Sinds 4 weken werk in in Huis ten Bosch in Sasebo, Japan. Hier staan 8 Friese paarden, 1 Anglo Arabier en 2 mini's. De paarden worden onder het zadel bereden en staan voor de koets (alleen de Anglo staat niet voor de koets), we werken nu met 5 mensen en ieder heeft zijn 'vaste' paard. Ik nog niet, omdat ik er nog niet zo lang zit. De paarden zijn hier over het algemeen niet erg goed aan het been, dat is niet zo gek, want ze komen hun hele leven in dezelfde bak en hebben die nou ook wel eens gezien. Maar na wat overtuigingskracht (
) kunnen ze best aardig lopen. Dit is Tjitse, een ruin van een jaar of 10/12 (weet niet precies), hij is ietwat spekkig (hehe) en vindt het heel moeilijk om ontspannen te blijven lopen. Het is nogal een stressertje en als hij eenmaal in de stress zit duurt het ook even voordat hij weer los kan laten.
Dit was de 4e keer dat ik op hem reed, en we hebben dus 'geen' niveau. Ik verwacht van hem dat hij voorwaarts loopt en zich probeert te ontspannen, meer niet. De galop vindt hij extreem moeilijk, dus ik laat hem korte stukjes galopperen, en dan kan het me niet schelen waar z'n hoofd zit, als hij maar in de goeie galop aanspringt en doorgaat tot ik hem terug vraag. Dat probeer ik dan langzaam uit te bouwen naar langere stukken galop.
Houding:
Behoorlijk confronterend weer die foto's ... ik moet toch echt iemand inhuren die langs de kant staat te schreeuwen dat ik m'n handen normaal moet doen, want die vind ik toch wel het ergst...

*rechtop zitten
*hakken uitdrukken (vind ik moeilijk met een paard dat niet goed aan het been is)
*handen normaal ...
Ohja, volledig tegen mijn principes in rij ik hier zonder cap, omdat het met cap gewoon niet te doen is... na 10 min knalt mijn hoofd uit elkaar van de koppijn, dus dan maar zo. Als het kouder wordt gaat ie gewoon weer op

Foto's zijn aanklikbaar.

Hier zie je de spanning opkruipen..

En weer ontspannen

De galop gaat dus nog zo

Tjitse is echt een paard dat meteen luistert naar een commando, maar dat 5 stappen volhoudt en dan denkt van mwah.. da's wel weer genoeg. Er is in het verleden erg veel Parelli met hem gereden en dat wil ik misschien ook wel gaan doen.
Ben benieuwd naar jullie commentaar
Werken er alleen maar hollanders of dat niet?
Jammer dat de foto's een beetje klein zijn, kan van het rijden zelf dus verder niet heel veel zeggen.