wat is nou haar moeilijke hand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

wat is nou haar moeilijke hand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 21:30

heyhey

ik zit nog weleens in de knoop..... haha

ik zal het zo makkelijk mogelijk proberen te omschrijven,

de s.b op de rechterhand gaat moeilijker
de s.b op de linkerhand gaat makkelijker

appuyeren naar links toe gaat moeilijker
appuyeren naar rechts toe gaat makkelijker

travers op de rechterhand gaat makkelijker
travers op de linkerhand gaat moeilijker

in galop vind ze vaak op de volte moeilijker om stelling links te krijgen
en ik laat te snel mijn linker teugel los, mis daar soms nog stukje begrenzing,
op rechterteugel begrens ik wel genoeg.

zit hier een logica in??soms denk ik niet en soms wel..welke spier is langer, welke korter en hoe kan ik dit nog beter krijgen?
ik heb ook les hoor, maar soms kunnen extra tips heel handig zijn!
anders heel graag tips!

ik heb al tips om vooral in de linkergalop meer schoudervoor te galoperen zodat ze rechter word.

Fem_daf

Re: wat is nou haar moeilijke hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 22:22

Hoe is ze verder met buiging en stelling? de zijgangen kunnen namelijk ook moelijker gaan omdat de ruiter (licht) tegenzit (heel bekend probleem Haha!).

Ik denk dat je eerst op je eigen houding en zit moet concentreren. Paardje veel buigen en veel overgangen, lekker voorwaarts neerwaarts rijden en dan hele lichte sb vragen..

Je schrijft dat je rechts goed begrenst, begrens je niet teveel? want de oefeningen met rechter begrenzing gaan moeilijker..
Probeer eens uit met minder begrenzing. Goed je buitenbeen eraan voor de linkervoltes zodat ze daar genoeg steun in vindt.

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:33

Zoals Fem_Daf al zegt, hoe is ze met stelling??

De meeste paarden zijn links (NIET ALLE!), misschien als je daar eens op let, dat je dan denkt van, "misschien is hij toch links"

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 11:58

ze loopt snel rechtsgebogen buigt te snel rechterstelling
op links moeilijker linker stellling..
ik ben soms te streng met mn rechterhand ja!

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:04

Het is lastig om wat te zeggen van achter de computer omdat ik niet kan zien waar ze inbuigt. Buigt ze in haar hele lijf of alleen in haar hals? Verder zou ik vooral rek en strek oefeningen doen, zowel links als rechts. En er heel goed op letten dat ze verder wel recht is, het niet buigen kan namelijk met balans te maken hebben..

Wel goed dat je van jezelf weet dat je rechts soms te streng bent, probeer er goed op te letten dat je zelf ook nageeft en niet te veel gaat tegenhouden.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 08:25

Bij jouw paard is de rechterkant de holle kant en de linkerkant de bolle kant.

Omdat ze makkelijker in wil buigen naar rechts, laat ze de teugel aan de kant los, jij laat je linkerteugel dan los en dan kan ze nog makkelijker naar rechts inbuigen omdat jij dan je buitenteugel los laat. Ze zet haar rechterachterbeen dan buiten de massa (onder haar gewicht vandaan). Op de rechterhand zal je dus meer schoudervoor moeten rijden om haar recht te houden.

Je kan makkelijker op de linkerhand schouderbinnenwaarts rijden, dat is logisch omdat ze dan rechter in haar lijf is en niet over de buitenschouder weg kan/zal vallen, jij houd immers de rechterteugel wel goed erbij.

Omdat ze haar rechterachterbeen graag buiten de massa zet, is travers op de rechterhand en appueren naar rechts makkelijker. Ze kan nu al haar gewicht op haar linkerachterbeen dragen, haar rechterachterbeen buiten de massa zetten en dat is wat ze wil. Ik denk dat ze zelfs een beetje te veel wil, omdat ze zich makkelijker kan buigen naar die kant. Soms lijkt iets makkelijker te gaan omdat je paard het zelf aanbied, maar dan hoeft het niet goed te zijn, je hebt minder controle. Let er dus op dat je korte stukjes rijdt, iedere keer een paar pasjes en weer rechtstellen, dit om te voorkomen dat ze zichzelf te rond maakt in haar lijf.

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:14

Een goede oefening:

Schouderbinnenwaarts rijden en vervolgens in renvers overgaan, op beide handen.

Zorg dat je rechtsom je wendingen op binnenbeen buitenteugel kan rijden, zodat je rechts kan loslaten. Ze zal meer aanleuning op links moeten gaan nemen, dus vanuit je rechterbeen naar de linker teugel toe blijven rijden.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 14:37

Storm76 schreef:
Bij jouw paard is de rechterkant de holle kant en de linkerkant de bolle kant.

Omdat ze makkelijker in wil buigen naar rechts, laat ze de teugel aan de kant los, jij laat je linkerteugel dan los en dan kan ze nog makkelijker naar rechts inbuigen omdat jij dan je buitenteugel los laat. Ze zet haar rechterachterbeen dan buiten de massa (onder haar gewicht vandaan). Op de rechterhand zal je dus meer schoudervoor moeten rijden om haar recht te houden.

Je kan makkelijker op de linkerhand schouderbinnenwaarts rijden, dat is logisch omdat ze dan rechter in haar lijf is en niet over de buitenschouder weg kan/zal vallen, jij houd immers de rechterteugel wel goed erbij.

Omdat ze haar rechterachterbeen graag buiten de massa zet, is travers op de rechterhand en appueren naar rechts makkelijker. Ze kan nu al haar gewicht op haar linkerachterbeen dragen, haar rechterachterbeen buiten de massa zetten en dat is wat ze wil. Ik denk dat ze zelfs een beetje te veel wil, omdat ze zich makkelijker kan buigen naar die kant. Soms lijkt iets makkelijker te gaan omdat je paard het zelf aanbied, maar dan hoeft het niet goed te zijn, je hebt minder controle. Let er dus op dat je korte stukjes rijdt, iedere keer een paar pasjes en weer rechtstellen, dit om te voorkomen dat ze zichzelf te rond maakt in haar lijf.

zo denk ik er ook over.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 17:50

ik ook, bedankt.
klopt het dan ook dat de keertwending naar links moeilijker gaat?
naar rechts gaat makkelijker.
bedankt voor de tips, nog meer tips zijn welkom!