Genoeg Ervaring?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Benazir

Genoeg Ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 23:03

Hoii iedereen,,

Mijn vriendin, 15 jaar, is van plan zich een jong paardje (3 jaar) aan te schaffen
en het zelf te beleren. Ze rijdt al 8 jaar, heeft haar A- en B-brevet en heeft elke
week lessen op de manège. Ze is niet echt vlug afgeschrikt en rijdt ontzettend graag.
Wedstrijden heeft ze nog nooit gereden, zou dit wel heel erg graag willen doen.
(Heeft nu nog geen eigen paard)
Nu is mijn vraag of ze wel genoeg ervaring heeft om dat te doen? Ze zou er echt wel
tijd en werk in willen steken, maar als ze daar nog niet klaar voor is dan heeft het ook
geen nut om het te proberen. Liever voorkomen dan genezen he..
Het zou vooral zijn om recreatief te rijden, misschien ooit wedstrijden.
(Springen dan, denk ik)

Als jullie kunnen helpen, graag! Haha!
Groetjes,
Juce

Pistasche

Re: Genoeg Ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 23:05

Als ze geholpen word door mensen met ervaring moet dat vast wel lukken, ik heb ook mijn eigen pony ingereden toen was ik pas 11 en reed pas 2/3 jaar.
Ik kreeg de goede hulp en het is uiteindelijk gewoon gelukt Haha!
Maar je moet wel zeker weten dat je het wilt want je moet wel doorzetten op sommige momenten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 23:10

Het rijden en omgaan met manegepaarden heb ik altijd iets volstrekt anders gevonden dan omgaan en rijden met particuliere paarden.
Zeker wanneer je met een jong paard aan de slag gaat moet je weten wat je doet.
Natuurlijk zal er wel hulp te krijgen zijn, maar het overgrote deel van de tijd moet je de klus alleen klaren.
Als ik haar was zou ik een verzorgpaard/pony zoeken, en meer ervaring op doen.
Wellicht zelf iemand helpen bij het inrijden van jonge paarden.... liever gezegd: meekijken en leren.

Nee, ik zou er nog niet aan beginnen. In het gunstigste geval valt zij er vele malen af zonder kleerscheuren, in het vervelendste geval is het een dier dat weer op Marktplaats belandt omdat het onhandelbaar is geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 23:13

Klopt wat je zegt, Ninx. En iemand die én geen particuliere paarden is gewend én niet snel is afgeschrikt kan heel wat vernielen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 23:16

Jepperdepep! En ze is nog zo jong... nog meer dan voldoende tijd om een jong paard te kopen!
Eerst maar eens lekker ervaring op doen!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 08:17

Om een jong paard in te rijden moet je het nodige geduld hebben, het is niet erop en wegrijden, je moet heel veel voorbereidend werk doen vanaf de grond, loswerk, lingeren, dubbelen lijnen, dat zijn dingen die je helaas niet leert op een manege.
Meestal hebben pubers van 15 (Spreek uit ervaring als moeder) niet erg veel geduld en willen snel te veel of worden ongeduldig en doen juist de fouten dingen, wat erg oneerlijk is tegenover het paard.
Ook de ervaring manege paard kun je niet vergelijken met een eigen paard, een manege paard is vaak een zieligen machine en een eigen paard heeft in het beste geval zijn eigen eerlijke karakter nog , zeker een jong en blanco paard.
Daar moet je mee weten omgaan en vooral de tijd er in steken.
3 is so ie so nog erg jong om in te rijden, kan ze wachten tot hij 4 is?

Benazir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 10:18

Bedankt voor alle reacties Knipoog

Ze heeft wel wat ervaring met particuliere paarden hoor (Een andere vriendin heeft halve stal,
op eigenaarspaarden gereden in Oostenrijk, op paardenkamp moest ze zelfs een hele week op
een eigenaarspaardje rijden omdat de vorige die dat moest doen er af gevallen was Cool )
Maar helemaal hetzelfde zal dat natuurlijk niet zijn..
Ze zou natuurlijk ook eerst beginnen met grondwerk hoor, niet meteen rijden.

Dus jullie zouden het eerder afraden dan?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 10:40

Ligt er helemaal aan hoe je vriendin is , heeft ze een dosis geduld en heeft ze de tijd om te wachten om op de rug te gaan.

x_liesje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 10:44

dat ze op een manege heeft gereden betekend niet gelijk dat ze niet genoeg ervaring heeft.
de ene manege heeft hele makke paarden, maar vele hebben gewoon echt paarden met karakter en die niet
zo makkelijk te rijden zijn hoor. op mijn oude manege werden pony's (onder begeleiding) ingerede door kinderen
die er al heel lang reden. deze pony's zijn er prima vanaf gekomen hoor.
ik denk dat het met de juiste begeleiding prima kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 11:07

Als je acht jaar rijdt, heb je nog niet de ervaring die vereist is om een paard te beleren, vind ik.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 14:26

Ik rijdt vanaf mijn 10e jaar, ben nu 32.... ik heb ook eigen paarden gehad. En zelfs ik zal niet snel zelf een paard beleren, hooguit met veel begeleiding.
Ik ben erg kritisch naar mezelf en wil het niet verkloten. Voor mijn gevoel is niet iedereen daar in gelijke mate geschikt voor.
En ik rijdt al erg lang, heb eigen paarden gehad en wedstrijden gereden.... zegt wat mij betreft dus echt niet alles.
Maar op basis van mijn ervaring op manege-paarden, en op zo'n jonge leeftijd zou ik er zeker niet aan begonnen zijn.

x_liesje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 17:43

suleilitha schreef:
Als je acht jaar rijdt, heb je nog niet de ervaring die vereist is om een paard te beleren, vind ik.

hoe lang je rijd zegt niks over hoe kundig je bent, zeker niet als je het over meerdere jaren hebt

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 20:29

waarom moeilijk doen als het makkelijk kan, ze kan veel beter een beleerd paard kopen. waarom wil ze eigenlijk zelf een paard beleren?, bij gebrek aan ervaring is het toch veel praktischer om een beleerd paard te kopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:52

x_liesje_x schreef:
suleilitha schreef:

hoe lang je rijd zegt niks over hoe kundig je bent, zeker niet als je het over meerdere jaren hebt

Met acht jaar manegepaarden rijden redt je het niet, zelfs niet als daar draakjes tussen zitten, geloof me maar.

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 22:40

Lastig te zeggen op basis van de gegeven informatie. De ene persoon is met 8 jaar rijervaring al werkelijk heel ervaren. Een ander bakt er nog steeds niks van.
Daarnaast hangt het ook een beetje van het ras/type/karakter van het paard af. Het ene jonge paard is het andere ook niet.

Een zusje van een goede vriendin van mij heeft een jong paard gekocht, wat echt net onder het zadel was. Zij had zelf alleen maar manege ervaring. Hoeveel jaren precies weet ik niet, maar ze was nog best wel onzeker.
Maar het paard kwam op haar pad en er was een enorme klik en het gaat geweldig.

Dus ik zou het niet afraden, ze moet afgaan op haar eigen gevoel, maar goede begeleiding zou ik zeker adviseren. Ook als je zelf al wel veel ervaring hebt. Je ziet gewoon nooit al je eigen fouten.

Een paard wat al beleerd is kan een voordeel zijn, maar aan de andere kant kan hij ook dingen geleerd hebben die je eigenlijk liever niet zo zou hebben. Met een onbeleerd paard kun je het wel op jou manier doen.
Ik zou je vriendin wel adviseren om altijd een aankoopkeuring door de DA te laten doen!

Succes Lachen

Benazir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 14:59

@ Knuffeldier: Het lijkt haar een fantastische ervaring om dat zelf te doen,, zo kan je immers ook
een grotere band opbouwen voor later. En jongere paarden zijn meestal goedkoper dan paarden
van 6-7 jaar niet? Knipoog

@ Suleilitha: Waarom niet dan? Ook op paardenkampen en zo heeft ze op paarden gereden die
niet echt gemmakelijk te noemen vallen. En dat was een soort privémanege,, met allemaal
eigenaarspaarden...

@ Diphranil: Bedankt voor de info Haha! Mag ik misschien weten hoe oud dat zusje was
en dat paardje?

In elk geval iedereen bedankt om te reageren Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 15:10

Omdat zadelmak maken en inrijden een totaal ander verhaal is dan op een gewoon lastig paard klimmen. Het lijkt dan wel een hele romantische ervaring ahum, maar de band die je opbouwt met een paard staat en valt niet met zelf inrijden of niet. Bovendien kun je paarden op paardenkampen niet vergelijken met totaal groene paarden! Trouwens, een fout is zo gemaakt en dan kan een paard zich volledig tegen je keren waardoor de band niet wordt versterkt maar juist wordt afgebroken.
Een jong paard is meestal inderdaad goedkoper dan een ouder, ingereden en doorgereden paard, maar een jong paard wat verkeerd wordt ingereden is niet meer waard dan de kiloprijs.
Als ze beslist een jong groen paard wil, prima, maar dan wel even voor het inrijden iemand inschakelen met een ruime ervaring en diegene het werk laten doen en zelf, op aanwijzing van diegene, meehelpen!
Jammer dat ook hier weer over het hoofd wordt gezien dat een paard inrijden niet zonder gevaren is.
En dat laatste is maar een waarschuwing maar als je een fout maakt en er daardoor keihard afgaat, moet je er wel meteen weer opgaan, mits je niet naar het ziekenhuis hoeft.

rejov

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 15:26

Zorg dat je vriendin goeie begeleiding hiermee krijgt iemand die vaker met het zadelmak maken bezig is geweest en iemand die hierin verstand van zaken heeft!!

Benazir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 15:32

@ Suleilitha: Dus jij zou het eerder afraden? En wat met een gewoon groen paard? Al zadelmak
gemaakt (4 jaar) en lichtjes ingereden? Zou dat dan meer voor haar zijn?

@ Rejov: Begeleiding zoekt ze zeker,, zonder zou ze er niet aan beginnen Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 15:36

Ik zou zowiezo een geheel groen paard afraden, en ik spreek uit ervaring. Een zadelmak dier wat licht is ingereden is zowiezo beter dan eentje die nog helemaal niks kan.... maar dan ook in dat geval rijden onder deskundige leiding, zowiezo een goede instructeur er bij halen. Immers, ze ziet zelf haar eigen fouten niet en echt, ook bij een vierjarige die licht is ingereden kan er nog erg veel fout gaan.

Benazir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 15:45

suleilitha schreef:
Ik zou zowiezo een geheel groen paard afraden, en ik spreek uit ervaring. Een zadelmak dier wat licht is ingereden is zowiezo beter dan eentje die nog helemaal niks kan.... maar dan ook in dat geval rijden onder deskundige leiding, zowiezo een goede instructeur er bij halen. Immers, ze ziet zelf haar eigen fouten niet en echt, ook bij een vierjarige die licht is ingereden kan er nog erg veel fout gaan.

Ok bedankt voor de tips en info Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 15:46

Graag gedaan hoor, doe er iets nuttigs mee Knipoog

bram140

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:51

mee eens..Knipoog,, wel gaaf trouwens eigen paard!;)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:00

ik vind dat je eerste eigen paard echt wat ouder moet zijn. Hoe goed je ook rijdt; het gaat ook erom dat alles, ook de omgang, goed bevestigd is. Als nieuwbakken paardenbezitter maak je weleens een foutje en een jong paard straft je dat veel eerder af.

Verder denk ik dat ze op zich zo te lezen echt wel toe is aan een eigen paardje. Zeker omdat ze nog wekelijks lest en er begeleiding is. Want er komen bij een eigen paard zoveel vragen op je af waar je je als manegeruiter nooit druk om gemaakt hebt. Neem alleen al de keuze van het harnachement.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:10

Ik zou het eerder afraden, maar mits supergoede begeleiding elke keer is het wel te doen.
8 jaar rijervaring is niet veel, en een A en B-brevet zegt eig niets. Een A toont voor mij aan dat je op je paard kan blijven zitten in alle gangen en wat kan sturen, een B dat je kan springen en een wat nette houding hebt (en dat je het paard onder je kont aankan)
Heeft niets te maken met of je een paard JUIST kan inrijden. inrijden kan elke penny, juist is wat anders Lachen en daarmee zeg ik niet dat je vriendin een penny is hoor.