los maken en conditie opbouwen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frizzer

los maken en conditie opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 10:21

hallo,
ik heb een verzorgshet die weinig conditie heeft, ik wil met haar dus conditie op gaan bouwen en haar spieren wat losser gaan maken, zodat ze wat losser en soepeler loopt.
wat voor oefeningen kan ik het beste met haar doen? zowel onder het zadel als aan de hand/longeerlijn?
groetjes

Frizzer

Re: los maken en conditie opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 11:47

helpt niemand mij ? Bloos

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 11:54

tjah , den longeren, maar niet strak zetten
gwoon eerst geen bijzet
en dan mischien soms is bijzet maar gewoon los
en aan de longe lijnen werken

als ik goed lees in je profiel , dat de shet 17 jaar is en 1.10 zal er niet te veel gekke dingen mee doen en weet niet hoe groot je bent. want als jij er te groot voor bent moet je er gewoon niet op gaan rijde

en jij bent ook nog jong dus geniet er van , en losmaken enzo, gewoon genieten van verzorgshet , lekker mee lopen vlechtjes enzo maken

Frizzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 11:59

ik ben er niet te groot voor, ga er ook niet veel op rijden ofzo, en ik geniet er ook heel veel van.
maar de dochter van de eigenaar gaat er op rijden enz. dus ik ben nu bezig die pony weer een beetje los te maken en conditie op te bouwen, pony is 2 jaar niet onder het zadel geweest, daarom. (dochtertje wordt 5)
groetjes.

Frizzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 18:23

Piaffe_Girl schreef:
en jij bent ook nog jong dus geniet er van , en losmaken enzo, gewoon genieten van verzorgshet , lekker mee lopen vlechtjes enzo maken

volgensmij is dit een excuus omdat je het niet weet.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:53

edit: anders ben ik weer te agressief

ik help je maar ik vind dat je nog te jong bent
je hhebt een verzorg shet leuk .
Maar sommige kinderen denken gewoon dat ze beste kunnen rijden.
en gaan met shetjes ron huppelen, en maar getrek aan het bit

daarom gaf ik dat advies omdat je het vroeg en krijg ik z'n antwoord

Juangii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:16

Longeren, en dan vooral overgangen maken. Springen is ook erg goed voor de conditie en ziet er gewoon leuk uit!

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:21

Conditieopbouwen: door te fietsen/wandelen/springen
Losmaken: NH, longeren, oefeningen aan de hand, los springen..

Je bent 14, ik vind je echt niet te jong. Wat wel belangrijk is wat je zou moeten doen is je inlezen in paarden en hun gedragingen, in de anatomie (skelet, ziektes, spieren etc) en in het inrijden/bijrijden van paarden. Op zo'n manier heb je de kennis die nodig is en een heerlijk shetje waar je mee kan oefenen Haha!
succes Haha!

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:24

guccio Tong uitsteken ze is elf jaar Tong uitsteken staat in haar profiel , sorry bemoei me hier niet mee Tong uitsteken want tjha Tong uitsteken

hgijsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:20

Conditie opbouwen doe je voornamelijk door kilometers met hem/haar te maken. Natuurlijk wel met en klein stukje beginnen! Knipoog
Aan de hand op de fiets is een goeie maar dat moet wel goed gaan anders krijg je ongelukken.
Verder is gewoon erop gaan en de bossen in of langs en rustige weg echt het beste.
Eerst beetje uithoudingsvermogen erin en dan wat meer technisch rijden. Dan komt het helemaal goed. OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:49

Ik sluit mij bij de rest aan, zoals ook al eerder gezegd is dit een kwestie van 'kilometers maken'.
Je zegt zelf niet te groot te zijn om nog te kunnen rijden, ik ken jullie niet dus kan hier niet over oordelen, maar wil wel even aangeven dat er meer manieren zijn om conditie op te bouwen dan alleen rijden. Denk bijvoorbeeld aan wandelen, longeren, lange lijnen evt misschien zelfs fietsen. Lachen

Frizzer schreef:
Piaffe_Girl schreef:

volgensmij is dit een excuus omdat je het niet weet.

Dit vind ik alleen wel een erg 'zwakke' actie van de TS.
Je vraagt om hulp, er reageren hier mensen om jou te helpen, ze bieden je verschillende opties aan waar jij om vraagt en je reageerd zo. Een beetje dimmen en respect voor je mede bokker mag ook wel. Knipoog

Frizzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 17:22

__Charlotte schreef:
Piaffe_Girl schreef:

Dit vind ik alleen wel een erg 'zwakke' actie van de TS.
Je vraagt om hulp, er reageren hier mensen om jou te helpen, ze bieden je verschillende opties aan waar jij om vraagt en je reageerd zo. Een beetje dimmen en respect voor je mede bokker mag ook wel. Knipoog

ik heb wel respect voor mijn mede bokker, ben ook heel blij dat iedereen mij helpt, maar ik vraag hoe ik dit het beste kan aanpakken, krijg ik en antwoord van: je bent er te jong voor, je kunt het niet, te weinig ervaring enz. ik denk dat ik zelf, en vooral de eigenaar van de pony wel kan bepalen of ik wel of niet genoeg (rij)ervaring heb om die pony te berijden.
@ Piaffe Girl: je weet niet hoe ik rijd en je kent me niet eens dus je hoeft niet te oordelen over mijn rijden,:n ik weet ook dat er kinderen zijn die denken dat ze kunnen rijden maar dat helemaal niet kunnen. (v.b: mijn vriendin)
laten we het a.u.b gezellig houden en er nu over ophouden.

voor de anderen: heel erg bedankt voor alle tips ik ga het zeker uitproberen!

groetjes Frizzer*\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:26

Je begrijpt het bericht verkeerd TS. Lachen
Piaffe Girl bedoelde, je bent nog jong dus maak veel plezier. Zo staat het erg iig. Ik kan iig niet uitmaken uit de berichten van Piaffe Girl dat ze bedoeld dat je het niet kan. Knipoog
Er is hier (denk ik) gewoon sprake van een foutje in interpretatie.

AMarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:40

Citaat:
pony is 2 jaar niet onder het zadel geweest,

Mijn vzhaf ik ook 2 jaar niet onder het zadel geweest. Laat de shet eerst aan je wennen, ga lekker borstelen en tutten met uhm. ga daarna lichtjes aan longeren eerst maar heel kort steeds langer. en dan er op gaan rijden kijk ook hoe hij reageerd als je um longeerd en berijd. en dan steeds langer, ga eerst beetje in de bak (als die er is) en je kan ook met de dochter een buitenritje gaan maken is leuk voor haar jou en de pony.

Verder wilde ik zeggen ik heb ook een topic gehad over conditie opbouwen http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=13&t=961252 misschien dat je daar nog info uit kan halen. De antwoorden zijn best wel nuttig.

(En als jou een antwoord van een medebokker jou niet aanstaat reageer er niet op dat houd de sfeer goed)

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:44

De conditie kun je heel goed opbouwen door te stappen op de weg. Gewoon een aantal kilometers maken op de weg. Verder kun je ter afwisseling de pony nog longeren en dan ook laten draven. Niet het rondje te klein houden. Als je de mogelijkheid hebt om balkjes neer te leggen kun je dat ook af en toe doen. Als je dit een tijdje volhoud dan heeft ze zo weer een goede conditie. Als je 2 keer in de week gaat lopen en 2 keer in de week gaat longeren kun je het mooi opbouwen en het onderhouden.

Frizzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 17:56

__Charlotte schreef:
Je begrijpt het bericht verkeerd TS. Lachen
Piaffe Girl bedoelde, je bent nog jong dus maak veel plezier. Zo staat het erg iig. Ik kan iig niet uitmaken uit de berichten van Piaffe Girl dat ze bedoeld dat je het niet kan. Knipoog
Er is hier (denk ik) gewoon sprake van een foutje in interpretatie.

oke, bedankt

@ AMarijn: ja, er is een buitenbak en ik kan gebruik maken van hindernissen/balkjes dus dat komt wel goed.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:08

sommige snappen me Lachen
Lol maken vind ik toch belangrijkste met paardrijden Lachenen vertrouwen hebben in pony en mens

Frizzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 18:41

natuurlijk heb ik lol in paardrijden, anders zou ik tog geen verzorgpony nemen Clown

I_Love_Kyara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:46

Piaffe_Girl schreef:

idd. een shetlander is gewoon leuk om op te rijden buitenritjes lekker wandelen en dat soort dingen en niet om "los te maken" en allemaal profecionele oefeningen mee te doen..

xXlouiseXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:48

.

Bafizabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:51

Veel wandelen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:34

Er zijn veel goede tips gegeven.

Het beste wat je kunt doen om een pony weer in conditie te brengen is interval training. Dit kan aan de hand, aan de longe én onder het zadel, ook door elkaar heen.
Intervaltraining is de pony wat vermoeien en dan weer rusten, weer wat vermoeien en dan weer rusten etc. In het begin zullen de periodes van vermoeien kort zijn en de pauzes lang, daana ongeveer even lang en daarn zullen de periodes van werk steeds langer worden en de rust korter.
In de praktijk komt het neer op beginnen met een kwartier stappen. Wel na een paar minuten tempo vragen, anders is het geen nuttige inspanning en dan weer een paar minuten in eigen tempo laten gaan om af te sluiten. Dit bouw je per dag op tot je een uur flink door kunt stappen (meestal twee weken). Dan ga je drafstukjes inbouwen. Eerst kort en daarna rustig stappen (lange hals), weer doorstappen en weer een kort stukje draf, dan weer rustig stappen. Hoe lang je kunt draven, merk je aan haar ademhaling en of ze gaat zweten. Als de ademhaling zwaar wordt en/of ze begint de zweten op de hals/borst, ga je stappen, tot de ademhaling normaal is.
Als ze lange stukken kan draven, kun je galop gaan invoeren. Ook eerst korte stukken en daarna stappen, later wat langere stukken.
Hoe snel een pony in conditie is, ligt er maar aan wat ze de rest van de tijd doet (een buitenpony blijft beter in conditie dan een stalpony), en hoeveel dagen van de week je traint oa.

Amyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 10:48

I_Love_Kyara schreef:
Piaffe_Girl schreef:

idd. een shetlander is gewoon leuk om op te rijden buitenritjes lekker wandelen en dat soort dingen en niet om "los te maken" en allemaal profecionele oefeningen mee te doen..

ja oud topic maar ik moest gewoon even reageren Clown .
netzoals voor een groot paard vind ik gewoon dat je lekker met je paardje aan de gang moet gaan, wij hebben zelf 7 shetlander en die worden ook gewoon normaal gereden en lekker losgemaakt.
ik denk dat je het beste eerst lekker kan gaan stappen zoals al is gezecht kilometers maken, en dan lekker rustig gaan beginnen met longeren. eerst nog zonder bijzet en daarna lichtjes eraan (geen dwang). daarna zal het al een stuk beter gaan zzal ze losser zijn en kan het meisje er gewoon ook heerlijk op rijden.

anita26

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:31

ik zou ook lekker het bos in gaan. Hierdoor krijgen paarden/pony's een betere conditie
Rustig opbouwen natuurlijk en dan lekker genieten.

Frizzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 18:51

DANKJEWEL allemaal! heel erg bedankt voor alle tips!