Nek- en schouderspieren te gespannen (bij ruiter)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ancksunamun

Nek- en schouderspieren te gespannen (bij ruiter)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 10:54

Ik heb al van jongs af aan het probleem dat mijn schouder- en nekspieren te gespannen zijn. Maar met het rijden heeft mijn paard daar natuurlijk last van. Mijn instuctrice zegt het vaak tegen mij, en ik probeer er zelf ook op te letten, maar het lukt me nog steeds niet goed mijn schouders 'los te laten'. Mijn paard reageert daar natuurlijk ook op door òf niet los te laten in de mond en heel strak te worden of teveel los te laten zodat er te weinig contact is. Hij loopt ook vaak een beetje te 'klapperen'met zijn hoofd, dat hij wel voorwaarts neerwaarts loopt, maar zijn hoofd niet goed stilhoudt en een beetje heen en weer schudt.
Iemand tips om mijn schouders, nek en bovenarmen te kunnen ontspannen tijdens het rijden?

Suzanne1408

Re: Nek- en schouderspieren te gespannen (bij ruiter)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 10:56

Ik heb een beetje het zelfde probleem, ik trek mijn schouders altijd heel erg op.

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 10:56

ik ken het probleem een beetje, kan zijn (iig wat ik heb dan) is dat juist die spierpartij heel erg vast zit, wat ik doe is wat 'spier/kracht' training om die spieren wat losser te krijgen...

_WenDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 11:06

Doe tijdens het rijden even met je schouders draaien en
draai even een keer met 1 arm en dan met de andere, zo laat je wel even 'los'. Succes!

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 11:09

Hier hetzelfde, zit altijd met opgetrokken schouders, ook met lopen, achter de PC etc. Onder het rijden veel momenten je armen 'loszwaaien' het is ook een bewustwordingsproces, en uiteraard in het dagelijks leven goed op letten

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 15:06

Oke, dat is ook nog wel eens wat, ik ga dit topic gewoon een beetje volgen! Ik ben daarvoor ook naar iemand te gegaan, die deed mijn rug een beetje los maken 1 keer in de 2 weken, daardoor gaat het nu wel stukken beter!
Het is ook heel vervelend als je aan het rijden bent en je bent heel gespannen, daardoor is je paard ook heel gespannen!

ancksunamun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 16:54

Ja precies, dat is ook mijn probleem. Ik terk mijn schouders op. En fysio ben k ook regelmatig bij geweest, ik heb ook allerlei oefeningen om ze te ontspannen, maar tijdens het rijden verval k zo snel in oude gewoontes...

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 17:38

Klinkt bekend, ook altijd last van gehad en niet alleen met rijden, maar ook met fietsen, typen, wat dan ook. Die schouders floepen elke keer naar mijn oren.

Ik ben begonnen met Pilates om mezelf meer bewust te worden van wat ik met mijn lichaam doe. En ik moet zeggen, ik doe het nu 2 maanden, ik kan mezelf sneller corrigeren als mijn schouders omhoog gaan en ik de spieren in mijn nek en schouders vast zet. Ik ben me er gewoon sneller van bewust. Misschien ook voor jou een optie?

Koppig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:19

wow, dit klinkt allemaal heel bekend!
Ik heb hier al jaren last van.
Net zoals Kaka heb ik veel baat bij Pilates (gehad).
Ik ben er nu een dik jaar mee gestopt en heb het al met al een jaar lang gedaan.
Je wordt je ontzettend bewust van je lichaam en hoe je het het beste kunt belasten en ontspannen.
Er zijn ook ontzettend veel overeenkomsten met paardrijden, zo train je ook je diepste buikspier en maak je je rug sterk en haal je niet je kracht uit je bovenlijf en dus heb je daar geen spanning.
Ik gebruik het nog elke dag.

Verder is het een groot deel bewustwording. Dit probleem raak je niet zomaar kwijt. Je moet er continue aan denken. ik ben hier nu al een paar jaar meebezig en nu pas begint het een gewoonte te worden.

Succes ermee!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:24

Ik heb hier ook last van, je kunt het idd trainen in de sportschool, zodat je spieren de goede kant op gaan trekken. Maar je moet niet alleen tijdens het paardrijden er op letten, ook tijdens je gewone dagelijkse bezigheden. Pilates en Yoga zijn super, of fysio die je spieren losmaakt en dus de sportschool met aangepast programma. Op het paard trek ik soms expres mijn schouders even helemaal op, span al mn spieren en daarna laat ik alles hangen. Dat helpt bij mij heel goed om de boel los te laten! Succes!

Koppig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:00

joyce2 schreef:
Op het paard trek ik soms expres mijn schouders even helemaal op, span al mn spieren en daarna laat ik alles hangen. Dat helpt bij mij heel goed om de boel los te laten! Succes!

dat doe ik ook altijd! (en niet alleen op het paard) Haha!

Manjafiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:37

goh, klinkt bekend. (trouwens bij veel meiden lees ik zo)

Mijn schouders zijn naar voren gegroeid. Ik kreeg al oefeningen toen ik 5 of 6 jaar was maar die hebben niet geholpen.
Ik heb nu eigenlijk altijd last van mijn schouders...vaak gewoon een bonk spieren, veel te veel spanning.

Mijn kantoorbaan helpt er niet echt bij moet ik zeggen Bloos .

Op een gegeven moment naar een orthomanueel arts ook voor mijn rug. Die heeft mij toen heel erg geholpen maar ik zal wel altijd last blijven houden. Pilates is idd aan te raden maar dan moet je eigenlijk elke dag even tijd maken om te oefenen. Ik merkte dat met één uurtje in de week pilates op de sportschool ik niet echt ver kwam en gewoon de discipline niet had om thuis iedere dag te oefenen (je kent het wel: druk druk druk).

Ben ook wel benieuwd naar nog meer tips idd....

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:41

Voor je gaat rijden iemand een stukje sporttape op de rug laten plakken. Op het moment dat je de verkeerde houding aan wilt gaan nemen trekt dat aan je vel en denk je er dus aan om wel goed te blijven zitten. Tape gewoon horizontaal over de schouderbladen aanbrengen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:45

Ik heb precies hetzelfde Manjafiek! Ik ga nu stoppen met mn kantoorbaan, want mn migraine komt steeds vaker terug, doordat ik de hele tijd in elkaar gedoken achter de compu zit. Mn fysio maakte altijd 1x per week de spieren los die vanaf de nek richting je stuit lopen, hij noemde het altijd staalkabels, haha.

Oefeningen die ik moet doen:
In elke hand een gewicht van bijv. een kilo nemen (je kunt steeds zwaarder gaan), je begint bijv. met je rechter arm, die strek je helemaal naar boven, maar probeer je lichaam gewoon recht te houden, dan kijk je met je hoofd je rechter oksel in, daarna laat je je arm weer naast je lichaam zakken en dan doe je het met links. Goed voor je nekspieren.

Voor de spieren in mn rug moet ik vaak op zo'n bal gaan liggen, op mn buik dr op gaan liggen en dan mn armen als een soort van vleugeltjes naast me houden en dan mn schouderbladen naar elkaar brengen en weer ontspannen en dat dan in sets van 2x 20 Maar dit kun je natuurlijk ook zittend doen!

En verder gewoon in de sportschool, dingen waarbij je je armen steeds naar achter moet brengen, zodat je borstspieren meer oprekken en de spieren bij je schouderbladen weer korter worden, zodat je rug rechter word.

EDIT: Bij gebrek aan sportschool (ik ben druk en laks), ga ik ook graag klooien met de Wii fit!

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 17:44

ik ken hetprobleem maar alte goed, ik heb er ook nog steeds geen oplossing voor, het wordt wel beter door er altijd maar op gewezen te worden, maar helemaal over gaat het niet. Oplossing fysio helpt voor mij niet, mijn ouders zijn beide fysio en die kunnen het loswerken zo veel als ze willen het werkt gewoon niet op de een of andere manier. Dus ik ga dit topic volgen Lachen

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 18:03

Ik ken het ook , en daardoor gaat het rijden al een tijdje niet goed meer.
Ik heb spanning in de rug/nek en dan naar mijn arm , maar dan zet het paard zich vast aan de kant waar mijn spanning zet , en lukt het helemaal niet meer.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 19:58

Dit probleem komt me meer dan bekend voor, helaas... Ik heb er idd niet alleen met rijden, maar ook met computere, schrijven en zelfs gewoon lopen, zitten of staan...
Ik ben momenteel onderbehandeling bij een mensendieck (voor mijn scoliose) maar daar heb ik ook mijn probleem van mij schouder en nekspieren verteld, het komt omdat ik een vrij lange nek heb, en daardoor mijn hoofd naar voren laat hangen zegmaar, je oren moeten boven je schouders staan. ook heb ik mijn schouders altijd een beetje naar voren staan waardoor ik dus niet rechtop loop en mijn hoofd nog een beetje extra kiept (denk nou niet dat ik als een oma loop Clown maar dit zij die mensendieck Tong uitsteken )en hij heeft het toen 1 keer losgemasseert maja, omdat ik daar kom voor mijn rug kan hij niet elke keer die tijd aan masseren besteden. Hij gaf wel de tips om vaste tijdstippen te maken in je dag waarop ik me moet ontspannen (bijv. als je uit bed stapt, je tandenpoetst, je voor de tv zit, je een pw maakt of bedenk het maar) verder moet ik idd heel heel heel vaak mijn schouders losdraaien, gewoon draaien draaien en draaien van voor naar achter en van achter naar voor. Ook moest ik mijn armen helemaal strekken, schuin naar boven, en dan je schouders nog een extra stuk optrekken tot het echt niet hoger kan, en dan ontspannen met je schouders naar achteren!! Verder moet ik dan nog mijn armen opzij (als een vliegtuigje) en dan ze een beetje naar achteren doen, zodat ook je schouderbladen weer naar elkaar komen. en vooral rechtop lopen!! voor het geval je daar last van hebt Knipoog

heel veel succes ermee!!

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 23:20

Ik heb een aantal maanden heel erg last van mijn nek en schouders gehad. Ben twee weken terug naar de osteopaat geweest (ja, die zijn ook voor mensen Knipoog ) En 2 dagen daarna was het over. Nou zit er wel een verschil in of het puur een houdingprobleem is of een spierprobleem. Is het een houdingprobleem dan is mensendiecktherapie ook een aanrader. Maar jaarlijks even voor "onderhoud" bij een osteopaat langs is ook prettig! Haha!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 23:32

ik heb hier ook enorm veel last van gehad.
ben hiervoor bij een kraker(zo noem ik hem altijd) geweest. doordat ik paar jaar geleden gyga van de trap ben gevallen stonden mijn heupen verkeerd. mn ruggengraad corigeerd dat en daardoor ook mn nek. daardoor zit vooral mn linkerschouder helemaal vast. nu 3 behandelingen later heb ik gewoon al 2 x helemaal met totaal ontspanne schouders mijn paard kunnen rijden.
nu let ik zelf veel op mijn houding. daardoor verbeterd het ook al veel meer.
ook tijdens het rijden zorg ik voor stapmomenten. mn paard wordt t gek als hij op z kop krijgt of gewoon erg gespanne. op dit soort momenten mijn schouders dus ook. op zo'n moment rij ik hem in stap lekker rustig naar beneden en zorg zelf voor losse schouders. gaat het goed draaf ik weer wat ga ik weer terug stappe en herhaal dit zo

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 01:12

Oei, ik lees dit topic en ik betrap mezelf erop dat ik mijn schouders opgetrokken heb, en het telkens weer doe wanneer ik er niet op let.

Ik heb dit tijdens het rijden ook, heb ook altijd last van mijn nek en mijn schouders, ben er al voor naar de fysio geweest, heb oefeningen gekregen hiervoor maar deze hebben helaas niet geholpen bij mij (ook door laksheid vanuit mijn kant hoor! Ik was niet consequent genoeg..).
Ik heb de tip meegekregen van een andere fysio dat ik mijn nek en schouderspieren meer moet ontspannen in het dagelijks leven, het is moeilijk, maar probeer hier goed op te letten en jezelf erop te corrigeren.

hap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 08:54

Inderdaad heel herkenbaar ik heb er ook veel last van niet alleen met rijden maar eigenlijk met alles,doe het zelfs in mijn slaap. Dan zitten mijn schouders bij mijn oren, denk dat ik ook maar eens joga ga proberen. Mijn erg drukke baan werkt ook niet echt mee aan dit probleem, inderdaad tijdens het rijden regelmatig even met je ellebogen schudden en voordat je gaat rijden even ontspanningsoefeningen en losmaakoefeningen doen op je paard. Bij mij was het zo erg dat mijn paard op een gegeven moment helemaal vast pakte op links. En ik wil eens meditatie gaan oefenen met ademhalingstechnieken iemand hier ervaring mee of dat helpt? Ben er alleen absoluut geen type voor kan slecht stilzitten Bloos .

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:33

Chiropractor (kraker) kan inderdaad helpen, heb zelf ruim een jaar als assistente bij een chiropractor gewerkt en kan uit ervaring zeggen dat het fijn is om los gemaakt te worden (heb wonderbaarlijke dingen meegemaakt!), maar dat je ook zelf aan de slag moet in de sportschool en goed op je houding moet letten. Ik werd namelijk elke week gekraakt, soms wel 2x per week en mijn spieren hadden zoiets, oke, die vent doet het werk wel voor ons... Alles werd lui... Toen ben ik chiropractie met fysio en sportschool gaan combineren en dat werkte echt super! Al zal een chiropractor het afraden, zal alle redenen en theorieeren hierover achterwege laten Knipoog

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 09:34

dat probleem heb ik ook heel erg. ik verkramp altijd helemaal en heb ook altijd een stierennek ( om het maar zo te noemen)
Ik heb het ook als ik eens stukje ga wandelen, dan heb ik heel erg veel last van mijn nek en mijn rug.
En zelfs als ik in mijn bed lig, of achter de computer zit.

Van mijn instructrice moet ik vaak mijn schouders "los"draaien, en even met mijn armen bungelen. Even mijn arm strekken enz.
Steeds maar zorgen dat ik niet helemaal vast ga zitten en vast houd.

Iedere keer je schouders los schudden als je denkt "oh ik zit vast". Het is echt een lekker gevoel als je even je schouders en armen beweegt. Maar ik heb er ook nog steeds erg veel moeite mee, en ik ga ook altijd moeilijker ademen. Ik hou mijn adem een beetje in. Dus ook af en toe even lekker heeel diep rustig in en uit blazen...dat ontspant ook...Veel succes in ieder geval

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:52

Ik heb het ook vrij snel. Maar wat wel goed helpt maar vaak over het hoofd wordt gezien: adem blijven halen! Zodra je gaat spannen in je lijf ga je ook ' hoger' ademhalen. Probeer af en toe even t denken om 'diep' adem te halen. Dus niet bovenin je borstkas maar meer vanuit je middenrif. Als je je hier gedurende langere tijd op concentreerd laat je op den duur ook je spieren meer los! Bij mij helpt het erg goed (alleen net als met het verkrampt zitten: je vergeet het erg snel als je bezig bent...)

san72

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 00:14

ik denk dat de oorzaak van het probleem meer naar beneden ligt...
want als jij je schouders/nek aan wilt spannen an span jeautomatisch ook je
bilspieren aan! klem je dan ook erg met je benen/knieen?
probeer losjes op je paard te gaan zitten,
en begin van voren af aan....