Zafira na de dip en 1e keer springen ohz!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Zafira na de dip en 1e keer springen ohz!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 17:02

Ik heb de laatste weken mijn handen vol gehad aan deze dame. Het hele verhaal staat hier -> [RT-P] Hoe problemen oplossen bij een té voorwaarts paard?

Mede dankzij de goede tips uit dat topic (waarvoor mijn dank!) Gaat het de laatste tijd goed. Ik kan nu ook weg van het veulen zonder ongelukken dus ik hoef niet meer in het weiland te rijden en kan nu naar de rijbak van bokker Susy_Q. Goed het is wel 3 kwartier stappen Clown Maar dan is ze lekker los voor we beginnen Hyper!

Oh ja!
Zafira
4 jaar
bijdehandte dame
tuiger (van Manno)
vorig jaar ingereden (door mijzelf)
in april een veulen gehad (waarna dus de rijproblemen zijn ontstaan, zie topic ^ )

doel: lekker rijden!
aandachtspunten:
- ontspanning
- tempo controle
+ alles wat ze me aanbiedt

mijn aandachtspunten: (ik wist van te voren al hoe de foto's er uit zouden zien, dat verzacht de schok Clown)
- RECHTOP! (Maar Zafira verstaat dat als reden om harder te gaan *haalt schouders op* geen idee hoe ze aan dat idee komt)
- allemachtig mijn benen! (dat wist ik niet, ik dacht dat die netjes lagen, maar het ziet er niet uit)
- mijn handen (en dat viel me weer mee)

Genoeg geblaat! Foto's!

Afbeelding
Inzet kleine volte

Afbeelding

Afbeelding
Zie hier het tempo probleem

Afbeelding
RECHTOP! Boos! (ik verpest het hele plaatje Verdrietig)

Afbeelding
Aanspringen in galop, niet helemaal lekker

Afbeelding

Afbeelding
Even lekker halsstrekken tussendoor

Afbeelding
Kwijl

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Tuiger? Clown Doe niet zo mal! (voor je kijken doos!)

Afbeelding
Lachen

Afbeelding
En daar istie dan! De eerste sprong onder het zadel!

http://i303.photobucket.com/albums/nn12 ... ne0054.jpg
Nog een keertje

Afbeelding
En de laatste ietsjes hoger

Afbeelding
Klaar!

Afbeelding
Lief beestje

Ze was vandaag vergeten dat ze bang is voor water Clown Ik zie nou ook dat er geen stap foto's bij zitten. Maar dat hadden we ook al 3 kwartier gedaan ROFL

Graag een beetje zinvolle onderbouwing. Ik ben me erg bewust van mijn eigen genoemde punten. Tips daarvoor, graag! Andere dingen die commentaar behoeven? Ik hoor het graag!
Ik ben verschrikkelijk trots op hoe het nu gaat, dit is al veel beter dan de laatste 2 maand ofzo.

Suzanne, bedankt voor de foto's!
Laatst bijgewerkt door Qimm op 17-10-08 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Pommier

Re: Zafira na de dip en 1e keer springen ohz!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 17:11

Wat een ontzettend leuk paard heb je. Je benen vind ik netjes liggen hoor, op een enkele foto na waar je ze wat naar voren steekt. Probeer lekker te blijven oefenen, vooral veel voltes, slangenvoltes en heel veel schakelen en schijnovergangen en dan komt het best goed.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 18:24

Mooi paard!

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 19:05

ja kim, ik ga je niet nog meer veren in je kontje steken.. dat heb ik vanmiddag al gedaan haha.
De foto;s zijn toch erg mooi geworden (voor een amateur dan..) en je komt er wel met zafje.
tot snel

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 00:14

Suzanne_k schreef:
Wat een ontzettend leuk paard heb je. Je benen vind ik netjes liggen hoor, op een enkele foto na waar je ze wat naar voren steekt. Probeer lekker te blijven oefenen, vooral veel voltes, slangenvoltes en heel veel schakelen en schijnovergangen en dan komt het best goed.

Zijn we mee bezig, de figuren gaan inmiddels behoorlijk goed, maar de overgangen (alleen terug!) zijn nog om te huilen, hoe ik het ook doe ze steekt haar hoofd omhoog. Ik houd nu maar gewoon licht contact en hou mij been erbij in de overgang en bidt dat het over gaat Haha!
Nja, ik vind mijn benen verschrikkelijk, maar het had erger gekunt. Goed puntje voor mezelf omdat ik niet doorhad dat ik mijn benen soms naar voren stak.

Djeradalover schreef:
Mooi paard!

uh ja dankje

Susy_Q schreef:
ja kim, ik ga je niet nog meer veren in je kontje steken.. dat heb ik vanmiddag al gedaan haha.
De foto;s zijn toch erg mooi geworden (voor een amateur dan..) en je komt er wel met zafje.
tot snel

Nog meer veren en mijn kont gaat pijn doen Haha! En ik vind de foto's geweldig! Held!

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 00:24

Misschien een houding zoeken tussen halsstrekken (wel contact houden) en werk houding, en daar van uit overgangen maken. Waarschijnlijk is het gewoon moeilijk om die rugspieren op te rekken en doet ze daarom het hoofd omhoog. Gewoon blijven oefenen.

Misschien een martingaaltje omhangen? Dat houd het hoofd hooghouden niet tegen, maar helpt wel om dan de teugelhulpen te laten doorkomen.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 08:57

Het lijkt wel of je zadel wat te klein is voor jezelf, ik denk dat een grotere inch zadel je zal helpen bij een betere houding.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:01

Wat een geweldige nakomelingen heeft manno toch.. Haha! Ontzettend mooi paard.. Lachen
Het lijkt alleen af en toe dat je je handen een beetje vastzet..

Heel veel succes met haar nog.. Lachen Haha!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 09:25

Jimbo schreef:
Misschien een houding zoeken tussen halsstrekken (wel contact houden) en werk houding, en daar van uit overgangen maken. Waarschijnlijk is het gewoon moeilijk om die rugspieren op te rekken en doet ze daarom het hoofd omhoog. Gewoon blijven oefenen.

Misschien een martingaaltje omhangen? Dat houd het hoofd hooghouden niet tegen, maar helpt wel om dan de teugelhulpen te laten doorkomen.

Ik wil haar inderdaad liever wat lager hebben lopen dan nu, maar dat lukt nog niet heel erg. Maar ik had verwacht dat het er opgekropter uit zou zien, dus het valt me nog wel mee. Aan de pessoa heb ik haar altijd lang en laag lopen om die rug wel te trainen.
Martingaal begin ik liever niet aan, want hoe helpt dat? Ze zal zelf moeten leren ontspannen.

maykie schreef:
Het lijkt wel of je zadel wat te klein is voor jezelf, ik denk dat een grotere inch zadel je zal helpen bij een betere houding.

Dit is al een 18" terwijl ik altijd 17,5" heb gepast (en nee ik ben sindsdien niet aangekomen, eerder afgevallen) Maar dit is al het 7e zadel wat er opligt in 1 jaar en eindelijk ligt een zadel goed op haar. Knightriders schijnen klein te vallen Verdrietig Heb ik weer. Hoewel ik er niet echt hinder van ondervind dat het wat klein is, ik zag het pas op de foto's.

nikita_moi schreef:
Wat een geweldige nakomelingen heeft manno toch.. Haha! Ontzettend mooi paard.. Lachen
Het lijkt alleen af en toe dat je je handen een beetje vastzet..

Heel veel succes met haar nog.. Lachen Haha!

Mooie meid he? Ja mijn handen, ik ben me daar van bewust, daar haar rennerige gedrag laat ze me soms geen echte keuze en moet ik even streng worden. Doe dat liever niet, maar het is dat of als een kip zonder kop door de bak rennen

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 18:14

Wat een erg mooi paard zeg !! Haha!
hij loopt trouwens erg leuk zeg Knipoog
het valt op dat je soms een beetje naar volgen zit maarjaa dat zeg je zelf ook al Knipoog
succes veder !

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 15:49

Dankjewel! Ja ze heeft echt super gangen (vind ik dan Bloos ) en ze wil graag voor je aan het werk. Iets té graag soms. En nu het allemaal wat gecontroleerder gaat, ga ik weer hard mijn best doen met rechtop zitten.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 17:07

Mooi foto's en het rijden ziet er ook goed uit Lachen

Misschien een tip voor je probeer naast dat je je rug recht moet gaan houden je bekken een beetje te kantelen zodat je op je kont gaat zitten en niet op je kruis.
Dan vergaat het misschien ook gemakkelijk om je paard aan te sturen met je zitbeen knobbels.

Verder wanneer je paard te voorwaarts is proberen in alle gangen veel ophoudingen en versnellingen gaan rijden zodat ze weer naar je gaat luisteren.

Leuk paard met zo te zien veel zin om te werken Lachen

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 17:26

Haar tempoprobleem is geen gehoorzaamheid probleem maar een onbalans probleem. (zie ook topic in de openings post voor meer duidelijkheid) Wanneer ik veel overgangen en tempowisselingen maak gaat ze helemaal uit haar dak en is ze heel gespannen omdat ik haar dan dingen vraag die ze nog heel moeilijk vindt. Zodra ze laat merken dat ze op een ontspannen manier een constant (basis)tempo kan houden ga ik me meer op de overgangen richten. Het gaat al een stuk beter, maar we zijn er nog niet helemaal. Wel een heel goede tip, maar dat vindt ze nú nog te moeilijk.
Mijn houding ga ik nu weer aan werken, ik kon het altijd wel aardig goed, dus dat gaat wel weer lukken, ik moet inderdaad meer op m'n kont gaan zitten Ja
Ze is inderdaad heel werklustig en leergierig. Een leuk paardje om mee aan de slag te gaan, maar een echte pittige dame.
Bedankt voor het compliment en de tips.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 17:33

Oke, sorry heb niet de tijd genomen het ander topic te lezen Bloos

Heel veel succes nog !

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 17:35

Geeft niet, je tips zijn goed, maar op dit moment nog niet heel bruikbaar. Dankjewel!

Montecito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:53

Hey Kim, tof beest heb je onder je gat Haha! !!! Nice pics hoor!! Soms zet je idd je handen iets vast en je bent heel voorzichtig in je houding, je deint als het ware een beetje mee met je paard. Op zich niet slecht, maar je moet het je niet aanwennen Knipoog !! Probeer toch wat rechter te gaan zitten met je benen eraan!! Wanneer heb je weer es tijd???

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 08:21

Ha Marloes, ja dank je wel. Mijn handen zijn inderdaad nog wat streng maar dat is al minder aangezien het nu ook minder nodig is, wel moet ik mijn been nog niet te veel erbij doen want dan ontploft ze. Mijn houding, tja Haha! Eerst ging ze harder naar mate ik meer recht op zat, dan zak je vanzelf in Bloos Maar daar ga ik nu weer hard mijn best voor doen.
Ik heb meestal wel tijd, dus roep maar wat