Paard reageert slecht, wordt beter maar hoe benen nu stil?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ponymeid1

Paard reageert slecht, wordt beter maar hoe benen nu stil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 13:20

M'n titel past niet Clown

Mijn paard reageert niet altijd erg vlot op het been.
Heb sinds een aantal weken privéles en dat gaat erg goed!

Mijn instructrise laat me met zweep rijden.
Reageert ie niet in 1x krijgt ie een tik(je Ach gut ) en dan reageert ie.

Ook moet ik voor mijn gevoel flink over zijn draftempo rijden,
zodat hij wat vlotter wil lopen.

Gaat erg goed, al zeg ik 't zelf haha.
Hij leert snel, en pakt het ook gemakkelijk op.

Maar nou komt mijn probleem;
ik ben gewend om continu m'n been eraan te moeten houden,
ook in een proef. Omdat hij gewoonweg soms NIET reageert.
Vooral in een proef kakt hij in.
Als ik mijn hakken uitdruk terwijl ik draaf, gaat hij stappen Clown

Ik weet dondersgoed dat het mijn schuld is,
zo heb ik immers altijd gereden, wel onbewust, maar oké.
Als ik geen been gaf mocht hij stappen Clown
Dus om hem nou hiervoor te straffen, nee thanks.
Maar hoe los ik dit op?

Ook bewegen mijn benen tijdens het rijden Clown
Zoals ik al zei, als ik mijn hakken uitdruk en ze stil probeer te houden,
gaat hij stappen in ongeveer een slowmotion-gang Clown
Pas als ik been geef, door m'n been naar achter te leggen,
dus ook niet meer mooi stil, gaat hij weer normaal lopen.

Iemand suggesties Tong uitsteken ?

Alicia2u

Re: Paard reageert slecht, wordt beter maar hoe benen nu stil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 17:24

Hou je benen zo stil mogelijk. Als hij terug in stap valt vanuit de draf, laat hem niet meer dan drie passen stappen en zorg dat hij snel weer in draf zit, dan hou je je benen weer mooi stil. Probeer niet te voorkomen dat hij terugvalt in tempo of gang, maar laat het gebeuren en corrigeer het daarna zo snel mogelijk.
Op die manier ben je niet continue bezig te voorkomen dat hij fouten maakt, maar laat je ze gebeuren en grijp je alleen in als hij zijn verantwoordelijkheid (het behouden van tempo), vergeet. Hij zal dan vanzelf merken dat je hem wel met rust laat als hij gewoon blijft draven.
Probeer hem ook terug in stap te nemen voordat hij er ook maar aan denkt om weer te gaan stappen. Op die manier motiveer je hem meer, omdat je hem verrast (en hij kennelijk van stappen houdt). Dus draaf 2 of 3 passen en neem hem weer terug naar stap.

Ik denk dat je met die twee strategieën, mits goed toegepast, een heel eind komt.
verder ga ik mee met je instructrice; als hij niet reageerd, streng zijn en gelijk een tikje bij. Niet aan half werk doen.

veel succes!

Lis_Jolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 17:57

Mijn paard heeft dat ook een beetje. Mijn been stil, paard staat stil... Erg vervelend. Vooral in de galop heb ik het. Als ik niet iedere pas aanspoor, valt ze voor mijn gevoel terug. Ik hou nu, op advies van mijn instructie, mijn been stil en eraf. Als ze terugvalt DAN pas been eraan. Het werkt al aardig goed, maar het is gewoon trainen. Voor jezelf en voor je paard.
Als je meer wilt weten, kun je me even PBen:)

Succes ermee!

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:05

De haflinger waar ik op rijd heeft het ook een beetje. Ik ben inderdaad zoals Alicia2u zegt gewoon mijn been stil gaan houden en dan alleen mijn been aan te leggen als ze terug kwam in tempo of als ik iets anders van haar wou. Als ik been gaf en ze reageerde niet kreeg ze een tikje, als ze daar nog niet voldoende op reageerde nam ik haar eerst terug naar het tempo waar we in zaten en probeerde het nog een keer net zolang totdat ze vlot en actief reageerde. In het begin ging het helemaal niet zo goed omdat ze constant te langzaam liep maar ik ben er nu 3 weken mee bezig en ik hoef nou bijna geen been meer te geven om haar op een goed tempo te houden en ze reageert veel gemakkelijker.

_Judje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:30

Wat ik zelf heel erg doe is op stem rijden. Dus mijn stem als koppeling gebruiken ook. Ik zeg eerst 'drrrrrraf', dan geef ik been, en dan moet hij weg zijn. Dan blijf ik steeds praten, zeggen dattie door moet lopen en met mijn tong klikken. Geef zo min mogelijk been. Ik was me eerst ook lam aan het drijven, maar hij gaat dan alleen maar nog slechter luisteren, dus je moet over op wat anders. Als hij dan leert lopen op minder been, kan je weer wat meer been, en minder stem gaan oefenen. Als hij terug gaat vallen, meestal voel je dat toch wel, kan je je zweepje aanleggen. Hoeft dus niet een tik te zijn, maar ff een kriebeltje, of gewoon tegen hem aan leggen, dat hij toch door gaat, dan duidelijk ' braaaaaf' of 'goed zo!' Met Bo gaat het inmiddels veel beter. En haar iedere keer terug laten vallen en na 3 stappen weer door te gaan schiet denk ik ook niet op als ze niet loopt zonder been. Dus ik zou echt ff toch zweepje gebruiken om haar snel te leren dat ze niet moet stoppen. Maar zonder dat je gaat slaan, en vergezeld door je stem! Stopt ze dan toch, dan kan je alsnog een tikje bij geven, terwijl je ook goed been geeft, zodat ze gelijk weer goed weg is, en als ze dan weg is gelijk wel weer 'braaaf' of 'goed zo!'....

Lis_Jolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:39

@ _Judje_ Ik kon mijn paard slaan met de zweep wat ik wilde. Stemhulpen reageerde ze amper op. Ik was na het rijden vermoeider dan mijn paard. Het is een beetje moeilijk te lezen allemaal, aangezien je lange zinnen maakt, maar ik maak eruit op dat je probeert te zeggen dat je veel moet belonen als je paard goed reageerd op weinig hulp? En hoe beloon je je paard dan? Ook stemhulp? Word het dan niet al te veel stem?

Edit: iets toegevoegd.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 21:24

Lis_Jolien; ik ben van mening dat je toch wel zonder stemhulp moet kunnen rijden, vooral omdat het op concours ten eerste niet mag. Ik zie mezelf al tijdens m'n dressuurles: DRAAAAAFFF. Nee sorry Clown No offence als het naar jou werkt, maar dat is voor mij geen optie.

Verder vind ik de eerste tip wel een goede. Maar hij is echt heel vlug. Weet precies, als ik m'n been stil leg, gaatie stappen, of stilstaan als het in stap is Clown Ik los dit op door weer been te geven. En dan krijg je zo'n cirkeltje.
Dus ik zou bij wijze van, wanneer hij terugkomt gewoon zonder been, maar met zweep hem erop attent moeten maken dat hij moet draven en niet mag stappen. Draaftie door, belonen. Daar reageert hij heel goed op, belonen. Als is het maar een "braaaf paard".

Ik ga het eens proberen morgen Ja

Linnaapp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:52

dit is nu precies het probleem wat ik ook had met mijn pony.

Been is reactie, reageert hij niet dan net als jij met de zweep. En dan houd je je benen weer stil, en zodra die ook maar 1 pas terug in tempo valt geef je weer been, reageert hij te min dan sla je hem weer een keer met de zweep. En zo moet je toch consuquent bezig blijven en vooral niet te snel tevreden zijn. Als ik dat een kwartier consiquent deed bij mijn pony reageerde hij als ik alleen al dreef super! Maar in de proef ging het bij mij ook altijd de mist in. Maar dat komt dan later wel weer.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 20:25

Ik heb mijn paard ook een beetje afgestompt doordat ik hem bijna elke pas aandreef Bloos
Mijn probleem ligt voor een gedeelte bij mijn laarzen, deze zijn groot (veel te groot) en mijn enkels zwemmen erin. Bovendien zijn ze van zacht leer dus t beweeg allemaal alle kanten op Nagelbijten / Gniffelen
Zorg ervoor dat je goed schoeisel hebt waarmee je je voeten goed stil kan houden.
Verder ben ik nu met les bezig met overgangen, overgangen en schijnovergangen. Verder moet ik hem af en toe 'oppompen', wat over zijn tempo heen rijden om hem zo actief te maken. Hij wordt dan wat heter en dan reageert hij fijn op mijn been.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 07:51

Mijn pony was juist veel te gevoelig voor alle bewegingen die je maakte als je er op zat, ik moet zeggen dat stemhulp daarbij prima werkt en nu hebben we hem niet meer nodig.
Dus het kan prima als tijdelijke oplossing.

Hoe loopt hij aan de longeerlijn op stemhulp? Dan kan je die makkelijk doorvoeren onder het zadel, zeker als hij aan de longeerlijn wel blijft draven op hetzelfde tempo.

Overigens houdt stemhulp niet in dat je loopt te roepen op je paard. Fluisteren is vaak al voldoende (als je paard niet doof is Tong uitsteken ), je hoeft ook geen DRAAAF te bleren door de baan heen, gewoon een 'kom' oid werkt vaak ook prima

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 08:23

Mijn schoeisel is gelukkig prima Knipoog Daar zou het idd ook aan kunnen liggen als het niet fatsoenlijk zit. Dat oppompen moet ik ook af en toe van m'n jufje, en idd dat werkt goed.
Afgelopen vrijdag heb ik wel echt met zweep gereden met, niet reageren is een tikje. En toen die dat eenmaal doorhad gingen we vrij vlot door de baan Clown

@ Brittkitt, aan de longeerlijn heb ik geen zweep nodig en luistert hij prima naar m'n stem (oké ook wel combineert die dat denk ik met mijn beweging want ik geloof dat ik niet echt stilsta Clown )

Ik legde alleen mijn zweep weg en toen was ie weer een beetje ingekakt Huilen van het lachen

bram140

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:20

gigantisch consequent zijn en heel veel overgangen...

ancksunamun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 12:28

Veel overgangen idd en er zelf goed op letten dat je niet steeds aandrijft en idd pas reageren als hij terugvalt. Wat bij mij goed geholpen heeft is mijn been aandrukken en die druk houden, steeds iets harder, totdat hij reageert (hij reageerde namelijk ook niet goed meer op het zweepje). Reageert hij niet meteen, dan een tikje achter je been. Steeds van die korte schopjes werkt avarechts. En wat ook goed hielp bij mijn paard is buiten overgangen en tempowisselingen gaan oefenen. Buiten is hij namelijk lekker heet en hoef ik maar aan draf te denken en hij zit er al in. Dat dus flink uitbuiten en hem goed belonen als hij actief reageert.