijd ten goede van mijn zit. Zen heeft hele grote bewegingen en dat wil mij nog wel eens uit balans gooien of ik ga overcompenseren en heel erg naar achter hangen. Ik ben me hier van bewust en probeer het niet te doen maar dat is giga-lastig Clown Verder viel het me in de foto's op dat ik mijn handen soms wel erg laag heb staan en er op moet gaan letten dat ik ze niet vast zet. We zijn er nog lang niet, maar volgens mij zijn we wel vooruit gegaan. Ik ben in ieder geval best trots op ons Bloos

1. Afbeelding
Rechtrichten in stap.

2. Afbeelding

3. Afbeelding
Ik glij nog wel wat naar achter in de galop geloof ik Clown (Zen is ook niet zo blij met mij Ach gut )

4. Afbeelding

5. Afbeelding
Jammer dat ik zo ver naar achter hang, Zen loopt wel heel mooi actief

6. Afbeelding
Lekker kantelen, veel makkelijker dan stelling nemen Knipoog

7. Afbeelding

8. Afbeelding

9. Afbeelding
Voetjes van de vloer Vingers aflikken Hebben we -heel erg- hard voor moeten werken, maar hij is nu echt lekker actief achter!

10. Afbeelding
Hij komt er van voor misschien uit maar check dat achterbeen Haha!

11. Afbeelding
Stiekem toch een hengst?

12. Afbeelding

13. Afbeelding

14. Afbeelding

Tips, oefeningen en wat dies meer zij om beter te worden zijn natuurlijk altijd welkom Haha!

Voetnoot:
- Ik rij zo nu en dan met mijn handen erg breed: dit komt uit de methode van Antoine de Bodt en doe ik bewust.
- Ik heb vrij regelmatig mijn benen ver naar voren: fysiek kan ik simpelweg die benen niet continue recht houden, mijn spieren zijn te kort en hier heb ik oefeningen voor.

steeff2

Re: Zen @ Work in het zonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:46

wauw, wat een prachtig paard!
Je zit wel vaak erg ver naar achtere, maar ik vind het er verder echt heel erg vriendelijk uit zien. Probeer je handen dragend te houden en misschien je teugels ietsjes korter

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:50

God sorry vind het er een beetje komisch uit zien Nagelbijten / Gniffelen Clown Zeker die galop foto.. Is er geen mogelijkheid dat je beugels aan dat dekje maakt? Misschien dat je dan wat fijner kunt zitten..

Marrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:03

leuke pony!!trek je knieen niet te ver op!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:08

Super mooi paard! Ziet er groot uit. Heb je expres zijn manen zo kort gemaakt?

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:18

Hey Juud

En je meld niet eens even dat je een topic hebt Tong uitsteken

Maar jullie gaan zo langzamerhand echt wel vooruit..
In het echt is het beter te zien dan op de foto's. Het is me nog nooit opgevallen dat je zover naar achteren komt in galop.
Maar snel weer een passend zadel.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:34

Hmm.. je hebt duidelijk moeite met balans houden.. hierdoor hang je naar achter, en ook aan de teugels.. probeer hier aan te werken..
verder zie ik hem graag een stuk actiever, maar dat komt allemaal..
ik vind het wel een bloedmooi dier, en wat wit zeg Knipoog mijn complimenten

Polly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 08:11

Wat een prachtig paard! Ja
Alleen zit je heel erg naar achteren, waardoor -het kan zijn dat ik het verkeerd zie hoor- het lijkt dat je heel erg in de teugels hangt.
En wat heb je inderdaad mooi wit gekregen, succes verder. Lachen

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 08:46

Raggel schreef:
God sorry vind het er een beetje komisch uit zien Nagelbijten / Gniffelen Clown Zeker die galop foto.. Is er geen mogelijkheid dat je beugels aan dat dekje maakt? Misschien dat je dan wat fijner kunt zitten..

beugels aan een barebackpad zou wel een heel foute drukverdeling geven lijkt mij Knipoog

Verder heb ik ook het idee dat je aan de teugels hangt, dat je er zeg maar steun bij zoekt. Probeer toch echt een stuk rechter op je paard te zitten en ga je handen wat meer dragen.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:09

ja voor mijn gevoel hang je echt vreselijk in z'n mond
ik vind het er niet zo vriendelijk uitzien maar dat is mijn mening

Draflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 11:16

ik vind het er ook niet zo fijn uitzien. je ziet duidelijk dat jij geen eigen zit hebt, want ookal zit je zonder zadel op je paard moet je nog goed recht kunnen blijven zitten en je benen lang maken dan pas heb je een onafhankelijke zit.. Iik vind je ook erg in de mond hangen en heel erg naar achter, het spijt me maar ik vind het niets..

Faroly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 11:20

Wat een prachtig paard zeg!! Echt geweldig Ja
Alleen je zit kan inderdaad wel wat beter! Je balans is niet optimaal, maar ik vind het wel knap dat je blijft zitten, ik heb dit wel een geprobeerd, en ik gleed er letterlijk af Knipoog
Succes verder met je prachtbeest! Lachen

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 11:28

ik vind er niet prettig uitzien, je hangt in mond van het paard en je hebt geen onafhankelijk zit ik zou beginnen met eerst stap goed te oefenen en wendingen te maken daarna draf en niet gelijk meteen in de galop te vliegen want jou paard geniet niet bepaald..

Raggel mag ik je erop wijzen als je beugels aan een barebackpad maakt je de rug van je paard naar zijn grootje helpt!!!
Omdat de druk verdeling dan maar op 1 plek is op het paard en de druk verdeling bij een zadel is heel anders..
Dus als je paard wilt met een rug die over paar jaar niet goed meer is vooral doen !

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 11:29

Zo leuk paard hoor Ja

Ik ga mee met al het gegeven commentaar. Maar mijn tip is, maak een halstertouw aan elkaar vast en doe deze om haar hals, zodat je daar steun bij kan zoeken, ipv aan het bit. Of pak een plukje manen vast(maar dat heb jouw paard niet meer). Komt vast goed Knipoog

Faroly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 11:31

Norway_girl schreef:
Zo leuk paard hoor Ja

Ik ga mee met al het gegeven commentaar. Maar mijn tip is, maak een halstertouw aan elkaar vast en doe deze om haar hals, zodat je daar steun bij kan zoeken, ipv aan het bit. Of pak een plukje manen vast(maar dat heb jouw paard niet meer). Komt vast goed Knipoog

Dat is inderdaad een goede tip, je hebt hier ook een speciale hulpteugel voor, die gebruikte mijn stalhoudster eerst ook. Werkt prima! Lachen

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:43

MSophie schreef:
ik vind er niet prettig uitzien, je hangt in mond van het paard en je hebt geen onafhankelijk zit ik zou beginnen met eerst stap goed te oefenen en wendingen te maken daarna draf en niet gelijk meteen in de galop te vliegen want jou paard geniet niet bepaald..

Raggel mag ik je erop wijzen als je beugels aan een barebackpad maakt je de rug van je paard naar zijn grootje helpt!!!
Omdat de druk verdeling dan maar op 1 plek is op het paard en de druk verdeling bij een zadel is heel anders..
Dus als je paard wilt met een rug die over paar jaar niet goed meer is vooral doen !

Oh dat wist ik niet, heb ook totaaaal geen ervaring met zulke dingen. Maar het lekker me in theorie wel makkelijker zitten.. Want nja dit is toch ook niets, dan rij liever niet zolang je geen goed zadel..

Sandra91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:42

Je moet je knieën wat meer ontspannen en loslaten daardoor ga je ook lekkerder zitten.
Je tenen moeten ook wat meer naar binnen plaatsen, mag ik vragen waarom je de manen zo kort hebt geknipt/geschoren?

reggie98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:52

zier er netjes uit
ik heb nog een tip voor iedereen(maar ook voor jou):
als je paards of ponys hoef gaat uitkrbben en als je er dan me klaar bent kun je er ook met en zacte borstel erover heen gaan en dan wordt de hoef soepeler

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 17:07

Raggel schreef:
Oh dat wist ik niet, heb ook totaaaal geen ervaring met zulke dingen. Maar het lekker me in theorie wel makkelijker zitten.. Want nja dit is toch ook niets, dan rij liever niet zolang je geen goed zadel..

Goh, rijden zonder zadel kan heel goed zijn voor je zit Raggel...

TS : misschien kan je eens een stalgenoot( of lesgeefster !tip!) vragen om haar een halfuurtje aan de longe te nemen zodat jij aan je zit kan werken Ja
Verder idd een halstertouw of stijgbeugelriem rond Zen's hals doen zodat je geen steun hoeft te zoeken bij je teugels. Veel succes!

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 17:39

Goh nu heb ik persoonlijk totaal geen moeite met mijn zit, maar als ik TS zie met een barebackpad denk ik dat helemaal geen zadel er niet beter uit zal zien Ik bedoel dat je beter niet kunt rijden, dan slecht zonder zadel..

Je zit heeft trouwens niet veel met of zonder zadel te maken, het zit hem in de beugels en teugels waardoor mensen scheef en verkrampt gaan zitten.. Zonder beugels en/of teugels rijden in een zadel lijkt me net zo'n goede oefening voor je zit..

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 18:45

Je mag wel eens een rondje komen draven op Zen zonder beugels/zadel, gok dat de helft hier ook niet kan blijven zitten (hoi zand?) Haha! Ik heb ondertussen al heel wat zitlessen gehad en, geloof het of niet, het is al een stuk beter dan het was. Mijn instructrice vind dat ik ondertussen zelf ook maar moet oefenen en die zou dat niet zeggen als ze het slecht vond voor het paard Ja Zo'n pad is trouwens niet veel meer dan een dekje tegen de haren in je broek en het wegglijden (voorzover mogelijk). Beugels kunnen inderdaad niet vanwege de drukverdeling en het doet niets voor je zit ten opzichte van geheel 'bloot'. Ben het zeker met jullie eens dat ik er nog wel aan moet werken en ik zal volgende keer een halstertouw om doen om te kijken of dat helpt. Als je er totaal geen ervaring mee hebt, dan kan je ook lastig tips geven lijkt me Knipoog

Ik heb trouwens zelf niet het idee dat ik hang aan de teugels, Zen reageert meestal vrij sterk op teveel druk (hij houdt dan compleet op met lopen, gaat vol in de handrem) en dat deed hij nu totaal niet. Misschien dat Rianne en/of Nelleke daar wat meer over kunnen zeggen die hebben me beide zien rijden Ja

Z'n manen zijn er af omdat een weidemaatje die toch wel heel erg lekker vond en de helft er af had geknaagd. Zag er niet uit, dus toen heb ik er de schaar maar ingezet zodat het in iedergeval weer een geheel was Clown En dit vind ik zelf toch een stuk pittiger staan, hij werd met z'n mooie lange manen altijd uitgescholden voor merrie Ach gut

(wat heeft hoeven uitkrabben met dit topic te maken trouwens, mis ik iets Verward )

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 22:10

De openingspost voldoet hier niet aan de nieuwe regels van HAW, daarom gaat er een slotje op.
Lees eerst even [HAW] Welkom op HAW- gewijzigd 29 mei 2008 aandachtig door, inclusief de links die erin staan, dan kun je een nieuw topic openen wat wel aan de regels voldoet.

Ten eerste staat het nivo niet in de openingspost, evenals waar in de training aan gewerkt wordt.