Ik heb dus moeite met de overgang van galop naar draf. Op mijn eigen Fjord gaat het wel, die heeft vrij vlakke gangen en gaat rustig over in draf, maar ik heb les op een tuiger die enorm hoog opgooit en als je die terugneemt naar de draf (reageert wel supergoed op de hulpen) stuiter ik bijna het zadel uit. Vooral omdat hij vanuit een galop nog even in een draverstempo blijft doordraven waardoor lichtrijden ook lastig is. Ik ga nu vanuit de verlichte zit terug naar de draf, kan zo een stuk beter blijven zitten en is ook prettiger voor het paard omdat ik niet meer zo zit te bonken bij de overgang, maar dit is natuurlijk geen permanente oplossing.
Mijn instructeur (die ik hoog heb zitten) zegt dat het een kwestie van oefenen is en wil me binnenkort wel op een paard dat wat vlakkere gangen heeft laten oefenen, maar zijn er mischien tips die me kunnen helpen bij deze overgang?
Ik doe al veel overgangen draf-galop-draf-galop, maar het gestuiter blijft en ik kan me domweg niet voorstellen dat dat fijn is voor het paard, terwijl ik hem (natuurlijk) zo min mogelijk wil pesten.
Nogmaals, paard gooit zowel in draf als in galop erg hoog op en is daardoor voor velen lastig uit te zitten. En in draf gooit hij na een galopje nog veel hoger op dan anders.
Volgens de instructeur is het niet echt zichtbaar, maar ik voel het wel en stoor me er ook grenzeloos aan (het moet perfect voor mij EN paard!).
Probleem ligt NIET bij het paard, die doet gewoon wat er van hem gevraagd wordt en dat hij hoog opgooit is gewoon zijn manier van lopen, probleem is van mij en ik wil het opgelost hebben. Liever gisteren dan vandaag! Dussss, heeft iemand tips om die overgang wat netter te laten verlopen? Doorzitten gaat op zich vrij redelijk op dit paard, ik kom niet met mijn achterwerk los van het zadel)
Wat ik wel merk is dat hij in galop netjes nageeflijk is en zodra ik terugrij naar de draf hij dan zijn neus eruit drukt (eventjes). Het is een manegepaard en wordt gereden met een thiedemann (die ik zo los heb dat ie geen inwerking heeft, ik vind dat hele ding overbodig bij dit paard, bij mij loopt ie toch wel lang en laag). Verder wordt hij gereden op een enkel gebroken bustrens waar hij ook goed op reageert.