thiedeman teugel helpt niet wat kun je nog meer gebruiken???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

neutje

thiedeman teugel helpt niet wat kun je nog meer gebruiken???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 21:07

mijn zus en haar dochter hebben een pony van 5 jaar.
in de bak gaat het goed maar buiten is het een echte race pony,
hij kan ook stukken heel lief zijn maar als we willen gaan draven zit meneer al in galop
en als hij de kans krijgt is hij er vandoor.
alleen mijn zus rijd buiten op hem, nu gebruiken ze een thiedeman teugel
op advies van haar instructriese maar die zit al op het strakse ringetje
en we hebben t idee dat t niet helpt.
ja in de bak wel maar buiten niet.
ook trekt hij soms buiten zijn hoofd na beneden.
Nu is mijn vraag is er nog een andere hupt teugel wat we zouden kunnen gebruiken?
of hebben jullie misschien andere tips??

groetjes

Alabama

Re: thiedeman teugel helpt niet wat kun je nog meer gebruiken???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:13

Hoihoi;
ik vind een thiedemann ook niet zo goed helpen, ofwel zit het te strak en heb je veel te veel effect en trek je echt wel te hard , ofwel zit het te los en heb je nul effect..
Daarom koos ik op aanraden voor een slofteugel..
Dat is precies hetzelfde principe, maar je hebt alles zelf in de hand.. Rent-ie weg, neem je hem strakker, is hij braaf, mag hij een beetje hangen..
Succes!

neutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 21:18

ja ik had begrepen dat een thiedeman een kruising was tussen een slof en een martingaal?
hmm misschien moet ze dit eens proberen.
alvast bedankt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:19

Met een tiedeman wordt hij sterk, ga je een onderhals creeeren en als die eenmaal sterk is die onderhalsspier, kan je je lol op.

In de bak eerst leren hem onder controle te krijgen en als je buiten gaat rijden dan zal ik voorlopig alleen stappen. Zo gebeuren er ongelukken en de pony leert hierdoor altijd sneller en sterker te zijn.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:23

Hoi Neutje,
Wat een boef is die pony zeg!
Ik zou je aanraden om voorlopig niet buiten te gaan rijden, de oplossing ligt niet in een hulpteugel en al helemaal niet in een slofteugel zoals MRGN zegt.
Ik zou met de pony flink door gaan oefenen in de dressuur, eerst netjes onder controle houden, 5 jaar is ook nog best jong.
Na een tijdje kan je de pony meenemen en er een longeerlijn aan doen, fiets zelf dan mee naast de pony. Zorg ervoor dat hij geen kans krijgt om er vandoor te gaan, maar als de dressuurlessen zin hebben gehad, is hij al een stuk beter onder controle.

Dus, geen slofteugel eraan hangen, maar eerst goed dressuur(les!) rijden voordat je weer naar buiten toegaat.

Veel succes

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:23

Je moet hem gewoon leren bij je te houden,
geen enkele teugel die daar aan helpt,
probeer kleine ophoudingen te geven ipv heel de tijd aan de teugels te hangen.

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:47

Ik sluit me aan bij de rest hier en alsjeblieft doe het!
Rij dr zelf ook op 1 die altijd met tiedeman of slof is gereden en je verziekt dr eigelijk meer
mee dan dat je ooit goed kan maken! Door een tiedeman en een slof ben ik nu bezig om weer met niks
te beginnen.

Ik raad je aan om gewoon die hulpteugels in de kast te laten liggen en eerst in de
bak ga oefenen op je basis en dan pas weer naar buiten gaan.

Succes!

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:51

Beter geen slof, zo word die alleen maar stug en hard in de mond bij verkeerd gebruik en dan zit er al helemáál geen rem meer op. Neem een martingaal dan, dat is al wat vriendelijker (mits goed gebruikt).

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:56

Zou ook niet snel voor hulpteugels kiezen, maar eerst gewoon buiten stapritjes maken, samen met een paar anderen. Dan een rustig drafje proberen, weer samen met een paar anderen zodat die, mocht het nodig zijn, het tempo kunnen bepalen en eventueel als je de controle verliest kunnen blokkeren als jij dat aangeeft. En zo voorzichtig opbouwen.

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 15:30

Mijn verzorgpaardje is ook zon drammer, en met haar rijd ik buiten met een martingaaltje erom. Werkt prima!

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 17:21

Waauw wat een aanvallen krijg ik hier omdat ik met een slof rijd!
Jullie kennen mijn paard niet en kennen ook niet eens het hele verhaal...
In de piste rijden we de laatste maanden àltijd zonder slofteugel enjaa; het is mss hard van mij maar ik ben liever veilig bezig voor mezelf én mijn paard én de andere weggebruikers dan een koppig en onveilig persoon die persee zonder slof wil rijden en dan zijn paard noooit meer terugkrijgt..!!
Ik zeg nu niet dat ik aan elk paard een slof ga hangen en dat ik dat aan iedereen aanraad om met een te rijden, verre van!
Enja hoor, in de piste is ze een schàtje en staat ze stil bij de lichtste ophouding, maar buiten is ze in galop heel moeilijk te beheersen.
Denken jullie nu écht dat een paard er van doodgaat, slechte manieren leert, rug-of nekklachten krijgt, .. omdat je àls hij er vandoor gaat hem er eens aan herrinerd dat hij nog steeds onder jou staat, door gewoon kort eens die slof aan te trekken?????
Komaaaan wees nu eens écht eerlijk.. Ik rij in de piste en in haar eigen weide zonder hoofdstel en zonder zadel, en buiten met een slof.. Is dat nu zoo erg?
Volgens mij moeten er serieus wat meningen over slofteugels worden herzien..!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 17:27

Ik heb even goed gelezen..maareh...d'r is echt geen mens die JOUW hier persoonlijk op aanvalt...(nouja..niet echt tenminste)...

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 17:36

xMRGANx .. ik snap je wel een beetje hoor. Mijn merrie is ook een schat in de bak, Z2 dresuur en het gaat allemaal heel lichtjes en rustig. Maar als ze buiten is is ze een beest. Ik ga eigenlijk amper naar buiten en als ik naar buiten gaat neem ik iemand mee die op de mountainbike voor me rijdt, zodra er maar iemand bij haar rijdt (voor of naast) is alles goed zelfs in het verkeer. Als er iets heel erg eng is stap ik er snel af maar als ze gaat rennen gaat dat niet handig Knipoog Een keer in de zoveel tijd gaan we wel naar het strand met een groep maar daar kan ze volop zich moe rennen en dan met de groep weer terug in draf/stap.

Toch raad ik de TS ( haar zus en dochter) aan eerst alles op een rijtje te krijgen met het rijden in de bak/ op het erf. Ik had zelf het idee bij mijn merrie en ik dat ik afentoe te lang en te streng in de bak bezig was en dat we te weinig dolden en lol maakten alles was netjes en dresuur. Dus rijd ook eens wat rond op het erf en doe dan eens een paar sprintjes en neem haar/hem dan weer terug. De pony moet meer vertrouwen en/of meer respect voor jou hebben ook buiten. Je kunt ook voordat je met de pony naar buiten gaat hem/haar eens flink laten lopen/uitrazen in de bak en buiten even stappen en rustig en langzaam opbouwen

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 17:40

Die van mij heeft dat ook een hele periode gedaan. Ik ging niet zonder martigal naar buiten. Eerst alleen stappen, uitstappen buiten, meer al beloning. Naderhand klein stukje draven en zo langzaam opgevoerd. We gingen alleen draven en galoperen van huis af, dus op de heenreis.
Veel tijd en geduld er in steken.

Doet hij het ook al er een ander paardje bij is, die zeer rustig is ?

Succes

@xMRGANx geheel mee eens. Ik heb die van mij ook met regelmaat met slof gereden, al wordt ik wel heel erg boos als mensen met slof rijden en niet weten hoe hij gebruikt dient te worden, maar dat heb ik met elke hulpteugel die bestaat.
Als hij goed wordt gebruikt gebeurt er niks ernstigs met je paard, het helpt je dan alleen en ook je paard leert hier door net even iest sneller omdat je wat meer te vertellen hebt.

Mocht je met slof gaan rijden neutje, neem dan eerst les, zodat je weet wat je moet doen, mocht hij er vandoor schieten.

En ik ben het ook niet geheel eens om eerst alleen dressuur te gaan rijden. het paard kan op een of andere manier verpest zijn buiten en moet daar het vertrouwen weer terug krijgen. En het vertouwen in buiten krijgen ze niet door in een bak rond te hobbelen. Ik heb ook geen idee waarom deze het doet, maar door herhaling van goed gedrag kan ze het afleren, kost alleen wat tijd.

het heeft bij die van mij ongeveer 3 maanden geduurd in die 3 mnd hebben we bijna elke dag buiten gereden en nu is ze zeer rustig buiten en kan ik met een gerust hard haar laten gaan, ze komt netjes weer bij me terug , als ik dat wil.

Nogmaal Succes en doen wat je eigen hart je ingeeft ... vraag desnoods een instructeur ook om advies

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 17:49

Pas als je echt 100.000.000% zeker weet dat het niet aan de ruiter ligt met hulpteugels gaan rijden......

Dat is mijn mening...

Zwaantje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:13

wat mijn ervaring is met de tiedeman Lachen dat het wel helpt buiten spreek zelf uit ervaring met mijn eigen fjord Tong uitsteken
het helpt wel erg goed maar per pony paard verschilt Lachen
een slof doe dat niet want ze gaan daar erg aan hangen en ze lopen er door heen Boos! dus niet verstandig Lachen
als je buiten wil rijden in stap is die misschien braaf dan ga je draven als die wilt weg rennen draai je hem even om en dan stap je weer en dan probeer je het op nieuwe Lachen misschien een idee??

neutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 21:55

bedankt voor jullie tips allemaal.
Ga het eens allemaal met mijn zus bespreken.

het valt me wel op als ik alleen met haar ga( en mijn pony is mega rustig) dat hij het minder doet als dat we met zijn 4e zijn.

ps ze krijgen ook dressuur les maar ze gaan overstappen na een andere, kunnen we ook eens aan haar vragen hoe en wat.
maar in ieder geval alvast bedankt!

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 23:11

Ik wil je vooral adviseren om goede begeleiding te hebben als je met hulpteugels begint. Ga niet in je eentje aanklungelen.
Thiedeman ben ik absoluut niet voor, vooral omdat ik gezien heb hoe het een paard kan verknoeien, vooral als je het ding te strak zet. Een slofteugel moet je ook niet zomaar zonder ervaring mee gaan rijden. (Het geldt eigenlijk voor alle hulpteugels, bij verkeerd gebruik verpruts je je paard.)
Een martingaal vind ik persoonlijk de meest paardveilige en vriendelijke oplossing.

De beste oplossing is nog altijd goede begeleiding en eerst je paard goed onder controle krijgen in de bak, een beetje dressuurwerk kan nooit kwaad.

yvetje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 06:40

ik zou inderdaad gewoon effe in de bak rijden . een paard is toch anders als je naar buiten gaat het is natuurlijk een kudde paard . ik rij zelf al geen jaren niet meer buiten wel gewoon stappen maar niet draven of galoperen, want dan kunnen er denk ik ongelukken komen dus ik zou je aanraden eerst goed rijden in de de bak en dan met zijn tween naar buiten gaan zijn ze ook wat rustiger succes

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 06:46

Storm76 schreef:
Na een tijdje kan je de pony meenemen en er een longeerlijn aan doen, fiets zelf dan mee naast de pony.

Dat vind ik nog eens een gevaarlijk advies! Wat gebeurt er als ie er wel vandoor gaat? Je kan wel rare ongelukken krijgen.
Dan ben je nog veiliger bezig als je er op zit.

Ik raad aan om eerst alleen te stappen buiten. Na een paar keer zijn ze dan al heel rustig want ze verwachten niks meer.
Als ie braaf stapt kun je een klein stukje gaan draven, maar als ie sneller gaat dan je wilt meteen weer stappen (tot ie weer rustig is) etc.

Veel succes er mee

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 07:38

Gevaarlijk advies? Welnee, als een volwassene de pony vast heeft is er niks mis mee. Het is geen belgisch trekpaard die ze hebben.
Ik heb jaren op het strand gewerkt, en de kleine kinderen gingen bij ons ook altijd aan de leiteugel, ging altijd prima. En of je nu op een fiets zit of op een ander paard maakt niet zo gek veel uit.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 17:23

Ok storm, had niet in de gaten dat het om een kleine pony ging.
Maar dan lost dat het probleem denk ik nog niet op?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 17:53

Ik ben ook niet voor hulpteugels,een goeie instructrice zal ook geen hulpteugels aanraden, maar samen de oorzaak gaan zoeken en dat proberen op te lossen.

Is de pony als eens na gekeken? zoals rug en is het zadel goed?
Hou ook rekening ,et de leeftijd een pony van 5 hoort bij mij nog in de kleuterklas en kun je niet alles van verwachten, zeker met onervaren ruiters die hem waarschijnlijk flink in de mond zitten op zijn rug.
Denk gewoon lekker goed les nemen en geduld hebben, met geduld kom je verder dan met hulpteugels, dat zijn toch dwangmiddelen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 18:24

Nibbit schreef:
Ok storm, had niet in de gaten dat het om een kleine pony ging.
Maar dan lost dat het probleem denk ik nog niet op?

Nee, je hebt gelijk, het lost het niet op, maar hopelijk leert de pony dan dat hij rustig moet blijven, en in de tussentijd oefenen ze vééééél dressuur en is de pony beter aan de hulpen Lachen

rejov

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:18

russel schreef:
Met een tiedeman wordt hij sterk, ga je een onderhals creeeren en als die eenmaal sterk is die onderhalsspier, kan je je lol op.

In de bak eerst leren hem onder controle te krijgen en als je buiten gaat rijden dan zal ik voorlopig alleen stappen. Zo gebeuren er ongelukken en de pony leert hierdoor altijd sneller en sterker te zijn.

Dit zou ik ook adviseren, eerst in de bak zorgen dat je je pony goed onder controle krijgt voordat je ermee naar buiten gaat.
Is dit onder controle dan inderdaad eerst beginnen met alleen maar stappen en zorgen dat ze in stap de gehele buitenrit onder controle blijft en vanuit daar steeds een stapje verder gaan.