probleem met op en afstappen bij een jonge haflinger

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

semmyyy

probleem met op en afstappen bij een jonge haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 19:16

hallo

ik heb een jonge haflinger is nu 3 jaar en zon 8 weken onder het zadel.
het gaat heel goed alleen hij vind het op en afstappen heel eng.en het sturen met name met galoperen vind ie moeilijk vooral links om dan is het heel moeilijk om m op de volte te krijgen dus ga maar gewoon recht door en recht om is dat dus geen enkel probleem en kan ik gewoon een volte rijden.
hebbe jullie nog tips hoe ik dit beter met m kan oefenen en hoe ik beter aan zijn op en af stap probleem kan werken?
Misschien hebben jullie zelf ervaringen met zon problemen of zo.

chantal1993

Re: probleem met op en afstappen bij een jonge haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:10

Voor een paard wat pas 2 mnd onder het zadel is, zijn het hele normale problemen. Ik zit ongeveer in dezelfde fase met mijn 3 jarige. Ik ben ook bezig om er steeds meer stuur op te krijgen. Gewoon rustig blijven oefenen. Dan komt er vanzelf steeds meer stuur op. Paarden iets leren is een geval van het steeds weer herhalen. Alleen moet je er wel rekening mee houden dat het een 3 jarige is en dus niet te lang doorblijven gaan. Ik rij bijvoorbeeld maar 2x in de week 20 tot 30 min.
Met opstappen voorlopig iemand anders laten vasthouden zodat hij goed leert om stil te staan. Het ene paard van dat enger als het andere. Het komt vanzelf goed. Neem er steeds de tijd voor en stap heel rustig op. Blijf desnoods steeds even hangen over het zadel tot hij ontspant en sla dan je been erover. Een paard zadelmak maken en inrijden kost nou eenmaal veel tijd en geduld. Over een jaar lach je om deze probleempjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:54

TS: lees dit topic eens: [RT-P] Projectje.........

Geef het uit handen, niet zelf mee gaan klooien.
Dat zijn GEEN normale problemen, dit hoort helemaal niet voor te komen.

Blackmagic85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:59

Mijn kerel blijft altijd stilstaan met opstappen, want als ik zit, krijgt hij een snoepje Haha!
Misschien niet ideaal maar zeker effectief. Heb al vaker gehad dat er iets engs gebeurde (kinderen met scooters die voorbijrazen b.v.) maar dat snoepje is toch even iets belangrijker!

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:20

Ik weet niet of je les hebt ,maar zoek anders een instructrice in de buurt die je een paar dagen in de week kan helpen voor bijv. een half uur.
Ik ben momenteel een 7 jarige fjord aan het inrijden,en ook hij had in het begin moeite met sturen.
Sturen komt wel,door blijven oefenen en goed je hulpen aangeven met je benen, niet gaan trekken in de mond/aan de teugel!
Ik heb meestal een klein zweepje erbij.
Als ze na 2x niet luisteren geef ik een heel klein tikje met de zweep bij m'n kuit.
Het duurde maar even en hij had door wat er van hem gevraagd werd.
Mijn andere fjord een 4 jarige ruin heb ik ook zelf ingereden en is heel goed op been,heb geen zweep of wat dan ook nodig.
Geen sporen gebruiken!! een jong paard moet leren aan je been te lopen..

Verder met op en af stijgen denk ik dat je die link beter even kan doorlezen die 'Yamcha' gaf.
Staan goede bruikbare tips in!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:23

Ik heb zelf nooit problemen gehad met opstappen bij jong spul. Je dient te zorgen dat je niet aan het zadel komt te hangen en dat bereik je door een opstapje te pakken. Jonge dieren hebben een hekel aan dat getrek aan het zadel en dat voorkom je op die manier.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:39

suleilitha schreef:
Ik heb zelf nooit problemen gehad met opstappen bij jong spul. Je dient te zorgen dat je niet aan het zadel komt te hangen en dat bereik je door een opstapje te pakken. Jonge dieren hebben een hekel aan dat getrek aan het zadel en dat voorkom je op die manier.

Heb je gelijk aan...Voor mijn Friese ruin die best wel hoog voor mij is gebruikte ik een hoge poetskist om op te stappen alleen dat is wel erg lastig als hij maar niet stil wil blijven staan.....Jajaaaa ik weet het is ook een kwestie van gehoorzaamheid Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:42

Het is vooral bij die grote bokken beter voor je zadel, voor je eigen rug en voor de rug van het paard om er met een opstapje op te gaan... en in de regel, als ze van jongs af aan leren, dat er niet aan ze wordt gehangen, protesteren ze ook stukken minder als je erop gaat.
Mijn eigen knollie is 1.72, ik ben 1.70 Haha! en vind het ook een hele klim Haha!

annemiek186

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:48

wat ook een optie is, als je paard het opstapje eng vind, is een voetje van iemand die je helpt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:59

Ja, dat kan ook, maar wat is er voor engs aan een opstapje? Dat zijn ze zo gewend, leg dat ding een ochtend bij je paard in de paddock en klaar is Klara Haha!

annemiek186

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:09

suleilitha schreef:
Ja, dat kan ook, maar wat is er voor engs aan een opstapje? Dat zijn ze zo gewend, leg dat ding een ochtend bij je paard in de paddock en klaar is Klara Haha!

haha jah dat kan ook Tong uitsteken

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:15

3 jaar is erg jong, ik zou so ie so even de galop vergeten misschien zelfs het rijden.
Ga lekker werken aan het rechtrichten en hou het bij de basis en dat zijn dus de voltes.
Zou eerst een het stuur en de stelling en buiging in stap bevestigen dan pas de draf en daarna pas de galop, zeker kun je wel een galopje doen, maardoe dat lekker buiten als je hem vertrouwd en onder controle hebt, neem de tijd , 2 mnd onder het zadel is niets , kijk over een jaar nog eens verder,
Vind so ie so 3 erg jong om al te rijden, hij moet in balans leren lopen, dat kun ej heel erg goed aan de hand leren,
Stap met een krukje op , als je paard daar bang van is , ga eerste daar mee aan het werk , als hij niet meer angstig voor het opstaopen dan pas zou ik aan het rijden gaan denken.
Neem de tijd het is echt nog een baby,
Ga andere dingen doen, zoals dubbelen lijnen , grondwerk,gymmen en aan de hand werken.
Geef het dier vertrouwen zodat hij je zonder angst toelaat op zijn rug.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:20

Zoals eerder gezegd, leer je paard stilstaan naast een opstapje en probeer het op die manier.Of voetje van iemand.
Ben heel blij dat ik dit probleem niet heb, mijn 3 jarige fjord heeft andere moeilijkheden maar erop en eraf kan zonder gevaar voor eigen leven :p ze blijft ook staan tot je aandrijft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:23

suleilitha schreef:

Ik deed altijd het opstapje bij paard in de stal zetten, en er dan bij het poetsen "stiekem" op gaan staan. Sommige paarden vinden het eng als je het opstapje pas introduceert bij het opstappen, deze manier werkt heel goed, dan vinden ze zo'n ding heel gewoon Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:30

Ik ga daarin nog een stapje verder, ik smijt gewoon alles in de paddock waar ze bang voor zijn. Hierbij er wel op lettend dat het voorwerpen zijn waar ze zich niet aan kunnen bezeren.

kelum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 09:39

Ik stapte eerst in een hoek op (misschien niet de juiste oplossing) maar mijn 3 jarige blijft nu gewoon netjes staan. Mijn paard is al wat langer onder het zadel dan 8 weken, en ik begin nu eigenlijk pas met voltes oefenen en kleine stukjes rechtuit in galop! Dus misschien vraag je al teveel? Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:03

suleilitha schreef:
Ik ga daarin nog een stapje verder, ik smijt gewoon alles in de paddock waar ze bang voor zijn. Hierbij er wel op lettend dat het voorwerpen zijn waar ze zich niet aan kunnen bezeren.

Dat deed ik nooit, is wel een idee trouwens Lachen

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:07

Mijn paardje vond en vindt het opstappen ook wat eng.
Ik gebruik eigenlijk alle tips die ik hiervoor al heb gelezen:
Als er iemand in de buurt is, vraag ik of die hem even vast wil houden.
Anders zet ik hem in de hoek en krijgt hij een snoepje voordat ik opstap. Succes verzekerd!

En natuurlijk zachtjes zitten gaan zodat hij leert dat dat opstappen eigenlijk helemaal niet zo erg is!
Succes...