buigprobleempje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Niky

buigprobleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 15:42

Hoi,

Mijn haf is 4 jaar en half, ondertussen een goed jaartje onder het zadel. (wel met een tussenstop van 4 mnd wegens ziekte).
Op de linkerhand is hij helemaal niet soepel, hij doet op deze kant ook steeds zijn hoofd naar buiten. Vooral tijdens het draven dan. Sinds kort wil hij ook als we aandraven, altijd maar aanspringen in galop.

Ik ben al bezig met op deze hand veel voltes te rijden.
Van mijn instructrice moet ik hem ook met de gogue longeren. vooral voor zijn rug dan.
Ik vroeg me af of jullie nog wat tips hadden om hem soepeler te krijgen?

Naomi_unique

Re: buigprobleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 15:43

Waar ik snel even op kom, is veel stelling wisselen. Dan weer linksom dan weer rechtsom. daar worden ze heel soepel van. net zoals van slangevoltes en s-jes

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 15:48

Veel figuren rijden zoals bijv. voltes, als je grote volte goed gaat deze verkleinen en daarna weer uitrijden. Of maak een slalom en ga daar mee aan de slag. Vraag stelling naar links en naar rechts, heel erg belangrijk namelijk dat je nu niet alleen maar aan de slag gaat op links, maar ook rechts je paard lekker soepel probeert te houden. Ook lekker overgangen maken, schijnovergangen maken, zodat hij alert blijft en de achterhand sterker word! Bijgezet longeren is idd ook een goede tip.

bram140

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:52

fisiotherapeut voor alle zekerheid miss ff na laten kijken?;) (kga altijd voor zekerheid..):P;)

sammy_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:26

stelling vragen, en verschillende figuren rijden , en daaronder natuurlijk weer veel stelling vragen, wat ook kan lukken, overgangen, en halt houden enkele passen achterwaart dan weer voor waarts en dat dan een paard keer achter elkaar en dan weer wat anders

ancksunamun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 12:21

Mijn paard zat ook steeds vast op een kant. Heel belangrijk dat je niet gaat trekken aan die teugel, dan wordt het alleen maar erger. Als hij steeds naar rechts kijkt, dan zit het probleem ws ook rechts. Daar kan hij zich dan niet goed lang maken. Probeer voltes te rijden op de linkerhand met je rechterteugel (de buitenschouder goed meenemen) en rechterbeen en buiging vragen met je linkerbeen, je linker (binnen) teugel hou je opzij en naar voren en daar vraag je voorzichtig stelling mee als hij buigt en zijn schouder niet naar binnen zet, maar met minimaal contact. Zo dwing je hem om rechter te worden en vanuit zijn lichaam te buigen. Maar dus pas stelling vragen als hij eerst recht is, zijn schouder niet naar buiten zet en buigt in zijn lichaam. Doet hij dat en ontspant hij daarin, van volte wisselen en op de andere hand, wat ws makkelijker zal gaan. Maar let er daar ook goed op dat hij zijn schouder er niet uit drukt, of teveel naar binnen en hetzelfde voor zijn achterhand. Stukjes schoudervoor zijn ook goed. Dan maak je van je volte een soort vierkantje met scherpe hoeken die je met de buitenteugel en het buitenbeen instuurt zodat hij zijn schouder goed moet meenemen. Op de rechte stukjes laat je hem wat schoudervoor lopen.

NimmyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 12:34

Zorg ervoor dat je instructrice je helpt met dit probleem, als je t verkeerd oplost wordt t alleen maar erger..

Maar als je er zelf mee aan de slag gaat, zorg eerst dat je paard goed aan t been is, voorkant laten voor wat het is en heel veel overgangen, schijnovergangen en tempowisselingen rijden. Waarschijnlijk gaat je pony dan je hand al opzoeken en zakt t vanzelf een beetje, nu kun je met een stille hand weer iets druk op de teugels nemen. Zodra je een stille verbinding met de hand hebt ga je eerst op de rechterhand rijden en kleine stukjes contrastelling (naar buiten) vragen en daarna weer recht maken, steeds een klein stukje en daarbij proberen de schouder wat naar binnen te plaatsen.. Doe dit niet te lang achter elkaar, je moet nl een spier oprekken en dat kost gewoon even tijd. Blijf tussendoor steeds schakelen en figuren (bijv. slangevoltes) te rijden..

succes ermee

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 13:42

Klint echt als een balans probleem, lekker gaan rechtrichten aan de hand , kijk eens op paardenbegrijpen.nl

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 17:31

Ik weet niet of hij met zn hoofd alleen niet wil buigen met zijn hele lichaam.
Misschien zit hij in de nek vast of ergens anders in het lichaam, dan zou ik een fysiotherapeut erbij vragen die ziet meteen wat er fout is en kan je vertellen wat je moet doen om het better te maken. Ik weet niet hoe duur een normale fysio is, maar ik heb 1 bij mn paard die is 30 euro en als er meerdere zijn volgensmij 20.

De haflinger van een vriendin van me wilde ook heel erg slecht buigen aan 1 kant, ook die galop wilde hij niet doen. Toen is de fysio geweest, en die zei dat hij helemaal geen spieren had. Dat kan ook bij jou haflinger zo zijn, dan moet je juist veel longeren en balkjes lopen.

Niky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 17:43

bedankt voor de tips allemaal!
daar heb ik echt iets aan Lachen

@Moorke
een fysio laten komen, ben ik ook aan het overwegen. kwaad kan dit nooit he.
muschi is nog jong en nog niet zo heel lang terug bereden sinds zijn ziekte, dus veel spieren heeft hij nog niet. mss is dat inderdaad ook wel een probleem

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:46

Dit probleem heb ik dus ook met de haflinger.
Ik rij nu heel veel op de hoefslag, en dan 'slingeren' dus boogjes rijden van de hoefslag af, en er weer op. Links en rechtsom.....
Word ze echt lekker los van! daarna ook door de bak enz.
In stap is het nu echt stukken beter. de draf begint ook beter te worden, alleen de rechtergallop is nog flut ! Clown maar dat heeft zn tijd nodig.
Ook veel longeren, en beginnen met de makkelijke kant.

En regelmatig lange buitenritten recht uit.... even NIET aan die stelling denken!

Vladie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:19

Ik zou ook een fysio laten komen. Ik heb het met mijn paard nu op het moment.
Hij liep niet lekker, niet kreupel maar gewoon niet lekker. Over zijn buitenschouder weglopen, niet willen inbuigen, bit vast houden en alleen maar hard willen of niet vooruit.
Ik heb er een fysio bij gehaald en nu zit hij rechtsvoor bij zijn schouder en linksachter op zijn bil vast.
Logisch dat hij dus niet wilt doen wat ik van hem vraag.
Ook ligt zijn zadel niet helemaal lekker dus daar moet ik ook weer naar laten kijken.

Nu moet ik hem masseren, buig oefeningen doen en ligt bijgezet longeren met veel galop werk. En minstens 2 weken niet rijden alleen om de dag longeren en de andere dagen wandelen.

Ik hoop dat je iets aan mijn verhaal hebt.

korien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:17

Ik zou eens controleren of je paard wel wil buigen om je binnenbeen. Als hij dat niet doet is het lastig om hem in de juiste stelling te krijgen. Als hij niet luisterd naar je been kun je hem een pasje naar buiten laten wijken zodat hij weet dat hij om je been moet buigen. Als hij aanspringt in galop dan neem je hem rustig terug en probeer je het opnieuw. Een instructeur zou je hier prima bij moeten kunnen helpen.

Niky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 20:03

We hebben juist les gehad, vooral stap en draf en veel voltes en figuurtjes gereden. Tegen het einde van de les werd muschi toch al iets soepeler. mijn instructrice zei ook: veeeeeeeel oefenen he. en ik moet hem soms wat consequenter aanpakken, want hij durft nogal hard met mijn voeten rammelen Bloos .
Spijtig genoeg heb ik momenteel maar ongeveer twee maal in de maand les, maar ik heb weer een heleboel huiswerk meegekregen van haar vandaag tegen de volgende keer Lachen.

@korien:
dat aanspringen in galop is al iets minder. ik doe zoals jij zegt, hem terugnemen en rustig opnieuw proberen. En hij wordt het wel beu dan om altijd maar aan te springen haha.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 09:16

Fysio kan helpen, maar zoals je al aan de reacties ziet, stelt de fysio vaak vast wat er aan de hand is, maar moet je dit door training zien op te lossen. Als je een goede instructeur hebt, denk ik dat je door te oefenen en les te nemen al een heel eind komt. Als hij/zij het idee heeft dat het verder gaat dan aanpassing van de training, zal deze ook wel aanraden om een fysio erbij te halen!

Niky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 12:38

Ale, de fysio is terjuist geweest. Gisteren gebeld en hij wou vandaag al komen, want hij moest nog ergens in de buurt zijn, dus dat ging snel Lachen.
Muschi heeft twee blokkades, rechts aan zijn nek en één aan zijne rug. volgens hem heeft dit ook nog allemaal te maken met de leverproblemen die muschi begin dit jaar heeft gehad.
Hij heeft de blokkades losgemaakt. Dus nu een weekje rust en dan inderdaad veel oefenen en trainen. Rustig opbouwen uiteraard.