Aangalloperen met Fries

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Friso_lover

Aangalloperen met Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 20:15

Ik rijd dus vanaf December op een Fries, zelf beleerd enzo en gaat allemaal hartstikke goed (had een paar probleempjes ivm zadel, maar das alweer goed!). Ik rijd met hem recreatief en doe vooral buitenritjes, gewoon omdat het paard dat leuk vind, en ik natuurlijk ook Vork
Maar elke keer wanneer ik wil overspringen naar de galop, bokt hij en draaft hij verder.
Wat ik doe is: Binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel en handen klein beetje meer openen, om hem de ruimte te geven zeg maar. Maar Hij gaat dus domweg een bokkesprog maken en draaft vrolijk verder. In het begin ging het wel goed, en dan gallopeerde hij heel lekker, maar sinds 3 maand lukt het niet meer en dat haat ik!

Ik zit nu dus wanhopig op goeie tips te wachten Bloos Bloos

Anne.

Re: Aangalloperen met Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 21:45

Ik volg dit ook even, ben benieuwd naar de antwoorden.

Zelf zal ik hem in een volte zetten en het op hetzelfde punt nog een keer proberen. Maarja, dan kan je lang bezig zijn. Bloos

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 21:55

Zorg dat hij goed van zijn binnenschouder af is en werk met je binnenhand niet teveel tegen. Knipoog

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 21:57

heb je les?

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 07:16

Meestal is de galop voor een Fries een moeilijke gang, vooral de overgang naar de galop. Wanneer hij hard gaat draven met ophoudingen hem weer terug onder je zetten en het opnieuw proberen. Probeer het aanspringen in de hoek of op een volte. Hoe springt hij buiten in de galop aan? Wel goed? Ga buiten iniedergeval veel overgangen maken naar de galop met de juiste hulpen.

Idd ook mijn vraag, heb je les?

Blackmagic85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 07:21

Galop is idd niet de meest makkelijke gang voor een fries, dus je kunt hem met longeren sterker maken (veel overgangen) dan wordt het voor je paard makkelijker om te galopperen
Als je aanspringt moet je achterover en ontspannen zitten; klem je niet met je benen(onbewust) en val je niet voorover?
Als het een paar keer misgegaan is, kan je paard ook zo reageren omdat hij wel wil maar niet kan. Succes ermee!

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 07:25

Ik denk dat ze bedoelt dat hij dit juist buiten doet.. op een volte zetten lukt dan vaak niet!Als je al weet dat hij een bokkesprong maakt zorgen dat jij net iets sneller bent en als je hem aanzet tot de galop hem of een duwtje extra geven met je kuit of een zweepje mee nemen en hem even een corrigerend tikje geven. Hij moet natuurlijk wel weten dat JIJ de baas bent en niet dat hij weet dat als hij maar een bokkesprong maakt hij lekker mag blijven draven. Want oke de galop is voor een fries een moeilijke gang maar ze kunnen het zeker wel! Ja je moet iets meer geduld hebben met het aanleren (al is dat ook niet bij elke fries zo)
Verder ga ik met Paradox mee

succes

LSJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 10:59

Ik weet niet of het bij jou werkt maar mijn oom heeft een nieuwe Fries die ook dat soortgelijke probleem heeft.
Dan moet ik in verlichte zit gaan zitten en iets terugnemen aan de voorkant, dan de hulpen geven. De eerste keer gaat ie nog
heel hard draven, de 2e keer gallopeert ie wel aan.

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 11:02

Klaar heeft daar ook last van, vooral omdat wij niet een grote bak hebben valt ze er ook vaak uit! Van mijn instructrice moet ik d'r voor veel ruimte geven en met aanspringen bokt ze inderdaad welleens, of springt ze een meter naar voor. Ik rijd d'r nu 1,5 jaar ongeveer en ze heeft er nog steeds moeite mee, maar gaat inmiddels wel een stuk makkelijker. Veel oefenen met die overgang moet ik vooral doen van m'n instructrice.

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 14:41

Ja, ik heb les Lachen maar niet met hem Bloos Binnekort wel weer

verder rij ik het liefst zo weinig mogelijk in de bak, omdat die véél te klein is, dus daar probeer ik niet eens in te galloperen Bloos
Ik heb het altijd in het land gedaan, die is lekker reusachtig, dus kon hij mooi recht uit lopen.

Of ik voorover val weet ik niet Tong uitsteken ik weet wel dat ik niet tegenwerk met m'n handen. Maar ik weet ook niet of ik wel achterover zit. Naar mijn gevoel zit ik recht op, maar in de draf op de foto's zit ik soms wel voorover. ik had ooit galop foto's, maar die zijn alweer verwijderd. Maar daar had ik het idee of zat ik achterover ...

Ik kan buitenom wel proberen om in de galop aan te springen, maar dan moet hij eerst van die ijzers af, anders is de berm te glad Knipoog

Overgangen doe ik ook wel, maar dan vooral stap naar draf enzo om hem actiever te maken, hij wil ook wel leren, maar vind het ook erg moeilijk.

Ik zeg er wel bij dat het geen bok is om mij eraf te krijgen, ik ken Friso wel zo lang dat hij noooit iemand pijn wil doen!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 14:45

Ik reed ook een fries die dat deed. Hij bokte imo omdat hij het aanspringen lastig vond en wilde aangeven dat hij het bij voorkeur niet deed. Keur je dat een aantal keer goed dan heb je een trucje gemaakt. Ik gaf extra gas tijdens een bok, hield het hoofd iets hoger en desnoods even een zweepje erbij. Na een paar keer ging dit al beter en uiteindelijk stopte dit helemaal. Je moet hem ook niet zozeer straffen voor het bokken (negatieve aandacht) maar overtuigend duidelijk maken dat je toch echt wel van plan bent om te galloperen. Je negeerd op die manier de bok en beloond het galloperen. Dan krijg je een positieve leerervaring en leert je paard dat de bok geen effect heeft.

mariska_emke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 14:47

Mijn paard sprong ook wel vaak met een bok aan, maar dat was meestal niet om mij eraf te krijgen. Verder eerst veel overgeangen, draf verzamelen en uitstrekken. Verder goed in het zadel gaan zitten en je zwaar maken.

Je kan ook met een zweep een tikje geven op z'n achterhad. (Daar ging mijn fries wel van bokken)

Staat hij wel goed aan het been?

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 14:52

mariska_emke schreef:
Mijn paard sprong ook wel vaak met een bok aan, maar dat was meestal niet om mij eraf te krijgen. Verder eerst veel overgeangen, draf verzamelen en uitstrekken. Verder goed in het zadel gaan zitten en je zwaar maken.

Je kan ook met een zweep een tikje geven op z'n achterhad. (Daar ging mijn fries wel van bokken)

Oke, dankje voor de tip.
Maar als ik hem op z'n achterhand raak, dan bokt hij, dat was dan toch niet de bedoeling??
En nee, Friso is niet goed aan het been. Ik kan ook niet zonder zweepje weg.

Het is "kuit, (geen reactie) weer kuit (weer geen reactie) en dan tikje op het schouder, meestal krijg ik dan wel reactie Knipoog maar daar ben ik al mee bezig, veel overgangen enzo. Ik merk wel dat het werkt!

mariska_emke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 14:58

Friso_lover schreef:
mariska_emke schreef:

Oke, dankje voor de tip.
Maar als ik hem op z'n achterhand raak, dan bokt hij, dat was dan toch niet de bedoeling??

Het is "kuit, (geen reactie) weer kuit (weer geen reactie) en dan tikje op het schouder, meestal krijg ik dan wel reactie Knipoog maar daar ben ik al mee bezig, veel overgangen enzo. Ik merk wel dat het werkt!

Dan is het niet zo vreemd dat hij het nog wat moeilijk vindt. Knipoog

Emke, mijn paard bokte ook met aanspringen, met of zonder zweep. Nu hoef ik geen zweep meer te gebruiken en bokt ze bijna nooit meer. Nu kan ik ook aanspringen in galop voor een 7 op wedstrijd. Ik denk dat jou paard dat bokken ook wel afleerd, maar dat kan even duren.

Goed dat je bezig bent met overgangen, dat moet dan nog beter worden, maar dat kost tijd. Ik denk dat je dan wel aardig op de goede weg bent. Knipoog

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 15:08

mariska_emke schreef:
Friso_lover schreef:

Oke, dankje voor de tip.

Dan is het niet zo vreemd dat hij het nog wat moeilijk vindt. Knipoog

Emke, mijn paard bokte ook met aanspringen, met of zonder zweep. Nu hoef ik geen zweep meer te gebruiken en bokt ze bijna nooit meer. Nu kan ik ook aanspringen in galop voor een 7 op wedstrijd. Ik denk dat jou paard dat bokken ook wel afleerd, maar dat kan even duren.

Goed dat je bezig bent met overgangen, dat moet dan nog beter worden, maar dat kost tijd. Ik denk dat je dan wel aardig op de goede weg bent. Knipoog

Ik denk ook echt wel dat hij het afleerd, hij vind het moeilijk Lachen en dat had ik door, ik wou alleen tips hoe ik het hem minder moeilijk kon maken Haha!
bedankt hiervoor! Ga volgende keer op buitenrit uitproberen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 15:13

Les nemen, en zoek een ruimte waar je hem kunt longeren. Aan de longe leert hij het makkelijker. Verder zeg je dat ie niet goed aan het been is, aarzel dan niet om een spoortje te pakken of een dressuurzweep.
Verder veel overgangen rijden. Het vergt nu eenmaal wat tijd bij een jonge Fries om de galop er goed in te krijgen.
Verder is het een kwestie van paard sterk maken in de achterhand. Dus buiten flink rechtuit laten galopperen, gas erop, is prima!

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 16:02

Onze hengst heeft het lang gedaan, bokken met aanspringen. Hij heeft een super galop, alleen het aanspringen vond hij moeilijk. Inmiddels rustig doortrainen en nu springt hij super aan. Moet alleen voorzichtig zijn dat ik niet teveel been geef, want daar bokt hij dus op. Als ik rustig ga zitten, handen op zijn plek en aan galop denk, buitenbeen iets terug, dan springt hij aan.
Probeer vanuit een iets hogere arbeidsdraf aan te springen, zodat hij de kans niet krijgt om te bokken.
Succes.

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 19:25

Suleilitha; Ik weet denk ik wel een plekje om te longeren, alleen dan moet ik betalen voor die bak, verder hebben we alleen een bak in de buurt van gauw 5 km weg :S moeten we dus een paar keer in de week dat afrijden Tong uitsteken zover krijg ik m'n vader/opa tohg niet Tong uitsteken En zo jong is Friso niet, hij is 8 jaar en is ook al vanaf z'n 3.5 jaar beleerd voor de kar, en deed ook wel ringrijderij Knipoog Verder heb ik een zweep van gauw een 75 cm ofzo Tong uitsteken

Jnien: Galop rijd hij ook altijd super! Alleen tja, het aanspringen Tong uitsteken vet irritant! Actiever draven is misschien ook een optie ja, dankje! Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:29

Heb dit probleem ook gehad, maar heel kort Tong uitsteken Fries was nooit doorgereden volgens mij en kende de galopshulp gewoon niet.
Ook lag het wel aan mijn zit, gewoon te krampachtig. Hij draafte eerst een rondje héél hard voor hij als een knettergang aansprong met meteen een bok, ik denk zelf dat ze het gewoon echt moeilijk vinden.
Dat de bok een soort balans is of zijn het hele hoge bokken? Evert bolde alleen zijn rug even drie galopssprongen en dat was het.
ik was daar al tevreden mee, steeds een stukkie verder, vandaag hebben we 6 hele rondjes gegaloppeerd, ging voor mij gevoel wel hard maar het ging wél.

Aan de longe was hier dus géén succes met de ruiter ging het beter.

Ilova

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:41

Als hij slecht reageert op de zweep en niet aanspringt als je been geeft, kan je hem misschien leren aanspringen op stemhulp. Dat hielp bij mijn vz paard. Dat kan je ook goed oefenen aan de longe.

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 20:47

Chiqa : Wat Friso deed was 1 bokje, naar mijn idee heel laag, maar mijn zusje vond het wel hoog Clown Maar ik denk dat het gewoon een bokje was om te laten merken dat hij écht niet wil galloperen.

Ilova: Hij reageert niet slecht op de zweep, eigenlijk wel goed, maar niet zo goed dat ik hem ermee in galop krijg. Stemhulp is ook een idee! Kan ik idd wel proberen aan de longe Ja dankje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:51

Bok en galop etc voelt al vrij snel massaal bij een fries heb ik het idee, een groene fries.

Friso_lover schreef:
Ilova: Hij reageert niet slecht op de zweep, eigenlijk wel goed, maar niet zo goed dat ik hem ermee in galop krijg.

Evert was ook niet ech tonder de indruk van de zweep, maar met aangalopperen heb ik hem wel gebruikt. Teugels in een hand, rechtopzitten (Bok kom maar! Ja) en een tets op zijn kont.
Ondertussen gaf ik de galopshulp.
Nu springt hij razendsnel aan en hoef hem geen tik meer te geven, hij snapt de hulp.

Begrijpt jou fries de galopshulp? Evert kende hem al binnen 2 weken en heb echt niets bijzonders gedaan Haha!

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 20:58

Chiqa schreef:
Bok en galop etc voelt al vrij snel massaal bij een fries heb ik het idee, een groene fries.

Friso_lover schreef:
Ilova: Hij reageert niet slecht op de zweep, eigenlijk wel goed, maar niet zo goed dat ik hem ermee in galop krijg.

Evert was ook niet ech tonder de indruk van de zweep, maar met aangalopperen heb ik hem wel gebruikt. Teugels in een hand, rechtopzitten (Bok kom maar! Ja) en een tets op zijn kont.
Ondertussen gaf ik de galopshulp.
Nu springt hij razendsnel aan en hoef hem geen tik meer te geven, hij snapt de hulp.

Begrijpt jou fries de galopshulp? Evert kende hem al binnen 2 weken en heb echt niets bijzonders gedaan Haha!

Jaa, Friso snapt die hulp wel. Maar ik kan echt aan alles merken dat hij het niet kan/wil. hij heeft er iig veel moeite mee. En dat vind ik dan zo zielig, want hij doet altijd alles voor me, alleen de galop niet. Maar ik kan jou tip ook wel gebruiken Tong uitsteken ik ben meestal veel te zacht voor friso, dus ik gebruik de zweep zo weinig mogelijk, maarja, als hij niet wil heb ik echt een hulpmiddel nodig Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 21:08

Kan kloppen hoor dat hij het moeilijk vindt, en daarom terugvalt.Hoe zit jij als je galoppeerd?
Diep in het zadel? Beetje verlichte zit? Star? Want dat kan allemaal van invloed zijn als ik
bv denk nu is het wel genoeg, 4 hele rondjes en ik al hijgend op zijn rug dan valt hij al terug.
Zo gevoelig kan hij al zijn, galop van een fries kan heel heftig zijn maar ziet er vaak heel rustig uit hier een filmpje van mn eerste galopje.
(Let NIEt op mn stem) proest.

Afbeelding

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 07:53

Jaa, zoiets zit ik ook Ja
De galop van een fries zit heerlijk! Die ruime gangen, vind ik prachtig!