paard vind de bak saai..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loveRoes

paard vind de bak saai..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 21:16

ik heb een verzorg paard en die houd heel veel van lol maken,
het is een hengst en een renpaard dus rennen in het bos vind hij zeker het leukst.
mijn probleem is nu dat als ik in de bak ga rijden dan is hij er de eerste 5 minuten goed bij en loopt hij door maar later
begint hij met zijn hoofd te schudden en wilt hij echt niet meer vooruit!
misschien moet ik strenger voor hem zijn maar dat vind ik zelf helemaal niet leuk en hij wordt er dan echt niet liever op...denk ik
hebben jullie misschien tips om hem minstens een halfuurtje lekker actief en leuk beig te houden zonder dat hij wil gaan stilstaan of vervelend gaan doen??
alvast heel erg bedankt! lot

Pallatin

Re: paard vind de bak saai..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:46

Ik zou eerst eens laten onderzoeken of het paard niet ergens last van heeft, misschien staakt hij omdat hij ergens pijn heeft. Sommige paarden vinden in de bak rijden nou eenmaal niet leuk, dus maak het afwisselend met balkjes, veel figuren, tempowisselingen. En probeer het in de bak rijden telkens ietsje te verlengen, begin met een paar minuten en stop zolang het nog goed gaat en beloon dan, bouw het zo telkens een beetje uit. Maak er geen halszaak van en straf het paard niet, zo maak je in de bak rijden ook niet leuker lijkt me...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:48

uiteraard wordt er meteen weer gezegd dat je je paard moet laten nakijken Rolleyes vind ik grote onzin. je paard heeft buiten ook nergens last van.

maak het in de bak ook leuk voor hem, rij veel figuren, draaf over balkjes, hou zijn aandacht continue bij jou! als beloning kan je dan een klein rondje buiten doen.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:53

Bak is ook saai Bloos Ik wissel binnen en buitenbak af, maar ja dan moet dat wel kunnen. Hoofdschudden kan ook verzet tegen de hand zijn door niet loslaten etc. Dus kijk ook goed of het niet rijtechnisch is. Dat hij het met buitenrijden niet doet kan ook zijn omdat je misschien met buitenrijden minder vraagt? Ik roep maar wat hoor Clown

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 22:05

Veel afwisseling! Houd hem bezig! Zorg dat ie geen tijd heeft te bedenken dat ie het eigenlijk niet leuk vindt! Rij niet een lange zijde aan een stuk, maar maak wendingen, ophoudingen, tempowisselingen, als ie zich maar niet gaat vervelen! Leg eens een paar balkjes neer en/ of een klein sprongetje of zo. Ga niet altijd rijden, maar ook gewoon eens spelen in de bak (grondwerken), longeren en weet ik veel wat!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 13:55

Mijn haflinger vind de rijbak ook geen drol aan, al wordt het de laastste tijd al veel beter.

Ik wissel erg veel af, soms begin ik met longeren bijvoorbeeld 15 min. en dan rijd nog een half uur ofzo.
In dat half uur vraag ik diverse dingen, veel overgangen/veel figuren en altijd iets nieuws, iets wat ze nog niet kent.
Het ligt aan je paard of deze dat aankan of niet, de mijne wil graag verrast worden.

Als een oefening goed is gegaan gaan we iets doen wat ze leuk vind, bijvoorbeeld, keerwending om de achterhand, klinkt misschien vreemd maar dat vind ze super.
De overgangen zijn erg divers, bijvoorbeeld, stap/draf, en terug rijden, maar dan de volgende keer stap/halthouden, als het maar niet voorspelbaar is met wat we net daarvoor gedaan hebben.
Wat ze minder leuk vind is achterwaardts, maar ook dat wordt geoefend, doet ze dit in 1 keer goed dan herhaal ik dit niet meer, doet ze dit minder goed dan laat ik even erbij en ga ik verder met wat leukers, maar herhaal het wel in binnen de training.

Soms leg ik wat balkjes op de grond, ze kan nog niet springen, maar het levert wel de nodige alertheid op, behalve alleen eroverheen stappen/draven, zigzaggen we ook door de balken, of oefenen we het achterwaardts hiermee.
Als ze hengstig is kan ze in de bak een echte mieperd zijn,daar houdt ik dan wel rekening mee, de oefening achterwaarts probeer ik dan niet eens om verdere frustratie te voorkomen, wel pak ik de dingen mee waarvan ik weet dat ze die leuk vind en verdiep die wat meer uit, of rijd langer dan normaal een stuk buiten langs de weg.

Iemand haalde hier iets aan over het na laten kijken van je paard, dat vind ik niet zo'n heel gek advies, in het begin dacht ik ook dat mijn haflinger misschien rugklachten had of iets aan dr mond, omdat ze de neiging had het bit vast te pakken, gelukkig bleek dit allemaal niet het geval, maar was het pure eigenwijzigheid en het 'liever lui dan moe syndroom'.
Maar als je zelf er een onprettig gevoel bij hebt of je vertrouwd het niet helemaal is het niet raar om daar een kundig persoon bij te halen die er meer kijk op heeft.
Rijden in de bak is toch heel anders dan langs de weg of in het bos waar je meer lange rechte stukken rijd, in de bak moet je paard lichamelijk/geestelijk vaak meer doen, bij bijvoorbeeld een rugprobleem kan dit sneller naar boven komen dan bij een ritje langs de weg waarbij hij geen voltes of veel ophoudingen voor zn kiezen krijgt.
Daarnaast is een de bodem van een rijbak heel anders dan een hard wegdek of berm langs de weg, dingen die allemaal meespelen bij lichamelijke kwaaltjes.

Hopelijk is er niks met je poaard aan de hand en ligt de oorzaak bij de traing zelf, misschien kun je proberen les te krijgen van iemand die ervaring heeft met paarden die dit gedrag vertonen?

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:00

cissie schreef:
Iemand haalde hier iets aan over het na laten kijken van je paard, dat vind ik niet zo'n heel gek advies(.....)Rijden in de bak is toch heel anders dan langs de weg of in het bos waar je meer lange rechte stukken rijd, in de bak moet je paard lichamelijk/geestelijk vaak meer doen, bij bijvoorbeeld een rugprobleem kan dit sneller naar boven komen dan bij een ritje langs de weg waarbij hij geen voltes of veel ophoudingen voor zn kiezen krijgt.
Daarnaast is een de bodem van een rijbak heel anders dan een hard wegdek of berm langs de weg, dingen die allemaal meespelen bij lichamelijke kwaaltjes.

Mee eens, daarom schreef ik dit ook, mijn vorige verzorgpaard staakte ook steeds meer in de bak, omdat het bochtenwerk te belastend voor haar bleek te zijn, terwijl lange buitenritten (= veelal rechtuit of een flauwe bocht) prima gingen, ook in draf en galop.

bram140

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:37

mee eens... eerst het zekerheid op het medische vlak!!!

sammy_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:37

probeer hem aan het werk te houden en veel afwisseling van de eoveningen wat je doet, zo hou je zijn aandacht en kan hij zich ook niet vervelen

horse12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:41

Afwisseling, ik doe de ene dag dressuur in de bak, andere dag buitenrit en dan weer een andere dag springen in de bak, en tussen door altijd even weer wat anders doen. Zo doe je veel afwisseling (wij vinden uiterraad ook niks aan om iedere dag hetzelfde te doen, tenmintste ik niet...)

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:45

horse12 schreef:
Afwisseling, ik doe de ene dag dressuur in de bak, andere dag buitenrit en dan weer een andere dag springen in de bak, en tussen door altijd even weer wat anders doen. Zo doe je veel afwisseling (wij vinden uiterraad ook niks aan om iedere dag hetzelfde te doen, tenmintste ik niet...)

jaah idd, veel aan afwisseling doen.
Je paard vindt in de bak niet zo leuk, maar ik denk dat jij zelf ook liever lekker een buitenrit wil maken!

loveRoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 17:43

dank jullie wel voor de tips zal ze meteen uitproberen!
ik zou hem het liefst inderdaat willen na kijken maar het is niet mijn paard.... ik berijd en verzorg hem alleen maar dus heb daar eigenlijk niet heel veel over te zeggen.... de eigenaar weet wel dat de rug van het paard niet de sterkste kant is omdat het een renpaard is maar hij doet er niet echt iets aan...Boos!

Coconut_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 18:12

Heel afwisselend rijden !