Dikkerdje zadelmak maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alabama

Dikkerdje zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 20:29

Hoi hoi bokt;

ik weet het; wat ik nu zal vragen, is zoooo'n stomme vraag, maar is voor mij écht belangrijk, dus neem aub eens de tijd om stukje te lezen en een antwoord te plaatsen.

Ik verzorg sinds januari 4 paarden, waarvan 1tje een enorm ronde haflinger is.
(De hele blablabla erond vind je in mijn profiel..)
Die haflinger had de naam om 'onhandelbaar' te zijn, nadat hij een schouder van een vorige verzorger had gebroken.
Paard is zeeeeeer zacht van aard en doet geen vlieg kwaad, maar is als veulen op een weide gedropt en had zelden écht contact met mensen.

Maar goed; sinds januari zijn we écht super veel verbetering in deze ronde merrie, behalve dan haar gewicht..
In de weide komt ze je altijd vriendelijk begroeten, ze is er altijd als de kippen bij als er iets gebeurd en is een enorme teddybeer.
Daarom en om nog andere redenen hebben we besloten die paard op te leren..

Zo zijn we dus begonnen...
Eerst aan het halster laten wennen, dan vastgehangen worden, borstelen, voetjes geven, lopen aan het halstertouw, en longeren..
Twee weken hebben we hem laten wennen aan hoofdstel en zadel (en daarmee aan de longe draven) en vandaag heb ik helemaal op zijn rug gezeten...
Wat is nu het probleem ?
Hij gaat écht niet vooruit...
Been geven helpt niet; en een zweep hmmm.. vind hij vast te eng...
Mijn vriendin heeft hem vooruit proberen te lokken met een potje voer en dat ging redelijk; maar alleen blokkeert hij. En ik wil hem zéker niet forceren, nudat we zooveel verbetering hebben gekregen.

Wat ik niet wil is commentaar zoals; jullie zijn nog veeeeel te jong en haal er iemand bij die er verstand van heeft... We zijn niet dom en er is altijd een volwassene bij..

Een vriendelijk antwoord zou énorm tof zijn..

Groetjes Morgan & Breese

Sheran

Re: Dikkerdje zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:32

Hoe heb je hem gelongeerd dan? Als dat goed is gebeurd gaat hij onder het zadel met dezelfde hulpen voorwaarts Lachen

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:34

zit het zadel goed als er een ruiter op zit??
kan me voorstellen dat alleen het zadel misschien geen probleem geeft maar met iemand erop drukt er meer gewicht op!
probeer anders eens met iets van een barebackpad oid(dekje met longeersingel kan natuurlijk ook)

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:35

De reden dat hij dit niet doet is misschien omdat het teveel in een keer is.Je kan hem het beste nu eerst longeren met zadel, net zoals je met een driejarige zou doen.
Leer hem stemcommando's en moedig hem aan om te lopen, maak het leuk dmv een balkje , zet wat pionnen neer enz.
Zodra hij dan begrijpt wat je wilt ga je er weer eens op zitten en combineer je de geleerde stemcommando's met het been geven. Gewoon van voor af aan beginnen alsof het een jong ding is.

Veel succes!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:36

Heb geduld Knipoog

Waarschijnlijk weet hij zich geen raad met het extra gewicht op z'n rug omdat hij niet in balans is. Daardoor kan het zijn dat hij niet durft te stappen. Gewoon rustig aan doen en hem met zachte hand naar voren proberen te krijgen en binnen week zal hij zeker een stapje zetten. Als je hem dan uitbundig beloont zal hij zeker doorkrijgen dat het leuk en niet zo moeilijk is om vooruit te gaan Lachen

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 20:38

siskeh schreef:
zit het zadel goed als er een ruiter op zit??
kan me voorstellen dat alleen het zadel misschien geen probleem geeft maar met iemand erop drukt er meer gewicht op!
probeer anders eens met iets van een barebackpad oid(dekje met longeersingel kan natuurlijk ook)

Hahaha zit het zadel goed?
njaa kijk maar eens lekker in mijn profiel naar foto's van de haflinger; en zoek es achter een zadel dat daar écht goed op ligt... :d
bedankt voor je tip over die longeersingel; maar vind het niet zooo veilig :s
We hebben ook niet zooo'n gigantisch budget, en heb nog maar net een dressuurzadel gekocht voor mijn ander paard; en het zadel dat we nu gebruiken is een Passier, dusja aan de kwaliteit ligt het niet, maar idd de boom is veeeel te smal..
Bedankt alvast Lachen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:39

Haha, das toevallig..
Ik ben momenteel die van mij ook aan het beleren en deze verzet ook geen pas als ik erop zit Haha!

In t begin was ik erg voorzichtig, want alles is nieuw.. logisch..
Inmiddels kan ik erop klimmen als een klein kind, zijn oren pakken, 'slaan' op de hals/rug/buik en kont.. wippen, aan de zijkant hangen, tikje met de zweep... hij blijft op rust staan Haha!

Heb ik dat Clown
Nu ga ik er vrijdag maar eens opzitten zonder zadel en hoofdstel, dus met halster en wel teugels dat ik toch kan sturen en stoppen.. en laat ik hem door iemand anders leiden, en die persoon zal langzaam meer afstand gaan nemen van mijn paard.
Als het lopen/stappen met mij op zijn rug eenmaal snapt kunnen we weer verder..

Vrijdag wordt dus een dagje: stap(met benen erbij).... ho.... stap(weer met benen).... ho.... etc..
In de hoop dat hij mij beenhulp voorwaarts gaat snappen..

En voordat ík heel bokt over me heen krijg...
Ik beleer al 15 jaar jonge paarden, maar deze is uitzonderlijk..

kiimberliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:41

Zo te horen hebben jullie al veel verbeteringen gekregen!
Houden zo!

Het was de 1ste keer, dus probeer het morgen nog een keer.
Het zal stapje voor stapje beter gaan.
En misschien over een paar weken, als ze dan nog zo sloom is een zweepje proberen, vind ze dit te eng, probeer het later nog eens

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 20:42

Allemaal fantastisch bedankt voor jullie reacties; maar aan te raden is om eens de foto's van haar te bekijken. Dit paard is écht beresterk... daarom dat we alles supervoorzichtig doen en dat hij waarschijnlijk ook geen last heeft van mijn 50 kg Lachen

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:43

uhhh een boomlooszadel??? en er moeten vast wel zadels te vinden zijn die wel passen maar budget is wel een probleem dan!!
een te smalle boom moet volgens mij met ruiter erop wel pijn doen!!

snap dat je het gevoel hebt dat het onveiliger is zonder zadel maar degene hierboven zegt al hetzelfde, is het niet!
als er iemand naast loopt, jij hebt een cap op en je gaat gewoon stappen kan er weinig mis gaan, tenminste niet meer dan met een zadel erop!

edit:
rij je met een beetje een holle rug(profielfoto's) kan ook nog wel eens extra blokkeren
Laatst bijgewerkt door siskeh op 22-10-08 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:43

Het gaat ook niet om je gewicht, doordat je er op gaat zitten verandert zijn balanspunt, dat moet hij even terugvinden Knipoog

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 20:49

Ok; Siskeh; je hebt natuurlijk superdik gelijk, maar laten we zeggen dat je ongeveer (sorry maar ik heb er écht hélémaal geen idee van..) bv 1000 euro voor een boomlooszadel betaalt..
Dit is een paard waarvan we niet weten als het wel 'goed' zal zijn als rijpaard, en dat waarschijnlijk verkocht zal worden... en het krioelt hier niet van de andere dikke haflingers die dit zadel daarna kunnen gebruiken..
Het zadel is dus écht een probleem zo te horen; maar om zonder zadel te rijden.. hmmm dat vind ik maar gevaarijk.. Ik ben ook geen volwassene, maar 'maar' 14 jaar...

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:51

Ik ken dat! Mijn arabier liep aan de longe prima, snapte alle commando's maar onder het zadel, niets! Hij durfde het niet, wist niet wat hij met mij moest doen daarbovenop! In het begin liep er iemand naast hem, en die ging steeds verder weg lopen. Maar toen hij zonder de begeleider moest, wilde hij weer niet. ik kreeg hem niet voorwaarts, goedschiks of 'kwaadschiks' en de uiteindelijke oplossing was: wegrijden in een wending. Voorzichtig het hoofd met de teugel draaien, zodat hij zijn evenwicht verschoof op het binnenbeen, en op dat moment voorwaarts drijven, en dat hielp. Met geduld en zonder geweld.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:55

AngeliqueB schreef:
Ik ken dat! Mijn arabier liep aan de longe prima, snapte alle commando's maar onder het zadel, niets! Hij durfde het niet, wist niet wat hij met mij moest doen daarbovenop! In het begin liep er iemand naast hem, en die ging steeds verder weg lopen. Maar toen hij zonder de begeleider moest, wilde hij weer niet. ik kreeg hem niet voorwaarts, goedschiks of 'kwaadschiks' en de uiteindelijke oplossing was: wegrijden in een wending. Voorzichtig het hoofd met de teugel draaien, zodat hij zijn evenwicht verschoof op het binnenbeen, en op dat moment voorwaarts drijven, en dat hielp. Met geduld en zonder geweld.

Ook dat heb ik al geprobeerd, maar dat doet hij ook niet..
Hij draait om zijn as of loopt achteruit (hij snapt echt niet dat hij naar voren kan).. en dat heb ik toch liever niet Bloos
Dus toch maar eens kijken hoe het vrijdag gaat met begeleider...
Overigens kent mijn paard ook zeer goed de stemhulpen.. maar niet als ik erop zit.. Clown

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 21:00

Haha femmefatale1; we hebben precies hetzelfde probleem..
Paard kan perféct achteruit, zijwaarts etc.. maar voooorwaarts?? Ho maar Lachen
Als ik eens kwaad Breese! roep en op zen dikke bil tik; zet hij zo 2 stappen en dan ist weer gedaan.. Lachen kan moeilijk de hele tijd op hem zitten roepe en zen kont blauw meppen, dat is dan ook geen rijden meer..

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:00

Niet blauw meppen! Wachten, wachten, wachten... desnoods de hele dag op zijn rug blijven zitten (boekje meenemen Clown), maar geen dwang...

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:03

Sorry maar als het paard toch verkocht word, is het dan niet beter hem gewoon te laten staan, of alleen te longeren, ipv hem met een veel te klein zadel te beleren?
Als je dat doet zal hij/zij het zadel en het rijden dus gaan zien als iets dat niet prettig is.. Het zadel knelt dan en je rijdt heel zijn/haar rug kapot.. lijkt me niet fijn voor het beestje..

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:06

Ik heb dit ook gehad met een paard wat ik beleerde (je komt vaker tegen).
Dit paard wilde na +- 2 dagen een rondje stappen nog niet meer versnellen en viel telkens terug. Dit paard heb ik toen 1 dag met zweep gereden. Daarna was het over.
Het paard begreep de bedoeling.

Als je dit doet moet je wel met zeer grote regelmaat belonen en belonen voor de JUISTE reactie. Daarnaast moet je het met je been blijven proberen, niet je zweep constant gebruiken. Zweep alleen maar gebruiken als dat ene extra zetje.

Dit paard kende aan de lijn wel de hulpen, maar had gewoon moeite met onder het zadel werken.

Dit alles er vanuit gaande dat er passend tuig gebruikt wordt
Laatst bijgewerkt door eline_di op 22-10-08 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 21:09

Het paard beleren is mss nog zijn enige redding.. Hij wordt normaal aan het slachthuis verkocht met de reden dat hij NIETS KAN, hoe kunnen we dan beter aantonen dat dit paard wél iets waard is dan hem te beleren ?
En ach niet dat dat nu zooo veel uitmaakt, maar dit paard is écht megasterk, heeft giga veel vet, staat enorm sterk op zijn 4 benen, en we zullen heus zijn rug niet 'kapot'rijden door er op te zitten en rondjes stappen..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:13

xMRGANx schreef:
Haha femmefatale1; we hebben precies hetzelfde probleem..
Paard kan perféct achteruit, zijwaarts etc.. maar voooorwaarts?? Ho maar Lachen
Als ik eens kwaad Breese! roep en op zen dikke bil tik; zet hij zo 2 stappen en dan ist weer gedaan.. Lachen kan moeilijk de hele tijd op hem zitten roepe en zen kont blauw meppen, dat is dan ook geen rijden meer..

Haha, nou, jij krijgt tenminste nog een reactie voorwaarts op een tik...
Ik niet.. enige wat hij doet is zijn rugspieren even aanspannen, meer niet Clown
Probleem met die van mij is dat ik ook wel heel erg op moet letten dat ik em niet over de emmer help.. hij is zoooo sensibel... (maar wel koel Haha! )

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:15

Wél als je zadel niet past! En veel vet wil niet zeggen dat een paard sterk is! Veel vet is juist heel slecht, denk aan dat gewicht dat op z'n hoeven/benen/pezen/gewrichten drukt.. Overgewicht bij een mens is ook niet goed Knipoog
Als je gewoon zit en rondjes stapt/draaft zonder zadel of met een goed passend zadel kan dat inderdaad geen kwaad, rijd je die rondjes met een zadel dat niet goed past dan kan dat wél veel kwaad..

Het paard kan nu toch al dingen? Hij kan gelongeerd worden, hij accepteerd het bit, hij luistert naar mensen.. Ga anders met hem wandelen, zodat hij ook verkeersmak is/wordt.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 06:40

ik heb paarden echt kapot zien gaan aan een te klein zadel!! dat heeft niets met sterkte te maken!!
als je niet een passend zadel heb kun je er beter helemaal niet op gaan rijden.
als jij een corset oid draagt dat niet goed past ga je je daar ook niet beter van voelen!
al zou je de sterktste man van nederland zijn ga je nog kapot!!
maar dit beestje is niet sterk(spieren) maar dik! zoals je zelf zegt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 08:01

Kun je niet tijdelijk een passend zadel ergens lenen? Want eerlijk gezegd vindt ik het echt zielig voor dit paard om te rijden met een niet passend zadel. Loop je flink de kans dat dier te verpesten (gaat rijden associëren met pijn en dat is wel het laatste wat je wilt). En kan me trouwens ook voorstellen dat als lopen pijn doet dat dier echt geen stap gaat verzetten..

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 08:14

Bij het western opleren van onze paint merrie maakte de trainer gebruik van een levensgrote voddenpop. Na enkele weken training met zadel in de roundpen was de volgende stap het op het zadel vastbinden van de pop en weer enkele weken trainen in de roundpen. Zo heeft het paard wel iets op zijn rug dat beweegt maar nog niet het gewicht en de invloed op zijn balans. De volgende stap was dan een ruiter nog steeds in de roundpen. De pop was gemaakt uit een aantal met vodden opgevulde jutte zakken met een broek en hemd aan, gemakkelijk zelf te maken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 08:25

Volgens mij zie je de ernst van een te krap zadel inderdaad niet in...het lijkt misschien niet zo erg als je er weinig gewicht op zet of er maar weinig mee doet ,
maar vergelijk het eens met jezelf. Stel je hebt schoenmaat 38 nodig , en alleen schoenen maat 36 staan...en die trek je aan.

Dan hoef je er nog niet eens mee te gaan staan of lopen , dat zit sowieso al ZEER onprettig !

Je laat het dan ook wel uit je hoofd om te gaan lopen want dan gaat het nog veel zeerder doen...

Je kunt echt beter niet op het dier gaan rijden dan met een zadel dat zo knelt , want anders is het dier er erger aan toe dan dat hij nu is.

Je hebt tot zover goed werk gedaan , ga het nu niet verpesten door het dier te leren dat zadels en rijden hem pijn doen.

Als het zadel zo strak zit kan het dier de schouders en voorbenen niet goed vrij bewegen en zal elke pas die het beestje doet , hem pijn doen.

Nu is het nog een onbeleerd paard die het zadel en de ruiter nog niet kent , maar als je op deze manier doorgaat is het straks een onberijdbaar paard omdat het dier een hekel aan het zadel en de ruiter krijgt.

Wat boomloze zadels betreft : zie bij mij op de site , link hieronder. Ze hoeven echt geen 1000 euro te kosten , zijn er in verschillende modellen /
merken / types , en hetzelfde zadel wordt gebruikt op zowel hele brede als hele smalle paarden. Als je boomzadel maar op 5 van de 100 paarden goed past , dan past een boomloos zadeltje zoals de Barefoot op 95 van die 100 paarden prima....dus is altijd voor andere paarden te gebruiken ook en ze hebben veel bewegingsvrijheid onder het zadel. Ook zijn er vaak aanbiedingen...

Dus zo gek is het niet om zo'n zadel aan te raden. Je hebt dik kans dat een paardje dat niet wil lopen , dan ineens wel het vertrouwen en de vrijheid voelt om weg te stappen.

Stel dat jullie een goed passend zadel zouden hebben en het echt alleen zouden moeten doen om dit beestje een beetje te beleren , dan zou ik ervoor kiezen om eerst eens lekker buiten te gaan wandelen met het dier. Verkeers-en-rare-dingen-mak maken , goed beleren op stemcommando's : stap - draf - halt - back (achterwaarts). En er echt een gezellig en leuk spelletje van maken voor het dier.
Als je er dan op gaat zitten zul je die commando's ook kunnen gebruiken. Of je gaat zoals altijd wandelen en dan gaat er iemand op de rug zitten die het dier verder niet in de weg zit , zodat het dier eraan went dat er een ruiter op zit. Vervolgens kun je de stemcommando's koppelen aan ruiterhulpen...zo moet het echt wel lukken als het anders niet gaat.

Als je er een leuk en eerlijk spel van maakt hoeft het op deze manier echt maar een maandje te duren om lekker ermee te kunnen rijden Lachen

Maar daar is toch echt een zadel voor nodig dat comfortabel zit zodat het dier het vertrouwen heeft om te gaan lopen zonder pijn en ongemak...