Beste manier? van loswerken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liiza

Beste manier? van loswerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 10:17

Misschien iets raars, misschien niet Lachen

Ik zou graag willen weten wat volgens jullie de best manier is om een paard te rijden.
Hiermee bedoel ik een soort van volgorde. Ik weet dat dit waarschijnlijk
per niveau verschillend is. Bij sommige zie ik bijv. dat ze beginnen met
Los- stappen, draven en galopperen voordat ze het paard oppakken.
Terwijl anderen alleen Losstappen.

Ben heel benieuwd!
Laatst bijgewerkt door Judje op 24-10-08 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

LDRD

Re: Beste manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:54

De voor het paard individueel ideale manier? Knipoog

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 10:56

Dus jij zegt eigenlijk gewoon uitproberen?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:43

Ja, het ene paard heeft duidelijk een andere manier nodig dan de andere. Uitproberen is de enige oplossing.

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 11:57

Oke Lachen

Pep1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:10

Ja wat ik altijd zeg is dat er meer wegen naar Rome zijn dus dit geldt ook voor paardrijden. Het hangt van ruiter en paard af. Wat ik altijd voor ogen hou is het streven naar : soepelheid, nageeflijkheid, takt, regelmaat, schwung, zelfhouding en naar eenheid en harmonie tussen ruiter en paard.
Rijdt in eerste instantie het tempo en ritme in de oefening waarin het paard de hoogste kwaliteit laat zien.
Train symmetrisch. Een paard moet alle oefeningen op allebei de kanten even goed kunnen uitvoeren.

dit is een beetje mijn hou vast en ik probeer bij mijn paard te kijken hoe en ik welk tempo ik dit het beste kan bereiken.

In ieder geval succes!

chantal1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 15:56

Mijn ene paard wil liever eerst even met lang teugeltje in stap, draf en galop opwarmen en de andere zoekt direct mijn hand op en word rond. Denk dat het een kwestie van luisteren naar je paard is.

XbeaubienneX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:42

ik zou inderdaad kijken naar hoe je paard reageert

is hij heel stijf op het begint wil hij niet goed zijn hals buigen? is hij heel actief meteen of pas niet de galop? daar kun je allemaal naar kijken en daar op gebasseert kun je zelf bepalen wat jou paard nodig heeft op goed op te warmen en af te koelen..

Whis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:57

Inderdaad dit is per paard verschillend.. Met mijn eigen paard begin ik vrij snel met loswerken in galop, deze gang is voor haar het makkelijks en voor mij het fijnst om haar er lekker door heen te krijgen. Maar bij een ander paard kan dit juist helemaal averechts werken.

liiza

Re: Beste manier? van loswerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 15:25

Ze is in het begin vrij stug in haar hals, en heeft de pas er altijd goed in.
Meestal stap ik een paar rondjes met lange teugel.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:05

Ik begin bij mijn pony met rustig losstappen, laag&rond en wat overgangen daarin, lichte stelling.
Vervolgens ga ik verder met veel voltes, travers, SB, buitenstelling, tempowisselingen etc en tussendoor rechtstellen, hier wordt hij heel soepel van. Van daaruit pak ik hem steeds meer op en is de training 'echt' begonnen.
Met het paard begin ik ook met rustig losstappen, laag&rond en wat overgangen daarin, lichte stelling. Daarna stel ik haar goed recht en rij een paar keer flink goed vooruit en weer terug (lager en iets hoger ingestelt). Dan gooit ze haar schouders helemaal los en wordt zo ook los door haar hele lijf, vervolgens kan ik heerlijk alle oefeningen doorrijden.

Bij mijn pony moet ik dus echt soepelheid verkrijgen door iets lager ingestelt de 'buig-oefeningen' te doen en van daaruit steeds meer naar wedstrijdhouding te werken.
Bij mijn paard is het een kwestie van schouders losgooien om zo soepelheid te verkrijgen.

Mijn pony is van zichzelf wat flegmatiek maar redelijk sensibel 'te maken', door gewoon flink aan de slag te gaan.
Paard is súper sensibel en het is de kunst de rust te behouden.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:56

Is per paard verschillend maar ook per dag Haha! Paardrijden is echt niet makkelijk. Maar goed ik begin altijd met de lange teugel en doe dit 5 minuten dan pak ik ze iets op en stap nog eens 5 of 10 minuten. Het hangt er helemaal vanaf of ze lekker voelen of als ze iets te strak zijn. Dan laat ik ze eerst lekker lang en laag lopen. Anders pak ik ze al iets meer op. In draf hetzelfde. Ik buig ze vaak lekker rechts en links al wat in en pak ook vaak het wijken al mee.

yv0nnuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:00

Ik denk dat het inderdaad erg per paard verschilt. Ik rijd altijd eerst een paar minuten in met lange teugel. En het hangt er ook een beetje vanaf hoe ze loopt. Ook rijd ik veel voltes en overgangen.

anita26

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:10

ja dat is echt heel persoonlijk per paard.
gewoon proberen waarop jouw paard het beste reageert.
Dit kan ook per keer weer anders zijn.