4 jarige wat traag aan het been.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CleovG

4 jarige wat traag aan het been.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 20:55

Hoi,

Ik heb sinds een tijdje een 4 jarige merrie. Ze loopt erg fijn maar soms wordt ze wat traag aan mijn been. Dit heb ik opzich heel makkelijk op gelost dus het is niet zozeer een probleem. Maar nu is mijn vraag of dit vaker bij jonge paarden voorkomt, en dat dit vanzelf minder wordt. Of blijft het altijd een beetje?

Storm

Re: 4 jarige wat traag aan het been.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:31

Dat ligt helemaal aan jezelf.
Als jij consequent blijft, en haar meteen een tik(je) met je zweep geeft als ze trager word, hou je een paard wat veel beter is aan het been.
Als je niks doet, en alleen wat blijft drijven (waar ze vervolgens niet meer op reageert) dan krijg je vanzelf een behoorlijk lui paard dat niet meer aan het been is.

Dus, direct reactie van je paard eisen, been = naar voor, actie = reactie.

Let er wel op dat je paard nog maar 4 jaar oud is, en dat je dus wel dingen van haar vraagd die ze ook daadwerkelijk aankan, het kan ook een teken zijn dat je een beetje te veel van haar wil.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:35

Veel overgangen blijven rijden, zodra je merkt dat je geen actieve reactie krijgt op je been eventjes een overgang terug rijden en direct weer naar voren.

Hoelang rijd je dit paard per dag en wat doe je zoal met het dier tijdens een training?

Overigens zit in (bijna) elk paard dat ze zo lui mogelijk zijn wanneer ze de kans krijgen. Net als bij mensen, waarom immers werken (en dus moe worden) als het ook makkelijk kan Knipoog

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:38

Waarschijnlijk zal ze nooit super voorwaarts worden, ze zal beter/sneller gaan reageren maar het zal waarschijnlijk nooit een paard worden dat uit zich zelf lekker voorwaarts is.

Bonny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:41

consequent blijven geen reactie tikje met zweep en veel overgangen rijden. Hem/haar wakker houden.

Succes

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 21:46

Het oplossen is geen probleem, zoals ik in mijn begin post al zei. Ik vroeg me alleen af of dit een veel voorkomend jonge paarden probleem is, aangezien dit mijn eerste jonge paard is Lachen

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:50

Cleo, er vroeger zich al 2 mensen af wat je voor werk je met je paard doet, en hoeveel keer je haar in de week rijd, en hoe lang je dan rijd.
Misschien ligt daar je antwoord ook wel.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 21:54

Ik doe vooral basis werk, soms eens ene oefeningetje en veel voltes etc. Ze heeft om de 2 dagen rust. Ik rijd haar niet een vaste tijd, als ze wat moe en ongeconcetreerd wordt laat ik haar uitdraven.

Maar ongeacht wat en hoe ik het met haar doe. Ik heb het probleem van het wat traag zijn, zo opgelost tijdens een training, dat ik het probleem echt niet. Ik zeg ook: ze is wat traag, niet dat ze niet vooruit te krijgen is. Als ik haar er even op corrigeer is het zo voorbij. Maar ik vroeg me dus alleen af of dit een veel voorkomend jonge paarden probleem is.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:57

Bij mijn jonge paard in ieder geval wel. Ik ben nu aan het oefenen dat been meteen reactie is, maar ik merk dat hij na een kwartier/20 minuten echt moe is

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:58

CleovG schreef:
Het oplossen is geen probleem, zoals ik in mijn begin post al zei. Ik vroeg me alleen af of dit een veel voorkomend jonge paarden probleem is, aangezien dit mijn eerste jonge paard is Lachen

Ik herken het wel.. Tenminste bij mij huidige jonge paard.
Is ook nog vollop in de groei en zich aan het ontwikkelen.
Rijd hem dan ook niet zo vaak en niet zo lang. Een keer of 3/4 in de week.

Maar deze is ook wel wat traag aan het been.. Ook niet sloom, maar soms net even niet erbij.

Ik ga echter mee met bovenstaande post.. een echte 'loper' zal het nooit worden, maar geloof wel dat het verbetert naarmate ze ouder worden. Immers, wanneer je consequent blijft, zullen ze het steeds beter gaan begrijpen.. Ze worden immers steeds verder afgericht.

Mijn huidige 'oude' paard was echter als jong paard ook al erg voorwaarts..Maar is dit nog steeds heel erg, puur omdat het een paard is met veel go en veel bloed. Mijn 'jonge' is echter iets flegmatieker en zal dus ook nooit zo fel worden als de 'oude'.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:59

Cleo, een hoop jonge paarden zijn ietwat traag aan het been tijdens het inrijden, althans diegene die ik heb ingereden wel. Ze krijgen een hoop informatie en zijn ook bezig met groeien en sterker worden. En daarbij blijven ze je een klein beetje uitproberen, want stel je voor dat het lukt, dan hoeft ze niet meer zo hard te werken Lachen
Let er op dat het werk leuk blijft voor haar, leg een keer een rijtje drafbalkjes neer en ga eens per week een rondje naar buiten, dit houd haar fris rijdens het rijden. Rij ook niet te vaak en te lang, maak haar net niet moe, ook dan blijft ze frisser in haar koppie.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 22:00

Ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat ze het lastig vinden om op eigen benen en recht te lopen, dat ze daarom wat in tempo afnemen...

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 14:47

Denk het wel ja.
In het begin was onze jonge een behoorlijke voorwaartse.
Daarna is het wat afgenomen, omdat hij wat meer aan het werk ging. Denk omdat ze dan wat moeilijkheden hebben met alles te verwerken. Ze krijgen best veel informatie, moeten balans vinden, groeien ook nog, etcetera.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 14:55

Ik heb dat zelfde probleem. Vooral als ik hem nageeflijk rij en wil verzamelen. Ik veronderstel dat hij het gewoon allemaal nog wat moeilijk vindt en dat hij nog moet leren hoe het makkelijkst lopen + spieren die hij nog extra moet kweken.
Ik probeer wel heel consequent te zijn, benen is vooruit en als hij dan reageert dan wordt hij meteen met rust gelaten. Ik maak me er dus ook niet te ongerust in Knipoog .
Langs de andere kant is hij een heel cool paardje, zeker voor zo'n jong paard en is hij niet snel zenuwachtig te krijgen. Ik heb liever zo'n paardje dan een nerveuser type, maar dan wel er bijna vandoor schiet bij de minste beenhulp.

Ik weet nog dat iemand me zei: een rustig paard is makkelijk heter te krijgen dan een heet paard rustig. Daar moet ik dan altijd aan denken Knipoog

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 14:56

mijn 4 jarige is ook wat traag aan het been, ik hoor ook wel vaker dat dit voor komt bij jonge paarden. vooral bij paarden die vanaf de eerste keer al met sporen gereden worden. erg jammer!

bianca77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 15:01

Mijn 4 jarige is alles behalve traag aan het been! Hij loopt erg door en ook nog is heel erg ruim. Zijn basisdraf moet een middendraf worden. Ook is dit mijn eerste 4 jarige dus verder geen ervaring. Ik denk wel dat ze traag aan het been kunnen zijn als ze het moeilijk vinden.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 15:06

noortje schreef:
mijn 4 jarige is ook wat traag aan het been, ik hoor ook wel vaker dat dit voor komt bij jonge paarden. vooral bij paarden die vanaf de eerste keer al met sporen gereden worden. erg jammer!

Als sporen correct gebruikt worden, zou dat niet het geval mogen zijn. Waarom zou je trouwens van in het begin met sporen rijden? Je weet toch niet hoe een paard reageert en geef hem de kans de druk van het been te leren. Na een paar maanden kan je dan alsnog beslissen om al dan niet met sporen te starten.
Maar ach, je hebt overal mensen die niet weten hoe hulpmiddelen correct te gebruiken.

chantal1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 15:51

Je zegt dat ze "soms" wat traag aan het been word. Heeft het misschien iets te maken met de hengstigheid?

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 20:29

Bedankt voor de reacties! Ik rijd haar wel met een kort spoortje, een knopje van 1,5 cm, dit is meer voor het wijken en schoudervoor en dat soort dingetjes. Maar toen ze alleen nog maar basiswerk kon reed ik zonder sporen en zonder zweep (nu nog geen zweep)

Chantal: Nee met hengstigheid is ze juist een beetje prikkelbaarder Clown Maar ze heeft tijdens het trainen soms ineens een beetje een terug val. Meestal in draf.

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:39

Bolieke schreef:
noortje schreef:

Als sporen correct gebruikt worden, zou dat niet het geval mogen zijn. Waarom zou je trouwens van in het begin met sporen rijden? Je weet toch niet hoe een paard reageert en geef hem de kans de druk van het been te leren. Na een paar maanden kan je dan alsnog beslissen om al dan niet met sporen te starten.
Maar ach, je hebt overal mensen die niet weten hoe hulpmiddelen correct te gebruiken.

sporen zijn niet om een paard voorwaarts te drijven dus vind ik het niet juist om een jong paard met sporen te rijden omdat hij traag aan het been is. de vorige eigenaar van mijn paard heeft vanaf de eerste keer sporen gebruikt waardoor ze nu traag aan het been is. ik wil geen sporen gebruiken dus het heeft me best wat geduld gekost om haar weer goed aan het been te krijgen.
sporen zijn om hulpen te verfijnen niet om voorwaarts te drijven.

lotte23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 23:57

Veel overgangen rijden! Houd haar wakker! Stap/halt halt/draf, traag voor de hoek (bijna stappen), middendraf na de hoeken! Houd het spannend!