benen = sneller

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Morrow_Less

benen = sneller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 19:03

Ik rijd een merrie die nogal erg vlot is. Als je bene geeft gaat ze er als een speer vandoor. Ik kan dus niet goede beenhulpen geven zonder dat ze er vandoor zoeft. Hoe kan ik ze leren dan benen, hulpen geven niet betekend dat ze sneller moet gaan. zoals wendingen of cirkels laat staan wijken. Hoe kan ik dat het beste oplossen. Want het word echt moeilijk om haar met goede hulpen te bereiden.

Alicia2u

Re: benen = sneller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:21

De sleutel hier is desensibiliseren. Hoe reageerd ze op borstelen op de plekken waar je normaal gesproken been geeft? Begin me thet wrijven op die plekken. Longeer eens met de beugels los, zodat ze wat minder gevoelig wordt op druk tegen de buik. Vooral niet je been eraf houden! Als je minder reactie wilt, moet je juist meer hulpen geven.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 19:23

Alicia2u schreef:
De sleutel hier is desensibiliseren. Hoe reageerd ze op borstelen op de plekken waar je normaal gesproken been geeft? Begin me thet wrijven op die plekken. Longeer eens met de beugels los, zodat ze wat minder gevoelig wordt op druk tegen de buik. Vooral niet je been eraf houden! Als je minder reactie wilt, moet je juist meer hulpen geven.

hoe bedoel je Als je minder reactie wilt, moet je juist meer hulpen geven

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:28

Niet hardere hulpen, gewoon de frequentie verhogen. Als je ritmisch de hulpen blijft herhalen zonder de intentie te verhogen, zal het paard uiteindelijk niet meer reageren, omdat de hulp niet ophoudt, wat hij ook doet.
Waarschijnlijk heb je tot nu toe elke keer been gegeven en het been er weer af als je een (overdreven) reactie krijgt. Je wilt die reactie verminderen, dus moet je je hulp pas weghalen als je paard langzamer gaat lopen.

Er zijn hier erg veel onderzoeken over gedaan. Als je op google zoekt onder desensibilisatie kun je erg veel informatie vinden.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 19:29

Alicia2u schreef:
Niet hardere hulpen, gewoon de frequentie verhogen. Als je ritmisch de hulpen blijft herhalen zonder de intentie te verhogen, zal het paard uiteindelijk niet meer reageren, omdat de hulp niet ophoudt, wat hij ook doet.
Waarschijnlijk heb je tot nu toe elke keer been gegeven en het been er weer af als je een (overdreven) reactie krijgt. Je wilt die reactie verminderen, dus moet je je hulp pas weghalen als je paard langzamer gaat lopen.

Er zijn hier erg veel onderzoeken over gedaan. Als je op google zoekt onder desensibilisatie kun je erg veel informatie vinden.

ja ik stopte met hulpen geven als zij harder ging, daardoor ging ik ook men bene vooruit steken

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:30

hóe geef jij benen? ik zie namelijk héel veel mensen echt schoppen.. of ja.. van die schopjes geven. Ipv dat ze gewoon drukken (met je kuit)

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 19:31

Maartje1990 schreef:
hóe geef jij benen? ik zie namelijk héel veel mensen echt schoppen.. of ja.. van die schopjes geven. Ipv dat ze gewoon drukken (met je kuit)

ik druk gewoon, ben gewoon van met sporen te rijden (op ander paard natuurlijk) dus ik stamp niet

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:32

Niet doen: been eraan houden tot de extreme reactie verdwenen is. Dan galopeert hij maar 5 mintuten door de bak, dat is niet erg. uiteindelijk zal hij doorhebben dat dat niet de juiste reactie was en iets anders proberen (bijvoorbeeld langzamer gaan Knipoog ), dan pas haal je je hulp weg.
Serieus, je kunt een paard leren op beendruk af te remmen!

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 19:33

Alicia2u schreef:
Niet doen: been eraan houden tot de extreme reactie verdwenen is. Dan galopeert hij maar 5 mintuten door de bak, dat is niet erg. uiteindelijk zal hij doorhebben dat dat niet de juiste reactie was en iets anders proberen (bijvoorbeeld langzamer gaan Knipoog ), dan pas haal je je hulp weg.
Serieus, je kunt een paard leren op beendruk af te remmen!

ik dacht alleen met je zit dus als ik het goed begrijp
als ik hulpen geef en ze gaat sneller moet ik deze blijven doen, maar niet harder of sneller. Juist totdat zij het opgeeft zeg maar en langzamer gaat. DAn moet ikd e hulp verminderen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:34

zet haar op de volte; als ze dan nog te hard gaat, maak de volte dan kleiner. Maar houd het been er wel aan!

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 19:35

ik ben vanplan om haar eerst te longeren omdat ze echt te hevig is, zou ik de beugels dan los laten zoals hierboven vermeld is

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:38

als ze onder je vandaan loopt, dus niet in aanleuning, dan zou ik proberen een goede aanleuning te krijgen, rust te creëren. Evt beginnen met voltes rijden.
Hoeveel been geef je? Als je paard voorwaarts is, hoef je gewoon niet zoveel been te geven. Er zijn mensen die beweren dat je constant je paard naar je hand moet drijven, ik behoor niet tot die mensen. Rijd met je zit en je bovenbenen, je hoeft niet altijd met je kuit te drijven.
Het verschil tussen zijdelingse hulp en voorwaartse hulp moet je paard natuurlijk wel kennen. ook hierbij is de gewichtshulp erg belangrijk en deze wordt ondersteund door een druk met de bovenkant van de kuit.
Waarom zou je desensibiliseren? iedereen wil toch een paard dat op de zit en met minieme kuitdruk is te rijden?
Probeer goed stil te zitten en de bewegingen van je paard te volgen. Let op je gewicht, is het goed verdeeld, zijn je hulpen duidelijk en niet te abrubt?
Als je paard altijd wat vlot is, probeer dan langzaam te rijden, dus langzame stap, langzame draf.
succes!

Linnaapp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:47

Alles wat je met je benen er in rijd moet je met je handen opvangen. Maar als ze zo voorwaarts is kun je ook gewoon alleen aangeven met je handen en misschien wijkt ze dan nog als ze beste. En met je houding werken. Je hoeft namelijk geen been te geven als het niet nodig is.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:47

Niet iedereen is zo subtiel dat een sensibel paard een prettig ritje geeft. We zijn niet allemaal Anky Knipoog Bovendien is het altijd mogelijk het paard weer sensibel te maken als de ruiter daar behoefte aan heeft.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 20:08

ik wil gewoon hulpen kunnen geven zonder dat ze er vandoor spurt, in welke gang en ik welke oefeing dan ook

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 10:32

en terecht; vluchten voor het been is ook een manier om onder het werk uit te komen.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 18:56

vandaag liep ze super, ik hbe niet met men bene gereden enkel met men zit en ze is veel kalmer