Hoe paard heter krijgen in het pacours

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bambino

Hoe paard heter krijgen in het pacours

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 14:19

Hallo,

Ik heb een superbraaf paard op stal staan,
alleen nu het probleem hij is iets TE braaf, hij is niet heet te krijgen , dress matig is het niet zo probleem maar met het springen dus wel, hij is dan zo braaf, maar hij moet gewoon iets heter?
Iemand opties hoe ik hem in het pacours heter kan krijgen ?( voer ligt het niet heb al vanalles geprobeert)

Bedankt voor de tips alvast

aslo

Re: Hoe paard heter krijgen in het pacours

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:23

Zit blijkbaar niet in het karakter van het paard, dus lijkt mij weinig aan te doen.

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 14:24

Jaa daar ben ik ook bang voor maar er zal toch een manier moeten zijn om hem al is het maar iets heter te krijgen ?!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:25

Is hij op vreemd terrein ook niet wat heter?

En anders veel werken aan schakelen, voorwaarts rijden Lachen.

Waarom wil je hem in het parcours graag wat heter? Wat gebeurt er als hij niet heet is?

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 14:55

ALs hij niet heet is blijft die verschrikkelijk traag 9 van de 10 keer boven de sprong, ook als die wat heet is ( dit gebeurt zelden ) is die fijn naar de sprong toe te rijden en maakt ze sprong mooi vlot en soepel af, op vreemd terrein is die niet vele heter dan thuis helaas, wel moet ik zeggen dat hij heel gevoelig is voor kleine dingentjes ,want maakt die een fout in ze pacours waardoor ik een stop krijg dan gaat die overeind en is die flink over de zeik, daarna springt die ook veel makkelijker en fijner ,
Maarja om nou iedere keer voor ik start hem over de zeik te helpen ,weet niet of dat nou wel de oplossing is,

Het is trouwens een No limit x Ditmar dus zit tog ook nog redelijk wat bloed in maar helaas, ohwja schakelen met rijden doe ik al heel veel!

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:08

Is het toevallig nog een jong paard?

Ik heb ook een beetje 'last' van dat net te trage in het parcours, daardoor komt ie niet fijn bij de hindernis en komt ie ook 9 v/d 10 keer niet goud uit ... krijg je van die vage sprongen. Met BB is dat nog niet zo'n probleem, maar je wil toch ook doorstromen naar de B ... en dan zijn die hindernissen (en met name de oxers) v/e meter ineens heel hoog als je steeds niet uitkomt in een net te traag tempo Lachen

Ik merk wel dat ie sinds deze zomer (hijs 4) soms wel eens dagen heeft dat ie wel heel enthousiast is met springen, dan is er ook niets meer aan het handje en durf ik ook de hindernissen wat hoger te zetten. Dat is bij hem een soort knopje dat om moet gaan. Maar ik probeer hem daar daar wel een beetje naar toe te helpen (als het niet vanzelf gaat), door idd overgangen ... net voor de hinderis (aanrijroute) van stap in galop te gaan. Meestal begint ie dan bij de 3e x oid wel wat te hippen voordat ie aan mag galopperen en is het klaar. Doe ik het weer met normaal aanrijden.

Ik kan hem met m'n stem ook wel wat 'lekkerder' maken. Door of juist te belonen, de mijne reageert daarop door veel enthousiaster 't werk te doen. Of door hem iets op te fokken 'jaaa, toemaaaaar', 'hophop', beetje tonggeklak (allemaal heel zacht, anderen horen het bijna niet) ... Dat laatste is mss niet de meest mooie manier, maar voor nu helpt het. Bovendien hoeft het niet constant, de mijne moet er gewoon ff doorheen aan het begin.

Verder in het parcours gewoon echt heel goed het been eraan. En wat een punt bij mezelf is dat ik niet moet zitten gaan prutsen in het aanrijden (ik heb met m'n andere paard iets te vaak in oxers gezeten). Als ie al iets aan de trage kant is en ik zie ook nog eens geen afstand, dan wordt het allemaal heel moeilijk.

Ik weet niet hoe het bij de joune is. Maar mijne is in het 1e parcours behoorlijk terughoudend (niet van kijkerigheid) en in het 2e parcours is er ineens niets meer aan de hand. Terwijl ik tussen beide parcoursen helemaal niets speciaals doe, gewoon stappen en weer een beetje oppakken zoals met gewoon inrijden. Dus voor mijn paard concludeer ik dat hij gewoon km-ers moet maken Lachen

Maar een echt felle rakker zal het waarschijnlijk nooit worden.

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 15:17

Ik start die van mij dus in het L aangezien ik het B ook uitgereden heb met 40 wp. (A) maar bij vorige eigenaar heeft die ook M gelopen , dus hij weet wel wat het is, maar het is gewoon zo dat ik zeg maar 1x te weinig impuls zou hebbn ze het gewoon niet van me over neemt helaas, ze blijft dan haar tempo doorlopen wat niet handig is naar bv. oxer toe

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 17:22

Dan zit er denk ik niets anders op dan inderdaad veel schakelen, gas geven en daar ook op te trainen als je gewoon rijdt.

Misschien poosje HC starten totdat je het tempo goed hebt Lachen

(of tijdens je springles iemand met een longeerzweep in de bak zetten)

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 17:30

Dat laatste wat je zegt is idd geen gekk idee, iemand in het midden laten staan als ik spring thuis keer Lachen bedankt voor de tip, nou morgen moet ik starten kon helaas geen B hc erbij starten, maar ik zal morgen met lossrijden veel gaan schakelen en constant tempo naar sprong toe rijden, door te tellen 1,2,3 ritme houden

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 17:33

En als je bv het inrijden veranderd? Niet eerst stappen maar meteen in de galop, en dan tempo wisselingen rijden. Paar sprongen rijden en even stappen. Dan is je paard wel los en meestal ook heet. Meestal de 1e paar keren zoiezo Lachen

*heb ik ooit op de manege geleerd, denk dat er een kern van waarheid inzit wat betreft het losrijden, om dit te veranderen*

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 22:42

hmm idd dat is geen gek idee ga ik is proberen Knipoog bedankt voor tip

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 22:48

ik ken het probleem zelf niet echt, heb meer het tegenover gestelde eigelijk Vork

is het geen idee om het een keer vrij te laten springen in de bak terwijl jij er zelf met een longeerzweep bij staat? je kan dan ook zien of het evt. gewoon uitproberen is onder het zadel of niet en bovendien kan jij zelf het gewenste tempo aangeven bij hem. (als bijv. variant op apple)

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 22:50

idd super veel overgangen rijden... tijdens losrijden elk paard wordt daar veeeeeel vlijtiger van.. Wat af en toe ook helpt is (wel n btj gemeen) teugels wat strakker houden en wel naar voren drijven.. ik zou hier zelf niet voor kiezen(alleen af en toe op buitenrit voor een pad waar we echt knallen Tong uitsteken ) maar het helpt wel.. Toch dnek ik idd dat het probleem meer ligt bij het losrijden en dat hij niet supergeconcentreerd is.. als het een van nature ene paard is wat bij verwarring vooruit gaat (zoals je meldt dat hij na het over de zeik gaan) makkelijker rijd is dus eigenlijk wel vlot! alleen niet ALERT

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 16:50

Nou het ging super fijn vandaag Lachen ben begonnen met lossgaloperen en daarna wat sprongentjes gemaakt, hij was lekker voorwaarts, toen ik de ring instapte jaa klinkt miss wat gemeen heb ik hem met aanspringen naar de galop tog ff paar keer flink geprikt en van voor tegengehouden, toen had die egt zoiets van ohw opletten! daarna 2 hele fijn foutloze rondjes gesprongen,bedankt voor alles tips

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 16:56

wat opzich ook wel helpt is om op de wedstrijd een handje haver te geven hier krijgen ze ook enegie van... en verder maak het tijdens de trainingen lueker dus doe behalve springen ook nog wat slalommen enz enz het gewoon "boeiender"maken... want ik heb precies het zelfde probleem.. springen in de bossen vind hij fantasti'sch maar in de bak vind hij niets...

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 08:52

HIj staat al op 2 scheppen haver op een dag en daar merk je weinig verschil van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:04

Dagie schreef:

dan moet je hem van die haver af halen en alleen op concours geven... want het is net zo iets als mensen met redbull als je dat iederen dag 2 blikjes drinkt krijg je er geen energie meer van maar drink je het 1 x per 2 weken 2 blikjes dan word je helemaal hyper

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:06

Dagie, dat klinkt goed Lachen

Een L-parcours is echt niet iets waar je op een te laag tempo in wil zitten Scheve mond

Juangii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:23

Veel en hard galopperen, oefen het eens in de bak en ga dan in de verlichte zit rijden, de meeste pony's worden daar heter van.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:26

Dagie schreef:
En wat krijgt hij verder?
Bloed wel eens na laten kijken of eventuele tekorten?

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 18:00

veder krijgt ze 2 kg prestatiebrok, en af en toe vitamine E, bloed nakijkken is wel goed idee ja, zal ik is even laten doen Bedankt

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 18:02

Apple schreef:

Een L-parcours is echt niet iets waar je op een te laag tempo in wil zitten Scheve mond

Nee de L pacoursen van tegenwoordig zijn nou niet egt LICHT meer, alles de hoogte en breedte in plus moeilijke lijntjes ,dus als ik dan met laag tempo in me dubbel kom heb ik een probleempje.
Maar gister was ze egt super, lekker voorwaarts ( tuurlijk kan altijd beter) egt fijne vooruitgang

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:18

Dagie schreef:
Apple schreef:

Nee de L pacoursen van tegenwoordig zijn nou niet egt LICHT meer, alles de hoogte en breedte in plus moeilijke lijntjes ,dus als ik dan met laag tempo in me dubbel kom heb ik een probleempje.
Maar gister was ze egt super, lekker voorwaarts ( tuurlijk kan altijd beter) egt fijne vooruitgang

idd ik vind B al vrij lastig zoiezo de hoogte en breete in de B is niet meer te rijden met een huis tuin en keuken paard...

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:20

Sneller aan je been maken, zorgen dat ze goed scherp wordt. Dan gaan ze vanzelf wat meer lopen in het pc. Veel inuitjes rijden ook om haar scherp in het koppie te krijgen, veel afwisselen.