te sterk in mn binnenhand..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annaenbowy

te sterk in mn binnenhand..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 13:58

ik heb mezelf op n een of andere manier aangeleerd dat ik mn binnenhand te sterk vastpak. natuurlijk niet fijn voor de pony!
ik wil het graag afleren en probeer mezelf er steeds aan te herrineren maar toch blijf ik het doen. dit gaat ook ten koste van de nageeflijkheid van mn paard, terwijl hij al zo gevoelig is! en ik wil het zo graag afleren!
weet iemand hoe ik dit mezelf het snelste afleer?

baloo

Re: te sterk in mn binnenhand..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:02

Ik heb hier ook problemen mee.
Ik volg dit even Knipoog

annaenbowy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 14:03

haha oke;)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:06

Les bij een goede instructeur helpt zoiezo altijd...

Daarbij kun je heel makkelijk op een volte of in een hoek merken of je een te strenge binnenhand hebt. Je paard verliest dan tempo, loopt sneller over de buitenschouder weg en overbuigt zijn hals sneller.

Zorg ervoor dat je je binnenhand op gelijke hoogte hebt met je buitenhand óf ietsje voor de buitenhand. Nooit verder naar achteren dan je buitenhand!

Een boogje in je binnenteugel is lang niet zo erg als een boogje in je buitenteugel. Probeer maar regelmatig of je paard netjes blijft lopen terwijl jij je binnenhand eventjes naar voren plaatst.

annaenbowy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 14:08

ja ik krijg nu priveles en dat heeft ze precies gezecht! ik doe nu vaak mn binnenhand even naar voren als ik het gevoel heb dat ik heb weer te erg vastpak. dus het gaat wel vooruit.
het is meer hoe ik dit sneller afleer, en mezelf eraan blijf herinneren. maar toch bedankt!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:12

Voor jezelf als geheugensteuntje kun je er telkens bij een bepaalde letter (of twee letters bv a en c) aan denken.

annaenbowy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 14:13

oke ik zal het proberen! dankje!

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:15

Stap 1 van iets afleren is er bewust van worden dat je iets doet. Je instructie kan het wel 100 keer zeggen, maar pas als je gaat voelen en realiseren van "hé, ik zit nu op dit moment te veel aan m'n binnenhand en dat moet niet", op dat moment kan je het veranderen.
Verder wat bij mij wel helpt ( ben op dit moment ook heel erg bezig met m'n binnenhand ) is af en toe met een bruggetje rijden als ik vind dat m'n binnenhand te grof wordt en blijf eraan denken. Als iets fout gaat, haal dan even diep adem en denk "heb ik m'n handen wel goed?" voel even en pas het aan..

annaenbowy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 14:17

wat is een bruggetje?:$ misschien helpt dat wel ik weet alleen niet wat het is..Tong uitsteken

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:17

Je moet bij elke hoek tegen je zelf zeggen binnenhand naar voren, het maakt niet uit of je even het contact met de mond verliest aan de binnenkant.
Je paard is er waarschijnlijk aan gewend dat jij binnen vastpakt dus zal wel gaan klooien met zijn hoofd misschien omdat hij nu op eigen benen moet gaan lopen niet meer makkelijk op jouw handen kan steunen.

Laat hem dat maar zelf uitzoeken, pak in geen geval toch weer die teugel, want dat is wat je paard probeert jouw te laten doen.

Lekker naar voren blijven rijden en wanneer je merkt dat je tempo verliest denk dan "heb ik een te strakke binnenhand?" Zo ja, naar voren ermee en been bijgeven.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:20

Inujojo schreef:
Stap 1 van iets afleren is er bewust van worden dat je iets doet. Je instructie kan het wel 100 keer zeggen, maar pas als je gaat voelen en realiseren van "hé, ik zit nu op dit moment te veel aan m'n binnenhand en dat moet niet", op dat moment kan je het veranderen.

Lijkt mij logisch, maar je kunt je pas bewust van iets worden als het vaak herhaalt word en je instructeur op het juist moment tegen je zegt wat je moet doen. Daarna vraagt diegene als het goed is vaak "voel je het verschil?" Zo ja dan weet je wat er aan de hand is en hoe het moet voelen.

Zoniet nog een keer herhalen bij het volgende moment etc...