Aantal probleempjes.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Krips

Aantal probleempjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 12:29

Hoi,

Ik loop tegen een aantal probleempjes aan en ik dacht ik post het een keer, misschien heeft iemand handige tips.

- Ik heb snel last van klapperende teugels. Ik wil graag teveel ontspannen waardoor ik niet direct contact kan houden en klapperend is een groot woord maar waardoor de teugels niet totaal strak naar mijn hand toe lopen. Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uitleg?

- Ik heb moeite met overgangen rijden, terugkomen in tempo is geen probleem maar zodra we echt willen verruimen gaat mijn paard ontzettend haasten, waardoor ik mijn ontspanning verlies.

- Mijn paardje heeft vroeger heel lang achter de teugel gelopen, nu wil ze soms echt 1 keer in de 3 weken ineens gaan hangen, dan heb ik heel erg de neiging naar voren te vallen ook omdat ze het gevoel heb dat de achterhand juist erg omhoog gaat.

Ze loopt netjes, gewoon alles der onder.. Alleen ik mis gewoon echt swingende impuls.. Ik boek de laatste tijd steeds meer vooruitgang, maar toch blijf ik tegen de problemen aanlopen. Ik heb overigens elke week priveles, maar ik dacht ik probeer hier eens wat andere visies te vinden Lachen

Alvast bedankt Lachen

A_nouk

Re: Aantal probleempjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 17:17

- Ik heb moeite met overgangen rijden, terugkomen in tempo is geen probleem maar zodra we echt willen verruimen gaat mijn paard ontzettend haasten, waardoor ik mijn ontspanning verlies.

Weet niet precies wat je bedoeld met haasten, bijvoorbeeld in plaats van zijn benen strekken, korte en snellere pasjes zetten?

Denk dat je het 't beste op kan lossen door je paard op dat moment terug te nemen in zijn gang en daarna weer voorwaarts rijden. En dit niet alleen bijvoorbeeld in de draf bij het uitstrekken te doen maar ook in de stap, totdat hij bijna stil staat.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 17:22

Ja, snellere kortere pasjes zetten, maar eigenlijk maar een heel klein beetje versnellen.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 17:30

Heb even een topic voor je opgezocht hierin staan enkel goede tips in over bijvoorbeeld de uitgestrekte draf.
Misschien dat je hier iets aan hebt.

Conquesta @ [RT-P] Uitgestrekte draf

edit: heb je al eens geprobeerd balkjes te gaan lopen met hem... dan wel in een rustige draf. Misschien dat hij het dan wat gemakkelijker oppakt dat hij zich wel rusig moet houden..

Carlii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 19:39

rustig opbouwen, niet meteen in 1x die middendraf eruit willen rijden, eerst gewoon een beetje versnellen, en op dat tempo oefenen,als dat goed gaat, vraag je een beetje meer, die van mij deed dat eerst ook, ik heb 't zo opgelost Knipoog

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:17

Het niet kunnen verruimen en behouden van impuls heeft te maken met je onstabiele aanleuning.

Laat ik het zo zeggen: het contact dat je hebt met de mond, zorgt ervoor dat je contact hebt met de achterbenen van je paard. Middels de teugels kun je wat tegendruk geven, zodat de achterbenen actiever kunnen worden. Dit kan echter alleen als je gelijke druk hebt op beide teugels: activeer je maar één teugel tegelijk (op het verkeerde moment; als het achterbeen op de grond staat), dan desactiveer je dat achterbeen en verliest je paard aan kracht en impuls.

Werk dus eerst aan het stabiele contact van voren. Pas als er geen boogjes meer in de teugels zitten, kun je gaan denken aan middengangen en impulsbehoud.

Dus: werk aan de aanleuning met je instructeur en de andere problemen die je beschrijft zijn daarmee ook grotendeels opgelost.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 10:46

Het zijn dus geen boogjes in de teugels.. Je hebt wel gelijk hoor. Maar het is als het ware dat als ik zit ik goede aanleuning heb maar als ik ga staan de teugels iets meer speling krijgen waardoor het onregelmatig contact is.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 10:57

voor zover ik het zie komen al deze problemen uit je eigen balans.
eerst aan je zit gaan werken en de rest komt vanzelf Knipoog

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 11:01

Krips schreef:
Het zijn dus geen boogjes in de teugels.. Je hebt wel gelijk hoor. Maar het is als het ware dat als ik zit ik goede aanleuning heb maar als ik ga staan de teugels iets meer speling krijgen waardoor het onregelmatig contact is.

Een constante aanleuning is continue een stabiel contact met de mond, dat heb je niet en daar komen je problemen vandaan: je teugels werken af en toe met kleine rukjes in op de mond, in plaats van een constant contact. Je hebt dus geen constante aanleuning, want je kan het contact niet behouden. Werk hieraan met je instructeur, waarschijnlijk zit de oorzaak inderdaad in onbalans in je zit, maar dat kan ik zonder video niet beoordelen.

bram140

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:24

benen er heel goed aan houden, en hem attent houden op de reactie voor het been!!