April (FriesXTinker) @ dressuurwerk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sanapril

April (FriesXTinker) @ dressuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 20:07

hallo allemaal,

Over April:
April is een 7 jarige fries x tinkermerrie met echte merriestreken...
April is wat lui en moet ik altijd overhalen om te werken.
De laatse paar weken gaat het echter helemaal voor de wind en pakt ze het bit niet meer vast.
Ook de bokjes bij het aangalopperen heb ik al een tijdje niet gehad.....
De laatste tijd gaat ze meer en meer haar achterhand eronder zetten waar ik heel blij mee ben!!!!

Dingen waar ik nu tegenaan loop:
* lui, niet voor het been - ik probeer veel overgangen te rijden en schijnovergangen.
* loopt op de rechterhand over haar buitenschouder weg op de volte - ik probeer meer op 2 teugels te rijden omdat ik dan de neiging heb om zelf vast te pakken.....
* als er een ander paard in de bak rijd heeft ze heel sterk de neiging om eraan te plakken.... loopt dan enorm onder me weg, voorwaarts en zijwaarts....

Mijn houding is heel slecht... Ik neig erg voorover te gaan zitten, mijn tenen leiden een eigen leven, mijn handen zitten niet op de juiste plaats en ik ben constant op zoek naar geld oid.

We hebben nog geen niveau, we zijn nog met de basis bezig. Als ze zo vooruit blijft gaan ga ik heel misschien volgend jaar officieel starten.....

Nou genoeg gepraat, hier zijn de foto's:
Van het inrijden heb ik trouwens geen foto's. Ik rijd haar altijd lang en laag los en pak het dan wat meer op. Foto's staan niet op volgorde....

1. stappen
Afbeelding

2. drafje
Afbeelding

3. drafje, mooi achterhandgebruik
Afbeelding

4. drafje, valt weer op de voorhand
Afbeelding

5. pasje verruimen, mooi beeld vind ik zelf....
Afbeelding

6. galop, achterhand er mooi onder....
Afbeelding

7. galop, komt wat omhoog met hoofdje
Afbeelding

8. loopt over schouder weg... heb mijn teugel los hangen....
Afbeelding

9. uitstappen, moe maar voldaan!!!!
Afbeelding

bedankt voor het kijken en ik kijk uit naar jullie reacties en tips voor mijn problemen!!!!!
Groetjes Sandra

Brittje

Re: April (FriesXTinker) @ dressuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:32

hallo

ik vind uw houding helemaal niet slecht je mag alleen je handen meer dragen.(ik heb het zelfde probleem Verdrietig )
Verder vind ik dat je een super mooi dekje er onder hebt.
(welke merk is die Bloos )
Ik vind ook dat je paard gaffe aftekeningen heeft.

gr

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:36

Ik vind je houding eigenlijk ook helemaal niet slecht..

Je hebt een heel gaaf paard..!

Weet alleen eerlijk gezegt niet wat je tegen het over de schouder weglopen moet doen.. heb zelf ook dat probleem.. Bloos
Succes!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:37

Wat een super gave kruising zeg!

Zoals mijn voorganger al zegt, handen wat meer dragen. Je hebt ook ietwat stoelzit, maar denk dat dat komt omdat je zadel niet helemaal goed ligt. Hij mag zeker een handbreedte naar achteren. Hij ligt nu teveel op de schouder. Als je zadel goed in balans ligt, is het vaak makkelijker om zelf ook netjes te zitten Knipoog

sanapril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 20:44

dank jullie wel..... ben stiekem ook wel heel trots op mijn mooie paardje!!!!

@ brittje Ik ben naar mezelf toe heel kritisch denk ik en zie altijd wel minpuntjes aan mezelf....
Het merk van het dekje weet ik eigenlijk niet, heb ik gekocht op horse event.

@MyHorseGirl Jammer dat jij ook het probleem hebt en niet weet wat je ermee moet... Het is verdraaid lastig!!!!

@ _Nelleke_ Ik zat trouwens zelf ook al naar het zadel te kijken, zo op de foto viel het mij ook op dat hij iets naar voren ligt...
Komt vast van haar buikje... ze is enorm gegroeid omdat ze een vervelende hoest had en 2 x op een dag poeder over haar eten moest.... Normaal krijgt ze 1 x per dag.... ik gaf per keer wel wat minder, maar de combinatie wat meer eten en stilstaan heeft haar wel doen groeien!!!! haha

RvS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 21:10

hoi!
gaaf paard zeg, erg leuke kruising.
je houding is zoals hierboven genoemd helemaal niet slecht,
voor het over de buitenschouder weglopen heb ik miss wel een tip , probeer af te wenden,en dan echt een strakke rechte lijn te lopen, rechtvooruit kijken, paard tussen 2 handen en 2 benen houden, en dat zo lang volhouden tot hij echt recht onder je blijft.Ook helpt kijken waar je naartoe moet errg goed! vind dat zelf ook altijd erg moeilijk hoor Knipoog .
succes!

oh en p.s ; geen van je foto's doen het in je profiel (A)

LisaMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 22:29

heee
Normaal hou ik totaal niet van friezen of tinkers,
Als de sokken weg waren zou je helemaal niet denken dat het dat wel is.
maar deze is wel heel mooi, echt heel chique!
Ben er weg van Kwijl
Maar probeer je handen wat meer te dragen,
en omdat ze over der schouder weg loopt,
moet je proberen je buitenteugel(buitenbeen) er goed bij te houden!
Rij je overgens ook wedstrijden? Zo niet, zou je eens moeten doen Clown
succes verder!

sanapril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 08:51

bedankt voor jullie tips..... ik ga er zeker wat mee doen!

@LisaMS Ik rijd nog geen wedstrijden, maar denk er wel over na.... doe wel af en toe een onderlinge wedstrijd.

o en ik ga meteen mijn profiel aanpassen!!!! bedankt RvS!

Fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 09:52

Mooi paardje, Grappig die witte voetjes! Wat mij op viel dat je naar beneden kijkt , Heb je wat gevonden Tong uitsteken Sux6!

Cheyenne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:03

Wat een super leuk paard heb je!!! Haha! Commentaar geef je zelf al, het enige wat ik nog te zeggen heb is dat je je handen soms te wijd hebt staan, probeer ze iets bij elkaar te houden. Maar veder ziet het er erg netjes uit hoor!!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:10

Wat een leuk paard zeg!
Probeer je handne bij elkaar te houden en te dragen. Je tenen mogen ook wel wat meer naar binnen Lachen
Als je paard over de buitenschouder weg loopt; buitenbeen en buitenteugel er goed aan houden.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:13

Wat een leuke kruising, vind haar qua bouw iets weg hebben van die van mij!

Eigenlijk beschrijf je het grootste probleem al zelf: ze is niet aan het been.
Daarom loopt ze dus ook over haar schouder weg en van je vandaan.
Als ze wel aan het been zou zijn, zou ze luisteren naar je been bij het over de schouder weglopen en denken hee daar mag ik dus niet heen.

Lijkt mij zaak om hier mee bezig te gaan. Aan het been maken. Ik zie dat je nu sporen om hebt, waarom? Je hebt ze nu nog niet nodig, je bent met basis werk bezig.
Ik zou hier eerder heel consequent gaan been geven. op de manier van 1x been geven> geen reactie?> nog n keer been geven> geen reactie?> flink been (ik schrijf geen schop omdat dat weer zo raar klinkt).
Eventueel kan de laatste keer vervangen door een zweepje.
Schijnovergangen, tempowisselingen, overgangen enz.

Succes!

Carlii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:36

Erg leuk paardje!;)
ik den kdat je er vooral op moet letten, dat je niet te veel op je binnenteugel rijdt,als je teveel aan je binnenteugel komt, dan gaat ze weglopen over de buitenschouder, buiten teugel tegen de hals, binnenteugel een klein stukje er van af, en blijven ontspannen, mij is geleerd dat je volte moet kunnen rijden met 'n boogje in je binnenteugel. met je buitenteugelen buitenbeen, sluit je haar op zodat ze niet naar buiten kan, doet ze het dan nog, een klein tikje op de buitenschouder doet wonderen;)

Ik hoop dat je er iets aan hebt!
Succes

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:52

wat een leuke kruising, je houding vind ik ook niet zo slecht als je zelf zegt hoor. Als je je schouders naar achteren doet en goed naar voren kijkt lijkt het al veel beter!

anneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:53

bij foto 8 zie ik een probleem wat een vroeger bijrijdpaardje van mij ook extreem erg had.
wat goed werkt is wat meer druk op de buitenteugel uitoefenen.

succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:32

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de nieuwe regels van HAW voldoen verwijderd.

Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips Lachen

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:12

Bijzondere combi Fries en Tinker. Errug leuk hoor!

Ziet er verder super uit lekker zo doorgaan (tip: veel contra - gewone - contra stelling rijden om beter recht te richten zodat ie niet meer over de schouder wegloopt)

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:16

Def schreef:
Lijkt mij zaak om hier mee bezig te gaan. Aan het been maken. Ik zie dat je nu sporen om hebt, waarom? Je hebt ze nu nog niet nodig, je bent met basis werk bezig.
Ik zou hier eerder heel consequent gaan been geven. op de manier van 1x been geven> geen reactie?> nog n keer been geven> geen reactie?> flink been (ik schrijf geen schop omdat dat weer zo raar klinkt).
Eventueel kan de laatste keer vervangen door een zweepje.

Hierop nog een toevoeging - ik zou 1x been - geen reactie? gelijk FLINK been (haha eigenlijk een schop dus Knipoog)

niet vaker dan een keer vragen en als ie voorwaarts is je benen mooi af laten hangen. Let op dat je voor toestaat als je been geeft... In tegenstelling tot de ge-quote tekst zou ik wel je spoor blijven dragen, zodat je even wat duidelijker overkomt wanneer nodig. Gebruik deze natuurlijk alleen als je eerst al met de kuit hebt gevraagd.
Succes

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:23

Ik denk dat je beter af en toe met spoor kunt rijden. maar dat is mijn mening, Ik heb ook zo één die vroeger graag op de voorhand viel. Is nu vrijwel opgelost, maar blijft altijd werken. Als je alleen met spoor rijd wanneer het echt even nodig is.
Voor de rest kan je ook goed zien dat wanneer hij goed nagevelijk loopt zijn achterhand er beter bij neemt. Anders lijkt ie of net er tegen in of juist net iets te diep.
Mooi apart dier Knipoog veel succes!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:24

ik ga voor 2x been omdat je je paard wel de kans moet geven. Misschien ben ik daar wat liever in en je kunt dit ook wel na 3x zo gereden hebben veranderen naar 1x been>geen reactie> flink been, maar ik zou beginnen met 2x been.

Sporen zijn niet om paarden aan het been te maken. Sporen zijn ervoor om je hulpen te verfijnen bij hoger niveau dressuur dan de basis. Zweep is hiervoor wel te gebruiken

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:30

Def schreef:
ik ga voor 2x been omdat je je paard wel de kans moet geven. Misschien ben ik daar wat liever in en je kunt dit ook wel na 3x zo gereden hebben veranderen naar 1x been>geen reactie> flink been, maar ik zou beginnen met 2x been.

Sporen zijn niet om paarden aan het been te maken. Sporen zijn ervoor om je hulpen te verfijnen bij hoger niveau dressuur dan de basis. Zweep is hiervoor wel te gebruiken

ben ik het mee eens. ik zal mijn post even editten (als dat nog kan Tong uitsteken) dat ik er uiteraard verfijning van de verdere hulpen mee bedoel.

Ik zou alleen nooit echt gaan schopppen. Dan even een tikje. Dus 2x been tikje.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:31

he san!

Ziet er goed uit! Beter dat het nu beter gaat. Ze ziet er mooi glimmend uit Tong uitsteken Heb je ook meegedaan aan de onderlinge van Zondag?

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:33

Afbeelding

Ik denk dat als je je zadel naar achter legt(en minstens 2 handbreedtes),dat je paard beter zichzelf in evenwicht kan houden.Zoveel buik heeft ze nu ook weer niet om het naar voren schuiven te verklaren,maar misschien weinig schoft(?).Staartriem proberen?Zadelpasser?
Verder een erg leuk paard,ik had zwaarder verwacht uit een dergelijke kruising.En een leuk dekje!(ik heb exact dezelfde gekocht Clown ,geen merk)

Capey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:34

Woah.. Het duurde even voor de pagina was geladen.. Misschien volgende keer een waarschuwing in de Topic naam?

Abaigeal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:42

Leuke foto's zeg !
Ik vind dat je je paardje netjes rijd Lachen
Ik rijd zelf ook een tinker, en herken wel een aantal dingen waar je tegen aanloopt, dus ik heb wel wat tips, misschien kun je er iets mee Haha!
- Overgangen rijden doe je al goed Knipoog Misschien kun je er ook bij helpen door je stem te gebruiken, en echt hele korte overgangen op elkaar te maken, het maakt dan even niet uit waar ze haar hoofd draagt als ze maar snel weg is voor je been.
- Probeer haar als ze dit doet, extreem recht te maken op je buitenteugel, je hebt dan de neiging om het met je binnenteugel op te lossen maar dat kun je het beste met je buitenteugel doet, desnoods even buitenstelling vragen, door bijv. je buiten teugel laag tegen de schoft te houden, dan plaatst ze haar schouder als het goed is weer recht.
- Probeer je handen iets meer te dragen, dat helpt ook om haar minder op de voorhand te laten lopen.
Ik hoop dat je er iets mee kan, maar ga vooral door zoals je bezig bent het ziet er fijn uit Lachen