Ik heb al een paar jaar een verzorgpaardje en hij is eigenlijk recreatief ingereden maar toch had ik wat vragen m.b.t. dressuur.
Het is een 8 jarige arabier x newforest ruin van 1.52.
Ik ben sinds kort een beetje aan het dressuren met hem maar dit verloopt niet altijd even goed. Ik weet dat ik geduld moet hebben maar ik zou graag wat tips willen. Ik ben trouwens al op zoek naar iemand die mij hier les in kan geven aangezien ik niet op een manege sta dus liever niet alleen maar reacties over dat ik les moet nemen!
Al vanaf zijn 2e jaar verzorg ik hem en er is sinds hij ingereden is alleen maar gewoon lekker vrij met hem gereden, het bos in gegaan, af en toe een sprongetje enzovoort. Maar de eigenaar houdt niet van dressuur dus hij heeft ook nooit gedressuurt.
Ik wil graag dat ie ontspannen loopt en goed op mijn hulpen reageert..Dit lukt niet helemaal! Als ik begin met rijden stap ik hem eerst even lekker los en daarna neem ik de teugels op maat en probeer ik contact met zijn mond te krijgen. Naar mijn idee reageert hij niet echt op. Als ik hem wat ruimer wil laten lopen gaat ie in middendraf. (en toch doe ik wat er op bokt gezegd word dat ik moet doen om hem ruimer te laten lopen) Ik wil dus graag tips om hem ontspannen te laten lopen zodat ik hem ooit nagevelijk kan laten lopen. Hier zou ik ook graag tips over willen! Met kneepjes in de teugel gaat hij een soort van hangen in de teugels en soms stopt hij gewoon bij het hek of hij rent van de ene naar de andere kant. Ik weet dat ik zelf ook nog veel moet leren maar ik doe mijn best! En toch heeft dit (nog) geen effect heeft op hem! Ik heb mijn teugels gewoon lekker los maar hou wel contact met zijn mond. Soms probeert hij zelfs voltes te ontwijken door gewoon niet te luisteren en de hoefslag te volgen. Ik maak veel overgangen en figuren. In galop wil die ook meer gaan rennen dan een rustig galopje.
Sorry voor het lange verhaal maar ik hoop dat er iemand tips heeft want ik zou graag wat meer dressuur met hem willen doen.
Ik denk niet dat het ligt aan dat ie het niet leuk vind om dressuurmatig te rijden want hij rijd zeker 2/3 keer per week buiten dus heeft genoeg afwisseling.
Groetjes Kelly
maar ik hoop dat je er wat aan hebt. 

. En hoe strek ik uit zeg maar? En ik heb een tijdje geen les gehad dus ben even vergeten wat verzamelen is.