stakend paard!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

surcas_amber

stakend paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 11:51

Hoi allemaal, ik heb dit probleem al een tijdje, maar het wordt nu alleen maar erger. Ik rijd nu M2 met mijn paard en het ging eerst heel goed. Maar het staken wordt nu steeds erger. Telkens als we hem proberen meer op he achterbeen te rijden, dan trekt hij zich er van voren uit. en goed hard ook. Ik houd hem dan echt neit en hij sleurt me dan gewoon het zadel uit! Mijn instructeur heeft hetzelfde probleem met hem. IK snap niet waarom hij dit doet. We hebben al van alles geprobeerd, veel longeren en dan bovenin stellen , maar dan doet hij het niet. Hij doet het echt alleen onder het zadel. Ik heb een aantal keer met mijn stang en trens hoofdstel gereden en dan doet hij het echter niet en kan ik hem mooi verzameld krijgen. Dat lukt me nu op dit moment totaal niet. Hij is heel erg drammerig. Lang en laag lopen doet ie super. Dan trekt die zich er ook niet uit.

Het is niet de eerste keer zeg maar dat we dit van hem vragen. We hebben het steeds stukjes geprobeerd en zo steeds meer opgebouwd. Hij reageerde er toensuper op maar nu krijg ik het niet meer voor elkaar.

Kent iemand dit probleem? Want ik heb geen idee wat ik hier tegen moet doen!
Heel graag hulp gevraagd!

Groetjes Sabine

Alicia2u

Re: stakend paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:12

Is je paard al onderzocht door een dierenarts? Misschien is het iets medisch en heeft het paard fysiek problemen. De volgende stap is het zadel na laten kijken, past het nog wel? En als dat ook in orde is, zou ik eens gaan kijken naar tanden en bit. Misschien heeft je paard meer of minder tongvrijheid nodig bv. Of heeft hij haken, drukt het bit tegen een tand aan, of is er een tand rot.

Eerst medische en mechanische oorzaken uitsluiten bij dit soort gevallen en daarna pas kijken hoe het (eventueel) rijtechnisch opgelost kan worden.

BTW: dit soort gedrag zou ik niet 'staken' willen noemen, maar eerder 'tegen de hand' of 'over de teugel'. Staken is namelijk meer dat paarden niet meer willen lopen, bokken of gaan liggen. etc.

surcas_amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 12:15

Ik zat zelf misschien ook te denken aan een ostheopaat? of eerst een dierenarts

Tegen de hand kan je het ook noemen, alleen sleurt ie me dan echt het zadel uit dus vond ik het wel op staken lijken

bedankt voor je reactie

dia248

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:18

Ik denk toch wel aan een rijtechnisch probleem, aangezien je met stang en trens geen problemen hebt. Hoe oud is je paard? Heb je met springen nooit soortgelijke problemen?

surcas_amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 12:23

Hoi hij is nu 9 jaar. Hij is met springen ook wel is heel sterk maar hij trekt dan nooit de teugels uit mijn handen zeg maar

surcas_amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 15:57

Is er niemand die mij tips kan geven?