Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Kelnardo schreef:He ik heb dat met Leo (mijn knolleke) af en toe ook. Ik zet hem meestal ook op een kleine volte maar als dat niet gaat dan trek ik hem ook om. Ik laat mijn buitenteugel zo los mogelijk en met al mijn kracht trek ik hem aan de binnekant om en geef extra druk met mn buitenbeen zodat hij wel om moet. Het is geen plezierige manier voor je paard om te stoppen maar ik zelf vind het beter dan dat er gevaarlijke situaties ontstaan. (bijv. buiten of zo) Ik weet niet of dit misschien die one rein stop is waar julie het over hadden. Ik weet wel dat het een effectieve manier is om je paard te stoppen want hij staat meteen stil. Ik pak het normaal echt liever aan met zwaarder zitten en voltes maar als het gevaarlijk wordt is dit wel een goede noodrem....
Ik ben zo bang dat ze dan valt omdat ze zo'n onhandige hampel is.. Dan ben ik bang dat ze dr evenwicht verliest en valt, en dan kan zij iets ergt krijgen en ik ook.. sandr0 schreef:paard niet de kans geven om vaart te maken. Gelijk op een volte zetten. Drukt ie zijn hals er uit zorg dan dat je een martingaaltje om hebt waardoor dat minder lukt om de kop in de lucht te gooien en zo jou buiten spel te ztten.
Kelnardo schreef:Helpt dat niet... uhh dan kan ik je alleen maar adviseren om idd kleine stukjes te galopperen en daarna telkens terug te nemen ook al geeft ze nog geen teken om te scheuren neem haar op tijd terug. Dan weet ze teminste dat jij uitmaakt hoelang jullie galopperen en dat jij de baas bent. Daarna gewoon steeds langer rekken en opnieuw vertrouwen opbouwen. Daarna kun je het misschien weer op de grote wei proberen....
Kelnardo schreef:Ik vind overstappen op hulpteugels een beetje onnodig dit moet op te lossen zijn zonder.... was ze normaal gewoon altijd braaf met galopperen???
Sodeletuut schreef:sandr0 schreef:paard niet de kans geven om vaart te maken. Gelijk op een volte zetten. Drukt ie zijn hals er uit zorg dan dat je een martingaaltje om hebt waardoor dat minder lukt om de kop in de lucht te gooien en zo jou buiten spel te ztten.
Dat kan wel op buitenrit, maar in de wei is het opeens boem en ze is weg.. Dus dan zou ik altijd een martingaal om moeten hebben..
)van de uitgang en toen omgetrokken tegen de bakrand aan
)Kelnardo schreef:Ik denk toch dat het niet echt nut heeft. Een martingaal voorkomt echter dat een paard zijn hoofd de lucht in gooit maar het neemt hem nog niet terug. Het kan zo zijn dat het misschien effect heeft. Maar hulpteugels moet je pas gaan gebruiken als je alles al hebt geprobeerd. En het kan best zo zijn dat dit paardje ook kan scheuren zonder hoofdje omhoog te gooien dus dan heeft ze er nog niks aan.... Ze moet zelf een manier verzinnen om rustig te blijven en haar hoofd koel te houden en zeer belangrijk een juiste manier te vinden voor haar paard om haar terug te nemen. Ik heb met mijn paard daar ook een tijd mee gerotzooid. Die ging ook opeens aan de kletter, dit kwam eerst door schrik... Daarna werd het werkontduiking en daarna werd ik bang dus was het helemaal feest. Ik heb dit na veel gescheur, geruzie met mijn knolleke overwonnen en nu kan ik met een gerust hart langs een galopperend paard lopen.... ( Ik heb dit opgelost door de manieren die ik al heb gegeven... Er is geen hulpteugel aan de pas gekomen)