Ami (3jr v. Tuschinski) & Torro (Z2drs v. Osmium) in de les

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Angeliek

Ami (3jr v. Tuschinski) & Torro (Z2drs v. Osmium) in de les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 19:49

Hallo,

Ik heb vandaag les gehad met deze 2 paarden.
Het zwarte paard (Tornado) is een 8 jarige waarmee ik sinds kort Z2 mee start.
Hij doet het erg goed. We zijn in de training (zoals je ook op de foto's ziet) veel bezig met afwisseling in de hoofd-hals houding en het gymnastiseren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ami (het bruine paard) is een 3 jarige van Tuschinski en doet het erg goed. Hij is nog erg jeugdig en moet nog veel leren. Dit is wel mijn troef voor de toekomst met veeeeeeeeeel kwaliteit!
Met hem ben ik in de traing veel bezig met voorwaarts-neerwaarts. En daar heeft ie voorlopig genoeg aan. Ik rij hem ongeveer 3x in de week ca. 20 min.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

frieske

Re: Ami (3jr v. Tuschinski) & Torro (Z2drs v. Osmium) in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:58

Wat een schoonheden!
Je rug zou je wel wat holler mogen maken en de onderbenen vind ik persoonlijk te ver naar achteren liggen om het plaatje compleet te maken.
Op de een of andere manier vind ik de foto's van de 3 jarige niet prettig om naar te kijken (ondanks dat ik het een geweldig beestje vind)
Heel veel succes verder!
Gr's

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:18

Wat heb je 2 ontzettend leuke en talentvolle paarden onder je kont! Enigste puntje is dat je je tenen wat meer naar binnen mag draaien, verder met beide paarden een erg leuke combi!

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 23:14

Jammer van je houding op de 3 jarige. Is een beetje storend. Rug recht, Schouders recht, en volgens mij zit je heel gespannen.

De 1e foto's zien er goed uit Lachen

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 23:57

ik vind dat je mooie paarden hebt waar je heel trots op mag zijn! mooi achterbeen van die driejarige, maar
Op de plaatjes van de 3 jarige vind ik het heel storend dat het diertje steeds zo veel met zijn mond open loopt, het bit stoort duidelijk, ik vind dat er nog niet vriendelijk uit zien..

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 00:05

ik vind dat je rug wel mooi recht is, ik denk dat je (HELE KLEINE) probleempje in je bekken zit, die zou je iets naar achteren moeten kantelen.

(probeer ze eens overdreven naar voren te kantelen, daarna overdreven naar achteren! dan moet je uiteindellijk precies daartussenin gaan zitten)

Robsi_Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 00:36

Die acht jarige ziet er goed uit Haha!

probeer zelf wat mer arrogantie uit te stralen, dan word het plaatje nog mooier.

bij die drie jarige moet je zelf ook arroganter gaan zitten. wat ik alleen neit helemaal snap is dat je zegt dat je die 3 jarige voorwaarts-neerwaarts rijd, maar als ik op de foto's zie dan zie ik een paard dat eigelijk al redelijk in de oprichting ¿¿getrokken?? (zie open mond) word??

kan het verkeerd zien maar de foto's geven dat beeld

vooral die acht jarige vind ik een mooi en leuk paard

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 00:39

Ik krijg het idee dat je op sommige foto's een beetje verkrampt in je hele lichaamshouding, want je hebt echt wel een nette zit! Ik vind het twee verschillende maar wel 2 erg leuke combi's!

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 00:47

En daar ben ik nou juist aan bezig. Hij moet zichzelf meer in mij hand gaan leggen. Het voorwaartse is er nu, nu nog meer werken aan het neerwaartse. Hij heeft een beetje een onderhals, en wil zich er een beetje uitdrukken.
Op de laatste foto zie je ook dat mijn teugel in een boog hangt. Hij neemt die houding zelf al gauw aan. Hij moet zich meer in mijn hand laten vallen.

Dat ik naar voren zit, komt omdat ik hem nog goed naar voren toe moet rijden. Ik ga dan nog heel erg met hem mee zitten. Als ik te recht ga zitten, heb ik het gevoel alsof dat voor hem nog teveel een remmende factor is..

Die bek open komt omdat ik nét een nieuw hoofdstel heb en de sperriem te groot is!

Bedankt voor de reacties.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 01:22

Dat zijn 'bek' open is komt niet omdat je sperriem te groot is, die zit prima. Je bent onvriendelijk met je hand en daardoor doet hij zijn mond los, je kunt niet de sperriem gewoon een gaatje strakker doen als hij zijn mond los doet, de oorzaak van het probleem los je er niet mee op.
Bij de bruine valt idd nog genoeg te doen, ik zie veel spanning.
De zwarte gaat goed zo te zien, ziet er keurig uit.
Wel mag je wat rechterop zitten, van naar beneden kijken gaat je paard niet beter lopen Knipoog Laat zien dat je een meisje/vrouw bent zei mijn instructrice altijd, geld voor jou ook(borst naar voren dus) en het lijkt of je bijna continu in verlichte zit zit, kan niet de bedoeling zijn.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 08:36

anneliesdj schreef:
Dat zijn 'bek' open is komt niet omdat je sperriem te groot is, die zit prima. Je bent onvriendelijk met je hand en daardoor doet hij zijn mond los, je kunt niet de sperriem gewoon een gaatje strakker doen als hij zijn mond los doet, de oorzaak van het probleem los je er niet mee op.
Wel mag je wat rechterop zitten, van naar beneden kijken gaat je paard niet beter lopen Knipoog Laat zien dat je een meisje/vrouw bent zei mijn instructrice altijd, geld voor jou ook(borst naar voren dus) en het lijkt of je bijna continu in verlichte zit zit, kan niet de bedoeling zijn.

Nee hoor, een mond open hoeft niet altijd te betekenen dat je onvriendelijk bent met je hand. Knipoog
Sommige paarden doen het gewoon automatisch. Knipoog

_enna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 08:57

Laten we even niet vergeten met z'n allen dat het 2e paard een driejarige is die net zadelmak is.. Logisch dat het paard moet wennen aan alles (en dus misschien een keer z'n mond open doet) en dat de amazone zoekt naar de beste weg om het paard ontspannen en voorwaarts neerwaarts te krijgen. Beetje te makkelijk om direct te zeggen dat ze onvriendelijk in de hand is...

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 10:42

sorry maar ik zie niet dat Angeliek onvriendelijk met haar hand is. Ik denk, omdat die 3jarige nog wat jeugdig is en moet leren om meer contact te zoeken, dat het nog allemaal wat onwennig is en nog niet helemaal in balans is. Daarom is het ook niet erg dat ze iets voorover zit bij een jong paard.
Ik vind dat je een stel fijne paarden onder je kont hebt! Veel plezier ermee!!

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 12:04

sperriem aansnoeren helpt niet voor het openen van de mond. dat betekent echt dat het paard last heeft vanhet bit inde mond, of van de ruiterhand. zoek het in een ander zachter, kleiner, eventueel dubbelgebroeken bitje dat goed in de mond ligt en een zachte hand, dan is het mond open sperren vanzelf verleden tijd.... met dichtsnoeren verplaats je yuiteindelijk alleen het probleem!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 12:12

kim1207 schreef:
sperriem aansnoeren helpt niet voor het openen van de mond. dat betekent echt dat het paard last heeft vanhet bit inde mond, of van de ruiterhand. zoek het in een ander zachter, kleiner, eventueel dubbelgebroeken bitje dat goed in de mond ligt en een zachte hand, dan is het mond open sperren vanzelf verleden tijd.... met dichtsnoeren verplaats je yuiteindelijk alleen het probleem!

Precies.
Het is onzin dat het paard het automatisch doet, mond open is altijd een teken van pijn, stress op wat voor manier dan ook.

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 12:16

anneliesdj schreef:
kim1207 schreef:

Precies.
Het is onzin dat het paard het automatisch doet, mond open is altijd een teken van pijn, stress op wat voor manier dan ook.

kan, maar het kan ook geklier zijn, of dat hij je uitprobeerd

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 12:23

Uitproberen door zijn mond te openen?? Dan is het dus verzet wat ook weer terug te voeren is op de ruiter.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 12:23

Wat een schitterende paarden zeg!
je houding ziet er ook erg netjes uit op de foto's.
dat jonge dier heeft best een hoog been werk als je dat zo ziet. echt mooi.
veel succes verder met ze

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 12:24

Zit het bandje van je cap niet wat los? Ik kan het niet goed zien hoor.. dus kan er ook naast zitten.

Verder vind ik het een onwijs gaaf paard! Lovers

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:13

Barco schreef:
sorry maar ik zie niet dat Angeliek onvriendelijk met haar hand is. Ik denk, omdat die 3jarige nog wat jeugdig is en moet leren om meer contact te zoeken, dat het nog allemaal wat onwennig is en nog niet helemaal in balans is. Daarom is het ook niet erg dat ze iets voorover zit bij een jong paard.
Ik vind dat je een stel fijne paarden onder je kont hebt! Veel plezier ermee!!

Ik sluit mij hier volledig bij aan!

Top hoor Liek OK dan!
En irl live zit je er altijd heel erg netjes op Vork

Knap dat mensen hier van een foto kunnen beoordelen of de ruiter een strenge hand heeft.
Ik ben benieuwd hoe 3-jarige net zadelmakke paarden bij hen lopen,
zeker super in balans, perfect in de aanleuning met het neusje mooi aan de loodlijn Knipoog

Doen zelfs sommige GGK hengsten nog niet eens na beeïndiging van het verrichtingsonderzoek.

Zardando
http://nl.youtube.com/watch?v=73tjkIshg40

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:55

Ik vind vooral Torro, er heel fijn uitzien, al zou hij van mij op de eerste foto net iets fijner er onder mogen springen..

De driejarige ziet er uit als een fijn paard, en ik denk dat je echt wel weet waar je mee bezig bent Haha! Ik snap wel dat je nog iets voorover gaat zitten hoor op een jong beest, doe ik bij die van mijzlef ook Haha! Ga lekker door zo Haha!

Michh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:07

Ziet er echt heel netjes uit. Haha!
Heb je les gehad bij Weber in Montfort, ofniet? Tong uitsteken

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 17:16

anneliesdj schreef:

Ey, joehoe! Hij is 3, geen 10! En ik zal toch zelf wel weten of de sperriem te los zit of niet? Ben niet dom.
En als ik zou zien dat ie het wel doet met een normale sperriem, sta ik daar totaal niet van te kijken, want een 3 jarige moet namelijk nog het bit leren accepteren.
Dat ik naar voren zit is wél de bedoeling. Een jong paard heeft namelijk nog geen balans, gaat nog 'plat' door de hoeken.
Op het moment dat ie te weinig balans heeft, kan een jong paard nog niet het gewicht van een ruiter onder zich houden.
Ook is het bij dit paard zo dat hij nog teveel op de rem gaat lopen als ik mn schouders meer naar achteren leg.

Ik ben heel erg blij hoe Ami het doet! Hij gedraagd zich super onder het zadel, reageerd al beter op binnen en buiten been.
Ben er heel blij mee!

Yubi schreef:
Ziet er echt heel netjes uit. Haha!
Heb je les gehad bij Weber in Montfort, ofniet? Tong uitsteken

Dankje. Nee, mijn instructeur komt bij mij op stal, in Son.

kim1207 schreef:

Dus jij wilt eigenlijk zeggen dat je als ruiter alle trucjes, kwaaltjes, ditjes en datjes maar vriendelijk en zachtjes op moet lossen? En dat als ruiter eigenlijk allemaal maar moet 'slikken'? Sorry, maar een 3 jarige moet wennen én leren accepteren. Dat ie zn mond nu nog open doet of dat nou aan de sperriem of aan het paard ligt, lig ik niet wakker van.
Hij moet zelf maar eens leren om het bit te accepteren als ik contact maak met zn mond. Je begint met een jong paard eerst zonder contact te maken met de mond, gewoon eerst de vooruit te leren, en alle beginstukjes te kweken. Als ie de vooruit goed kent, ga je meer sturen. En dán, dan kun je eens een keer proberen aan die mond te komen. Als ie dat niet accepteerd, heeft ie pech, want dat moet ie wel accepteren. Dat ie zn bek dan open doet, das zijn probleem. Komt wel goed, naar mate hij meer is gereden.

Nen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 17:44

Inderdaad erg jammer van je reactie, hier krijg je de mensen met een andere mening alleen nog maar meer mee op de kast...
Maar ben het wel helemaal met je eens. Ik ben zelf, laat ik dat even voorop stellen, erg voor het rijden vanuit de ontspanning met een vriendelijke hand, in het bijzonder bij jonge paarden die nog vollop in de africhting zijn. Ook durf ik gerust te zeggen dat ik weet waar ik het over heb en zelf de nodige rijvaardige kennis heb door zowel het uitbrengen van paarden op hoger niveau, als het opleiden van 3 jarigen. Maar als een driejarige zijn mond nog weleens open doet, wil dit echt niet altijd zeggen dat de ruiter te streng is in de hand. Hij probeert er gewoon onderuit te komen en wil idd de hand nog niet helemaal accepteren. Dus ok, je zou dit verzet kunnen noemen. Maar ben het volledig met Angeliek eens dat je daar niet altijd meteen aan toe moet geven, want dan leert het paard nooit om de hand te volgen. Dus gewoon wat tegendruk blijven houden tot ze de hand volgt is prima, ook als het paard daardoor even de mond opent. Gewoon zo doorgaan dus, zolang je alleen weerstand biedt en eerlijk met je hand blijft en mooi blijft ontspannen wanneer het nodig is, komt het helemaal goed met jullie.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 18:00

Angeliek schreef:
anneliesdj schreef:

Ey, joehoe! Hij is 3, geen 10! En ik zal toch zelf wel weten of de sperriem te los zit of niet? Ben niet dom.
En als ik zou zien dat ie het wel doet met een normale sperriem, sta ik daar totaal niet van te kijken, want een 3 jarige moet namelijk nog het bit leren accepteren.
Dat ik naar voren zit is wél de bedoeling. Een jong paard heeft namelijk nog geen balans, gaat nog 'plat' door de hoeken.
Op het moment dat ie te weinig balans heeft, kan een jong paard nog niet het gewicht van een ruiter onder zich houden.
Ook is het bij dit paard zo dat hij nog teveel op de rem gaat lopen als ik mn schouders meer naar achteren leg.

Ik ben heel erg blij hoe Ami het doet! Hij gedraagd zich super onder het zadel, reageerd al beter op binnen en buiten been.
Ben er heel blij mee!

Beetje minder geprikkeld mag ook wel, het is puur opbouwend bedoeld, als je geen commentaar wilt kun je beter ergens anders een topic openen.

Op de foto's heb je geen overdreven harde hand maar daarom kan hij zijn mond wel los doen omdat het hem niet lekker zit. Is idd een kwestie van wennen maar als ik de foto's zie lijkt hij me ook niet geheel groen meer. De sperriem strakker trekken is iig niet de oplossing.

In verlichte zit rijden is voor een jong paard idd wel goed maar bij de zwarte doe je het ook en daar doelde ik ook op.