Zal meteen maar met de deur in huis vallen... Zodra mijn paard bij andere paarden weg moet gaat het helemaal fout!
Ik heb een bijna 5-jarig springpaard wat nu iets meer dan een half jaar onder zadel is... Alles gaat super hoor, in het begin was hij van blinde paniek vaak staatsgevaarlijk maar door veel met hem te ondernemen gaat dat steeds beter.
Springen gaat ook helemaal top, maakt niet uit wat er voor onze neus gezet word, wij springen alles!
Dus omdat het zo goed gaat zijn we lekker begonnen met wedstrijden en in de inspringbak zou je echt niet denken dat wij in de B starten omdat ik hem met een paar hoge hindernissen scherp moet maken want voor een meter laat hij zijn voorbeen nog wel eens hangen door laksigheid. Ik spring hem ook aan een vrij relaxte teugel omdat ik hem op mijn been prima kan handelen.
TOTDAT...... Hij bij de andere paarden weg moet de ring in!!
Mijn instructeur loopt dan te schelden dat ik mijn systeem van rijden verander maar ik zal dat wel moeten anders gaat hij dwars door alle hindernissen heen.
Gisteren bijvoorbeeld wilde hij de ring niet eens in!! Hij maakt zich dan zo sterk en dendert door mijn been en hand tegelijk, normaal springt hij met 4 benen los van de grong zodra ik hem met mijn zweepje alleen al aanraak maar op zo'n moment voelt hij die niet eens. Gisteren trok hij mijn borsttuig( vrij nieuw!!) zelfs stuk.
Heb al geprobeerd in de inspringring mijn teugels korter te pakken en de druk op te voeren zodat mijn systeem van rijden niet zo anders word maar dat maakt hem niet uit, bij andere paarden gaat het super.
En het oefenparcours gaat ook goed omdat dan de volgende al in de bak loopt terwijl ik aan het springen ben, dan loopt hij op z'n dooie gemak foutloos rond.
Heb ook al gedacht om tijdens te springles in de andere bak bij ons op stal ook hindernissen neer te zetten zodat ik tijdens de les een paar keer alleen de andere bak in ga om daar alleen te springen.
Misschien een mexicaanse neusriem een idee? Ik rij altijd van de hand af en zodra hij dus moeilijk gaat doen loopt hij zelf tegen die neusriem aan...heb nu trouwens een gecombineerde neusriem.
Een ander bit zou misschien ook wel een oplossing zijn maar rij nu 20 jaar en heb het altijd alleen op een gebroken bustrens gedaan dus weet niet zo goed hoe ik dat aan moet pakken.
Weet helemaal niet zo goed hoe ik dit probleem aan moet pakken want ik kan hem niet aanpakken wanneer hij gewoon netjes luisterd en in de wedstrijdring krijg je geen kans om problemen als dit op te lossen.
Als er dus iemand is die dit probleem kent... graag tips.
Alvast bedankt!!
Groetjes Sylvia