Het eerste wat mij opvalt is: wat een leuk paard! Hij lijkt een beetje op die van mij 
Het tweede wat me opvalt is echter niet zo leuk: de onrustige, kwijlende mond, de tong, de mega-strak aangetrokken sperriem (foto 2 onder andere). Nee, daar wordt ik niet blij van.
Als het paard problemen heeft met het bit, laat dan eerst de mond eens nakijken. Vraag de tandarts om advies bij de keuze van het bit (duidelijk dat het paard dit bit niet fijn vind) en experimenteer met wat alternatieven (enkel gebroken, dubbel gebroken, ongebroken. Tegenwoordig mag je ook met bitten met tongvrijheid rijden (voor mijn paard een uitkomst), Myler bitten zijn erg fijn en in veel variaties). Door het strak aansnoeren van de neusriem camoefleer je het probleem, belemmer je de ademhaling van het paard en doe je je paard pijn (fysiek en mentaal). Dus nee, daarover ben ik niet te spreken.
De houding van de ruiter is vrij netjes, maar de benen mogen wat langer en de knie wat zakken. In de foto van de uitgestrekte draf hangt de ruiter wat achterover en is achter de beweging van het paard. Probeer rechtop te blijven zitten. Verder mag ze nog meer kijken waar ze heengaat. Nu gaat de focus af en toe wat naar beneden.
Afgezien van de stress in de mond, vind ik het verder wel een mooi beeld. De spanning van de mond loopt wat door naar de kaak en de nek, maar het achterbeen is mooi actief.
Ik zou nog even wachten met het Z en eerst dit mondprobleem op een goede manier oplossen, anders krijg je er later nog meer problemen mee en voor het Z zal het paardje er nog wel iets meer doorheen moeten.