in een rustige galop aanspringen..!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hanneke1

in een rustige galop aanspringen..!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 10:50

hee Haha!
ik hebnogal moeite om in een rustige galop aan te springen.. als ik rij en ik geef de hulp aan dan gaat ze er zowat in rengalop vandoor. bij de volgende bocht krijg ik haar dan weer even rustig maar een ronde later gaat ze er weer vandoor.!
ik zou graag willen weten wat ik hier tegen kan doen...
ik hoop dat jullie hier wat tegen weten.. alle tips zijn welkom!
Pling

Kelnardo

Re: in een rustige galop aanspringen..!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:00

He, ik heb misschien wel een ideetje ik verzorg namelijk ook een paard dat zo lekker weg kan crossen. Ik geef de hulp in de eerste instantie superzachtjes, dus buitenbeen achter de singel binnenbeen erop en dan heel licht druk geven. Dat is dan vaak genoeg om haar al in galop te krijgen. Soms neemt ze dan ook een ram scheut naar voren dus ik probeer zo diep mogelijk te blijven zitten en een lichte druk op de teugels te houden (zou ik te hard trekken dan zou ik haar alleen pijn doen). Je kunt misschien ook proberen om uit de stap aan te springen in galop dan is ze namelijk wat kalmer en is er minder kans dat ze het op een lopen zet. Ik kan je misschien ook nog aanraden om kleine stukjes te galopperen dus een paar sprongen galop en dan weer draven. Je rijdt dus een paar overgangen en daarom moet ze wel op je letten en heeft dus geen tijd om flink het tempo op te voeren groetjes Kel (Veel succes) Pling

hanneke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 11:17

bedankt! ik zal t uit gaan proberen:) hoop dat het werkt!

Shetje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:13

Voltes rijden, dan kan ze niet zo snel!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:16

Hoe oud is jou paard. Als ze jong zijn kan het komen doordat ze zoekende zijn naar de balans in galop. Dan is het gewoon een kwestie van oefenen. Heb je ook les?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:16

Veel voltes en overgangen rijden inderdaad. Vermoedelijk vindt ze het gewoon nog moeilijk. Is ze fysiek wel helemaal in orde? Anders even nakijken door de fysio. Misschien kán ze het gewoon ook niet en gat ze zo hard om haar balans niet te verliezen of omdat het haar anders misschien zeer doet.

Juangii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:15

Les nemen is wel handig en misscien teveel energie?? Gooi haar eens lekker los in de wei/bak en kijk hoe het dan gaat?

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:24

ik rijd er ook een die er graag als een speer vandoor gaat onder het rijden. ik heb wel les . vooral NOOIT laten crossen als ze dit wil!..ook niet om haar rustiger te krijgen!!!. gewoon rustig galop aanspringen en dan hele kleine voltetjes draaien, een keertje trug naar draf en de andere kan aanspringen. veel doen zodat ze niet eens kán crossen. ook veel verschillende tempo's rijden.. zachtjes wegrijden en dan weer opvangen, en zodra ze onder je door wil lopen niet gaat trekken maar rustig een kleine volte indraaien. ook een keertje van stap of halt aanspringen. en zodra ze het goed doet goed belonen, met een lange teugel in de galop, aan het eind << als ze niet zoveel energie meer heeft;). bij my werkt dit goed. in het begin croste die van my de hele bak rond en zat ie vaak na een halve minuut inhouden al in de rengalop. veel succes:).. oja die van my had veel te veel energie. misschien helpt een keer per dag recreatiebrokken inplaats van twee keer per dag sportbrokken,< wat wij doen.

hanneke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 13:59

@FriesWytske :: Ze is al 21 jaar.. dus niet zo heel erg jong meer .. maar dat zegt blijkbaar niks haha.. heb ook les ja waarbij het wel word geholpen maar zonder les zou ik ook graag wat willen om op te oefenen

@fjordnina :: in principe is ze gezond, alleen hebben er vroeger heel veel jonge kinderen op gezeten die nog niet goed reden en ook heeft ze veel veulens gehad dus ze heb wel 1 zere rugwervel waarbij het aanspringen in galop wat pijnlijk is, ik kan bijv. niet doorzitten om in galop te gaan. tijdens de galop heeft ze hier geen last van is door de arts verteld.

verder is van stap in galop en van halt in galop geen optie, want dan belast ik haar rug nog enorm veel meer, wat ik natuurlijk niet wil.. het gaat echt om van draf naar galop.

XAngel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:14

als je in de galop wil aanspringen, ga dan eerst doorzitten in draf, als ze de neiging heeft omdan weg te rennen, dan blijf je dat netzolang oefenen tot ze niet meer rent. dan ga je naar de hoek toe en spring je aan. je houd je buitenteugel er goed bij. als ze dan wee rent, ga je terug naar de draf en probeer je het overnieuw. als ze dan niet rent beloon je haar. en zo steeds maar door!

yv0nnuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:35

Veel volte's rijden en ook veel overgangen van galop naar draf. gewoon terugnemen en dan weer opnieuw proberen. Het duurt even maar dan heb je ook wat!