Wiebelbenen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Wiebelbenen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 18:37

Vreselijk! Ik heb last van wiebelbenen!
Hoe kan ik hier vanaf komen? Heeft iemand DE tip?
En ik leg mijn benen ook te ver naar voren, tips daavoor zijn ook welkom.
Alvast bedankt.

Lise81

Re: Wiebelbenen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:09

Ik heb even gespiekt in je profiel. Vaak komen wiebelbenen voort uit je zit in het zadel. Natuurlijk zou in de eerste plaats je instructeur hierbij kunnen helpen, maar een aantal tips kan ik je natuurlijk wel geven.

Zorg dat je in het midden van je zadel zit. Op de foto's lijkt het alsof je iets achter in zit als het ware. Natuurlijk is hierbij van belang dat het zadel dit toelaat.

Als oefeningen kan je het o.a. volgende doen als je bent opgestapt. (Handigste om het eerst in stilstand te doen).
Doe je voeten uit de beugels en rol over je zitbeentjes van voren naar achter en terug. (Als je niet weet waar die zitten, plaatst dan even je handen onder je billen - als je op je stoel zit - en wiebel even heen en weer. Die harde punten zijn je zitbeenknobbels) Door de beweging kantel je je bekken voor en achterover. Probeer een actieve houding daarin te vinden, waarbij je niet te ver voor of achter over zit.
Doe dan bewegingen met je benen. Bijvoorbeeld het optrekken van je benen en weer laten zakken. Draai vervolgens rondjes met je enkel.
Daarna zoek je de stijgbeugels weer op.
Zorg er voor dat je nog steeds je actieve houding hebt, met lange benen en voldoende druk op je stijgbeugel zodat je enkel als een scharnier bewegingen kan opvangen.
Probeer dit eerst te handhaven in stap en later in draf. Vooral de draf is vaak moeilijk, omdat veel ruiters dan geneigd zijn de bovenbenen te spannen. Op dat moment beginnen vaak de benen te wiebelen. Kortom, probeer je bovenbenen te ontspannen en je bekken en enkel als scharnier te zien die de beweging opvangen.

Intressante filmpje:
http://nl.youtube.com/watch?v=8Sl6SeJEzOo

Succes!

chantal1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:02

Ben het helemaal eens met bovenstaande. Lijkt mij een mooi plan.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 21:52

Super! Dankjewel lise81! Ik ga er aan werken Haha!

XbeaubienneX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:31

Vaak helpt het ook om zonder beugels te rijden maar dan wel je benen houden zoals in de beugels. maar klem je niet vast probeer ontspannen te zitten!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 19:42

Ik ben er achter gekomen waar het ook deels van komt! Mijn zadel!
Ik heb nu een leenzadel en daar heb ik het een stuk minder mee! Haha!

GerenGer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:01

Inderdaad, het zadel ook! Aan het ene zadel heb je meer steun dan aan het andere! Lachen En Lise81 heeft het wel heel mooi verwoord! Ik heb zelf een keertje met mijn instructrice zonder beugels en met hele korte beugels gereden. De volgende dag heb je wel spierpijn maar het helpt zeker! Haha!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 13:03

Nou ik nam met mijn gewone zadel gewoon een hele verkeerde houding aan, en in dit zadel heb ik geen gedwongen zit meer en zit ik een stuk beter! Haha!

Yvonne___

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:18

ik heb dat probleem ook,
handige tips ^^

blauwdruivje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:20

Dit deden ze in Engeland tegen wiebelbenen:

maak een paktouwtje (dat kan breken bij nood) vast aan je beugel en dan aan de singel. Je beugel moet dan op dezelfde plek hangen. Als je dan rijdt, dan voel je wanneer je je benen beweegt..(het touwtje geeft dan weerstand) Dan weet je wanneer je benen wiebelen , bij welke beweging en welke spieren je aanspant.. Nu nog ontdekken hoe je het op lost.. Tong uitsteken

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 22:45

Tja, maar ik kan dat er wel aanhangen, maar dan heb ik er alsnog niks aan als ik hem er weer afhaal Tong uitsteken

blauwdruivje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 21:41

hihi dat klopt!
Tong uitsteken

Maar truc is dat je er dan eerst achter komt wanneer je je benen beweegt...dus dat je er zelf bewust van wordt..
en dan kun je er iets aan veranderen...

heb het zelf nog niet geprobeerd hoor! Mijn instructrice hing overigens zandzakken aan mijn benen...haha toen kon ik niet meer wiebelen Clown

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 21:47

Whaha Huilen van het lachen
Ik kijk wel eens even wat ik doe! Tong uitsteken

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 08:54

Ik heb dit ook gehad meer met centered riding lessen een hoop dingen afgeleerd en goed aangeleerd, gaat super nu

blauwdruivje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 23:44

kleine correctie: je maakt het touwtje vast aan je beugelriem, niet aan je beugel..dat gaat een beetje lastig

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 08:56

ik ben niet zo van de touwtjes, je kan beter je benen meer onder je houden en voor in je zadel landen-zitten.
Oefen het lichtrijden eens in stap, gaan staan vanuit je eigen benen, evenwicht zoeken en zo zacht mogelijk weer in het zadel gaan zitten. Benen naar voren=terug ploffen op de rug of extreem naar voren moeten leunen, en dat is nou allebei net niet de bedoeling. Kun je in stap evenwicht vinden en netjes "lichtrijden" ga je in draf en doe je bijvoorbeeld sta-sta-zit sta-sta-zit etc, of je gaat 6 passen lichtrijden, 6 passen doorzitten en 6 passen verlichte zit. Concentreer je dan op je houding. Je kunt dit ook met 4 doen als je 6 teveel vind, het gaat namelijk niet om lang maar om goed.

Wat nog kan helpen tegen wiebelbenen is denken dat je met je voeten op de grond staat, en met je ademhaling je voeten aarden, adem naar je buik (of tenen) en houd je energie laag.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 14:35

Probeer eens van die bierviltjes boven je knieën tussen je benen en het zadel te plaatsen en iedere keer af te stappen als ze vallen, dan weet ik zeker dat je het af gaat leren! Haha!