Jara-Ytske F. (V. Folkert) training voor het M1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

Jara-Ytske F. (V. Folkert) training voor het M1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 18:23

Ik geniet steeds meer van deze geweldige merrie.

Jara is een droom om op te rijden, werken wil ze altijd! Helaas is ze soms niet zo makkelijk, hoewel we elke dag weer een stapje vooruit gaan en ik echt merk dat ze me steeds meer vertrouwd. Ze moet soms gewoon even laten merken dat ze het er niet mee eens is. ik hou wel van een paard met karakter!

ik ben nu anderhalf jaar bezig met jara, we rijden nu een jaar wedstrijden waarbij ze een veulen had, drachtig was en weer een veulen had. Dit is dus de eerste keer dat we zonder veulen ernaast of erin bezig zijn.

toen deze merrie kwam kon ze nauwelijks een half rondje galopperen.. en nu zijn we al bijna toe aan het M1 Bloos Bloos

veel foto's vandaag van het inrijden en uitrijden, ik kreeg eerder regelmatig commentaar dat ze er wat achter kroop. misschien krijgen jullie op deze manier een ander beeld van hoe ik Jara rijd.

1.
Afbeelding
Afbeelding

2.
Afbeelding
Afbeelding

3.
Afbeelding
Afbeelding

4.
Afbeelding
Afbeelding

5.
Afbeelding
Afbeelding

6.
Afbeelding
Afbeelding

7.
Afbeelding
Afbeelding

8.
Afbeelding
Afbeelding

9.
Afbeelding
Afbeelding

10.
Afbeelding
Afbeelding

11.
Afbeelding
Afbeelding

babbeloe

Re: Jara-Ytske F. (V. Folkert) training voor het M1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:27

denk erom dat je recht op blijft zitten.
En ik vind wel dat je paard wat op de voor hand valt... vooral bij foto 3!!.
Leuk beestje... en goed van je dat je al bijna M kan starten..
succes er mee!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:31

Vindt het toch weer een heel fijn beeld geven!
Idd iets meer rechtop zitten maar voor de rest ziet het er allemaal heel netjes uit Lachen

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:31

Wat is het toch weer een knapperd zeg Haha!!
Ziet er super uit Haha!!
Soms mag je wel iets meer achterover gaan zitten en hakjes goed uitdrukken
Maar verder weinig commentaar Knipoog

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:32

Hai Lot!

Nou dat ziet er inderdaad wel beter uit ja! Inderdaad oppassen met het op de voorhand vallen. Ik vind het veel prettiger uitzien nu ze haar hals een tikje meer laat vallen. achter kant zou voor mijn gevoel nog een tikje sterker onder mogen treden dat zal je in de M ook wel goed kunnen gebruiken. Ze begint mooi bespierd te raken goed bezig!!

Haha!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 18:34

ik val met in en uitrijden inderdaad vaak naar voren

als ik haar lang en laag aan het rijden ben, is het moeilijk om haar dan ook nog opwaards te rijden.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:38

is ok moeilijk en het naar voren vallen heb ik zelf ook hoor! gewoon proberen je evenwichtspunt naar achter te verzetten op die manier blijf je ook langer in het zadel zitten als je bv lichtrijdt. hierdoor kan je ook weer makkelijker schakelen. (denk aan terug rijden op je zit) en door het schakelen krijg je haar beter ondertredend. alles hangt samen jammer genoeg ik ondervindt het ook iedere keer weer haha

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 18:39

als ik doorzit en haar opgericht/ normaal heb lopen heb ik dit totaal niet. vaak ga ik dan ook bezig met schakelen en testen of ze goed reageert.

dat ik haar nu lager krijg, is al echt een verbetering op zich. lukte me voorheen nooit!

Fleurtje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:42

ziet er mooi uit! Lachen

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 19:36

dank jullie wel Knipoog

Elianna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:44

Ziet er netjes en ontspannen uit hoor Lotte!
Inderdaad een beetje om je houding denken, en dan voornamelijk je bovenlijf.
Verder loopt ze soms een beetje op de voorhand, maar ik krijg het idee dat het al beter is als je haar oppakt.

In ieder geval succes straks in de M1, misschien zie ik je nog eens rijden! Lachen

annelies_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:55

ziet er erg goed uit lekker ontspannen en verder is het commentaar al gegeven Knipoog

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 08:09

In vergelijking met de vorige foto's is er zeker wel verbetering!
Toch vind ik Jara nog teveel op de voorhand vallen en zou de neus nog verder eruit mogen, dus dat ze de neus/ hals naar voren plaatst/ verlengt. Op het moment dat ze dat doet aanvullen met been om de achterhand actief te houden.
In de galop goed in het zadel blijven. Verder ziet het er lekker uit! Haha!

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:41

Zeker voor het M mag je haar meer op haar achterbeen gaan zetten, ik vind eigenlijk het geheel er dit keer ietwat wringerig uitzien.

Bovendien val je zelf ook naar voren, dat maakt het voor Jara natuurlijk nog moeilijker om te gaan sjouwen vanuit haar achterhand. Ga met een rechte rug zitten en houd je been ook in deze lijn, want je been ligt iets te ver naar achter.

De galop vind ik er al wel fijn uitzien en dat vind ik wel zeker een compliment waard gezien ik genoeg friezen gezien heb die maar wat rond knallen.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 10:45

Sorriso schreef:
Zeker voor het M mag je haar meer op haar achterbeen gaan zetten, ik vind eigenlijk het geheel er dit keer ietwat wringerig uitzien.

Bovendien val je zelf ook naar voren, dat maakt het voor Jara natuurlijk nog moeilijker om te gaan sjouwen vanuit haar achterhand. Ga met een rechte rug zitten en houd je been ook in deze lijn, want je been ligt iets te ver naar achter.

De galop vind ik er al wel fijn uitzien en dat vind ik wel zeker een compliment waard gezien ik genoeg friezen gezien heb die maar wat rond knallen.

volgende keer laat ik foto's zien van het inrijden en het oppakken. want dan komt haar achterhand er wel veel beter bij!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 10:46

Het is echt een folkert merrie, leuk dat die hengst zo goed zijn eigen uitstraling door fokt!

Prachtig paard, je rijdt hem keurig maar vind der nog niet M1 klaar. Er is al een paar keer genoemd dat ti wat op het voorbeen valt, ik denk dat het komt omdat je iets activiteit mist in het achterbeen.. Ze heeft een mooie buiging in het achterbeen, daar moet je gebruik van maken!! Rij der eens onder der tempo, ipv het gas erop! Voor je gevoel gaat ze niet hard, maar ze heeft op iedere foto der benen gestrekt omdat ze die zowat uit der lijft loopt.. Rij der terug in tempo maar hou der actief, dus scherp aan je hulpen en veel schakelen! JE zal merken dat ti het achterbeen nog meer gaat buigen en gaat zitten waardoor de passen net zo ruim zijn terwijl je 'langszamer' draaft.. Een positief neveneffect is dat ze dan gelijk met der neusje voor de LL blijft waardoor je beter kan in en uitschuiven in de hoofd/hals verbinding wat bij veel friezen (en zeker bij veel folkertpaarden) een moeilijk puntje is..

Ik hoop dat je er iets mee kan!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 10:49

dankjewel voor de tip!
ze is er inderdaad nog niet klaar voor, daarom start ik pas in januari M1. ik ben nu veel bezig met nagefelijk rijden. spanning eruit rijden vind ik eerst het belangrijkste, en dan komt de rest.

chermey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 10:51

ik ben het met mijn voorgangers eens.. probeer hem wat meer op het achterbeen te krijgen, zodat hij meer bergopwaarts gaat lopen.

af en toe doe je ook je schouders iets naar voren, probeer deze recht te houden!

succes

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 10:53