paard drukt rug weg tijdens de middengangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

surcas_amber

paard drukt rug weg tijdens de middengangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 18:21

Hoi, mijn loopt vaak lekker aan de teugel, maar als meneer wat gespannen is bijv. op wedstrijd, dan trekt hij zich er tijdens de middendraf bijv. uit en drukt dan ook zijn rug weg. Wat kan ik hier het beste aan doen? ik doe al veel overgangen en zijgangen om hem er goed doorheen te rijden. Maar toch blijft het een moeilijk punt.

Ook heb ik geprobeerd steeds kleine stukje te verruimen, maar als ik dan langere stukken doe, blijft hij toch niet mooi nageeflijk.

Hebben jullie misschien tips voor mij?

Alvast bedankt!

Sabine

Alicia2u

Re: paard drukt rug weg tijdens de middengangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:30

De kleine stukjes langzamer opbouwen. Niet eerst tevreden zijn met 5 passen en dan opeens 20 meter eisen. Dus; 5 passen worden en 6, 6 worden er 8 en zo verder. Daar doe je een paar weken over voordat je echt een hele diagonaal kunt rijden!

Zorg er ook voor dat je je teugels niet weggooid in de overgang en dat je aanleuning dus constant blijft. Ik kan dat zo echter niet beoordelen, maar het zou best een oorzaak van je probleem kunnen zijn.

surcas_amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 19:52

ok bedankt voor je reactie, ik zou er op letten dat ik mijn teugels niet losgooi.

Mijn paard doet dit overigens niet altijd, thuis als hij op zun gemak is en er lekker doorheen is dan kan hij wel gewoon hele diagonalen..
Dus het is niet zo dat hij het niet gewend is zeg maar.

Wat zou jij op zo'n moment doen? op wedstrijd bijv.

groetjes

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:59

Als het angst is: oefenwedstrijden rijden. Je paard bouwd spanning op op vreemd terrein, waarschijnlijk reageert hij ook op jou eigen spanning.
Door te oefenen op vreemd terrein, zonder druk van 'ik moet zo de ring in', kun je je paard desensibiliseren en jou eigen leiderschap bevestigen, zodat je paard ook in vreemde situaties op jou blijft focussen.
Verder is het belangrijk dat je je eigen zenuwen onder controle hebt, dus als je spanning op voelt bouwen, ga terug stappen en doe wat ademhalingsoefeningen om je eigen ontspanning weer te vinden.

Kortom: neem ruim de tijd op vreemd terrein, probeer de leiderschapsrelatie verder te bevestigen, zodat je paard op jou gefocussed blijft, ook op wedstrijd. als laatste; zorg dat je je eigen zenuwen onder controle hebt.

surcas_amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 20:57

oke, bedankt weer. ik denk dat het ook wel met mijn eigen zenuwen te maken heeft.