bokken en steigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

doerak56

bokken en steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 14:06

hallo.
nou heb ik een paardje die met rijden voor ieder deurtje of geluidje
echt bokkend en bekand steigerend wegrend.
wie kan mij helpen?
ik zoek eigenlijk hulp voor hem.
en als ik hulpteugel wil kopen welke is hier dan geschikt voor?
hij heeft een gescheurde pees en mag dus nog niet galloperen dat mag pas
rond december 2008 weer.

Loiz

Re: bokken en steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:02

Dit staat niet goed geloof ik, dit hoort namelijk bij [RT] Rijtechnisch Knipoog
Of je moet een beperking hebben en daarom dit probleem hebben, [AP] Aangepast Paardrijden is namelijk 'Voor de omgang met paarden en paardrijden met een beperking'. Knipoog

Makita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 08:47

ik zou geen hulpteugel kopen eigenlijk!
want dat is meer om het te leren aan de teugel om los te worden maar het helpt niet echt voor een "schrikprobleem"

ik zou misschien een parcours doen met allemaal "enge dingen"
misschien is dit iets???

doerak56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 10:06

Makita schreef:
want dat is meer om het te leren aan de teugel om los te worden maar het helpt niet echt voor een "schrikprobleem"

misschien is dit iets???

ik kan het gaan proberen ja.
bedankt.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 10:30

schrikt je paard alleen met het rijden of ook als je gewoon naast hem loopt?
als hij enkel schrikt met rijden is het namelijk aan stellerij of zoals ik ergens heb gelezen( ik weet ff niet meer waar sorry) dat de onzichtbare bakkabouters weer bezig zijn

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 10:29

[AP]->[RT-P]

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 10:34

Wat doet hij als je gewoon aan de hand loopt??
Je kan ook ook eens wat aan grondwerk doen, misschien is het een onzeker paard , ik geloof niet dat het aanstellerij is, geloof niet dat een paard zo denkt, geef het paard vertrouwen en vind uit waarom hij zo schrikkerig is en dus op de vlucht wil.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 12:05

Heb jij schrik op je paardje?
Het kan zijn dat jij gespannen bent en dat je paardje dit aanvoelt en hierdoor ook bang of gespeeld bang is.

Een hulpteugel zou ik in jou geval niet gebruiken. Dat lost je probleem niet op...

M_arieKe__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 22:45

hoelang heb je hem al? heeft hij in het verleden rare dingen meegemaakt voor zover jij weet?

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 22:47

het enige wat ik nu kan bedenken is om te blijven zitten een touwtje om zn nek te doen, zodat als hij bokt of steigerd je nog iets hebt om vast te houden.. Voor het probleem zelf weet ik niet zo snel een oplossing

unexpected_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 00:33

Als hij zo uit zijn dak gaat, zou ik wel uitkijken met die gescheurde pees...? Ik zou in jouw geval niet aan een hulpteugel beginnen.. Zoals jij aangeeft, weet je volgens mij weinig van hulpteugels? deze zijn ook niet zomaar te gebruiken zonder dat je enige ervaring hiermee hebt. Je moet er wel mee om kunnen gaan.. Bovendien is een hulpteugel niet de oplossing voor je probleem..
En ja wat is nu echt aanstellerij is en wat is nu echt bang?? Ik kan het hier vandaan niet beoordelen wat betreft jouw paard, maar wat beiden betreft is de enig oplossing goed streng en consequent zijn en blijven en vooral geduld hebben. Misschien krijgt ie de kans om weg te schieten, wellicht omdat ie van jou misschien de mogelijkheid krijgt om afgeleid te worden?? Of het kan zo zijn dat ie inderdaad wat onzeker is en dat je het rustig op moet bouwen.. Hoe oud is ie en hoelang heb je em al?
Krijg je ook instructie?

unexpected_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 00:52

Makita schreef:

misschien is dit iets???

Van deze bovenstaande tips wordt ik niet vrolijk!!
Ik zou ze in iedergeval niet uitvoeren is mijn advies!

een hulpteugel om los te worden???? Frusty

Een een parcours met allemaal enge dingen?? Verward Ik adviseer de TS om dit zeker niet te doen! Stel dat ie inderdaad een probleem heeft met vertrouwen en onzeker is, dan moet je er alles aan doen om dat op een rustige manier goed te krijgen en zijn vertrouwen te winnen, maar dat doe je niet door hem door een "eng" parcours te loodsen! Het is nog gevaarlijk voor beiden ook!

Makita ik wil je adviseren om eerst zelf wat wijzer te worden, voordat je mensen adviseerd! Verward

Zuchtttt ga ik er weer op in (het penny gehalte) Gaaaap Lips are sealed

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 01:39

Inderdaat zeker geen hulpteugel hoor. Hoe is het mogelijk zoiets te denken te gaan oplossen met een hulpteugel ?????
Professionele hulp erbij vragen, vertrouwen opbouwen tussen jou en je paard, de basisopleiding opnieuw overlopen en shecken of er hier en daar niet iets overgeslagen was en dit dan ook terug installeren.
Veel grondwerk, en als al die dingen uiteindelijk goed gaan inderdaat beginnen aan een schriktraining, maar ook dit moet je met kennis van zaken gaan doen en steeds op de veiligheid voor beiden letten.
Doe het nooit alleen , doe het met begeleiding van een instructeur.

unexpected_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:43

aeolusnr1 schreef:
Inderdaat zeker geen hulpteugel hoor. Hoe is het mogelijk zoiets te denken te gaan oplossen met een hulpteugel ?????
Professionele hulp erbij vragen, vertrouwen opbouwen tussen jou en je paard, de basisopleiding opnieuw overlopen en shecken of er hier en daar niet iets overgeslagen was en dit dan ook terug installeren.
Veel grondwerk, en als al die dingen uiteindelijk goed gaan inderdaat beginnen aan een schriktraining, maar ook dit moet je met kennis van zaken gaan doen en steeds op de veiligheid voor beiden letten.
Doe het nooit alleen , doe het met begeleiding van een instructeur.

Precies helemaal mee eens..
Dit valt naar mijn mening echt niet op te lossen via een vraag op bijv. bokt..
Als ik het zo lees schat ik in dat de TS niet heel erg ervaren is en volgens mij ook geen instructie krijgt.. Ik kan alleen maar adviseren, neem instructie! Ga hier niet op eigen houtje mee rotzooien, dat gaat echt niet werken..

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:53

kan me helemaal vinden in bovenstaande adviezen. Nooit zomaar extra teugels of andere aanhangsels gebruiken zonder goed advies of begeleiding. Wat ik me ook afvraag: hoe zit het met die gescheurde pees? Vind het nou niet zo een veilige gedachten dat hij daar flink mee loopt te steigeren eo/of bokken.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 02:16

Ik zou even stoppen met rijden totdat die pees weer beter is. Verder kun je misschien wat grondwerk doen om de vertrouwensband te versterken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 02:23

Als hij op rust staat en dus alleen mag stappen is het niet raar dat hij van elk geluidje aan het bokken gaat, hij heeft op den duur gewoon veel te veel energie.

Als hij alleen mag stappen kun je beter de eerste tijd niet rijden, das niet zo best voor de pees(dat bokken dan). Ga liever aan de hand met hem wandelen.
Als hij tzt weer wat meer mag doen en zijn energie weer kwijt kan zal hij vanzelf weer rustiger worden.