Valescus (klein dipje)@work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Meloen

Valescus (klein dipje)@work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 20:57

Even een Haw omdat ik graag wat tips en ideeën van jullie kant wil.

Even voorstellen:
Naam: Valescus
Ras: Kwpn
Leeftijd: 6 jaar
Trainingsniveau: met mij B-dressuur (Eerder uitgebracht in de L2)

Problemen waar we tegen aanlopen:

1. Per 1 september zijn Valescus en ik verhuisd naar een nieuwe pensionsstal met veel ongekende luxe! Binnenbak, 2 buitenbakken, longeerton, in toekomst stapmolen, schone en droge stallen. Heerlijk zul je zeggen. Maar ik krijg mijn paard met geen mogelijkheid meer lekker ontspannen en rustig in de bak. Zowel buiten als binnen. Nu naar ruim 1 maand vind ie het nog ontzettend spannend! Vooral de hoeken. Ligt het aan mij? Moet ik rustiger blijven? Of moet ik juist meer doorpakken? Wie heeft de gouden tip?? Probeert hij mij uit, ivm leeftijd, hij is nog jong. (PM mag ook..)

2. Ik heb ook per 1 sept. nieuwe instructrice. Er wordt meer op de basis geleerd. Ze vond Valescus een super paard, echt een kanjer. Is ie natuurlijk ook... Bloos Maar goed, ik moet mijn zit onafhankelijker van elkaar bewegen. Meer een constantere verbinding van voor, handen meer dragen, beugels gaatje korter (heee.. opeens had ik geen zwiebelende benen meer, en ik wist opeens waar ik kniewrongen voor had Knipoog )
Maar ja, nu knikken mijn armen in. Tips en ideeën over verbetering van mijn houding?? Ik vind wel dat mijn beenligging verbeterd is, da's een pluspunt!! (zie profielfoto's voor eerdere houding....!!!)

Goed, ik heb beide bakken uitgeprobeerd vandaag. Dan maar zo vaak mogelijk aan beide bakken laten wennen. Maar die enge bakkabouters waren er weer... Rolleyes *zucht*

Nu de foto's..

1.) Afbeelding

2.) Afbeelding

3.) Afbeelding
Hoooo Dagmar...

4.) Afbeelding

5.) Afbeelding

6.) Afbeelding

7.) Afbeelding
Whoeee enge hoek!!!! Bakkabouters!!!! Rolleyes

8.) Afbeelding

9.) Afbeelding

10.) Afbeelding
Hmmm, da's niet mijn beste zitkunst.... Zo te zien, maakt ie ook genoeg sprong..

En voor liefhebbers nog een filmpje http://www.youtube.com/watch?v=vNWsbvnPwlg

Ik hoop dat iemand gouden tip voor mij heeft.. Haha!

Sjapaz

Re: Valescus (klein dipje)@work

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 22:25

hoihoi dagmar, toch eindelijk een topic!!!

Ik moet zeggen dat ik jullie niet in een dipje vind zitten, van wat ik ken van jullie ziet dit er toch al heel netjes uit, hij begint al lekker te sjouwen!! jij moet alleen inderdaad ene beetje om denken dat je armen niet knikken, maar ook dat je niet voorover gaat zitten, gewoon netjes naar achter blijven!! maar je beenligging is inderdaad al een heel eind verbeterd, en ik vind het er al heel netjes uit zien hoor!

miekevGool

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 07:26

Leuk beestje! Ik weet niet hoe het eerst ging, maar het ziet er niet echt uit als een dipje. Opzich loopt hij goed, alleen (zoals je zelf ook al aangaf) moet je goed rechtop blijven zitten en in de galop proberen jezelf in het zadel te drukken.
Verder voor het probleem met de engze bakkabouters (tja ze zitten ook overal Knipoog ) Probeer het paard al met de juiste stelling naar de hoek toe te rijden (voor de hoek al wat extra stelling pakken) zo kan hij makkelijker rond je been buigen en heeft hij minder tijd en meer moeite om daar weg te springen of uit te wijken. Als je paard recht gesteld de bocht in gaat kan hij zich makkelijker sterker maken, en dan raak je gamakkelijker de controle kwijt. Probeer het eens uit, misschien helpt het, misschien ook niet Knipoog elk paard is immers ook anders..
Verder mogen je teugels ook wel iets korter, dan kun je je paard iets beter in de hand houden. Dat knikje in je elleboog is niet erg, maar meer als dit mag het niet worden. Buitenrijden is vaak ook een goede oefening om het vertrouwen tussen jou en je paard sterker te maken, als het paard iets eng vindt kun jij het dan op proberen te vangen, en dat kun je later ook goed terugbrengen tijdens het rijden in de bak.
Heel veel plezier en succes nog samen, ik vindt het er heel leuk uitzien!! Haha!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 07:48

Was dit z'n eerste verhuizing? zo ja, dan heeft ie misschien gewoon nét iets meer tijd nodig om te wennen. Voor ons mensen klinkt een maand aardig wat, maar voor een paard kan een plotselinge verandering nog tijdenlang naslepen. Mijn pony heeft er ongeveer 2 jaar (!) over gedaan om haar plekje te vinden, hoewel dat voornamelijk ging om haar plekje in de groep.

Blijf rustig, ga er niet teveel achter zoeken, en mss is het idd ook wel wat pubergedrag....Gewoon doen wat je anders ook altijd doet, blijf rekening met 'm houden en wil niet teveel in één keer, dan komt het vast goed, Hou vol! Succes!

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 18:01

Dit is tweede verhuizing voor hem. Op vorige pensionsstal helemaal niks aan de hand. Ik heb hem 2 dagen gegeven ofzo en heb hem eerst gelongeerd en ben toen opgestapt. Zo mak als een lammetje.
Nou moet ik zeggen dat ik nooit eerder met hem in binnenbak gereden heb. Oké dat kan ie spannend vinden, begrijp ik. Er zitten ook 2 spiegels.
Maar buitenbak..? Er loopt een pad achterlangs met sporadisch voetganger, maar die hoek, oei doodeng!!
Gaat onder mij vandaan lopen, hoofd in de lucht en snuiven. 't is ook zo'n angsthaas Clown

Bedankt voor de complimenten.

gypsymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 18:09

Ik ben ook net verhuisd met ons paard (ik sta er nu 3 weken) hij is nu pas wat meer realaxed in de bak, dus ja, ik denk dat je hem wat meer tijd moet geven. Gewoon zo vaak mogelijk die bak even in zodat hij went aan die omgeving. Ik vind hem trouwens niet verkeerd lopen hoor! Maar als er dan toch nog commentaar bij moet, probeer wat iets minder naar voren te gaan zitten; schouders naar achter, borst vooruit.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 07:39

Toen sjapaz net naar joling kwma was er ook niets aan de hand, maar nu ik naar Enschede ben is werdt hij ja ook heel vervelend, en dat is nu pas weer een beetje weg getrokken, dus dat heeft hem ruim 2 maanden gekost....

Ik denk ook dat hij gewoon nog wat meer moet wennen, en anders ook gewoon regelmatig aan de hand door de bakken lopen?

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 07:43

Misschien weet je paard gewon dat hij je daaop kan pakken en is hij niet echt bang. Misschien ga jij van te voren al ziten van ojee die hoek. Dat voelt je paard.
Je geeft zelf al aan iets naar voren te zitten. Dan geef je, je paard ook de ruimte om onder je vandaan te lopen.
Blijf rechtop zitten en ontspan. Goed binnenbeen erbij en binnenteugel en gewoon in stap mete binnenstelling diep die hoeken doorgaan en opletten dat hij niet onder je uit loopt en door je binnenbeen heen valt. Een paar keer hier heel consequent op zijn voor je paard en voor jezelf en dan is het zo over.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 07:49

He, vat dit niet op als een aanval, het is gewoon een vraag waar je wellicht wat mee kunt: Ik lees in je openingsverhaal alleen maar over mooie faciliteiten en gemakken voor de ruiter. Niet over of jouw paard overdag lekker buiten kan zijn?

Als dit het geval is en je paard alleen maar op stal staat, dan vind ik het niet gek dat er geen ontspanning is. Maar... als je paardje wel lekker de hele dag (dus niet een uurtje) buiten kan zijn, dan zul je met veel geduld en wellicht wat meer grondwerk toch wel de ontspanning bereiken hoor!

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 07:56

haar paardje komt gewoon lekker buiten hoor! ik geloof gewoon de hele dag, maar hoe lang het precies is weet ik niet, in elk meer als 1 of 2 uurtjes!

edit: met soortgenoten overigens, niet alleen.

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 08:04

Leuk paard! Misschien je handen wat meer dragen? Op twee foto´s heb je armen teveel voor je lijf gestrekt.

Heb je je paard als eens aan zijn halster en een wat langer touw meegenomen de bak in? Zodat hij op zijn gemak en in zijn eigen tempo de bak kan onderzoeken. Gewoon rustig rondlopen, totdat hij ontspannen is. Wandel gewoon met hem mee, en probeer hem met rust en vertrouwen ook de hoeken te laten onderzoeken die hij eng vindt. Staat hij rustig in een hoek? Belonen, belonen, belonen! Niet alleen met een snoepje oid, maar zeker ook met je stem. Kan je met het rijden natuurlijk ook doen. En verder is het inderdaad hem de tijd geven.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 09:20

Sjapaz schreef:
haar paardje komt gewoon lekker buiten hoor! ik geloof gewoon de hele dag, maar hoe lang het precies is weet ik niet, in elk meer als 1 of 2 uurtjes!

edit: met soortgenoten overigens, niet alleen.

Nou.. dan kan het daar niet aan liggen! Ik kan je adviseren om vaak (desnoods onder goede begeleiding als je de basis niet kent) grondwerk te doen en de vertrouwensband nog hechter te maken.
Ook kun je samen met een ervaren paard en begeleider wat leuke oefeningen doen vanaf de grond. Alles met heeeel veeeeel geduld in ieder geval.

Ps.. gaaf zeg, een binnenbak en alle faciliteiten en je paard toch lekker buiten, ideaal!!!

Isa_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 11:22

Hmmm... wat ik vooral zie is veel spanning bij jou - vooral in je bovenlichaam (schouderpartij en bovenarmen) en daar reageert jouw paard ook op Knipoog

Ademhalen en ontspannen is niet verkeerd, dus vooral blijven doen Lachen Verder rechtop blijven zitten, want je duikt snel naar voren zie ik. Benen er toch aan houden, ondanks dat het misschien wat ongecontroleerd en snel gaat, laat je niet verleiden tot je benen afsteken. Verder vind ik je wel wat lang zitten qua beugellengte, maar als je het fijn vind zitten.....

Houd je paard bezig, geef hem geen tijd of kans om met iets anders bezig te zijn dan met jou en het rijden. Natuurlijk mag het spannend zijn, maar tijdens het rijden moet de aandacht bij JOU zijn, de rest van de tijd mag hij klooien en dingen eng vinden, nu is de tijd onverdeeld bij JOU, niets anders Knipoog

Veel bezig zijn, schakelen, reactie vragen, ophoudingen, (schijn) overgangen en attent maken, dat helpt meestal het beste.

Succes er mee, je komt er dan vast weer uit!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:24

gewoon lekker aan het werk zetten en vooral zijn aandacht eissen op het moment dat die niet bij jou is dan gaat het allemaal vanzelf beter

erg mooi paard trouwens

Sandy1103

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:01

Heey
Ik vind het er netjes uitzien hoor. Heb nog wel een tip voor je wat betreft de enge hoek. Probeer jezelf er niet te veel op te focussen. Als jij namelijk op je paard zit met de gedachte; "ojee daar is weer die ene hoek, zometeen gaat die schrikken" zal die dat ook wel doen. Gewoon negeren en hetzelfde blijven rijden. Werkte bij mijn verzorgpaard ook die deed eerst altijd of die in een hoek aangevallen werd en toen ik er op ging reageren werd het voor hem natuurlijk een leuk spelletje. Toen ik het ging negeren was de lol voor hem er al gauw af en nu kan ik probleemloos een rondje bak rijden. Het duurt natuurlijk wel even, succes ermee

xMels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 17:45

Heel mooi paardje!
De draf ziet er erg mooi uit op de foto's
xxx

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 18:18

Haha, nou inderdaad, alle faciliteiten die wel errug handig zijn voor mij noem ik op, vergeet ik allerbelangrijkste. Als mijn paard niet voldoende weidegang had gehad en niet dagelijks en lang genoeg was ik niet op deze stal gaan staan! Hij staat met 3 merries op een stuk land. Erg gezellig, een gehinnik als ze gescheiden worden Rolleyes

Isa_W: top, heb ik echt wat aan! Spanning vind ik niet gek, omdat ik mijn eigen houding dus moet veranderen. Meer armen dragen, en daar ben ik in mijn gedachten ook nog veel mee bezig. Laat ik ze weer zakken, dan is het: Nee.. Dagmar.. Dragen!
Wat betreft benen niet afsteken vind ik heel lastig! Ik zie 't op veel foto's en ben me er niet bewust van. Als ik op mijn paard zit dan voelt het zeker niet zo. Heel flauw is dat Knipoog
Ik heb mij bij een vorige instructrice wat op moeten rekken, die vond dat ik met langere beugels moest rijden. Nu heb ik bij huidige instructrice al 1 korter moeten doen. Maakt het al een stuk makkelijker voor me, maar ja nog 1 korter denk ik helemaal! Vond het destijds zo lastig om met langere beugels te rijden (was wel op dressuurzadel, dit is vzh) maar nu ik ze korter heb gedaan voel ik mijn kniewrong ook, eerst niet. Als ze nog korter komen heb ik misschien nog meer steun. Nou heb ik van mijzelf ook korte beentjes, dus misschien zit dat het omsluiten van het paard met onderbenen ook wat in de weg, maar het kan ook zijn dat kortere beugels het bevorderrt?
Ik ga wat proberen aan die spanning te doen. Komt wel weer goed. Ik geef het ook nog even tijd. Maar vind je tips erg bruikbaar.
De andere tips over verdere training zijn exact hoe ik mijn training inplan. Overgangen, schijn, versnellen, figuren etc..
Heerlijk als ik toch iets heb, van ja ik doe het goed.

Voor de rest, iedereen bedankt voor jullie leuke complimenten! Lees ze nu na een dag werken, en heb een big smile!!

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 07:22

Dagmar_k schreef:
Haha, nou inderdaad, alle faciliteiten die wel errug handig zijn voor mij noem ik op, vergeet ik allerbelangrijkste. Als mijn paard niet voldoende weidegang had gehad en niet dagelijks en lang genoeg was ik niet op deze stal gaan staan! Hij staat met 3 merries op een stuk land. Erg gezellig, een gehinnik als ze gescheiden worden Rolleyes

Isa_W: top, heb ik echt wat aan! Spanning vind ik niet gek, omdat ik mijn eigen houding dus moet veranderen. Meer armen dragen, en daar ben ik in mijn gedachten ook nog veel mee bezig. Laat ik ze weer zakken, dan is het: Nee.. Dagmar.. Dragen!
Wat betreft benen niet afsteken vind ik heel lastig! Ik zie 't op veel foto's en ben me er niet bewust van. Als ik op mijn paard zit dan voelt het zeker niet zo. Heel flauw is dat Knipoog
Ik heb mij bij een vorige instructrice wat op moeten rekken, die vond dat ik met langere beugels moest rijden. Nu heb ik bij huidige instructrice al 1 korter moeten doen. Maakt het al een stuk makkelijker voor me, maar ja nog 1 korter denk ik helemaal! Vond het destijds zo lastig om met langere beugels te rijden (was wel op dressuurzadel, dit is vzh) maar nu ik ze korter heb gedaan voel ik mijn kniewrong ook, eerst niet. Als ze nog korter komen heb ik misschien nog meer steun. Nou heb ik van mijzelf ook korte beentjes, dus misschien zit dat het omsluiten van het paard met onderbenen ook wat in de weg, maar het kan ook zijn dat kortere beugels het bevorderrt?
Ik ga wat proberen aan die spanning te doen. Komt wel weer goed. Ik geef het ook nog even tijd. Maar vind je tips erg bruikbaar.
De andere tips over verdere training zijn exact hoe ik mijn training inplan. Overgangen, schijn, versnellen, figuren etc..
Heerlijk als ik toch iets heb, van ja ik doe het goed.

Voor de rest, iedereen bedankt voor jullie leuke complimenten! Lees ze nu na een dag werken, en heb een big smile!!

En daar zijn we voor, als medebokkers!! Om elkaar te helpen... Knipoog

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 07:34

Ik vind het een plaatje! Lekker rustig door gaan met hem en geduld hebben. Probeer tijdens het rijden te denken....
hand- los...been- los. Daarmee bedoel ik ff aanspannen in je handen en los...been geven en los. Hiermee maakt je jezelf bewust van je handen en benen en ook hoe je paard reageert.

Verder blijven de bakkabouters etterbakkies!! Probeer met evt. klein beetje schoudervoor naar de hoek toe te rijden en in de hoek wat meer. Hierdoor is hij met jou bezig ipv met enge dingen! Het duurt mss lang voordat hij kalmer wordt binnen maar keep it cool. Niet boos worden dat werkt niet.
Ik zeg tegen mijn merrie iets meteen op het moment dat ik aan haar oortjes zie dat ze iets ziet...of denkt te gaan zien. Knipoog
Bv...braaf hoor of grote meid, soms zeg ik zelfs... zie je ze al? zullen we ze platstampen? Clown HAHAHAHA
Meestal is het in het begin nodig en gaande weg de training is ze met mij bezig en de enge bakkabouters vergeten.
(zijn vast ff thee drinken Vork )

Succes en nogmaals...ik vind het een knapperd!!

Renszke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 07:34

Ik heb het idee dat jouw paard achter de teugel kruipt. Daardoor gaat hij op de automatische piloot en is hij helemaal niet alert op de ruiter.

Dit maakt het makkelijk voor hem weg te springen en moeilijk voor jou hem door te pakken

tip: wees ontspannen en rijdt hem erlangs zonder aan de teugels te plukken. Alleen maar op been. Elke keer dat hij niet schrikt, kriebel je hem even bij de schouders. Zo zoek je die ontspanning.
Gaat dit goed, dan pak je hem weer op!

succes!

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 11:17

Acher de teugel kruipen is inderdaad een goed punt. Ik heb hier zo ontzettend veeel moeite meegehad om hem vanuit weer verder te komen.
Ik vrees ook inderdaad dat hij het zal doen bij moment van spanning.
Ik kan wel even een foto toevoegen van waaruit ik hem heb moeten rijden. En een paard nagevelijk laten lopen is lastig (heel veel werk), maar ook een paard wat achter de teugel kruipt hier weer uit te rijden is wel net zo lastig!

1.) Februari 2008
Afbeelding

Ik denk ook dat ik er veel mee te maken heb inderdaad. Mijn eerste reactie is inderdaad gerustellend. Vervolgens raak ik toch lichtelijk gefrusteerd en dan is het van : Hé clown loop nou gewoon even door! Ik vermoed dat ik dan weer in oude gewoontes verval, en te veel willen doen aan de voorkant.
Dat is ook iets wat bij mijn huidige instructrice heel veel aandacht aan besteed. Handen stil, meer dragen, meer contact. Niks doen. Af en toe iets vragen, meer niet. Eveneens mijn been. Daar deed ik ook heel veel mee, zoveel dat Valescus eerst zoiets had, van o geen been meer, dan ga ik wel stappen. Ben mooi met de neus op de feiten gedrukt!~
Maar ook inderdaad, heb ik mijn handen stil in een enge hoek en neem ik een stelling naar binnen, dan loopt ie soms rustig verder. Maar ook in de galop zijn de hoeken minder eng, en heeft hij idd meer aandacht bij mij.
Nou denk ik ook dat mijn beugellengte mijn beenproblemen niet heeft bevorderd. Ik stond (als je achteraf terugkijkt) meer op mijn tenen in de beugels, om maar steun te krijgen. Ik moest mijn beugellengte bij vorige instructrice langer maken. Ik denk dat je dan automatisch meer klapperende/swiebelende benen krijgt, ga ik nog meer drijven (of de beweging maken) dan wat ik al deed.

Ik ga snel al die bakkabouters even platstampen! Dat vind ik een goede! Clown

Voor de rest weer iedereen bedankt voor jullie tips en leuke complimenten! Leuk!! Haha!

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:37

Je beugels moeten in ieder geval voldoende steun geven. Dus als jij het gevoel hebt op je tenen erin te moeten staan, dan kun je ze beter korter maken. Kijk ook goed of je hoofd, heup en enkels in een lijn lopen.

Succes, je komt er!

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 16:34

Dank je! Ik doe mijn best!

O en ik zie dat ik in mijn openingspost ben vergeten te melden dat Valescus en ik trainen op het B-niveau. Denk dat ook wel duidelijk is aan de hand van de foto's.. Knipoog