5 vraagjes. Willen/kunnen jullie me helpen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mireya

5 vraagjes. Willen/kunnen jullie me helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 14:14

Heej,
ik heb een aantal vraagjes. Hier komen ze Lachen
1 Als ik wil gaan draven draaft hij nooit echt actief. Hoe krijg ik dat wel voor elkaar?
2 Bij aandrijven krijg ik geen tot weinig reactie. Hoe zorg ik dat ik veel reactie krijg?
3 Als ik op de volte zit en de 4 hulpen geef zoals het hoort, krijg ik een hele kleine volte. Hoe zorg ik dat hij mooi tot de hoefslag en X komt?
4 Ze zeggen dat je op een paard ontspannen moet zitten, als ik ontspan heb ik een kromme rug, mag ik dus wel een beetje spieren aanspannen maar niet helemaal vastzitten??
5 Er word altijd gezegt dat je stil moet zitten en je handen stil moet houden, maar ik hoor ook dat je mee moet bewegen met het paard? Wat is er nou goed?

Het gaat trouwens over een manege paard Lachen
Veel vragen, ik weet het. Ook een beetje beginners vragen volgens mij maar ik stel ze toch maar Lachen
groetjes!!!
Laatst bijgewerkt door mireya op 23-10-08 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

smurffie

Re: 5 vraagjes. Willen/kunnen jullie me helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 14:24

1+2 horen bij elkaar:
Goede actie krijgen, dit kan je o.a. verbeteren met longeren op stemhulpen : stap draf galop en binnen de gangen ;voorwaarts.
Dit zeg je 1 keer normaal, 1 keer strenger, dan 1 keer streng met kort tikje van de zweep (niethard,gewoon aanraking) vervolgens overnieuw.
Waarneer dit goed gaat kun je het ook onder het zadel gebruiken : onder het rijden Voorwaarts

3. De hulpen dusdanig op elkaar afgestelt geven, je kan ze allemaal geven, maar af en toe moet de ene iets sterker dan de ander. Leg je binnenbeen wat meer aan, en til je buitenhand op, dan zal je pony meer naar buiten komen.

4. Ieder mens heeft een bepaalde kromming in zijn/haar rug, dit is volkome normaal (ongezond zo niet Knipoog! ) het rechtzitten bedoelen we dan ook de rug niet mee, je hak, heup en schouder moeten op 1 lijn zitten, hierbij is je rug dus niet geheel recht! Knipoog

5. waarneer je rijd ga je al met de beweging van je paard mee, als jij je handen hetzelfde houd als je lichaam houd je ze dus stil, maar toch ga je met de beweging mee Knipoog!
Als jij ze zo stil houd dat je er bewijze van een waterpas op kunt houden, dan ga je dus niet mee met je eigen beweging of die van het paard, en zit je het dier dus tegen Lachen!

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 14:28

Bedankt!! Lachen

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 14:32

1 en 2: Zorg dat je bij het aandraven reactie krijgt: een kleine beenhulp en ze moet wegvliegen bij zijze van. Krijg je geen reactie: gelijk een tik met de zweep, zo hard dat je wel reactie krijgt (bij voorkeur dus één keer een goede tik, dan 10 kleintjes). Als ze terugvalt in stap, laat dat gebeuren (ga niet voorkomen dat ze in stap valt, want dan blijf je drijven). Drijf weer netjes aan, verwacht een reactie, zoniet weer een tik en been eraf. Net zolang doorgaan tot ze blijft draven zonder dat jij je been eraan hoeft te houden (voor het tempo, wendingen is een ander verhaal).

3. Als de volte te klein wordt, gebruikt dan minder binnenteugel en buitenbeen en meer buitenteugel en binnenbeen; wijk je paard richting de hoefslag. Belangrijk is dat je goed kijkt waar je heen wil. Als je naar het midden van de volte kijkt, wordt die automatisch kleiner. Kijk dus naar de lijn die je rijden wilt en niet naar je paard, de grond, de instructeur of het midden van de bak.

4. Je moet natuurlijk niet volledig ontspannen op je paard zitetn: als je je spieren niet gebruikt val je er namelijk zo af. Bedoeling bij het paardrijden is dat je in balans zit. de belangrijkste spiergroep die je daarbij gebruikt zijn je core-spieren: je buik en je rugspieren. Als je dus een kromme rug hebt, zijn die spieren niet in evenwicht: je buikspieren zijn sterker en korter dan je rugspieren. Als je je rugspieren traint en korter maakt, dan kun je gemakkelijk rechtop zitten, zonder dat gevoel van ontspanning verliest. Dit kun je het beste trainen in de sportschool met speciale machines en onder begeleiding van een professional. Je kunt er echter net zo goed op letten in de les: zorg dat je rechtop blijft zitten, ookal kost het nu misschien wat moeite: als je spieren in je rug sterker worden, dan is dat niet meer zo.

5. Als mensen zeggen 'hand stil' bedoelen ze eigenlijk 'stil ten opzichte van de mond van het paard'. In stap en galop beweegt het hoofd en de nek van het paard naar voren bij iedere stap. dat doet hij om zijn evenwicht beter te bewaren. in stap en galop zul je dus je handen iets mee moeten bewegen. In draf houdt het paard z'n hoofd wel stil en moet je dus ook je handen op dezelfde plaats houden.

Verder zijn dit helemaal geen beginnersvragen en het is super dat je deze vragen stelt: je kunt er alleen maar van leren en heel veel mensen die paardrijden weten dit niet. Dus blijf vragen, zo kom je steeds meer te weten Lachen

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 15:11

bij vier ter extra: Afbeelding

Je oor, schouder, heup en hiel moeten 1 lijn zijn en zoals hier te zien:

Afbeelding

is je rug dan niet geheel recht, maar is er een kromming

samantha_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 16:15

Tja um ik gebruik sporen dus heb er niet veel last van..maar je zou eventueel met je stem kunnen proberen ja of ook met sporen
xx

semmyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 16:37

veel overgangen van stap na draf maken!! goed aan het been maken consequent in blijven.op de volte goed met je binnen been na buiten steuren en met de buiten teugel op vangen zodat ie niet uit wijkt na de buiten kant!!

Verder heel succes ermee ik weet hoe moeilijk het allemaal is.goed paardrijden komt meer bij kijken als je denkt succes!!