Scheef paard in draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rhendera

Scheef paard in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 18:01

Heey allemaal!

Ik rij sinds een tijdje op een 4jarige Friese merrie, ze was wel ingereden maar daar was niet veel van te merken.
Ze is nu eindelijk braaf met het rijden, hiervoor was het altijd ervandoor gaan als ik wou draven enzovoorts, ze luisterd nu wel gewoon goed naar de hulpen. ik krijg haar zelfs al aan de teugel in stap.

Nou is mijn probleem;
als ik draaf en ik wil haar op de hoefslag houden, gaat ze echt als een banaan lopen. Ze wijst haar hoofd naar de bakrand, terwijl ik toch echt de juiste stelling geef, en genoeg binnenbeen geef.

Geef ik meer stelling naar binnen en blijf ik genoeg binnenbeen geven gaat ze alsnog van de hoefslag af. Ook merk ik dat ze behoorlijk gespannen is in draf, enig idee hoe ik dit kan verhelpen? het word trouwens wel stukje bij beetje al beter.

Het zadel is het probleem niet, en mijn zit ookniet. (hier heb ik al naar laten kijken Knipoog)

enige ideeën , tips ?

alle hulp is welkom!

m.v.g.
Kelly

Kinke

Re: Scheef paard in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 19:35

klinkt als een scheef paard. Haar hoofd wijst naar de bakrand omdat ze daar steun aan heeft. Dit is dus een kwestie van rechtrichten. Op paardenbegrijpen.nl kun je heel veel info vinden. Succes!

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 19:53

Kinke schreef:
klinkt als een scheef paard. Haar hoofd wijst naar de bakrand omdat ze daar steun aan heeft. Dit is dus een kwestie van rechtrichten. Op paardenbegrijpen.nl kun je heel veel info vinden. Succes!

Dankjewel! ik ga meteen kijken.

Chaelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:20

Alle paarden zijn scheef, de ene heeft het meer dan de andere. Het is onmogelijk om dit correct via bokt te beoordelen, maar ik zou zeker eens een kijkje nemen op de site die werd aangegeven Lachen Ikzelf rij nooit lang op de hoefslag, ik wissel veel af zodat mijn paard niet weet waar en wanneer ik ga wenden. Krijg je les?

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 21:19

Chaelle schreef:
Alle paarden zijn scheef, de ene heeft het meer dan de andere. Het is onmogelijk om dit correct via bokt te beoordelen, maar ik zou zeker eens een kijkje nemen op de site die werd aangegeven Lachen Ikzelf rij nooit lang op de hoefslag, ik wissel veel af zodat mijn paard niet weet waar en wanneer ik ga wenden. Krijg je les?

heel lang les gehad maar rij nu particulier dus nu even niet, maar zit er wel aan te denken weer les te nemen.

xxx

Olana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:48

je paard valt dan dus over je buitenschouder weg, en draait zijn kont naar binnen. Dus goed je buitenteugel er bij houden, zodat hij niet over de schouder weg kan vallen, en je binnen been iets naar achteren leggen, zodat je zijn kont terugduwt. Als hij dan recht loopt je beenhulp weg en ontspannen. Ook goed voorwaarts blijven rijden, zodat hij eigelijk de tijd niet krijgt om scheef te gaan lopen. als je dat goed doet zo dan is het voor je paard het fijnste om recht te lopen aangezien hij dan geen hulpen van je krijg en minder druk op zijn buitenteugel heeft. Mijn paard deed het ook, en ik heb het zo opgelost. je moet het wel heel concequent doen!!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 07:44

Ik zou lekker gaan gymmen, het paard gaat in zijn eigen balans lopen omdat hij niet juist geleerd heeft om in een andere balans te lopen met een ruiter gewicht.
Idd gaan rechtrichten en veel aan de hand trainen.
De meeste friesen hebben een duwende achterhand , daar moet je aan het werk om die dragenmd te krijgen , heeft veel tijd en geduld nodig , maar het is wel de eerlijkste manier voor het paard, idd kijk op paarden begrijpen en neem les van iemand die weet hoe het moet .

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 07:52

Is ze niet aangespannen geweest?Ik heb ooit op een Fries gereden die een karretje gewend was: die wilde dus nergens dicht langs.Zijn plek was midden op de weg!Heel lastig om dat eruit te krijgen.