Van recreatie naar dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kellaxy

Van recreatie naar dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 17:16

Hallo,

Ik heb al een paar jaar een verzorgpaardje en hij is eigenlijk recreatief ingereden maar toch had ik wat vragen m.b.t. dressuur.
Het is een 8 jarige arabier x newforest ruin van 1.52.
Ik ben sinds kort een beetje aan het dressuren met hem maar dit verloopt niet altijd even goed. Ik weet dat ik geduld moet hebben maar ik zou graag wat tips willen. Ik ben trouwens al op zoek naar iemand die mij hier les in kan geven aangezien ik niet op een manege sta dus liever niet alleen maar reacties over dat ik les moet nemen! Bloos
Al vanaf zijn 2e jaar verzorg ik hem en er is sinds hij ingereden is alleen maar gewoon lekker vrij met hem gereden, het bos in gegaan, af en toe een sprongetje enzovoort. Maar de eigenaar houdt niet van dressuur dus hij heeft ook nooit gedressuurt.

Ik wil graag dat ie ontspannen loopt en goed op mijn hulpen reageert..Dit lukt niet helemaal! Als ik begin met rijden stap ik hem eerst even lekker los en daarna neem ik de teugels op maat en probeer ik contact met zijn mond te krijgen. Naar mijn idee reageert hij niet echt op. Als ik hem wat ruimer wil laten lopen gaat ie in middendraf. (en toch doe ik wat er op bokt gezegd word dat ik moet doen om hem ruimer te laten lopen) Ik wil dus graag tips om hem ontspannen te laten lopen zodat ik hem ooit nagevelijk kan laten lopen. Hier zou ik ook graag tips over willen! Met kneepjes in de teugel gaat hij een soort van hangen in de teugels en soms stopt hij gewoon bij het hek of hij rent van de ene naar de andere kant. Ik weet dat ik zelf ook nog veel moet leren maar ik doe mijn best! En toch heeft dit (nog) geen effect heeft op hem! Ik heb mijn teugels gewoon lekker los maar hou wel contact met zijn mond. Soms probeert hij zelfs voltes te ontwijken door gewoon niet te luisteren en de hoefslag te volgen. Ik maak veel overgangen en figuren. In galop wil die ook meer gaan rennen dan een rustig galopje.

Sorry voor het lange verhaal maar ik hoop dat er iemand tips heeft want ik zou graag wat meer dressuur met hem willen doen.
Ik denk niet dat het ligt aan dat ie het niet leuk vind om dressuurmatig te rijden want hij rijd zeker 2/3 keer per week buiten dus heeft genoeg afwisseling.

Groetjes Kelly Lachen

leeneliefje

Re: Van recreatie naar dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 17:40

Heey kelly!
Om te beginnen zal ik eens vertellen over mijn paardje yesta,
Yesta is een fjordje van 6 jaar oud, en ik heb haar nu een jaar. Toen we besloten dat ik een pony kreeg, gingen wij opzoek naar een recreatie pony, om gewoon lekker mee buiten te rijden en een beetje aan te klooien. Toen hebben we dus yesta gevonden. Yesta is een hele lieve pony die erg graag voor je wilt werken, dus toen ik yesta een maandje reed begon ik toch een beetje voltetjes te rijden en overgangen, gewoon allemaal in de wei. want wij hebben geen bak. Maar yesta was erg stijf. En alle problemen waar jij nu tegen aan loopt, had yesta toen ook. Dus ik denk dat jou paard gewoon niet gewent is echt dressuur te rijden, en dat hij een beetje stijf is. Misschien kun je hem een beetje gaan longeren, en veel voltes maken. Daar wordt je paard ook soepeler van. Volgens mij is mijn verhaal alweer veeeeel te lang geworden Huilen van het lachen maar ik hoop dat je er wat aan hebt. Tong uitsteken

xx

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 17:50

Dit soort dingen begrijp ik nooit helemaal van een paardeneigenaar. Ook een paard wat je alleen recreatief gebruikt moet gewoon goed aan de hulpen staan en daar is een dressuurmatige basis voor nodig. Goed dat jij hier wel mee aan de slag gaat. Als ik jouw verhaal zo lees is dit paard absoluut niet voorwaarts en aan het been, want hij gaat hangen zodra jij de teugeldruk opvoert. Ook kent hij bepaalde hulpen waarschijnlijk nog niet of onvoldoende, dat is denk ik de reden dat hij bijvoorbeeld niet op de volte gaat (ervan uit gaande dat jij de juiste hulpen geeft). Ik zou aan twee zaken eerst gaan werken, en dat is dat hij aan het been wordt en dat hij begrijpt welke kant je hem opstuurt. Hier kun je ook op buitenrit aan werken. Maak veel overgangen en schijnovergangen (been is reactie, zo niet harder been nog geen reactie is been en tik erbij.) Als je dit consequent toepast en daarbij (licht) contact houdt van voor zou het paard in principe op een bepaald moment je hand moeten volgen, en meer nageeflijk worden.
Die andere hulpen (bijvoorbeeld voor de volte) moet je denk ik aanleren zoals je dit bij een paard wat nog moet worden doorgereden zou doen, alleen heb ik daar zelf geen ervaring mee.
Wel goed dat je les gaat nemen. Succes samen!

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 18:44

@ leeneliefje: Okee, dat zou best zo kunnen zijn want er word echt meerendeels buiten op gereden en ik ben de enige die er echt wat van wil maken omdat ik hem binnenkort ga leasen en toch stiekem een wedstrijdje wil doen later! Maar daar moet nog veel voor gedaan worden en daarom neem ik les. En bedankt voor je tips, ik heb er zeker wat aan Haha!

@ SusanH: Daar heb je helemaal gelijk in! Maar eigenlijk is hij niet op zijn best ingereden. Eigenaar met weinig inrij-ervaring dus maar gewoon wat rondhobbelen. En dan vind ik het nog knap dat hij toch zijn best wel doet voor me maar ik denk wel dat dat een reden is!

Bedankt voor de tips, ik snap wat je bedoelt en ik zal er op letten. Kun je mij misschien ook vertellen hoe je "de achterhand er onder legt" ?

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 18:51

Hoi,
Ik heb geleerd dat wanneer een paard gaat hangen aan de teugels, je meer been moet geven. Dat hij voltes wil ontwijken, kan komen doordat je paard het moeilijk vind. Als paarden een oefening moeilijk vinden gaan ze vaak versnellen of langzamer. Bij jou dus waarschijnlijk versnellen. Als hij versnelt moet je goed je buitenteugel eraan houden en niet vergeten om ook je benen eraan te houden. Verder denk ik veel oefenen!
Succes!

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 18:56

Kun je mij misschien ook vertellen hoe je "de achterhand er onder legt" ?

Ik weet dat dit niet voor mij bedoelt was, maar misschien kan ik het je wel vertellen. Goed been eraan houden, veel overgangen maken en zorgen dat je paard een beetje bang van je been wordt. Hij moet er niet echt bang voor zijn natuurlijk, maar het moet zo worden dat wanneer jij denkt dat je harder wil dat je paard het al doet, bij wijze van spreken. Hiervoor kun je als je paard niet direct reageert op je been een tikje met de zweep geven. Af en toe een stukje uitstrekken en verzamelen helpt ook (je paard moet wel direct reageren). Hierdoor loopt je paard op de achterhand en is voorwaards, zodat je 'm op de voorhand iets kunt tegenhouden waardoor je paard nageeflijk wordt. (niet trekken/zagen!)

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 19:34

Tuurlijk, jij mag het me ook vertellen hoor Knipoog. En hoe strek ik uit zeg maar? En ik heb een tijdje geen les gehad dus ben even vergeten wat verzamelen is. Bloos Ik kom wel een beetje penny over zo hé haha. Bedankt voor de uitleg. En maakt het niet uit welke overgangen je maakt? Ik doe meestal eerst los stappen en dan ga ik draven, na vijf minuutjes weer even stappen, dan weer draven, middendraf, galop, draven, stappen en zo een beetje door gaan.. Doe ik dat zo goed?

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:50

Strekken doe je door teugel en been te geven (niet je teugels los laten hangen). Ik zou klein beginnen als je paard het moeilijk vind om te strekken, een paar pasjes, als ze reageert op je been belonen. verzamelen is wanneer een paard meer op de achterhand loopt (verzameld). Dit doe je door tegen te houden op je buitenteugel, wel been houden voor stelling. Het is handig om door te gaan zitten. Het is dus niet zozeer dat je langzamer gaat, maar dat het paard meer op zijn achterhand 'zit'. De overgangen die je maakt lijken me goed, uitgestrekte en verzamelde stap/draf/galop kan je eraan toevoegen (rustig aan beginnen). Je hoeft niet een heel rondje bijv. in uitgestrekte galop, maar 2 passen. Dat heeft meer effect dan dat je een heel rondje gaat zitten drijven voordat je paard reageert. Zoals ik al zei moet je paard meteen reageren, als je hier actief mee bezig gaat moet dit kunnen lukken in een half uurtje. Het is dan nog niet perfect natuurlijk maar je merkt dat je paard sneller reageert op jou hulpen.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 20:13

Oke, dankjewel! En je voelt het wel zodra hij er op reageert en het daadwerkelijk ook doet?

Erg bedankt voor de tips!
Ik ga het morgen rustig aan proberen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:14

Let wel, dressuur leer je niet achter een PC maar op de rug van een paard, onder begeleiding van een instructeur!

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:25

@suleilitha, dat is natuurlijk zo, maar je kunt soms wel tot nieuwe inzichten komen.

@imisspromiss, je voelt het zeker wanneer je paard reageert, zo niet dan reageert je paard nog niet genoeg of kun jij gewoon niet voelen;) Als je bijvoorbeeld gaat strekken, voel je als het ware je paard onder je vandaan lopen doordat hij zijn achterbenen beter gebruikt.
succes iig! als je nog wat wilt weten moet je maar even pb-en!

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 20:39

Okee, zal ik doen!
@ suleilitha: Ik ben er 1 aan het zoeken maar dat valt echt niet mee!
Of ze vragen erg veel benzinekosten of ze zijn zelf gewoon erg duur..

bram140

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:40

dat is mij ervaring ook ja!:(

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 22:10

idd. net zoals DJB zegt, al doet ie 2 stappen goed belonen Lachen hij gaat dan de juiste spieren gebruiken en die 'ontwikkelen' zich dan ook verder waardoor je het in een later stadium bijv. een lange zijde kan doen. Het beste is geduld en heb ook plezier met rijden en wissel ook dingen af Knipoog
Ik weet nog dat ik 2 jaar lang alleen, maar rondgehobbelt heb op mijn verzorgpaard. Sinds ik een keer in de 2 weken les heb gaat het echt stukken vooruit, ze krijgt goede spieren etc. omdat ik nu weet waar het fout zat (ik reed zelf zoals ik op de manege váak ook reed, gewoon stap draf galop etc.)
Ik heb ook geleerd van mijn lessen; als je bijv. halt gaat houden moet je je teugels op maat hebben en je been iets naar achter zodat ie z'n achterhand er onder zet, wachten tot ie toe geeft (dus iets naar beneden met zn hoofd (nog niet aan de teugel oid)) en dan weg stappen. Heeft bij mij heel erg geholpen, en natuurlijk actief laten lopen etc.

Probeer toch les te zoeken (was je al naar op zoek zag ik net) en oefen gewoon rustig door. En leg de lat niet te hoog Lachen

Oja als je paard eenmaal ontspannen loopt en goed over de rug hoort ie uiteindelijk zelf te gaan ontspannen en toe te geven met zijn hoofd zeg maar Knipoog
Veel succes ermee Lachen