Friese Tjitse @ work in Japan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nouka

Friese Tjitse @ work in Japan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 09:17

Hoi allemaal,

Sinds 4 weken werk in in Huis ten Bosch in Sasebo, Japan. Hier staan 8 Friese paarden, 1 Anglo Arabier en 2 mini's. De paarden worden onder het zadel bereden en staan voor de koets (alleen de Anglo staat niet voor de koets), we werken nu met 5 mensen en ieder heeft zijn 'vaste' paard. Ik nog niet, omdat ik er nog niet zo lang zit. De paarden zijn hier over het algemeen niet erg goed aan het been, dat is niet zo gek, want ze komen hun hele leven in dezelfde bak en hebben die nou ook wel eens gezien. Maar na wat overtuigingskracht ( Knipoog ) kunnen ze best aardig lopen.

Dit is Tjitse, een ruin van een jaar of 10/12 (weet niet precies), hij is ietwat spekkig (hehe) en vindt het heel moeilijk om ontspannen te blijven lopen. Het is nogal een stressertje en als hij eenmaal in de stress zit duurt het ook even voordat hij weer los kan laten.
Dit was de 4e keer dat ik op hem reed, en we hebben dus 'geen' niveau. Ik verwacht van hem dat hij voorwaarts loopt en zich probeert te ontspannen, meer niet. De galop vindt hij extreem moeilijk, dus ik laat hem korte stukjes galopperen, en dan kan het me niet schelen waar z'n hoofd zit, als hij maar in de goeie galop aanspringt en doorgaat tot ik hem terug vraag. Dat probeer ik dan langzaam uit te bouwen naar langere stukken galop.
Houding:
Behoorlijk confronterend weer die foto's ... ik moet toch echt iemand inhuren die langs de kant staat te schreeuwen dat ik m'n handen normaal moet doen, want die vind ik toch wel het ergst... Lips are sealed
*rechtop zitten
*hakken uitdrukken (vind ik moeilijk met een paard dat niet goed aan het been is)
*handen normaal ...

Ohja, volledig tegen mijn principes in rij ik hier zonder cap, omdat het met cap gewoon niet te doen is... na 10 min knalt mijn hoofd uit elkaar van de koppijn, dus dan maar zo. Als het kouder wordt gaat ie gewoon weer op Lachen

Foto's zijn aanklikbaar.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier zie je de spanning opkruipen..
Afbeelding

Afbeelding

En weer ontspannen
Afbeelding

De galop gaat dus nog zo
Afbeelding
Clown

Afbeelding

Tjitse is echt een paard dat meteen luistert naar een commando, maar dat 5 stappen volhoudt en dan denkt van mwah.. da's wel weer genoeg. Er is in het verleden erg veel Parelli met hem gereden en dat wil ik misschien ook wel gaan doen.

Ben benieuwd naar jullie commentaar Lachen

IrisNicolet

Re: Friese Tjitse @ work in Japan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 10:19

Heee,

Ik vind de foto's wel aardig klein
maar zover ik zie, ziet der het leuk uit.
echteen heel mooi paard.

Mischien is het een tip omdat je zei dat die moeite heeft met te leren ontspannen, en moeilijk is met aanspringen met de galop.

Misschien kun je hem/haar eerst leren goed te ontspannen, en daarna te galoperen, dan is die ook meteen ontspannen.
Ik had het namelijk ook bij mijn verzorgpaardje
uiteindelijk ging het heeel goed.

Succes verder met je paardje.

Groetjes Iris

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 10:29

Is dat die stal die ook wel eens adverteert in de P&S en in het bit?

Lijkt me iig een erg leuke ervaring! krijg je les van iemand of moet je het allemaal zelf doen?

Foto s zijn vrij klein dus kan niet echt commentaar geven..

Nouka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 11:55

Nouka schreef:
Foto's zijn aanklikbaar.

Knipoog

@ Pure_I: dat is ook precies waar ik mee bezig ben, ik galoppeer misschien 2 rondjes op elke hand en spring pas aan als hij goed ontspannen is. Fijn dat het bij jouw verzorgpony geholpen heeft Lachen

@ Blingh: Ja, dat is inderdaad Horse Land Lachen Ik heb nu nog geen les, maar als ik Parelli zou gaan doen zou ik wel les krijgen van iemand hier. En als ik les wil kan ik het altijd vragen, maar we zitten een beetje met mensen tekort, dus eigenlijk moet iedereen wel een paard rijden en dan is er geen tijd voor lesgeven.

Pipsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 12:03

Gaaf! Leuke kans om eens mee te maken. Ja Werken er alleen maar hollanders of dat niet?

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 12:08

Ziet er leuk uit Lachen
Het lijkt alleen alsof de achterhand er niet echt onder is.
Je zou kunnen proberen 'm dan iets voorwaartser te rijden. Snap dat dat lastig als je je paard niet aan het been is,
maar juist als 'ie voorwaarts wordt komt 'ie beter aan je been.

Offtopic:
Huis ten Bosch? Ken je Marieske dan? Die werkt daar ook namelijk. Clown

Nouka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 12:14

In Horse Land werken 3 Japanners en 6 Nederlanders.

@ xSwanHeart: Ja, ik ben inderdaad heel bezig met voorwaarts rijden, vind het dan heel moeiijk om niet te blijven drijven. Als hij gestresst is maakt hij z'n passen ook niet af, dus het klopt helemaal dat de achterhand er niet goed onder zit.
Marieske slaapt in de kamer boven mij Tong uitsteken

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 12:20

Nouka schreef:
In Horse Land werken 3 Japanners en 6 Nederlanders.

@ xSwanHeart: Ja, ik ben inderdaad heel bezig met voorwaarts rijden, vind het dan heel moeiijk om niet te blijven drijven. Als hij gestresst is maakt hij z'n passen ook niet af, dus het klopt helemaal dat de achterhand er niet goed onder zit.
Marieske slaapt in de kamer boven mij Tong uitsteken

Bij m'n eigen werkte 't om met een spoortje te gaan rijden. Weet niet of dat daar mag, maar je zou het misschien eens kunnen proberen. Ik was namelijk ook constant bezig met drijven, en daardoor was m'n controle op alle andere vlakken nou niet al te best. Met een spoortje hoef ik 'm maar 1 keer aan te drijven ipv 10 keer te schoppen, en dan kan ik ook op andere dingen letten. Plus dat 't me voor 't paard ook fijner lijkt. Liever 1 prik dan 10 schoppen. (En dan hoef je geeneens 'echt' te prikken Tong uitsteken Gewoon ermee aaien is bij die van mij al genoeg.) Verder, 't idee dat ik sporen om heb (en m'n paard dus behoorlijk kan spiesen als ik te veel en te hard prik/drijf), helpt me ook om m'n benen beter stil te houden. Heb nu veel meer controle over m'n benen en daardoor kan ik gerichter drijven Lachen
Haha, wat tof ^^ It's a small world after all Tong uitsteken

sketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:40

Leuk hoor, in Japan werken Haha! Jammer dat de foto's een beetje klein zijn, kan van het rijden zelf dus verder niet heel veel zeggen.

Safiralief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 19:18

Lekker met Parelli gaan beginnen daar

Nouka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 04:56

FOTO'S ZIJN AANKLIKBAAR Clown

@ Safiralief: Want..? Je vindt dit geen goed beeld geven? Wil je je reactie uitleggen? Tong uitsteken

Safiralief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 09:24

Over het beeld wat ik nu zie, wil ik niet echt een reactie geven.
Doe zelf ook Parelli en ben er gewoon erg fan van.
Als er daar meerdere zijn die dat doen, dan is dat ideaal om te leren.

Safiralief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 10:28

Het was in ieder geval niet negatief bedoeld hoor Pling

pemanima

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:23

Leuke dat je in Japan bent, ook leuk paard (beetje overgewicht Lachen ) Maar probeer niet naar beneden te kijken en je handen iets hoger te houden.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:49

Wat gaaf zeg dat je daar werkt! blijf jij ook voor 14 maanden? Is er geen mogelijkheid om buiten te gaan rijden met de paarden?

Nouka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 08:22

Nee, er is absoluut geen mogelijkheid om buiten te rijden jammer genoeg, we hebben nu alleen nog een stuk gras achter de bak en de betonbaan om te rijden buiten de bak, verder niet. Ik blijf ook 14 maanden ja. Lachen

@ pemanima: bedankt voor de tips, het blijft moeilijk om dingen af te leren, maar ik werk eraan Lachen Paard is gelukkig al heel wat kilo's kwijt Knipoog

Emmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 09:10

Wel erg kleine foto's, maar probeer rechtop te zitten en je hakken meer uitdrukken, handen hoger en verder ontspannen blijven zitten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 11:09

De openingspost voldoet hier niet aan de nieuwe regels van HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even [HAW] Welkom op HAW- gewijzigd 29 mei 2008 aandachtig door, inclusief de links die erin staan, dan kun je een nieuw topic openen wat wel aan de regels voldoet.

De foto's moeten gelijk goed en duidelijk zichtbaar zijn op Bokt zelf. Deze thumbs zijn te klein om te kunnen bekijken. Je kunt beter foto's van een normale grootte plaatsen.