Ik ben mijn 3 jarige nu aan het inrijden, en het gaat prima. Nu is er alleen een discusie losgebarsten wbt uitgestrekte draf en Galop.
De een zegt, eerst de uitgestrekte draf aanleren en de ander zegt eerst de galop aanleren. Voor beide is wat te zeggen natuurlijk, de een zegt nl als een paard eerst leert galoperen, krijg je het niet meer in een uitgestrekte draf omdat ze dan meteen wil aangaloperen, en vise versa.
Mijn gevoel zegt eerst de 3 basisgangen aanleren, stap, draf, galop en daarna pas de uitgestrekte draf.
Edit, het moet zijn middendraf ipv uitgestrekte draf !!!
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 26-10-08 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt
inderdaad eerst goed de basis aanleren. Als dat allemaal goed gaat er bevestigd is, dan kun je met middengangen aan de slag gaan (duurt wel even, wees vooral niet overhaast!). Ik leer eigenlijk altijd het eerst de middendraf. Vaak leren ze dan een versnellende hulp goed aan. Dan de middengallop, want dan kennen ze de hulp. Andersom zouden ze de hulp kunnen gaan verwarren met lekker galloperen.
Tijdens het inrijden van mijn paardje vond ik het toch altijd wel handig om kleine stukjes te verruimen en dan weer terug te rijden. Uiteraad moet hij wel eerst weten wat je bedoelt met een beenhulp en een ophouding, maar van die kleine stukjes verruimen worden ze wel al wat sterker en oefen je de reactie op je been. Ik reed dan altijd (en nog steeds eigenlijk) uit de bocht een paar passen weg, terug en dan weer weg. Maar uiteraard eerst het gas en de rem erop!