Dus ging ik van de week even spelenderwijs met Razin aan de gang, kijken of ze het begreep. Nou, veel moeite hoefde ik niet te doen, ze begreep zo wat ik wilde, op beide handen. Wissels kent ze nu dus! Hoef ik me daar geen zorgen meer om te maken. En voorlopig start ik toch niet met haar, dus hoef ik ook geen contragalop te doen tijdens proeven met de kans dat ze toch omspringt!

Maar wat vinden jullie daar nou van, vroeg aanleren van wissels?

) de wissels aangeleert op het moment dat het nodig was toen ik Z reed en ik heb er nooit problemen mee gehad om ze aan te leren. Mijn paarden hadden het toendertijd redelijk snel door en wat belangrijker is het waren meteen goede wissels. Het vervolg naar de series was ook nooit een probleem. Max nu is van een springruiter geweest die voor mijn gevoel vast en zeker met de wissels heeft geprutst met als gevolg dat hij in een contra gigantisch wegvlucht en me soms te snel af is en dan een hele snelle 'wissel' via de draf maakt. Dit is naar mijn mening het gevolg van het willen aanleren van een wissel als het paard er nog niet aan toe is. Natuurlijk zijn er 'talentjes' die er geen enkele moeite meehebben om het op jonge leeftijd te leren. Maar 1 advies: doe het alleen met je instructie zodat je van de grond af het oog hebt dat kan beoordelen of de wissel echt goed is (dat is nogal eens moeilijk te voelen). Ik zie op wedstrijden in de Z overigens maar bitter weinig paarden een goede wissel springen maar dat even off topic.
), want ik ga niet zelf zitten prutsen. Ik vind het wel handig als hij de wissels goed aanleert ook al is het voor het springen...