Wegrennen bij het opstappen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tinus91

Wegrennen bij het opstappen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 13:03

Een vrouw heeft mij gevraagd of ik ook op haar paard wou rijden, echt super:)
De 1e 2 x ongeveer bleef ze mooi stil staan als ik op wou stappen. Nu als ik op stap en bijna zit, rent ze keihard weg.
Hoe kan ik dit oplossen??

Alvast bedankt.

Isa_W

Re: Wegrennen bij het opstappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:05

Gehoorzaamheid eisen. Vraag desnoods in het begin hulp van iemand die het paard vasthoudt tijdens het opstappen. Het paard moet altijd stil staan tijdens het opstijgen. Gaat het paard lopen, dan stijg je, als je nog niet helemaal zit, weer af, zet het paard weer terug op de plek en begint weer opnieuw. Al duurt het een half uur, je eist gehoorzaamheid.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:17

Ik zal wel iedere bokker weer over me heen krijgen als ik zeg dat ik dit als volgt heb opgelost: De mijne liep overigens als een achteruit als ik me been al optilde om op te stappen. Ik ben begonnen in de stal maar hier ligt het probleem niet zozeer bij het opstappen maar het laatste stukje bij het opstijgen, dus niet doen. Maar in een gangpad opstappen met hulp, welke het paard vasthoud en pas stoppen en gaan rijden als hij het braaf doet. Als het paard in paniek raakt stoppen en eerst tot bedaren brengen. Als het paard dit na een paard keer normaal vind en normaal doet doe je dit in een breder gangpad als je dit tot je beschikking hebt en zo vervolgings in de hoek van de bak met de neus in de hoek.
Misschien is het ook wel handig te weten hij er eerder opgestapt werd.
En heel veel belonen als hij het goed doet.
Ik heb dit gedaan op aanraden, omdat ik niet normaal kon opstappen op mijn paard met 3 mensen waren we een halve dag bezig om erop te komen. Een paar weken later stapte ik gewoon in het midden van de bak op zonder problemen.

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:25

Misschien is het een idee om er echt een middagje mee bezig te zijn, je paard door iemand laten vast houden en in een hoek zetten, en dan maar opstijgen en eraf, en dit net zo lang vol houden tot dat hij echt stil staat en goed belonen?
Succes ermee!

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:29

tja had gister hetzelfde probleem
ging opstappen en paard draait zich een heel eind om en ik hing in zijn manen
erg leuk voor de omstanders

gewoon_mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:43

dipstaartje schreef:
tja had gister hetzelfde probleem
ging opstappen en paard draait zich een heel eind om en ik hing in zijn manen
erg leuk voor de omstanders

Whaah xD
Als ik bij mijn verzorgpaardje opstap en ze gaat lopen, dan verhef ik mijn stem een beetje op een boze manier, en dan staat ze weer, en dan zeg ik als ik zit mag je lopen, en dat doet ze ook nog ook Tong uitsteken Weetje hoe grappig xD.
Maar ik weet niet of jou paard goed op stem luisterd of niet.
Maar ik zou gewoon zoals de anderen zeggen goed belonen, en als ze het fout doen gewoon negeren, opnieuw opstijgen en als het steeds neit goed gaat steeds opnieuw Tong uitsteken

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:46

Die van mij heeft het in het begin ook gedaan. Als ik ging opstijgen en ze ging lopen direct weer terug zetten op de plaats. Toen we zover waren dat we er opkonden zonder dat ze wegliep ging ze direct lopen terwijl ik de teugels nog niet eens op maat had. Direct in de achteruit gezet. Nu is het goed en stap ik zonder problemen op. Als ik eenmaal zit laat ik haar eerst even een minuutje of zo staan.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:55

het is van mij ook een verzorgpaard
en ik heb veel moeite om er op te klimmen wegens ziekte
dus ik denk dat ze het te lang vind duren
opzicht valt het wel mee
denk dat ik haar ga leren met een krukje opstappen
eens kijken of ze dan ook zo vervelend is

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 14:02

Mijn jonge paard heeft hier ook een handje van, ik pak de binnenteugel korter dan de buitenteugel zodat tie alleen om mij heen kan draaien als tie gaat lopen dan stap ik op maar blijf ik net zo lang hangen totdat hij stilstaat en dan pas echt gaan zitten, in een hoek zitten kun je proberen maar als tie als een gek omdraait en wegrent lig je er denk ik nog veel sneller af. In de stal proberen lijkt mij nogal gevaarlijk als het paard omhoog komt o.i.d.
Succes in ieder geval!

gwenniieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 17:10

Vraag iemand of ze je paard wilt vasthouden & Rustig opstappen.
Praat tegen je paard om haar een beetje gerus te stellen.

Gr.

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 17:14

Je paard met zijn neus in de hoek zetten en dan opstappen, ook goed kijken dat je niet in zijn/haar buik prikt..! Knipoog of de teugels goed strak pakken als je opstapt Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 17:49

krukje gaan gebruiken met opstappen en vraag een aantal keer of er iemand bij het paard wil blijven staan.
belonen als het paard goed blijven stilstaan
goed er om denken dat als je zit niet port met je benen zodat het paard denkt dat het moet gaan lopen

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 18:41

bij mij is het ook zo met mijn haffie. en trekken aan de teugel? geen zin, en niemand kan d'r tegenhouden. gelukkig gaat het nu al wat beter

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 18:45

de teugels beet houden en opstappen gaat hem niet echt worden

ik moet denk ik ook gewoon wat meer hulp vragen zo af en toe

prado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 18:51

Iemand het paard laten vasthouden.
Dan het paard duidelijk maken dat hij stil moet staan tijdens het op stijgen.
Als hij weer probeert weg te rennen als iemand hem vast houdt, afstappen en opnieuw opstijgen. Dit een paar keer doen totdat hij door heeft dat hij stil moet staan en dat gedrag belonen.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 18:52

als ik dat een paar keer moet doen op en af stappen dan hoef ik niet mee te rijden
dan doen al mijn gewrichten ontzettend zeer
hmm

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 18:57

Altijd rustig blijven en heel veel geduld hebben!
Net zo lang wachten totdat hij wel stil staat.
Laat iemand hem vasthouden maar ook dan moet hij stilstaan, dus niet met zijn achterhand wegdraaien.
Je kan hem ook met z'n hoofd tegen de muur aan zetten, maar dan kan hij nog wel achteruit lopen.
Altijd rustig blijven en blijven wachten..ook al duurt het een half uur voor je erop zit..
Die van mij staat nu braaf naast de picknicktafel, maar ook als ik gewoon vanaf de grond op wil stijgen...

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 18:58

@ Dipstaartje: Misschien iemand anders een paar keer op laten stijgen en afstijgen en jij dan je paardje vast houd? Tong uitsteken

Shetje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 19:04

Wat raar dat ie het eerst wel goed deed! Ik denk dat alles wat ik te zeggen had hierboven al is gezegd.Tong uitsteken

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 19:08

de tuttelbel liep altijd al weg met opstijgen maar kan het gewoon nu veel minder goed hebben

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 19:21

Misschien heeft ze wel nare herinneringen aan toen je de vorige keren erop zat. Het zou niet de eerste keer zijn dat ruiters zo niet meer op hun paard raken.
Wat je kunt doen is bv het volgende.
doe het paard een halster en longeertouw aan. ga aan de linkerkant van het paard met hoofd richting kont. Neem het lange stuk van de longeerlijn in de rechterhand, draai op je linkerbeen, terwijl je je rechter wat naar boven zwaait en je met je gezicht naar het hoofd van het paard komt te staan. Tegelijkertijd met de draai zwaai je de longeerlijn en een deel van je arm zachtjes over de schoft. Je doet eigenlijk gewoon of je opstapt Lachen
Als dit zonder angst verloopt, leg het zadel erop en zet je voet in de stijgbeugel, ga eens rechtstaat, en ga er dan weer af. Zo altijd wat verder gaan. Uiteindelijk zwaai je je rechterbeen er ook over, dan beloon je even en dan er opnieuw afgaan. Niet te snel na elkaar, laat ze maar even nadenken wat er nu juist allemaal gebeurd Lachen
Het is niet handig, had zelf vroeger ook zo een paard die het deed en ik stond vaak rondjes te huppen met mijn voet in 1 stijgbeugel. Tot ik begreep waarom ie het deed Lachen

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 19:27

ik zou de ernst niet kunnen lezen van hoe erg t is..
heb al paar keer paard gehad die tijdens t opstappen keihard ging galloperen en bokken en tjah dan lig je er dus gelijk naast.

opstappen werd met 2 mensen vasthouden en dan alsmaar praten als t paard stilstaat
en de eerste keren op en af stappen..
en maar belonen later zonder mensen op gegeven moment gaat t goed..
zelf zou ik t niet in een hoek doen want paard kan in ene omkeren wel anders gewoon met ze neus tegen de rand dan kan hij enkel nog achteruit..

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 21:10

mijn verzorghaf kon ook niet stil blijven staan,heb t haar binnen 2 weken geleerd en nu blijft ze meestal braaf stilstaan Knipoog
als ik ging opstijgen gaf ik het commando HO! en zo gauw ze maar 1 stap verzet afstappen en haar weer teruggezet naar de plek waar ze stond en heb dit net zo lang volgehouden tot ze redelijk stil bleef staan,lukt natuurlijk niet in 1 x maar heb gewoon veel geoefend en binnen 2 weken had ze het door en staat ze stil!
en veel belonen natuurlijk als ze het goed doet!
ik zette haar ook altyd met haar voorkant tegen een hek aan zodat ze niet kan wegrennen Knipoog

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 21:16

Ik heb het toen afgeleerd door op het moment dat hij ging lopen (en ik dus op het bankje klom) even een flinke pets met de zweep op de borst te geven. Na een keer of 4 was het trucje helemaal afgeleerd Bloos

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 21:22

ik heb hetzelfde met een manegepaard, nu doe ik gewoon manen en teugels vast en als hij loopt blijf ik staan. na +- 1 minuut blijft hij eindelijk staan en kan ik opstappen