inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElinevsElsja

inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 18:15

Hai,

Ik heb eigenlijk een vraagje over het inrijden van een jong paard/pony.
Over een klein jaartje ga ik zelf een pony kopen, en het lijkt me wel wat om nog een onbeleerde pony te kopen die ik zelf in ga rijden. Nu heb ik nog nooit eerder een paard of pony ingereden (wel op jonge pony´s gereden) en je hoort vaak van mensen dat je dat als je er geen ervaring mee hebt beter geen onbeleerde pony kunt kopen. Maar de mensen die hier wel ervaring mee hebben die zijn toch ook met hun eerste keer begonnen terwijl ze toen nog geen ervaring hadden.
Hoe denken jullie hier over? En voor de ervaren mensen, hoe was jullie 1ste keer?

Groetjes!

Kiki08

Re: inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 19:23

Als je nog nooit zelf een pony hebt ingereden, zou ik toch aanraden je te laten begeleiden door iemand die hier al wel ervaring mee heeft. Je kan er dan nog zelf mee aan de slag, maar dan is er tenminste iemand bij om je te helpen. Want in jou geval is het niet alleen de pony die moet leren, maar jij ook (het is immers de eerste keer dat je zoiets doet en later dingen corrigeren die eerst fout aangeleerd zijn, is niet zo simpel).

Ik zou ook goed letten op het karakter van de pony: als je hem zelf wilt inrijden kan je best geen te bange uitkiezen, dat maakt het allemaal onnodig moeilijk (bovendien kunnen slechte ervaringen een pony nog nerveuzer maken).

Met de juiste begeleiding en de juiste pony (en er vanuit gaande dat je zelf over de nodige rijervaring beschikt) zie ik niet in waarom het niet zou lukken. Alvast veel succes!

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 07:14

Verplaatst BEH --> RT-P.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 07:22

idd goeie begeleiding en kijken naar het karakter van het jonge paardje. Ikzelf heb een ruim 3 jarige, ben begonnen met hem in te rijden, ging goed. Maar het is zo'n heethoofd, heeft me er 1.5 week geleden goed afgelanceerd, ik heb nu een uitgerekte knieband. Iemand anders (vorige eigenaresse) neemt het inrijden
nu van me over. Vroeger veel jonge haflingers, fjorden en shetlanders ingereden, ook nog wat andere jonge beessies. Maar nogmaals ligt heel veel aan jezelf en aan je paard hoe hij het oppakt en hoe nuchter hij in het hoofd is.

Ik zou er niet zomaar aan beginnen en goed nadenken voordat je eraan begint. Het inrijden is zo belangrijk voor het paard!!!

Succes iniedergeval

x_liesje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 18:04

Als je het nog nooit eerder hebt gedaan, zou ik wel zorgen dat je een
goede begeleiding bij hebt. Je kunt het paard immers goed verpesten!
Ook zou ik de eerste keer geen heethoofd kopen, maar eentje die lekker
koel in het hoofd is.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:13

En misschien is het verstandig om voordat je een onbeleerd paard koopt bij de manege waar je rijd e.d. te vragen of je mag kijken en evt. mag helpen met inrijden.

ElinevsElsja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 21:34

Bedankt voor alle reacties,
ik rijd niet meer op een manege, maar op mijn verzorgpony. Maar toen ik nog op de manege reed kwam er een nieuwe pony die nog maar een paar keer een ruiter op z'n rug had gehad, en daar ging ik elke week op rijden, helaas werd ze een paar maanden daarna alweer verkocht, vlak daarna kwam er een pony te staan van een meisje, maar die pony was ook nog niet lang onder het zadel en daar reed ik toen ook vaak op. Misschien is het toch wel verstandiger een pony te kopen die al wel een beetje beleerd is, maar goed ik heb nog tijd zat om er over na te denken.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 07:22

ElinevsElsja schreef:
ik rijd niet meer op een manege, maar op mijn verzorgpony. Maar toen ik nog op de manege reed kwam er een nieuwe pony die nog maar een paar keer een ruiter op z'n rug had gehad, en daar ging ik elke week op rijden, helaas werd ze een paar maanden daarna alweer verkocht, vlak daarna kwam er een pony te staan van een meisje, maar die pony was ook nog niet lang onder het zadel en daar reed ik toen ook vaak op. Misschien is het toch wel verstandiger een pony te kopen die al wel een beetje beleerd is, maar goed ik heb nog tijd zat om er over na te denken.

Ah dat ken ik, zo ging het bij mij ongeveer ook....maar vergis je niet: een manege koopt echt geen totaal groene pony die niks kent en niks weet...Bovendien stemmen die ook het karakter goed af op zijn taak. Verkijk je alsjeblieft niet op de zwaarte van een paard inrijden, dit is echt heel wat meer dan mensen vaak denken. Maar zoals ik het lees ben je er in ieder geval al serieus over aan het nadenken, en dat scheelt al een heleboel. Maar toch: als ik het mocht zeggen, zou ik je adviseren om een pony te kopen die toch al een beetje kan...

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 07:32

Je kan ook even naar [RT-D] Paard zadelmak "Laten" maken! kijken zijn ook voor en nadelen beschreven, het leukste is samen met begeleiding die weet, wat en hoe je het beste kan werken. Cool

x_liesje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 20:58

Rijerijerije schreef:
ElinevsElsja schreef:

Ah dat ken ik, zo ging het bij mij ongeveer ook....maar vergis je niet: een manege koopt echt geen totaal groene pony die niks kent en niks weet...Bovendien stemmen die ook het karakter goed af op zijn taak. Verkijk je alsjeblieft niet op de zwaarte van een paard inrijden, dit is echt heel wat meer dan mensen vaak denken. Maar zoals ik het lees ben je er in ieder geval al serieus over aan het nadenken, en dat scheelt al een heleboel. Maar toch: als ik het mocht zeggen, zou ik je adviseren om een pony te kopen die toch al een beetje kan...

de manege waar ik reed werden alleen maar pony's gekocht die nooit iemand op hun rug hadden gehad, lekker goedkoop vond de eigenaar
en wij reden ze altijd in, hij is goedkoop uit en wij hebben er plezier aan. (hij zet er niet zomaar iemand op zonder verstand/ervaring met het inrijden)
maarja dit is een beetje offtopic

bram140

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:32

hahaha

semmyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:47

hallo,

Ik zou ook als je nooit zelf een pony hebt ingereden door een professioneel iemand laten in rijden en misschien daarna zelf door rijden.want met zadel mak maken kan je meer kapot maken dan je lief is.
ik heb zelf een haflinger en daar is het in het begin ook gruwelijk mee mis gegaan zo erg zelfs dat mijn zus in het ziekenhuis is beland met een gebroken boven been en een heup fractuur,nu rij ik er intussen prima op rond en is ie professioneel ingereden.
maar daar had ik dus wel wat hulp bij nodig.
hoop dat je wat aan mijn tip hebt maar ik vind het heel belangrijk om een professioneel iemand te zoeken die verstand van zaken heeft en weet hoe of wat.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:22

Koop een pony die al wat kan of laat je pony inrijden door iemand die er verstand van heeft, want anders kan het goed fout gaan. Zeker als je nog nooit zelf een pony hebt ingereden. Zoals mijn zus semmyyy hierboven ook al aangeeft is het bij ons mis gegaan, en we hebben zeker wel ervaring met het inrijden van pony's maar het geval van haar haf was toch net iets anders. Gelukkig is nu alles op zijn pootjes terecht gekomen en rijd ze prima rond op Lex, maar ik daarin tegen heb al 9 weken geen paardenrug meer bestegen. Hopenlijk geven de artsen me morgen groenlicht!!

xchanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:34

ik denk dat het best wel kan als er een ervaren iemand helpt Lachen. ik ken een jongetje van 13 die ook een paard bijna helemaal ingereden heeft!

horse12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:34

Ik heb dit jaar zelf ook een paard beleerd. Ook mijn eerste keer. Als je genoeg info op internet zoekt, weet je zelf ook al heel veel wat je wel en niet kan doen. (zo heb ik het gedaan) En het is goed gelukt. lekker rustig aan longeren, het paard bij je vandaan houden onder het longeren, gaat dat goed, zadeltje er wat op, dan longeren, enz enz. Zo kun je er langzamerhand wat op gaan hangen en als je een makkelijk paard heb kun je er zo op. maar dat hangt af hoe het paard zich gedraagt. Je kunt het altijd eerst zelf proberen en als het niet lukt kun je altijd nog vragen.

XbeaubienneX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:49

het lijkt me slimmer om eerst het een paar keer geprobeert te hebben een paard beleren.. want ieder paard is anders. en je moet weten of je er het lef voor heb..

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:58

Ik denk dat het er heel erg aan ligt wat je uiteindelijk met je paard wilt. Ik heb achteraf een heel groot risico genomen, heb een 2,5 jarige pony gekocht bij een fokker, zonder veel gezien te hebben van haar karakter (ja, hij zei natuurlijk dat ze lief was Knipoog) Ik heb gewoon heel erg geluk gehad, het is een superpony, leergierig en bomproof. Heb 2 maandjes begeleiding gehad met het grondwerk. En daarna heb ik der buiten ingereden (de 3e keer erop gingen we al naar buiten). Maar het is ook puur een recreatie paardje, heb geen plannen in de sport, dus als ze gewoon kan stappen, draven, galoperen en relax is buiten vind ik het prima!
Ik denk wel, dat als je er echt een 'werkpaard' van wilt maken, dat er dan wat meer bij komt kijken. Of als het karakter wat moeilijker is..