Zirocco @ work in the sunshine

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Udo2001

Zirocco @ work in the sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 14:05

Vol trots presenteer ik hierbij mijn paardje, inmiddels al weer een jaar in het bezit.
Het werdt tijd om hem weer eens op de foto te zetten, aangezien dit de laatste keer was in februari.
Zirocco in een 4 jarige ruin van de hengst Timeless. Inmiddels B+5, en de wedstrijden gaan nog niet altijd als gepland maar dat
zal de jongigheid wel zijn Bloos . Ik werk hem doormiddel van voorwaarts-neerwaarts lekker los, om hem dan nog een kleine 10 minuten op te pakken weer afsluiten met voorwaarts-neerwaarts. De ene keer gaat die wat beter dan de andere keer. Mijn verbeterpunten is het uitdrukken van mijn hakken, en mijn voeten niet te laten lijken op kapstokken Clown en soms heb ik de neiging om mijn rechterheup op te trekken. Heb je tips?? Die zijn altijd welkom. Zal je niet langer laten wachten: Hier is ie dan ZIROCCO
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Beetje oppakken
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En weer uitlaten draven
Afbeelding
Afbeelding

baloo

Re: Zirocco @ work in the sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:08

Ik vind dat het er heel netjes uitziet Haha!
En het commentaar geef je zelf al Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:25

Jammer dat hij bij het oppakken achter het bit kruipt. In de B heb je ook nog lang deze houding niet nodig. Ik denk dat het beter is om je paard een houding te laten aannemen tussen de 2 houdingen waarin je hem nu rijdt. Beetje het idee van de losrij-galopfoto. Dan kan je ook meer ontspannen blijven rijden, hij toont nu ook spanning in die oprichting en hij hoeft dat helemaal nog niet te laten zien, dus waarom dat probleem opzoeken??
Stel hem lekker wat lager in zodat hij kan blijven ontspannen in zijn bovenlijn, als je dan verder in zijn opleiding bent, neemt hij vanzelf zijn hals weer mee omhoog, bij het ondertreden van de achterhand. Ik denk dat wanneer je je paard in een meer ontspannen houding kan rijden, hij op wedstrijd ook meer kan ontspannen.

(Ik reed mijn pony eerst ook in een houding als jouw paard, en bouwde daardoor erg veel spanning op. Thuis konden we dat allemaal redelijk rechtbreien, maar op wedstrijd gingen we dus allerlei capriolen laten zien, die ze niet vragen in de B. Sinds mijn instrctrice mij hierop heeft gewezen en we heel erg aan het oefenen zijn met een ontspannen houding en super eerlijke hand, loopt hij uiteindelijk weer in eenzelfde soort houding. Maar nu uit zijn eigen, zonder druk, zonder spanning, zonder moeilijkheden, met een losse rug, waardoor we op wedstrijd niet regelmatig meer overal heen vliegen.)

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 14:29

Sjonniej schreef:
Jammer dat hij bij het oppakken achter het bit kruipt. In de B heb je ook nog lang deze houding niet nodig. Ik denk dat het beter is om je paard een houding te laten aannemen tussen de 2 houdingen waarin je hem nu rijdt. Beetje het idee van de losrij-galopfoto. Dan kan je ook meer ontspannen blijven rijden, hij toont nu ook spanning in die oprichting en hij hoeft dat helemaal nog niet te laten zien, dus waarom dat probleem opzoeken??
Stel hem lekker wat lager in zodat hij kan blijven ontspannen in zijn bovenlijn, als je dan verder in zijn opleiding bent, neemt hij vanzelf zijn hals weer mee omhoog, bij het ondertreden van de achterhand. Ik denk dat wanneer je je paard in een meer ontspannen houding kan rijden, hij op wedstrijd ook meer kan ontspannen.

(Ik reed mijn pony eerst ook in een houding als jouw paard, en bouwde daardoor erg veel spanning op. Thuis konden we dat allemaal redelijk rechtbreien, maar op wedstrijd gingen we dus allerlei capriolen laten zien, die ze niet vragen in de B. Sinds mijn instrctrice mij hierop heeft gewezen en we heel erg aan het oefenen zijn met een ontspannen houding en super eerlijke hand, loopt hij uiteindelijk weer in eenzelfde soort houding. Maar nu uit zijn eigen, zonder druk, zonder spanning, zonder moeilijkheden, met een losse rug, waardoor we op wedstrijd niet regelmatig meer overal heen vliegen.)

Ik vind het prima dat je commetaar geeft, maar waaruit leidt jij uit dat het dier gespannen is?? Ik pak hem gewoon 10 minuten op, dit zonder druk het is voor mij dus niet zo zeer van belang of hij er net iets voor of achter loopt. Als hij maar begrijpt wat het oppakken betekent, de afwerking komt nog. Dus ik begrijp je commetaar niet over het opzoeken van een probleem als ik die niet heb???

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:47

Ik vind dat Sjonniej wel een beetje gelijk heeft....
De vwnw foto's zien er allemaal heel erg netjes uit, maar zodra je gaat oppakken, zie ik spanning....
Ga je dan ook doorzitten? misschien kan je dan blijven lichtrijden, en wat minder oppakken, hij hoeft namelijk nog helemaal niet zo hoog je kan hem wel wat meer oppakken, maar zijn hoofd wel lager instellen, en er goed op blijven letten dat hij op de LL blijft, het is niet erg als hij er even achter komt, maar alleen als jij daarom vraagt, als hij bijvoorbeeld op de LL ook nog niet fijn erdoorheen voelt. Maar probeer dus iets minder op te pakken, en tijdens het oppakken zijn hoofd wat lager in te stellen.
Wel een onwijs leuk paard, heel erg veel plezier met hem Lachen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:52

Ik leid uit deze foto's af dat het gespannen is. Zo vind IK het eruit zien, dat jij dat niet voelt is een ander feit. Ik weet niet wat jij voelt, maar ik zie alleen deze foto's. Maar ik zal het proberen uit te leggen.
Ik zie in eerste instantie een gespannen plaatje, als ik verder ga kijken zie ik een paard wat onplezierig kijkt, zijn rug reg strak houd en zijn nek in een rare houding heeft. Gevolg hiervan is dat hij achter de loodlijn valt, om het mogelijk te maken voor zichzelf. Het beeld op de eerste en laatste foto's is echter heel fijn, losse rug, fijnere uitstraling van het paard.

Het is, naar mijn idee, absoluut nog niet nodig om een paard te laten begrijpen wat oppakken is. Niet naar deze houding. Hij kán namelijk nog niet lopen zoals jij hem probeerd in te stellen. Waardoor hij o.a. achter de loodlijn kruipt en zijn rug vastzet.
Ik zou dit paard daarom liever wat lager ingesteld zien, zodat hij zijn rug kan blijven gebruiken, zoals hij bij het los/uitrijden wel doet. Je zal merken dat hoe verder hij in opleiding komt, hoe meer hij op het achterbeen zal komen en hoe meer hij zijn hals opricht.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:56

Ik vind het losrijden mooi en ontspannen om te zien Lachen maar met oppakken is dat beeld opeens wat weg. Ik heb het idee dat je iets teveel vraagt nog van hem op dit moment. Probeer eerst het hoofd lager in te stellen, dat oogt in ieder geval al een stuk onspannener denk ik! Lachen De nekspieren moeten nog beter ontwikkelen voordat het hoog houden van het hoofd makkelijker is.
Hij loopt verder wel mooi ruim Lachen
Als je je vraag aanpast aan zijn mogelijkheden, zullen de wedstrijden ook beter gaan.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:03

Ik vind hem nogal gespannen en diep lopen.
Ook zit jij zelf wat naar voren en trek je je hielen op.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:06

Wat een aansprekende 4-jarige heb je zeg, hij is al mooi rond en glanst als een spiegel!

Vind dat je hem op een lekkere manier aan het losrijden bent, ziet er ontspannen uit. Ik zou persoonlijk alleen vaker afwisselen tussen hoog en laag instellen en niet alleen maar laag of alleen maar hoog rijden, zo kun jij namelijk een nog betere controle krijgen over zijn hoofd en halshouding, zodat hij niet leert dat losrijden alleen maar laag lopen is, het gaat erom dat hij doet wat jij hem vraagt. Hij kan echt lekker zijn nekkie erop zetten, daar heeft hij ook wel de hals voor, van mij mag je hem iets meer ruimte geven van voren, zodat zijn neusje er iets verder uit komt en het geheel iets minder 'strak' oogt. Het lijkt alsof je nu soms wat in de teugels hangt, daarvoor zou je iets meer mogen meegeven met je hand, controleer steeds of hij je hand weer gaat volgen.

Vind dat je op sommige draffoto's een mooie houding hebt! op andere foto's blijf je niet zitten en maak je je niet lang genoeg, probeer daar nog iets meer op te letten, dan is het plaatje af.

Veel plezier en succes nog met hem!

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:20

Van mij hetzelfde commentaar een beetje.. Het vvoorwaarts-neerwaarst ziet er echt supergoed uit, lang in zen rug en hals, ontspannen etc. Kan je hem niet vanuit die positie steeds een klein stukje omhoog werken? in plaats van in 1 keer hop oppakken omhoog (dat beeld geven de foto's iig, misschien dat je met rijden zelf wel langzaam omhoog werkt) imo ga je iig iets te snel in het omhoog werken. Vooral omdat het voorwaarts neerwaarts zo geod gaat is het jammer dat hij nog zo opkropt achter zen bit..

Verder kan ik alleen maar zeggen dat het voorwarts neerwaarts hartstikke god eruit ziet dus wat dat betreft ga zo door !!

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 15:30

Bedankt voor de tips, al ben ik het met sommig commetaar niet eens. Ik weet dat er nog voldoende werk in zit, maar hij voelt super aan. Ik zie geen hele rare halshouding, hij is nog niet constant dat klopt en daar werk ik ook aan. En daarbij heeft hij een hele fijne makkelijke hals, die veel mogelijkheden bied om in diverse houdingen te lopen zonder al te veel problemen, vandaar dat ik het ook meepak. Gelukkig heb ik een goede instructrice die mij 2 maal per week begeleid, dus dat zit wel snor. En ach, we heten nou eenmaal niet allemaal Anky Clown Clown

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:37

ik vind dat je heel goed bezig bent.
mijn paard is nu ong 3 maand onder het zadel en ik wissel nu ook al af met af en toe een paar rondjes wat hoger rijden. hiermee heb je later alleen maar voordeel mee met de wedstrijd! maar ontspanning blijft het belangrijkst... dit doe je goed op de foto's. Ik vind 10 minuten wel een beetje lang. Je kunt beter afwisselen... Eerst alleen losmaken met diep en laag en dan afwisselen met diepen en laag en weer hoger en weer diep en laag en weer hoger! Succes en ga zo door!

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 15:51

wendietjuhhh schreef:
mijn paard is nu ong 3 maand onder het zadel en ik wissel nu ook al af met af en toe een paar rondjes wat hoger rijden. hiermee heb je later alleen maar voordeel mee met de wedstrijd! maar ontspanning blijft het belangrijkst... dit doe je goed op de foto's. Ik vind 10 minuten wel een beetje lang. Je kunt beter afwisselen... Eerst alleen losmaken met diep en laag en dan afwisselen met diepen en laag en weer hoger en weer diep en laag en weer hoger! Succes en ga zo door!

Eindelijk iemand die begrijpt wat ik bedoel uit te leggen. Afwisselen is een prima idee, doe ik dan ook met regelmaat. Los blijven van voren is ook een must, en daarbij blijft het voor ieder paard toch ook anders. En tuurlijk is het voor een jong dier moeilijk om nog in balans te blijven lopen, maar vind niet dat ik verkeerd bezig ben door het wel mee te pakken.

Popkjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:34

Mooi paardje en het rijden ziet er zeker niet slecht uit maar ik vind dat hij ook bij vwnw rijden een beetje eng blijft in de kaak. Als je ook tijdens het vwnw rijden er voor zorgt dat zijn neusje wat meer eruit komt, ga je hem ook beter kunnen oprichten. Nu geeft het oprichten inderdaad een gespannen indruk.

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:39

Udo2001 schreef:
wendietjuhhh schreef:

Eindelijk iemand die begrijpt wat ik bedoel uit te leggen. Afwisselen is een prima idee, doe ik dan ook met regelmaat. Los blijven van voren is ook een must, en daarbij blijft het voor ieder paard toch ook anders. En tuurlijk is het voor een jong dier moeilijk om nog in balans te blijven lopen, maar vind niet dat ik verkeerd bezig ben door het wel mee te pakken.

ik ben het met je eens, maar ik vind dat je er bij het oppakken zeer gespannen opzit (kan moment opname zijn hoor!), je voeten zitten niet waar ze horen en hij lijkt of je je armen alleen maar op je plek wil houden. dat vind ik persoonlijk niet zon fijn beeld.

het is goed dat soms iets hoger instelt gewoon om te oefenenen, maar probeer zelf ontspannen te blijven..

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:19

Ik ben het ook met het voorgaande commentaar eens. De vw-nw houding ziet er erg fijn uit. Paard loopt heerlijk over de rug.

Maar.. in de 'opgerichte' houding loopt hij echt wel gespannen, geen mooie halshouding. Ik zou hem vanuit dat neerwaartse iets opwerken, maar niet zo opgericht laten lopen. Daar heb je niks aan.

marritpiebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:38

ziet er netjes uit, je valt op sommige foto's wat naar voren.

Talitha15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:51

Mooi paard, mooie combi. Ik ben het wel een beetje eens met het voorgaande commentaar, maar het wordt wel een beetje overtrokken. Als jij even wat oprichting meepakt, zodat hij daar wat sterker in gaat worden, prima toch? Alleen is het wel zo dat je paard er waarschijnlijk gewoonweg nog niet sterk genoeg voor is en dat zie je op deze foto's terug. Doordat hij het oprichten nog niet van achteren kan verwerken, drukt hij inderdaad zijn rug iets weg en zet hij zijn hals er een beetje op. Naarmate hij sterker wordt, zul je zien dat dat overgaat. Persoonlijk richt ik jonge paarden dan ook pas op als ze daar aan toe zijn, maar ieder doet het op zijn eigen manier en het is niet zo dat je een uur lang bovenin rijdt, dus daar krijgt hij echt niets van. Hij kan trouwens super mooi over de rug ontspannen en dat is het belangrijkste. Lekker zo door gaan!

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:54

Udo2001 schreef:
Bedankt voor de tips, al ben ik het met sommig commetaar niet eens. Ik weet dat er nog voldoende werk in zit, maar hij voelt super aan. Ik zie geen hele rare halshouding, hij is nog niet constant dat klopt en daar werk ik ook aan. En daarbij heeft hij een hele fijne makkelijke hals, die veel mogelijkheden bied om in diverse houdingen te lopen zonder al te veel problemen, vandaar dat ik het ook meepak. Gelukkig heb ik een goede instructrice die mij 2 maal per week begeleid, dus dat zit wel snor. En ach, we heten nou eenmaal niet allemaal Anky Clown Clown

Klopt, ik zie ook geen rare halshouding. Je rijdt je paard op een hele correcte en ontspannen manier los. Daarna pak je hem netjes op. Ik vind het er dus goed uitzien. Op 1 foto trek je je hakken ietswat op, maar goed, dat zal wel een momentopname zijn. Succes op de wedstrijden, het komt vast goed.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:59

ik heb dus niks tegen het op pakken van je paard, een goed door gereden paard kan lopen waar jij wil, mar kan er wel inkomen dat het er wat gespannen uitziet. Hij vind het moeilijk en met idd wat les word het wel makkelijker. Wanneer die laag loopt vind ik ehm persoonlijk net iets teveel op krullen en ga druk jij je hand ook naar beneden, voor de rest een mooi ontspannen dier dat goed over dr rug loopt, veel succes verder:)

Draflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 11:09

ik vind dat het er super uit ziet:) Je begint VWNW en eindigd daarmee en daartussen mag hij best wel eens een keer wat hoger lopen in de houding. Voorwaarts neerwaarts loopt hij super en ook in de houding loopt hij heel netjes alleen voor een B proefje is het misschien net iets te ? Want soms willen ze dat nog niet zien ? maar super hoor, ook prachtig paardje

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 11:24

Draflinger schreef:
ik vind dat het er super uit ziet:) Je begint VWNW en eindigd daarmee en daartussen mag hij best wel eens een keer wat hoger lopen in de houding. Voorwaarts neerwaarts loopt hij super en ook in de houding loopt hij heel netjes alleen voor een B proefje is het misschien net iets te ? Want soms willen ze dat nog niet zien ? maar super hoor, ook prachtig paardje

mee eens

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:07

Ik vind het er ook heel goed uitzien en ik denk dat het juist goed is om zo'n jong dier af en toe zo in te stellen. Alleen net iets te veel spanning in die oprichting en dat is zonde. Probeer hem daarom in die oprichting meer van je hand af te rijden, zodat hij iets meer lengte in de hals kan gaan nemen en daardoor minder spanning opbouwt in deze houding. Super dat je hem ook weer lang en laag uirijdt zodat alle spanning af kan vloeien!

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 16:12

Umpiedumpie schreef:
Ik vind het er ook heel goed uitzien en ik denk dat het juist goed is om zo'n jong dier af en toe zo in te stellen. Alleen net iets te veel spanning in die oprichting en dat is zonde. Probeer hem daarom in die oprichting meer van je hand af te rijden, zodat hij iets meer lengte in de hals kan gaan nemen en daardoor minder spanning opbouwt in deze houding. Super dat je hem ook weer lang en laag uirijdt zodat alle spanning af kan vloeien!

Dank je voor de tip, zal proberen om hem meer voor me te zetten, zodat hij minder achter de loodlijn loopt vind het dan wel moeilijker om hem daar ook los te houden. Dat is nog moeilijk voor ons beide, valt allemaal nog niet mee. Oefening baart kunst.
Vind het fijn te horen dat ik toch wel wat op de goede manier doe, want mijn gevoel is super op hem.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 21:46

leuk paardje! past ook goed bij je

vind alleen dat er nog veel spanning is, ontspanning zie ik nog niet echt als je hem wat hoger instelt. Ook zou ik bij het lager instellen proberen de neus er wat meer uit te rijden, dan wordt het ruggebruik ook beter en kan die losser door lijf gaan lopen. Bij hoger instellen dan de ontspanning niet vergeten en mag best meer met neus eruit lopen dan zodat paard ook mogelijheid tot ontspannen heeft en de rug kan gaan gebruiken..

veel succes nog!