Wat rustiger aan doen, dus stap terug zetten. Dingen doen waar van ze niet in protest gaat en jij je dus niet onzeker hoeft en gaat voelen. Ik denk eerder dat het geen paard met een onzeker karakter is, maar juist eerder een met een wat dominanter karakter. (dingen gericht op mijn eigen merrie
)
Mijn merrie was precies zo. We hebben haar zelf zadelmak gemaakt, maar daarin was ze nogal heftig. (rodeo bokken, steigeren en achter over klappen, etc..) Ons mam had dat allemaal gezien en is wat onzekerder geworden. Dit merkte je heel goed aan Verle, ze gaat lopen klieren, tegen bokken aan zitten, enz.. Als ze door reed was het echt bokken... Als ik op stapte was alle gezeur over en liep ze als een trein.
Nu hebben we er voor gezorgd dat ze eerst vertrouwen in elkaar krijgen, door een grote stap terug te zetten en dus die dingen te doen die bij het paard geen protest vormden (bijvoorbeeld oefeningen in stap). Als dit goed ging en ze beide ontspannen rond gingen met vertrouwen, kan je een stap verder gaan. Bijvoorbeeld kleine stukken draven enz.. Elke keer net een klein stapje verder, maar niet zo danig dat er verzet vanuit het paard komt (door onzekere hulpen)
Het kost wat tijd, maar resultaat zal het zeker hebben! Ons mam rijd nu lekker rond op Verle, als Verle loopt te klieren durft ze haar naar voren te rijden en als het nodig is ook aan te pakken.
Wat ook fijn helpt in wederzijds vertrouwen is wat spelen in de bak. Dus met haar aan de gang gaan dat ze je volgt, als jij weg rent ze in draf achter je aan komt en stop jij zij ook stopt. Dit kan je verder uit breiden met over een balkje lopen, l,ater meer balkjes en nog wat later klein hindernisje. Of je gaat met een groot zeil aan de gang, op stil staan over heen stappen en draven. Of met een grote joga bal, slalom tussen hindernis palen.
Allemaal heel erg leuk om te doen!! En je merkt heel goed dat je paard anders naar je toe gaat komen en het vaak spannender vind omdat ze niet weet wat ze vandaag weer mag doen.
Dit werkte bij Verle heel goed, zeker de laatste tijd deed ik dit minder en meer rijden, door school enzo. Nu toch weer het spelen op gepakt en ze komt voortaan weer in galop op me af in de wei, ze is veel speelser en uitdagender en ook met rijden heeft ze er weer meer plezier in.
Wel zorgt dit er voor dat ze zich echt heel wat meer zeker gaat voelen, dus meer durven en meer gaan spelen in haar hele doen. Dan moet je dus zelf er voor zorgen dat je stopt op het moment dat jij van haar plezier en speelgedrag onzeker gaat worden.
Hoop dat je er wat mee kan, ik heb er goede ervaring mee zo.