altijd bang in een binnenbak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ingetarita

altijd bang in een binnenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 11:15

nou ik had van het weekend mijn 1e selectie wedstrijd
losrijden ging zoals gewoonlijk gewoon goed want tussen andere paarden is ze niet echt bang dan kijkt ze soms wel eens maar niet dat ze er niet langs durft

kom ik in de 20x60 bak waar ik moet rijden en dan begint het. er valt overal wat te zien en ze wilt niet meer vooruit.
natuurlijk na even gekeken te hebben wilt ze er wel langs maar als je dan in je proef zit blijft ze op bepaalde punten schrikken en weglopen Huilen
dat kost je gewoon teveel punten terwijl ze echt super kan lopen

ik had
197 en 211 gemiddelt wel een winstpunt maar niet genoeg om te winnen en ze kan het makelijk maar ze is elke keer bang

iemand tips?

klavertje

Re: altijd bang in een binnenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 13:14

Ik zit met hetzelfde probleem....ga dit even volgen !!!

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 13:19

Ik had dat laatst ook! Ik ben nu aan het proberen mjin paard te laten wennen aan dat er paarden uit de bak weggaan. Dit helpt best wel goed, maar ik heb niet echt veel bruikbare supertips voor jou, dus ga dit topic ook ff volgen...

paint_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 14:43

Je kunt ook gewoon een aantal manege's in de buurt opzoeken waar je, na overleg en afspraken, de binnenbak even mag lenen!! Dan ga je eerst inrijden en daarna een beetje rijden in de binnenbak (of gewoon een proefje rijden), net zoals je zou doen bij een echte wedstrijd. Als je dit gewoon een aantal keer doet, raakt hij miss meer gewend aan andere binnen omgevingen. Hij zal miss wel van spandoeken (of dergelijke) schrikken , maar de binnenbak blijft dan toch een beetje vertrouwd. Je kan ook een aantal oude gordijnen ophangen in een binnenbak en er weer een aantal keer langs rijden.

Gewoon veel oefenen op verschillende plaatsen Knipoog

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 11:43

die van mij had dit ook ik ben er al met al tich dik een half jaar mee bezig geweest en nog heeft ze het soms. de 1e keer toen ik met haar in een binnebak kwam kom ik op een gegeven moment haar hartslag door het zadel heel voelen, zo panisch was ze, gewoon blijven doen. ze wende er vanzelf aan

lorelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:14

gewoon blijven rijden maar probeer thuis eens gekken dingen in je bak te leggen plastic en emmer pionne enz enz mischien gaat ze er dan een beetje aan wennen en onder de proef als ze het goed doet probeerne te belonen of een kompimentje geven aan je paard

succes

ingetarita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 05:17

ik heb elke maandag les in de zelfde binnenbak en ze is bijna altijd bang..
en dat met die pionen enzo maakt niet uit daar is ze niet echt bang van ze ziet meer spoken denk ik Duivel
als ik op straat naar mijn bak toe stap war ik ga rijden stijgert ze en als ik de andere kan op loopt wilt ze meestal wel (hoezo slim paard) dus ga ook niet zo vaak meer over straat ivm beetje veiligheid dus daar kan ze ook niet echt aan dingen wennen
tmaarja het zal wel een jazz blijven ben ik bang:P

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 09:45

Heb je wel een probleem, wat ik altijd deed was schouder voor of schouder binnen waarts rijden en hem zo langs alle obstakels rijden, ik denk dat hij iets te dominant nog is richting jou, een poosje grond werk doen en duidelijke afspraken maken. Cool

rejov

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:14

Zelf heb ik ook een paard die dit doet.
Wij zijn veel naar andere terreinen geweest met haar.
Losrijden in de buitenbak en daarna de binnenhal in en proefje rijden.
Dit heeft mijn paard echt goed geholpen.
Moet er wel bij zeggen dat we laatst een paar maanden uit de running zijn geweest vanwege ziekte en dan is het voor haar wel weer wennen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 07:48

ik had
197 en 211 gemiddelt wel een winstpunt maar niet genoeg om te winnen en ze kan het makelijk maar ze is elke keer bang

Ik vraag mij af wat is nu belangrijker winnen of een winstpunt. Ik heb liever een winstpunt dan dat ik met 170 punt als beste gereden hebt. Met dressuurrijden rij je voor je jezelf en dat is toch het binnen halen van punten, de bevestiging dat het goed is gegaan lijkt mij.

ingetarita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 15:40

ja maar die winstpunt is voor mij niet zo belangrijk meer omdat ik elke keer een winstpunt rij.. wil gewoon dat ze lekker ontspannen dr proef kan lopen zonder elke keer da geschrik..

klavertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 09:01

Bij mij gaat het nu al iets beter...op aanraden van mijn instructrise moet ik mijn paardje "opsluiten "met mijn benen en de teugels, zo gauw hij weer ontspant ga je gewoon verder als anders. Ook zei ze dat ik steeds hetzelfde moet doen, dus niet allerlei manieren moet gaan zoeken wat het beste werkt....houdt het bij 1 manier en ga daar mee aan de slag, zo bepaal jij dat het niet eng is. Voor mij werkt het.En vooral niet boos worden maar belonen bij elk klein stapje in de goede richting, want het is vaak angst.

twislajl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 00:00

volg even deze topic.
mijn dochter heeft het zelfde probleem.
Met buiten wedstrijden niks aan de hand maar binnen is de pony overal bang voor