Onrustige beenhouding.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Onrustige beenhouding.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:19

Nou, aangezien ik me er steeds meer aan begin te irriteren hier maar even een topic.

Ik rij bijna tot geen wedstrijden, maar ik krijg er steeds meer commentaar op en zelf vind ik het nu ook niet meer leuk.
Mijn benen zijn zo ongelofelijk onrustig als ik te paard zit.
Ik wil het paard steeds vooruit drijven, zelfs als het al voorwaarts genoeg gaat, en het beweegt de hele tijd heen en weer.
Dit doe ik dus echt zeer onbewust, maar ik denk dat de oorzaak is dat ik vroeger veel op paarden reed die je echt vooruit moest rijden.

Ook heb ik mijn voeten.
Die zijn echt veel te erg om te laten zien.
Als ik aandrijf druk ik ze zo ver naar buiten, dat ze bijna helemaal horizontaal staan.
Vooral met mijn rubberen rijlaarzen is dit heel erg.

Ik weet dat leren rijlaarzen mijn slechte beenhouding kunnen helpen, maar kijk, ik ben pas 13, rijd op manegepaarden 1x in de week, en mijn voeten groeien als kolen.
Ik vind het zonde om hiervoor dure laarzen aan te schaffen.

Ik rij dus op een manege, en kan niks veranderen aan het tuig.
Van die schuine stijgbeugelblokjes voor mijn voeten zou ik wel een keer willen proberen, maar dat bovenstaande is dus het punt.

Ik vind mijn hele houding trouwens bagger maar dat achterwege ROFL

Jester_

Re: Onrustige beenhouding.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:36

Kan je niet je beugels met een touwtje vastbinden aan de singel? Dan ben je eigelijk verplicht ze stil te houden.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:39

Voor je houding; Ga eens zonder beugels rijden. Dan dwing je jezelf ook om je hak uit de drukken om te blijven zitten. (En dan zakken je laarzen ook niet uit Schijnheilig )

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:48

stipje

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 19:01

Ik heb altijd jodpuhrs met chaps gehad.
Kost niet zooooo veel meer als je de goekopere versie neemt en zit vééél beter dan rubber laarzen!
Bij rubber laarzen kàn je gewoon je hak niet uitdrukken of je moet serieus wat kracht zetten en dan krijg je zo van die ribbeltjes...
Ik kan echt niet met rubber laarzen rijden Scheve mond

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 19:03

ik heb dit probleem ook, het enige dat helpt...eraan blijven denken, in de galop is het nu bijna weg, in d stap ook. Je meot ook je bovenbenen ontspannen..

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 19:30

Melanie_B schreef:
Voor je houding; Ga eens zonder beugels rijden. Dan dwing je jezelf ook om je hak uit de drukken om te blijven zitten. (En dan zakken je laarzen ook niet uit Schijnheilig )

Ik doe het dan juist nog meer Clown (Mijn tenen naar buiten drukken en mijn hakken optrekken).
Ik ben een week op ponykamp geweest, waar ze hier heel erg op lette. Wat ik daarna deed was bij elk bordje naar mijn voeten kijken, zitten ze nog goed, druk ik niet te hard, etc. Uiteindelijk had ik eindelijk hed gevoel vanm hoe het moet, dus mijn benen liggen nu goed..

Nu nog het stilhouden.. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 08:31

Bij mij ook ; als ik zonder stijgbeugels ga rijden dan wordt ik alleen maar onrustiger in mijn zit.

SaarenDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 10:15

Mijn benen zijn ook heel onrustig, vooral in draf.
Niet zozeer dat ik de hele tijd been geef, maar het heen en weer schommelen hiervan. Het is lastig, misschien moet je strotouwtjes aan je benen en stijgbeugelriemen binden, dat helpt!;)
Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 10:48

Niet aan mijn benen lijkt mij Nagelbijten / Gniffelen.

Stel dat ik eraf ga (en dan niet afstijgen Knipoog ), dan zit ik toch echt vast aan het zadel, lijkt mij niet zo veilig Lachen.

Dan liever van mijn stijgbeugel naar de singel of iets dergelijks.
Ik zal er donderdag even naar vragen Lachen

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 10:59

zou ik niet doen, dit is alleen maar een noodoplossing voor de korte termijn en uiteindelijk bereik je er niks mee: rij je dan namelijk een keer zonder touwtjes, dan zit je nog steeds met hetzelfde probleem, omdat je geen 'steun' meer hebt aan je touwtjes....Schuine beugelblokjes: idem...

Wat helpt is toch echt zonder beugels rijden, maar dan wel op een paard dat makkelijk, soepel en rustig loopt, anders heb je idd nog meer moeite om te blijven zitten. Dit is echt een goede manier om een onafhankelijke zit te kweken. Het duurt lang (zeker als je niet elke dag rijdt), en je hebt niet volgende week resultaat, maar het helpt echt.

Verder gewoon opletten inderdaad, probeer jezelf eraan te herinneren, zodat je het als het ware in je hoofd hoort rondgalmen: "let op je benen!" Knipoog Vraag je instructrice of ze jou eraan wil herinneren (zou ze sowieso al moeten doen natuurlijk)...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:21

Haha, misschien zou ik met muziek op moeten rijden, en dan "LET OP JE BENEN" erop moeten zetten Tong uitsteken

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:24

maar dan hoor je je instructrice weer niet Tong uitsteken

gewoon_mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:46

Dat probleem heb ik dus ook,
Maar ik heb dus even geleerd hoe ik dat voorkom:
Je gaat zonder beugels lichtrijden, het levert je wel aardig wat spierpijn op, maar uiteindelijk word het dan wel goed.
Maar je doet automatisch je tenen naarbinnen, je hakken uitgedrukt en je onderbenen zijn stil :p
Je moet ook als je je onderbenen niet stil kan houden met beugels, dan moet je gewoon je benen zo goed moegnlijk aandrukken Tong uitsteken

LSJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 15:27

Zonder zadel rijden!
En een uur lang echt alleen maar op je benen focusen.
Ik weet niet of je een eigen paard hebt maar als je dit 1x
per week doet werkt het wel volgens mij.

(een vriendin van mij is op die manier er ook vanaf geholpen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 18:13

Als je de hele eerste post had gelezen had je gemerkt dat ik 2 keer heb vermeld dat ik op manegepaarden rij Knipoog.

Zonder zadel rijden is niet mijn ding .
Een keer zonder beugels rijden ok.
maar zonder zadel .
Ik ga liever lekker aan het dressuur met veel te lange beugels Clown

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:03

Weetje, ditzelfde probleem had ik ook. En dat kon gwoon niet op onze welsh, die was al zo hyper!

Van mijn instructrice moest ik mn beugels uit doen en over zn nek hangen. (de beugls, jij niet Clown )
Dan doe je de teugels in een hand en zwaai je met je andere hand, hele grote rustige slagen. Dit heeft mij heel erg geholpen Ja

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:15

Heel herkenbaar. Ik krijg ook vaak commentaar dat m'n benen te onrustig zijn. Het is wel beter dan vroeger, toen zag ik wel eens foto's waarbij ik dacht van hu been waar ga je heen Clown Erg verbasend dat ik zo nog op m'n paard kon zitten.

Nu gaat het wel veel beter. Je geeft al aan dat je hele houding niet goed is. Dat was bij mij ook zo. Nu is mijn houding heel erg verbeterd en zijn mijn benen ook veel beter gaan liggen. Heb eigenlijk niet een directe oplossing maar het is echt oefenen, oefenen, oefenen en nog meer oefenen. Ga niet met strotouwtjes etc. werken om je beugels vast te maken. Dat is gewoon hardstikke gevaarlijk Nagelbijten / Gniffelen mocht het paard aan de kletter gaan.
Verder helpt het concentreren op je benen niet, in iedergeval niet bij mij. Dan forceer je, jezelf alleen maar en ga je in de rest van je lichaam verkrampen en dan lukt het niet omdat je houding dan niet netjes is. Je kunt beter een punt nemen in de bak. Bijvoorbeeld elke keer als je langs de C komt dan er even aan denken. Nog beter is om te vragen of je instructrice je er regelmatig op wilt laten letten. Dan kun jij je verder concentreren op het rijden en door die herinnering denk je wel van oja, m'n benen weer wat rustiger houden, handen wat netter etc. etc.

Verder mijn advies niet te veel tegelijk willen!! dan komt het wel goed.

Ik weet niet of je ook moeite hebt met doorzitten? Dan kun je thuis je buikspieren trainen, dat helpt aangezien je met doorzitten je spieren in je buik, onderrug gebruikt en bij veel mensen zijn die erg zwak. Ook veel doorzitten zonder beugels (of zonder zadel) kan helpen, alleen dat gaat wat lastig op een manegepaard, omdat je dan maar 1x per week oefent.

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:28

ik heb hier dus ook echt last van!
ik vind het gewoon zo moeilijk om mn benen stil te houden, en als ik erbij na ga denken dan word het al helemaal een ramp, omdat ik dat mn hele evenwicht verlies, en het dan helemaal niet goed gaat..
Ik rij nu weer op mn vzpony die ivm blessures een hele tijd stil heeft gestaan .. ik rij haar nu weer rustig aan..
En met een lang teugeltje, dus heel licht contact..
Dit helpt mij wel om recht te gaan zitten, omdat je simpelweg van voren niks hebt om je aan vast te houden. en je dus wel op je kont moet zitten om je evenwicht te houden..

Maar het is lastig als je op manegepaarden rijd..
misschien kan je met je instructrice overleggen of je misschien elke les 10min/ een kwartiertje zonder beugels mag rijden!
dan heb je tenminste iets om te oefenen elke week !
want een heel uur zonder beugels rijden gaat gewoon niet in een manegeles..

Marjoleinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 11:02

Een heel uur zonder beugels rijden in een manegeles gaat opzich wel, heb 't vaak genoeg moeten doen. Maar wij hebben dat wel opgebouwd. Ik denk dat een kwartiertje o.i.d. inderdaad lang genoeg is. Het is oefenen, oefenen, oefenen. Heb je een grote spiegel of een raam in de bak? Zo kan je even kijken hoe 't er dan uitziet. (Ik heb namelijk vaak dat ik denk dat ik bijvoorbeeld wel iets goed doe, en dan ziet 't er in de spiegel heel anders uit)
Succes ermee, het is nogal lastig, ik ken het Knipoog

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 20:18

Ik heb dat ook een tijdje gehad en vind dat het behoorlijk verbeterd is. Bloos

Bij mij kwam het vooral door niet passende laarzen, ik had eerst altijd rubbere, toen over gestapt op oude leren laarzen maar dat was het ook niet. Daarna joppers, en met een paar dagen veel inspanning was het eigenlijk over. Ja

pappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:48

er rijd een vrouw bij ons op stal met van die lusjes om de beugel en dan om de singel heeb en die houd nu de benen op de juiste plek en stiller

_Suus17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 22:05

Ik heb hier ook heel veel last van. Inderdaad vreselijk vervelend! Ik heb wel een instructrice die het heel vaak tegen me zegt, maar op de momenten dat ze het niet zegt, gaan m'n benen weer alle kanten op.. Verder is m'n hele houding idd ook bagger, dus misschien dat het daar ook aan ligt.
Maar het kan ook zijn dat je gewoon het gevoel van stille benen eens moet kennen, dus dat touwtjes om je beugels/singel wel helpen. Vroeger had ik altijd pianohandjes, maar toen had ik eenmaal door dat het veel makkelijker was om je handen rechtop te houden, sindsdien zijn m'n handen veel beter.. Misschien gaat het met benen wel hetzelfde xD

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 09:56

wie weet Lachen
Ik moet het nu gewoon hebben van mensen die het tegen me zeggen, want ik rij nu weer op mn vzpony(na een tijd van blessures) en doordat ik gewoon niet stilzit, kan ik niet doorzitten omdat ze dan haar rug weg zal drukken omdat ik alleen maar zit te stuiteren...
Maar idd marjolein, ik denk ook wel eens, dat ziet er goed uit.. en dan hoor ik weer iemand roepen: patries, hakken uitdrukken, tenen naar binnnen Tong uitsteken

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:02

gewoon blijven oefenenen...de meeste manege ruiters doen dat,als je dat namelijk niet doet vallen de manege paarden stil.
Je kunt trouwens ook aandrijven zonder je been te bewegen,met binnenwaartse druk.
Ik deed dat vroeger ook...hoe ik het heb afgeleerd?
Op m'n werk moest ik een grand prix paard rijden,ik was zo onrustig met m'n benen dat hij changementen maakt om de pas!
zonder dat ik het vroeg...nou ,dan leer je het snel af...