Pony Twister beleren met touwhalster

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovelance

Pony Twister beleren met touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 20:29

Twister is een pony van ongeveer 5 jaar oud. Twister is van de eigenaresse van de stal waar Anouk staat. Anouk help ik wel eens met haar pony Ginger. We volgen het Parelli Natural Horsemanship programma. De eigenaresse vond ons op een hele fijne manier bezig zijn met de pony's en heeft gevraagd of wij haar pony Twister willen beleren.
Twister is niet helemaal groen. Ze is wel eens gelongeerd. Zadeltje op gehad en bitje in. Ook is er een keer iemand in de stal opgeklommen. Al met al is ze dus wel al wat gewend.

Twister is als 3jarige drachtige pony op stal gekomen. Twister is altijd een vrij angstige pony geweest. Wij hebben wat grondwerk oefeningen met haar gedaan om haar zelfvertrouwen te vergroten. Zo had ze op een gegeven moment veel vertrouwen als wij met haar liepen. Tot we in haar zone 3 (bij haar buik) gingen lopen en zij dus voorop liep. Dan verdween haar zelfvertrouwen en werd ze erg gespannen.

Hier hebben wij wat oefeningen mee gedaan, zodat ze ook straks als er iemand op zit, genoeg zelfvertrouwen heeft.

Vandaag was de tweede sessie waar we ons echt concentreerde op het opstijgen en zitten. Omdat we zoveel voorbereiding op de grond hebben getroffen ging dit eigenlijk vrij makkelijk.

Wij gebruiken nu nog een touwhalster en barebackpad omdat Anouk op deze manier makkelijker op en af kan stappen/glijden. Het touwhalster is om haar te leren sturen, zonder dat we gelijk in haar mond zitten. Wanneer we een bitje gaan gebruiken weten we nog niet. Voorlopig willen we haar bitloos blijven beleren. Zodat ze straks als licht aan de hulpen staande rijpony een bitje in kan.

Hier wat foto's van vandaag!
Leiden vanuit zone 3
Afbeelding
Aaien met de barebackpad
Afbeelding
Hangen, klein beetje spanning door het vernieuwen van haar evenwicht
Afbeelding
En ze zit!
Afbeelding
Doormiddel van het 'aaien' van de lijn kijken of ze voor deze druk wilt wijken. Op deze manier leren we haar ook de 'one rein stop'. Hierdoor kan ze in geval van nood, toch tot stilstand worden gezet.
Afbeelding
Blije pony Lachen
Afbeelding
Lichte spanning bij Twister
Afbeelding
Spanning is hier weer weg
Afbeelding
Ook heeft Anouk al stukjes kunnen sturen. Ook zonder dat ik erbij liep. Twister is een heel gevoelig pony en reageerde soms zelf al op de eerste hulp die Anouk met haar zit gaf.
Pony is klaar en we zijn ontzettend trots op haar!
Afbeelding
Onze toeschouwer Haha!
Afbeelding

Anouk94

Re: Pony Twister beleren met touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:32

Hier dus anouk Lachen

Het ging weer goed! Brave pony Haha! Het zijn ook erg leuke foto's geworden Lachen

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:35

Netjes hoor! Lekker ontspannen!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:35

ziet er heel leuk uit joh Lachen hoe lang zijn jullie al met haar bezig ?

euh, echt commentaar.. tenen niet uitsteken en handen wat netter, vind het lastig zo

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 20:38

Anouk en haar moeder heeft al eerder wat grondwerk oefeningen gedaan met Twister. Wij zijn nu 2 keer bezig geweest.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 07:02

Ziet er netjes uit Steph en Anouk!! Enorm vriendelijk (zo zie ik het graag Lachen )

Vind het mooi dat ze toch smakt (en dus LB is als ik me niet vergis) op foto 4 (tenminste, dat is de enige keer dat ik haar tong buitenboord zie Knipoog )

Maar goed bezig, dit dier krijgt een hele goede start zoals Eddy dat zegt Lachen vind het een enorm leuk dier!

En rijtechnisch commentaar om aan de nieuwe eisen te voldoen Sigaar
heb ik eigenlijk niet.. Het ziet er gewoon fijn en vriendelijk uit!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 07:06

Leuke foto's Steph! En super dat Twister het zo goed oppakt OK dan!

Cathlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:25

Ziet er erg vriendelijk uit! Haha!
Ik heb eigenlijk niet echt rijtechnisch commentaar: misschien aan de goede kant gaan hangen? of stap je om een reden aan rechts op? of zie ik dat verkeerd. (niet aanvallend bedoeld hoor Haha! , gewoon nieuwsgierig Tong uitsteken )

Anouk94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 16:59

Nee, we doen het beide kanten Lachen Alleen was deze foto toevallig aan die kant gemaakt Knipoog

Bedankt voor de reacties iedereen!

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:49

Ziet er erg leuk en vriendelijk uit!
Veel succes verder nog!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:51

De openingspost voldoet hier niet aan de nieuwe regels van HAW, daarom gaat er een slotje op.
Op HAW is het alleen toegestaan foto's te plaatsen als je zelf de ruiter op de foto's bent.